Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Hielke

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door Hielke » 01 aug 2011, 21:23

GTRene schreef:ik vond het CSL geluid zo op de video meer iritant :bag:
+1. In een CSL stoor ik me er ook direct aan.

Knaap in de CSL moet een lokale Ringridder zijn. Kan zo zijn, maar dan moet ie nooit op een ander circuit komen. Hij remt veel te slap. Dat kost 'm heel veel tijd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 aug 2011, 21:25

Even een andere vraag Andre; als je op de Ring rijdt, dus met de 1M, pas je dan de bandenspanning aan, of rijd je met de door BMW voorgeschreven spanning?

Rupie

Bericht door Rupie » 01 aug 2011, 21:58

Mooi filmpje Andre, niks aan toe te voegen. Iemand de btg tijd genoteerd?

Andre

Bericht door Andre » 01 aug 2011, 22:08

Niks aan gedaan romo.

BTG is 8.15 ruben. Moest alleen giga van het gas af in de laatste sectie door een ongeluk heeft tussen de 8 a 10 sec gekost.

Dan het oponthoud van het overige verkeer dat je soms eerder moet remmen of dat je twijfelt en van het gas afgaat omdat iemand toch nog kan insturen en je niet heeft gezien.

Hele lage 8 min had erin gezeten BTG.

Ik denk dat ik in totaal zeker niet meer dan 80 ronden gereden heb op de ring. Doe meestal elk jaar 4 ronden.

JP

Bericht door JP » 01 aug 2011, 22:43

Zeer gaaf snel rondje, mijn complimenten....! Weinig schakelen, viel me op, en close-racing achter de CSL. Niet bang voor steenslag?

Jammer van die in de wegrijdende en crashende toeristen. Gaat ten koste van je laptime.... :tooth:

Femme

Bericht door Femme » 01 aug 2011, 23:07

Goed, voor iedereen die niets snapt van esthetica en proporties even wat uitleg :) .

Elke designer die in de afgelopen twintig jaar een auto heeft geschetst doet dat met optimaal gevulde wielkasten. De optimale hoogte van de wielkast op een auto met een sportieve uitstraling is ongeveer de helft van de totale hoogte van de auto. De grootte van de velgen wordt gedicteerd door de grootte van de wielkasten. De wielen zijn als de klauwen van een roofdier. Grotere wielen met brede laag profielbanden stralen kracht en snelheid uit. Het wiel moet dus zo groot zijn dat er een vrijwel geen ruimte is tussen de rand van de wielkast en de buitenrand van de band. De afstand tussen de buitenrand van de velg en de rand van de wielkast moet overal gelijk zijn. Dit betekent dat verlagen altijd samengaat met het vergroten van de velgdiameter. Verder dient het wiel in de breedte op de buitenkant van de wielkast te staan. Dit is nogal een probleem bij veel BMW's die een veel te geringe spoorbreedte hebben.

De E63 is afgeleid van de Z9 GT concept, die je kunt bekijken in het BMW Museum in Munchen. De carrosserie van die wagen heeft vergelijkbare properties als de E63. Hij staat op 21 inch velgen. Zo hoort het dus.

Helaas zorgen o.a. het streven naar kostenbesparing en comfort ervoor dat zo'n beetje alle auto's er beroerd geproportioneerd bij staan.

Macboy

Bericht door Macboy » 01 aug 2011, 23:15

Mooi verhaal Femme. Ik wilde zelf al typen dat jouw auto in het echt perfect smoelt. Vrijwel iedereen beaamt dat ook als ze de auto IRL zien waardoor ik de reacties hier niet helemaal begrijp. Zelf haat ik onnodig grote wielen en jij ook, maar die 29" staan gewoon super onder de 6. Daarnaast gaat het niet alleen om de grootte maar ook hoe ver de wielen naar buiten staan. Ook hier ben je een perfectionist.

@sitechris: grappig inderdaad want je sloot een paar kilometer aan met de E39 en wij dachten dat moet vast een liefhebber zijn ! Die R32 zagen wij ook langs de kant staan dus die is niet ver gekomen ieg...

@Andre: mooie ronde ! Denk dat je er ongeveer 15sec vanaf moet kunnen rijden zonder oponthoud.

Knot

Bericht door Knot » 01 aug 2011, 23:18

Prachtig om te zien hoor, auto voelt zich prima thuis op de Nordschleife zo uit de doos en idd er zit nog wel meer in als je echt vrij baan hebt.

Overigens wil ik niks meer horen over TF, rekening houden etc en timen... beiden gaan er hier toch wel wat enthausiast voor zitten en af willen maken van rondje BtG. Mij hoor je er niet over maar ik heb anderen wel eens rapper commentaar zien geven.

Andre, volgens mij had ik het al eens eerder gevraagd maar ik zie in vergelijking tussen ons dat je vaak veel sneller binnen begint, ten opzichte van mijn ronden doe jij bijna binnen/binnen/buiten waar ik duidelijk buiten begin (Aremberg bijvoorbeeld maar er zijn er veel meer). Is dat marge houden of verspil ik tijd door grotendeels aan het buiten/binnen/buiten vast te houden?

Andre

Bericht door Andre » 01 aug 2011, 23:39

Nou rody op de ring kan ik er weinig van maken.

Als dick hoekendijk mijn ronde ziet zal ie zeggen er klopt geen reet van.:) Ik ben verre van een ring ridder. Ik rij de ring puur op inzicht en niet op ring ervaring. Het kan maar zo zijn dat er betere en snellere lijnen zijn. Die pak je meestal het snelste op als je in een race zit. Zie je heel snel dat je ergens wat meters verliest of meepakt.

Dit rondje was eigenlijk rallyrijden zonder navigator:)

stradale

Bericht door stradale » 02 aug 2011, 08:27

Heerlijk dagje gehad afgelopen zondag! Het weer liet te wensen over, maar aangezien het droog bleef en de kap van de Z4 op dit moment toch niet open wil was ik tevreden. Die kap wil overigens niet open omdat ik de bekleding van de kofferbak en de switch los heb gehaald om een CP600 te kunnen testen. Deze week bouw ik hem definitief in en dan kan ik weer topless. :hosanna:

Voor zover er geen wegwerkzaamheden waren op de stukken ongelimiteerde autobahn kon ik ondanks het verkeer aardig tempo maken. Nog een tijdje aangehaakt bij een 996 4S Cabrio met haast dus de Z4 heeft de benen lekker mogen strekken. Gevolg was wel dat de peut sneller op raakte dan verwacht. Ik had erop gerekend de tank vol te kunnen gooien bij Nürburg, maar de laatste 20 kilometer voor de pomp gaf de boordcomputer al actieradius ----- aan. Hoewel je weet dat je het wel haalt blijft het een ongemakkelijk gevoel.

Enfin, ik zie de Aral (een paar kilometer voor Nürburg) en sta opeens achter een bekend uitziende Z4M Coupé met CSL velgen. Verderop staan een aantal mannen die er Nederlands uitzien, een Nederlandse E92 M3 en opeens arriveert er een zwarte 1M met exportplaten. Ilja (Macboy?) herkende mijn auto. Ik had toen nog niet door dat de 1M er ook bij hoorde en bestuurd werd door André. Toen ik naar binnen liep om af te rekenen herkende ik ook de 650i van Femme. Best een rare situatie, want ik ken helemaal geen gezichten bij de nicknames en de auto's. Ik heb uiteindelijk slechts handen geschud met Ilja en Robert (romo, I presume) en gedacht dat ik jullie nog wel zou tegenkomen, maar dat werd hem helaas niet. Nou ja, volgende keer beter! Het was in elk geval een mooie collectie Nederlandse BMW's daar bij die pomp! Lastig om een favoriet te kiezen...

Op weg naar de Zufahrt werd al snel duidelijk dat het een drukke dag zou worden. De eerste of tweede baansluiting was al een feit. Helaas gebeurde dat vaker die dag. Alle parkeerterreinen waren zo goed als vol en langs de weg stonden overal auto's geparkeerd. Op de baan was het erg druk. Ik heb staan kijken bij Breidscheid en bij Brünnchen/Eschbach/Wippermann. Fraai spul gezien, maar weinig exoten deze keer.

Ondanks de drukte en de baansluitingen werd er door veel rijders serieus hard gereden. Ik heb één rondje meegereden met Ignasi, een knettergekke maar getalenteerde Catalaan die een Scirocco had gehuurd van Rent-Racecar. Erg mooi! Het was stuivertje wisselen met een Nederlandse grijze Megane RS (iemand van hier?). Ik heb geprobeerd een stukje te filmen van Schwedenkreuz tot in Adenauer Forst, maar van dat filmpje kun je wagenziek worden...

Over twee weken is de AvD Oldtimer Grand Prix. :swinging: Het zou zo maar eens kunnen dat ik dan weer die kant op ga.
Laatst gewijzigd door stradale op 02 aug 2011, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 aug 2011, 09:07

sitechris schreef:
De 530i viel trouwens wat tegen. Kwam met moeite iets boven de 230 uit.
Viel ons btw niet tegen, vond het ding nog goed meesjouwen op de autobahn!! :)
stradale schreef: Enfin, ik zie de Aral (een paar kilometer voor Nürburg) en sta opeens achter een bekend uitziende Z4M Coupé met CSL velgen. Verderop staan een aantal mannen die er Nederlands uitzien, een Nederlandse E90 M3 en opeens arriveert er een zwarte 1M met exportplaten. Ilja (Macboy?) herkende mijn auto. Ik had toen nog niet door dat de 1M er ook bij hoorde en bestuurd werd door André. Toen ik naar binnen liep om af te rekenen herkende ik ook de 650i van Femme. Best een rare situatie, want ik ken helemaal geen gezichten bij de nicknames en de auto's. Ik heb uiteindelijk slechts handen geschud met Ilja en Robert (romo, I presume) en gedacht dat ik jullie nog wel zou tegenkomen, maar dat werd hem helaas niet. Nou ja, volgende keer beter! Het was in elk geval een mooie collectie Nederlandse BMW's daar bij die pomp! Lastig om een favoriet te kiezen...
Had me gerust aangesproken, je NL-platen waren me idd al opgevallen, maar had geen idee dat je hier meelas :).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 aug 2011, 09:45

Afbeelding

:)

stradale

Bericht door stradale » 02 aug 2011, 09:59

Kasteel schreef: Had me gerust aangesproken, je NL-platen waren me idd al opgevallen, maar had geen idee dat je hier meelas :).
Meelezen is inderdaad het goede woord, dus ik snap dat het je verder niet opgevallen is. Ik wilde eerst even afrekenen voor het geval er meer auto's zouden willen tanken en daarna waren jullie al weg. Ik zag nog net de 650i vertrekken (heerlijk geluid!).

Andre

Bericht door Andre » 02 aug 2011, 10:11

Lol op bimmerpost een mega discussie over de 7.50 tijd van de CSL.

Remmie

Bericht door Remmie » 02 aug 2011, 10:12

Erg snelle rit Andre.

Ik heb de ballen er niet voor om zo over de ring te gaan.
Des te meer heb ik zitten genieten van het filmpje :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 aug 2011, 10:47

Andre schreef:Lol op bimmerpost een mega discussie over de 7.50 tijd van de CSL.

idd, wat een zuurpruim daar......................en dan die geweldige opmerking;
He dude, who pissed your cornflakes
hahahaha :lollerdelol:

Hielke

Bericht door Hielke » 02 aug 2011, 12:49

Ik heb het stukje op bimmerpost ook gelezen. Het is inderdaad een zuurpruim. Maar dat ben ik ook :D Zachte heelmeesters maken stinkende wonden moet je maar denken.

Ik moet die gast toch grotendeels gelijk geven. Die 7.50 van de CSL een jaar of 8 terug blijft een moeilijk te plaatsen tijd. Heb nog nooit filmpjes van rijders met een CSL gezien die BtG in de buurt kwamen van 7.30. De gast in de witte getunede CSL laat zoals de zuurpruim al zegt veel tijd liggen. Vaak remt ie onnodig vroeg en neemt te weinig snelheid mee de bocht in. Soms blijft ie onnodig in een veel te hoge versnelling rijden. Heel soms rijdt ie in een bocht en bij de exit heel makkelijk bij Andre weg. Andre zit voortdurend op de limiet. Zet Andre in die CSL en het gat met een 1M is zomaar mega.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 aug 2011, 13:07

Hielke schreef:Ik heb het stukje op bimmerpost ook gelezen. Het is inderdaad een zuurpruim. Maar dat ben ik ook :D Zachte heelmeesters maken stinkende wonden moet je maar denken.

Ik moet die gast toch grotendeels gelijk geven. Die 7.50 van de CSL een jaar of 8 terug blijft een moeilijk te plaatsen tijd. Heb nog nooit filmpjes van rijders met een CSL gezien die BtG in de buurt kwamen van 7.30. De gast in de witte getunede CSL laat zoals de zuurpruim al zegt veel tijd liggen. Vaak remt ie onnodig vroeg en neemt te weinig snelheid mee de bocht in. Soms blijft ie onnodig in een veel te hoge versnelling rijden. Heel soms rijdt ie in een bocht en bij de exit heel makkelijk bij Andre weg. Andre zit voortdurend op de limiet. Zet Andre in die CSL en het gat met een 1M is zomaar mega.
Persoon wordt wel gelijk met de grond gelijk gemaakt, terwijl ik vind dat er wel wat argumenten van 'm inderdaad grond hebben. Ik denk dat de rijder idd een grote factor is in dit geval en dat de 1m vlotter dan 8.15 en de CSL wellicht (net) niet de 7.50, maar op basis van het filmpje dunkt mij niet dat een stock 1M een CSL-beater is. Ik schat in dit filmpje anders rijkwaliteiten, ondanks beperktere baankennis, hoger in dan die van de man in de CSL.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 aug 2011, 13:15

Hielke schreef:Ik heb het stukje op bimmerpost ook gelezen. Het is inderdaad een zuurpruim. Maar dat ben ik ook
QFT :mrgreen:

...maar het is natuurlijk niet erg zinnig om verschillende auto's met verschillende rijders met elkaar te vergelijken, zeker als je één van die twee rijders helemaal niet kent.
Maar het lijkt me even onzinnig om de tijden van Sport Auto met elkaar te vergelijken. De tijd van de 1 M is van dit jaar, die van de CSL van acht jaar geleden. Wat waren de omstandigheden toen? Wat waren de omstandigheden nu? Is Horst nu hij tegen de 60 loopt nog net zo snel als acht jaar terug? Nou, dat soort vragen dus.
Zou overigens makkelijk op te lossen zijn als Sport Auto ook even van zulke filmpjes als die van Andre het internet op vlamt.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 aug 2011, 13:18

Of even kijken of er ergens een bone stock CSL geregeld kan worden en Andre in de 1M en de Csl allebei een rondetijd laten zetten. Dan worden de verschillen een stuk duidelijker denk ik.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 aug 2011, 13:25

Petrolhead Tom schreef:Of even kijken of er ergens een bone stock CSL geregeld kan worden en Andre in de 1M en de Csl allebei een rondetijd laten zetten. Dan worden de verschillen een stuk duidelijker denk ik.
Lol, de mensen zullen wel in de rij staan om hun CSL uit te lenen.

Buiten dat, het is ook weer geen probleem op leven en dood. Misschien is een CSL sneller. Misschien ook wel niet. Kijk even naar een lijstje met snelste rondetijden en je vindt met gemak 50 auto's die nog sneller zijn. Als je er maar plezier mee hebt, toch?

Hielke

Bericht door Hielke » 02 aug 2011, 13:28

Petrolhead Tom schreef:Of even kijken of er ergens een bone stock CSL geregeld kan worden en Andre in de 1M en de Csl allebei een rondetijd laten zetten. Dan worden de verschillen een stuk duidelijker denk ik.
Die bone stock CSL vind je niet meer. Of het zou er één met gereviseerde motor en nieuwe ophangrubbers moeten zijn.

Stock 1M zal nooit het tempo van een stock CSL kunnen rijden. Dat heeft weinig met het vermogen te maken. De 150 kilo die een CSL minder hoeft mee te slepen icm de semi's is een gouden combinatie op De Ring. Weet een rijder daar mee om te gaan en blijft ie in de powerrange van de motor dan is het een bekeken zaak.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 aug 2011, 13:30

Dat sowieso, wat ik bedoel te zeggen is dat je altijd kunt bakkeleien over de rijder, de baan of de auto, als je een eerlijk oordeel wilt moet je gewoon dezelfde rijder op dezelfde baan onder dezelfde omstandigheden met de verschillende auto's laten rijden.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 aug 2011, 13:37

Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde als wat zij hebben gedaan ;).

Knot

Bericht door Knot » 02 aug 2011, 13:40

De 1M is natuurlijk wel stukken makkelijker rond te rijden met dat koppel, waar je bij de CSL een meer ervaren rijden in het algemeen moet zijn om het onderste uit de kan te halen.

Als je maar sneller bent dan 10m00 BtG dan zit het wel snor ;)

Plaats reactie