Groetjes Lindsay
Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti
-
Linds155
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 08 jul 2010, 14:05
Re: Eric´s 328i circuitauto
Stoer dingetje !!
Groetjes Lindsay
Groetjes Lindsay
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto
Auto staat momenteel bij Bas om een aantal zaken aan te passen;
-Plaatsen BBK (Remmen blijken geen Brembo's maar Stoptech (355 mm) te zijn...
)
-Leuk zo'n AST onderstel maar onjuist ingesteld heb je er niets aan. Laat hem opnieuw instellen met veel camber. (camberplates zaten trouwens verkeerd om)
-M3 stabi aan de voorzijde.
-Nieuwe aansluiting tussen spruitstuk en middendemper (Wel zo handig met Zolder over 2 weken)
Nog wat kleine dingen zoals stoelbevestiging etc.
-Plaatsen BBK (Remmen blijken geen Brembo's maar Stoptech (355 mm) te zijn...
-Leuk zo'n AST onderstel maar onjuist ingesteld heb je er niets aan. Laat hem opnieuw instellen met veel camber. (camberplates zaten trouwens verkeerd om)
-M3 stabi aan de voorzijde.
-Nieuwe aansluiting tussen spruitstuk en middendemper (Wel zo handig met Zolder over 2 weken)
Nog wat kleine dingen zoals stoelbevestiging etc.
-
siegerdehaan89
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Eric´s 328i circuitauto
Waarom een (dunnere) m3 stabi erop?
Std 328i mtech is 25, m3 is dunner, 316i 318i(s) met mtech onderstel af fabriek hebben een 26mm stabi....
Std 328i mtech is 25, m3 is dunner, 316i 318i(s) met mtech onderstel af fabriek hebben een 26mm stabi....
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Eric´s 328i circuitauto
Gezien het meer camber deel om onderstuur te verhelpen.siegerdehaan89 schreef:Waarom een (dunnere) m3 stabi erop?
Std 328i mtech is 25, m3 is dunner, 316i 318i(s) met mtech onderstel af fabriek hebben een 26mm stabi....
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto
Een M3 stabi zit op de schokdemper en is dus veel effectiever.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Eric´s 328i circuitauto
355mm Stoptech op een 328i..... Motorische plannen? 
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Eric´s 328i circuitauto
Leg mijn eens uit waarom dat effectiever is? Weet je wat er gebeurt als je volle stuuruitslag heb? Word het ineens een trekstang.Eric-328 schreef:Een M3 stabi zit op de schokdemper en is dus veel effectiever.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto
Jij hebt Bas gesprokenBert ///M3 schreef:355mm Stoptech op een 328i..... Motorische plannen?
@Reind; Hij komt eerder op spanning en is dus effectiever. Weet dat de stuuruitslag minder wordt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Eric´s 328i circuitauto
Je schokdemper beweegt over een grotere afstand als het midden van de draagarm dus meer spanning op de stabi.
Je kan met beiden hetzelfde doen alleen kan je de stabi lichter uitvoeren als die op de schokdemper zit.
Je kan met beiden hetzelfde doen alleen kan je de stabi lichter uitvoeren als die op de schokdemper zit.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Eric´s 328i circuitauto
Nee was een gokjeEric-328 schreef:Jij hebt Bas gesprokenBert ///M3 schreef:355mm Stoptech op een 328i..... Motorische plannen?![]()
@Reind; Hij komt eerder op spanning en is dus effectiever. Weet dat de stuuruitslag minder wordt.
S50 ?
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto
Stond eigenlijk voor dit jaar op de planning, maar vrouwlief hecht meer waarde aan een design-keuken...
Volgend jaar komt hij er. Zal idd een S50 worden.
Volgend jaar komt hij er. Zal idd een S50 worden.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: Eric´s 328i circuitauto
Gaaf Eric een S50..! :boogie:
Die bbk is ook een nette upgrade zeg!
Die bbk is ook een nette upgrade zeg!
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto
Auto gisteren bij Bas opgehaald. Aanpassingen aan het onderstel (Uitlijning / weging / instelling/ Stabi fusee / spacers) zijn een eneorme verbetering. Stuurt erg strak en direct.
Uitlaatsysteem is eindelijk dicht. (Wel prettig met Zolder volgende week)
De Stoptechs hebben nog wat aandacht. Gevoel in het pedaal is er nog niet. Daarbij trekt hij licht bij aanremmen op hogere snelheid. (niet voluit). Nieuwe schijven zullen dit verhelpen verwacht ik.
Verder aandachtspunt. De auto mist behoorlijk vermogen. Op Zandvoort al gemerkt maar dacht toen dat het aan de lekkende uitlaat lag. Uitlezen biedt geen uitkomst.
Heb het vermoeden dat het een vaccuumlek betreft. Van het weekend kijken dat we dit opgelost krijgen.
Indien mensen geinteresseerd zijn in het uitlijnen / uitwegen; Met de auto wordt nog (minimaal) op straat gereden. Vandaar de 3 graden camber.


Uitlaatsysteem is eindelijk dicht. (Wel prettig met Zolder volgende week)
De Stoptechs hebben nog wat aandacht. Gevoel in het pedaal is er nog niet. Daarbij trekt hij licht bij aanremmen op hogere snelheid. (niet voluit). Nieuwe schijven zullen dit verhelpen verwacht ik.
Verder aandachtspunt. De auto mist behoorlijk vermogen. Op Zandvoort al gemerkt maar dacht toen dat het aan de lekkende uitlaat lag. Uitlezen biedt geen uitkomst.
Heb het vermoeden dat het een vaccuumlek betreft. Van het weekend kijken dat we dit opgelost krijgen.
Indien mensen geinteresseerd zijn in het uitlijnen / uitwegen; Met de auto wordt nog (minimaal) op straat gereden. Vandaar de 3 graden camber.
- Knot
- Berichten: 41108
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Vermogen mis ik ook ALTIJD 
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Waarom heb jij meer vermogen nodig? Jouw achterbanden krijgen nu al geen grip op de weg getuige de glijpartijen 
- Knot
- Berichten: 41108
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
LOL... maar in 4 houdt het niet over 
Maar een keertje op de testbank is dat geen optie?
Maar een keertje op de testbank is dat geen optie?
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Bas opperde ook het idee om hem bij OBD op de bank te zetten.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
dat van het aanremmen (niet vol) heeft dat niet meer met de remklauw te maken?
neem aan dat als je vol remt het niet zo opvalt?
als dat zo is dan heb je waarschijnlijk 1 klauw die wat minder soepel? uitkomt oid...(hersensspinsel)
neem aan dat als je vol remt het niet zo opvalt?
als dat zo is dan heb je waarschijnlijk 1 klauw die wat minder soepel? uitkomt oid...(hersensspinsel)
- Knot
- Berichten: 41108
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Had jij nou ook de M50 mod en uitlaatlijn etc? Volgens mij wel toch.. iig een dikke uitlaat.Eric-328 schreef:Bas opperde ook het idee om hem bij OBD op de bank te zetten.
Anders leuk om verschil met mijn auto te zien, die is volledig standaard.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Denk niet dat het aan de klauwen ligt. Deze zijn nog erg nieuw en de zuigers gaan goed op en neer. De schijven hebben een aardige rand. Nieuwe zijn besteld maar hebben blijkbaar een erg lange levertijd.GTRene schreef:dat van het aanremmen (niet vol) heeft dat niet meer met de remklauw te maken?
neem aan dat als je vol remt het niet zo opvalt?
als dat zo is dan heb je waarschijnlijk 1 klauw die wat minder soepel? uitkomt oid...(hersensspinsel)
@ Knot; Inlaat en uitlaat zijn inderdaad aangepast. Denk dat het vermogensverlies ergens in het inlaattraject zal zitten. Moet het nog eens goed nakijken.
heb nog ergens een uitdraai op de bank van uitlaat + spruitstuk + motormanagement.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Denk dat het pedaalgevoel ook wel redelijk terug komt als je blokken een beetje ingeremd zijn. Dat trekken naar 1 kant kan ook door je spacers komen. Als je voor meer spoorbreedte gaat zetten en je hebt bjivoorbeeld een spanningsverschil tussen links en rechts dan gaan ze dat ook een beetje doen.
Verder is je gewichtsverdeling wel lekker, 52/48. Zou een heel makkelijk autotje moeten zijn. Ik zit op 58/42 op dit moment.
Verder is je gewichtsverdeling wel lekker, 52/48. Zou een heel makkelijk autotje moeten zijn. Ik zit op 58/42 op dit moment.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Trekken doet hij alleen bij licht remmen. Bij wat forser remmen merk ik eigenlijk niets.
De vertraging zit er wel goed in.
Balans is echt fijn. Heb vandaag nog wat gereden en hij blijft mooi neutraal. Bas gaat woensdag op Zolder een aantal ronden met mij rijden om aan te geven waar de grenzen liggen. Ben benieuwd.
De vertraging zit er wel goed in.
Balans is echt fijn. Heb vandaag nog wat gereden en hij blijft mooi neutraal. Bas gaat woensdag op Zolder een aantal ronden met mij rijden om aan te geven waar de grenzen liggen. Ben benieuwd.
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Zeer waarschijnlijk een vacuum lek. De mijne is ook lek gegaan. Nu alles opnieuw gedaan, zelfs het spruitstuk afgeperst op 0,5 bar. Hij was zo lek als een mandje.
Voorheen had ik altijd een soort fluitje van een opspoelende turbo uit de inlaat (lucht langs de vlinderklep). Nadat het spruitstuk weer luchtdicht was heb ik het geluidje weer terug.
Je kunt het testen door de auto aan de co-meter te hangen en remreiniger bij het inlaat gedeelte te spuiten.
Voorheen had ik altijd een soort fluitje van een opspoelende turbo uit de inlaat (lucht langs de vlinderklep). Nadat het spruitstuk weer luchtdicht was heb ik het geluidje weer terug.
Je kunt het testen door de auto aan de co-meter te hangen en remreiniger bij het inlaat gedeelte te spuiten.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Ik neem aan dat hij op het deksel van het spruitstuk lekte?yorick schreef:Zeer waarschijnlijk een vacuum lek. De mijne is ook lek gegaan. Nu alles opnieuw gedaan, zelfs het spruitstuk afgeperst op 0,5 bar. Hij was zo lek als een mandje.
Voorheen had ik altijd een soort fluitje van een opspoelende turbo uit de inlaat (lucht langs de vlinderklep). Nadat het spruitstuk weer luchtdicht was heb ik het geluidje weer terug.
Je kunt het testen door de auto aan de co-meter te hangen en remreiniger bij het inlaat gedeelte te spuiten.
Pak van het weekend alles los, nieuwe pakkingen ertussen en afdichten met silicon blue.
Edit; Ik weet opeens wat jij bedoelt met dat fluitje. Had ik voorheen ook, nu niet meer....
Laatst gewijzigd door Eric-328 op 19 aug 2011, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 41108
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Eric´s 328i circuitauto, uitlijning -uitwegen p4
Dat fluitje komt bekend voor, heeft een maar van me ook met zn E36 325i, ik dacht aan een lek ergens ofzo. Is ook bij driften met vollast en vol toeren, zo'n fluit/snerp eruit, klinkt wel vet.. maar dat is dus teken van een gezonde luchtdichte inlaat?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: erwin20vt en 17 gasten
