Buell 1125CR - Nieuw! @ p7
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Buell "The Noise" 1125CR
Kosten die van Showa dan? Ohlins cartrigdes zaten wel rond de 1000,- dacht ik.
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Ze staan niet meer op de Erik Buell Racing site zie ik nu, maar ik geloof dat ze rond de 500-550 Dollar zaten. Dat ben je dan ook ongeveer kwijt in Euro's. Een Showa race achterdemper kost bij EBR 650 dollar, maargoed dat spul is wel allemaal geshimd voor circuitgebruik, is waarschijnlijk toch te extreem voor op de openbare weg...
Mocht ik de huidige vering nog willen verbeteren dan komen er -indien nodig- voor misschien ooit zwaardere veren in, verder niet veel. De achterveer is al gruwelijk hard, zo hard dat ik daarbij nooit aan de maximale voorspanning kom. Bij de voorveren zit ik daar nu wel aan. Qua afstelling voor op straat vind ik veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping (zowel voor als achter) wel voldoende.
Mocht ik de huidige vering nog willen verbeteren dan komen er -indien nodig- voor misschien ooit zwaardere veren in, verder niet veel. De achterveer is al gruwelijk hard, zo hard dat ik daarbij nooit aan de maximale voorspanning kom. Bij de voorveren zit ik daar nu wel aan. Qua afstelling voor op straat vind ik veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping (zowel voor als achter) wel voldoende.

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Zaterdag flink gevlamd in de Eifel en de vering bevalt perfect! De achterkant blijft ook stabieler door de stuggere voorkant (er blijft iets meer gewicht op het achterwiel staan). Wel is het iets vermoeiender voor de armen, maar die moeten daar maar aan wennen.
Dinsdag komt er een nieuw voorbandje op, een Pirelli Diablo Rosso Corsa, nu zit er nog een Diablo Corsa III op, dus de opvolger... Even in de gaten houden of de veringsetup zoals ik hem nu uitgewerkt heb werkt met de nieuwe band, maar ik vermoed het wel. Dan binnen niet al te lange tijd nog een Rosso Corsa achterop en dan hopen dat die geen roet in het eten gooit (aangezien daar nu een gewone oude Diablo op zit). Anders hebben we weer wat te doen! 
Trouwens, omdat de motor er nu helemaal bij staat zoals ik hem hebben wil vond ik dat ik nog maar snel een paar plaatjes moest schieten. Helaas wel met een simpele oude cam, maargoed.

Yeah, Beëlzebub is "af".

Trouwens, omdat de motor er nu helemaal bij staat zoals ik hem hebben wil vond ik dat ik nog maar snel een paar plaatjes moest schieten. Helaas wel met een simpele oude cam, maargoed.
Yeah, Beëlzebub is "af".
- Niels
- Youp
Re: Buell 1125CR - Binnenkort testbanken! 1:1? ;-)
Ik doe m'n best!Niels schreef:Hou em heel

- Youp
Re: Buell 1125CR - Binnenkort testbanken! 1:1? ;-)
Zo lekker weekje Vulkaaneifel/Luxemburg gehad en vandaag 't Buellke als afsluiter op de pijnbank gezet voor drie runs. Een run met open uitlaat, een run met 1" dB killer en tot slot een run met de 1,5" dB killer. Het resultaat; een gezonde 137,6pk en 101,1nm aan het achterwiel, (zonder ram-air overigens). Dit is een goede 16pk meer dan origineel (121pk @ wiel) dus als we dit even simpel bij het opgegeven krukasvermogen van 148pk optellen komen we aan een gezonde 164+pk.... Op 163kg droog (170-7kg van uitlaat).... Zie daar 1:1!!

Het verschil met de dB killers is niet gigantisch, echter zakt het koppel onder de 7000rpm wel heel duidelijk in, dit is ook goed merkbaar, zeker met het 1" exemplaar. Maar die is er alleen voor noodgevallen (lees; politie metingen ed.) de 1,5" killer zit er standaard in.
De hoofdreden om deze metingen te laten verrichten is voor mij geweest om te weten te komen wat de lucht/brandstof verhouding doet met de killers er in, ik heb namelijk geen zin in een veel te rijk lopende motor. Gelukkig regelt hij dit best mooi bij.
Een kort filmpje volgt nog.

Het verschil met de dB killers is niet gigantisch, echter zakt het koppel onder de 7000rpm wel heel duidelijk in, dit is ook goed merkbaar, zeker met het 1" exemplaar. Maar die is er alleen voor noodgevallen (lees; politie metingen ed.) de 1,5" killer zit er standaard in.
De hoofdreden om deze metingen te laten verrichten is voor mij geweest om te weten te komen wat de lucht/brandstof verhouding doet met de killers er in, ik heb namelijk geen zin in een veel te rijk lopende motor. Gelukkig regelt hij dit best mooi bij.

Een kort filmpje volgt nog.

- Youp
Re: Buell 1125CR - Testbankrun gehad!
En let ook op de vlammen @ 1:12.
Die komen van onder het blok het achterwiel voorbij.

- Niels
Mooi resultaat 

-
Mooi resultaat en had het topic nog niet gezien! Zeker een VETTE fiets! 2 cilinder rules! 
-

Euhm. kun je hier eigenlijk wel normaal op rijden....
- Youp
Dat hangt een beetje af van je definitie van normaal he....mark m schreef:![]()
Euhm. kun je hier eigenlijk wel normaal op rijden....

- frank de jonge
16pk verschil tussen krukas en wielvermogen? Wtf! Das erg veel ofniet?
- Youp
Euhm, de vooruitgang van standaard naar het huidige vermogen is +-16pk. Dat is inderdaad niet gering, maar dat is te wijten aan de Euro 3 norm waar de motor standaard aan voldoet. Hij heeft een dichte uitlaat met katalysator en loopt extreem arm (de motor temperatuur blijft nu ook gemiddeld 10 graden lager).frank de jonge schreef:16pk verschil tussen krukas en wielvermogen? Wtf! Das erg veel ofniet?
Het verschil tussen krukasvermogen en wielvermogen is nog een stuk groter dan 16pk... Standaard heeft hij 121pk aan het achterwiel en 148 aan de krukas dus dit is 27pk verschil. Bij die 148 zit waarschijnlijk wel de ram air in en bij die 121pk niet, dus dat zijn misschien een pk of 7-8. De overige 19-20pk gaan verloren in de aandrijving die met een aandrijfriem helaas iets meer vermogen wegneemt ten opzichte van een ketting.

-
nette waardes, ga er kwa verlies maar uit bij een fatsoenlijke bank van 12 procent tussen het wiel en de krukas zit je op ongeveer 154 pk op de krukas. Ook netjes voor een twin, mijn VTR1000SP1 draait nu hetzelfde met een akra systeem en andere inlaat.
- Youp
Je vergeet dat een belt drive iets meer vermogen verliest door de dempende werking van de riem en de in feite iets hogere weerstand.jarno trulli schreef:nette waardes, ga er kwa verlies maar uit bij een fatsoenlijke bank van 12 procent tussen het wiel en de krukas zit je op ongeveer 154 pk op de krukas. Ook netjes voor een twin, mijn VTR1000SP1 draait nu hetzelfde met een akra systeem en andere inlaat.

Overigens levert dit blok in circuit trim (1190cc) >200pk @ krukas (ik geloof zelfs tegen de 220). Ik zie mogelijkheden....

-
heb je €20.000,- liggen om je blok om te bouwen dan, collega van me rijd op hoog niveau met een ducati 1098r met 193pk op het achterwiel en daar zit zo'n €25.000,- euro aan onderdelen in het blok en dan moet er na elke wedstrijd weer voor €800,- aan gesleuteld worden.
- Youp
Rotax is wel ff wat goedkoper dan Ducati. En het ontbreken van desmodromische klepbediening scheelt ook een boel in het sleutelwerk.jarno trulli schreef:heb je €20.000,- liggen om je blok om te bouwen dan, collega van me rijd op hoog niveau met een ducati 1098r met 193pk op het achterwiel en daar zit zo'n €25.000,- euro aan onderdelen in het blok en dan moet er na elke wedstrijd weer voor €800,- aan gesleuteld worden.

Er zijn Amerikanen zat die de 100.000km al gehaald hebben met een 1125, maar ik weet niet hoe ze er dan mee rijden. Wellicht als oude wijven. Maar door de band genomen is de nieuwe Rotax betrouwbaarder dan een hedendaagse Duc.

- Youp
Zo, wellicht einde oefening voor de Buell... Ik ben gister ongenadig hard onderuitgeschoffeld door een achterligger die niet in de gaten had dat ik remde...
Hij raakte me linksachter, waardoor de motor naar rechts uitbrak en linksom viel, tegen die motor aan. Ik viel eerst op m'n linker heup en keihard met m'n kop tegen de grond, ff gegleden en toen een koprol gemaakt om vervolgens op m'n rug door te glijden tot ik met m'n voeten in de berm aan de andere kant van de weg tot stilstand kwam.
Het lijkt er op dat ik zelf niet veel heb, al is m'n rug goed blauw en m'n heup ook wat pijnlijk. M'n linker arm werkt niet heel erg mee vandaag en ik heb behoorlijk wat spierpijn.
Met de Buell is het allemaal wat minder positief gesteld, het subframe is enorm verwrongen en afgebroken, het zadel opgefrommeld, de hele kont (plastic) is verwrongen (met het subframe), de passagiersvoetsteun links is met beugel en al zo krom als een varken (daar heeft hij mij op geraakt), de rechter spiegel is afgebroken, linker spiegel fors bekrast, stuur beschadigd en krom volgensmij, de crashbobbin linksachter is uit elkaar gespat dus de achterbrug is ook beschadigd, het motorblok is beschadigd, radiatorkap links is beschadigd, and so on...
Overigens zit er een gat in m'n pak waar het leer is doorgesleten van het glijden, de helm is ook wel afgeschreven en m'n broek is ook beschadigd. En dat met maximaal 50km/h (ik reed 70 toen ik begon met remmen).
De foto geeft de schade niet heel goed weer, maar je kan wel duidelijk zien dat de kont er scheef op staat en waar het plastic open staat kan je een stuk subframe zien wat afgebroken is...

Hij raakte me linksachter, waardoor de motor naar rechts uitbrak en linksom viel, tegen die motor aan. Ik viel eerst op m'n linker heup en keihard met m'n kop tegen de grond, ff gegleden en toen een koprol gemaakt om vervolgens op m'n rug door te glijden tot ik met m'n voeten in de berm aan de andere kant van de weg tot stilstand kwam.
Het lijkt er op dat ik zelf niet veel heb, al is m'n rug goed blauw en m'n heup ook wat pijnlijk. M'n linker arm werkt niet heel erg mee vandaag en ik heb behoorlijk wat spierpijn.
Met de Buell is het allemaal wat minder positief gesteld, het subframe is enorm verwrongen en afgebroken, het zadel opgefrommeld, de hele kont (plastic) is verwrongen (met het subframe), de passagiersvoetsteun links is met beugel en al zo krom als een varken (daar heeft hij mij op geraakt), de rechter spiegel is afgebroken, linker spiegel fors bekrast, stuur beschadigd en krom volgensmij, de crashbobbin linksachter is uit elkaar gespat dus de achterbrug is ook beschadigd, het motorblok is beschadigd, radiatorkap links is beschadigd, and so on...
Overigens zit er een gat in m'n pak waar het leer is doorgesleten van het glijden, de helm is ook wel afgeschreven en m'n broek is ook beschadigd. En dat met maximaal 50km/h (ik reed 70 toen ik begon met remmen).
De foto geeft de schade niet heel goed weer, maar je kan wel duidelijk zien dat de kont er scheef op staat en waar het plastic open staat kan je een stuk subframe zien wat afgebroken is...

-
OnlineMartijnGizmo
Re: Buell 1125CR - Einde oefening...?
Jammerdebammer van je motor, maar eerst zelf maar eens even herstellen! 

- frank de jonge
Gevalletje total los. Balen man, gelukkig ben jij er redelijk ongeschonden af gekomen. Al is dat eerst ook nog even afwachten. Hoe is het met die andere afgelopen dan?
- Youp
Hij is pas 2 jaar oud dus ik weet niet of hij economisch TL is, ik hoop 't wel overigens, maargoed...frank de jonge schreef:Gevalletje total los. Balen man, gelukkig ben jij er redelijk ongeschonden af gekomen. Al is dat eerst ook nog even afwachten. Hoe is het met die andere afgelopen dan?
Die andere is wonder boven wonder niet gevallen. Hij reed een GSR600 en heeft heel de radiateur naar de knoppen gereden en een gat in een zijkap van het blok enzo. De schade valt bij hem mee, de mijne heeft de klap mogen opvangen...
-
Klote man!
Blijkt toch maar weer hoe kwetsbaar je bent op een motor..
Sterkte met je herstel
Blijkt toch maar weer hoe kwetsbaar je bent op een motor..
Sterkte met je herstel

- frank de jonge
Trust me, frame verwrongen, achterbrug beschadigd 100% TL
-
Frame vervangen is 3k, dan de restnnog, totall..
Maar belangrijker is dat jij hebt kunnen tikken op je keyboard na de klapper.
Maar belangrijker is dat jij hebt kunnen tikken op je keyboard na de klapper.
- Youp
Het frame is niet verwrongen, alleen het subframe, dus het deel in de kont...frank de jonge schreef:Trust me, frame verwrongen, achterbrug beschadigd 100% TL