Advies gevraagd: A5 inruilen op een RS3?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Martijn_bmw

Re: Advies gevraagd: A5 inruilen op een RS3?

Bericht door Martijn_bmw » 21 jul 2011, 10:04

het is al duidelijk te lezen, je wil de RS3!

gewoon doen dan, want idd je leeft maar een keer dus als je het kan betalen waarom niet ;) :D

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 21 jul 2011, 10:15

Mag ik je alvast feliciteren dan!? :wink: Die schaalstoelen is eigenlijk wel een must net als het alcantara stuurtje, ik zal hem Dakota Grey nemen (zo heet die kleur toch) met die 19inch 5 spaak velgen lekker ingetogen, sjiek en sportief tegelijk! :thumbup:

Is die maar in 4 kleuren te verkrijgen?? Net als die gekke 1M//, daar betaal je dan €80000,- voor :?

Afbeelding
Afbeelding

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 jul 2011, 11:54

Dat je maar één keer leeft vind ik een beetje een bank of makelaar opmerking. Als het geld je inderdaad niet uitmaakt lijkt mij dat je een S5 Sportback ook zou kunnen overwegen. Ook met achterdeuren en nu te bestellen met de facelift. Zeer potente motor met een mooie sound en ook mogelijkheden om er iets meer uit te halen.

Een RS3 is een schitterende auto maar wel gebaseerd op een model dat stamt uit 2004 met alle inmiddels 'verouderde' technieken.

allen

Bericht door allen » 21 jul 2011, 12:34

Bank of makelaar opmerking...
Imho is het heel simpel. Als je iets wilt, maar iets anders koopt, dan blijf je er onbewust toch een drang naar hebben. Ik heb in het verleden genoeg dingen gekocht waarvan ik dacht dat het kwa geld verstandiger was. Uiteindelijk ruil je dat toch weer om naar wat je daadwerkelijk wilde hebben.
Afgaan op een 'rationeel en prijsbewust' advies van anderen is gewoon niet slim bij emotionele aankopen. Op voorwaarde dat je het kunt betalen, altijd kopen wat je zelf wilt.
Ik ben geen bank en geen makelaar.

Ben overigens nog wel benieuwd wat er aan de RS3 hopeloos verouderd is tov een S5.

Tristan

Bericht door Tristan » 21 jul 2011, 12:54

Sowieso het oude Haldex-systeem. Dus geen permanente AWD, achterwielen doen alleen mee zodra de voorwielen doorslippen. Dus in de regel is het een FWD met achterwielhulpjes als aandrijving. De RS5 heeft een veel moderner en echt Quattro systeem waarbij de BIAS vooral op de achterwielen zit.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 jul 2011, 13:06

Hopeloos verouderd wil ik niet zeggen maar de afwerking van een S5 staat op een duidelijk hoger niveau. RNS-E is verouderd ten opzichte van de (Google) navi in de S5. Bij cruisen is de S5 duidelijker stiller in het interieur. De 'nep-quattro' van de A3 is hier al veelvuldig besproken. ;-)
De S5 heeft misschien nog wel een meer scheiden in zijn voorkomen van een RS3.

Harrie

Bericht door Harrie » 21 jul 2011, 13:13

Heeft er iemand al uberhaupt in een RS3 gereden?

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 21 jul 2011, 13:31

Onzin over nep quatro, systeem werkt perfect! Hetzelfde systeem zat onder mijn Golf R en in de sneeuw valt er zelfs prima mee te driften! Met mijn 305pk in de Golf geen enkele keer een idee gehad dat de aandrijving naar de voorwielen ging als je gas geeft, het nadeel van die Golf R was de DSG 6, met normaal cruisen rond de 120 zit je boven de 3000 toeren waardoor er niet zuinig mee te rijden valt, dat is het grote voordeel van de RS3 met 7 versnellingen, DSG 7, is bovendien een stuk sneller en verfijnder.
A5 is een boot! Klaar!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 jul 2011, 13:49

De rijkwaliteiten van de A5/S5 heeft Bart geen negatief gevoel bij.

DDX

Bericht door DDX » 21 jul 2011, 19:45

Hans R schreef:Die schaalstoelen is eigenlijk wel een must
Wel even passen of je er goed inzit, anders dure optie die niet lekker zit.

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 jul 2011, 20:20

Hans R schreef:Onzin over nep quatro, systeem werkt perfect! Hetzelfde systeem zat onder mijn Golf R en in de sneeuw valt er zelfs prima mee te driften! Met mijn 305pk in de Golf geen enkele keer een idee gehad dat de aandrijving naar de voorwielen ging als je gas geeft ...
De huidige Haldex-systemen zijn proactief. Maar ja, bij veel mensen blijft de naald altijd in dezelfde groef hangen ...

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 21 jul 2011, 20:48

SteV6 schreef:De huidige Haldex-systemen zijn proactief. Maar ja, bij veel mensen blijft de naald altijd in dezelfde groef hangen ...
Het huidige Haldex 4 reageert stukken sneller dan de oude haldex 2 in de A3 maar is nog steeds niet "pro-aktief". Of dat wat uitmaakt ...nee...het werkt prima (dwz reageert voor dat je het doorhebt) maar zal nooit meer dan 50% naar achteren sturen dus driften zoals met een S5 kun je vergeten.

Ik zou als ik jou was toch wel eerste proberen te rijden in een RS3 want ik kan me uit een proefrit die ik jaren terug maakt met een S3 en standaard TT mk II herinneren dat die laatste beduidend beter op de weg lag, lees minder overstuur had met standaard onderstel en op 17" wielen. De TT-RS als norm voor de RS3 nemen kon wel eens een verkeerd beeld opleveren mbt stuurgedrag.

Maar nogmaals...is de nieuwe S5 geen optie? Prijs is nog niet bekend maar ik schat dat de prijs fors zal dalen aangezien de nieuwe ipv 288gram maar 190 gram uitstoot en je dus als 18 gram in schijf 3 spaart a 403 euro (als ik zo snel goed tel) over die andere 80 gram nog gezwegen die als het goed is iets van 170,- per gram kosten.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 21 jul 2011, 22:12

Ik heb niet alle posts gelezen, dus vergeef me als ik wellicht een andere suggestie herhaal.

Is de TT RS geen optie? Imo stuk mooier en wel met heerlijke vijfcilinder.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 24 jul 2011, 16:02

Bart,

ga eens rijden met een C350 met AMG sportpakket; al dan niet 4-matic. Zou mijn keuze zijn in het segment op dit moment. Enige nadeel vind ik dat de sportstoelen in de C geen verlengbare zitting hebben. Bij RWD een sper erop en klaar is die!

PD power

Bericht door PD power » 24 jul 2011, 19:20

Lekker voor de rs3 gaan, de a5 is mooi, maar tis maar net wat je belangrijk vind, koop ook altijd graag een auto, die in het einde van z'n bouwjaren valt, alle kinderziektes zijn eruit, zo spannend is de techniek in een a/s5 niet t.o.v. een rs3, dan vind ik die 5 cyl toch echt een geweldige motor, daarna ff bij JD binnen rijden en je hebt een beul met zo'n 420 paarden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 jul 2011, 22:05

Sjoerd schreef:Bart,

ga eens rijden met een C350 met AMG sportpakket; al dan niet 4-matic. Zou mijn keuze zijn in het segment op dit moment. Enige nadeel vind ik dat de sportstoelen in de C geen verlengbare zitting hebben. Bij RWD een sper erop en klaar is die!
C350 rijdt idd top, heb ik een middag mee lopen crossen op RDW terrein lelystad, heerlijk :df:

Vdub

Bericht door Vdub » 24 jul 2011, 22:57

Haldex4 kan overigens tot 100% op de voor- of achteras. Standaard doet het 5-10% op de achteras.

Zowel de A5 als de RS3 zijn begeerlijke auto's, persoonlijk zou ik zeggen er is maar 1 Audi.. en dat is een vijfcil. lijnmotor mét turbo en mét quattro.. in de moderne Audi's is die er dus niet maar een RS3 komt de Haldex 4WD wel heel erg in de buurt..

BartK

Bericht door BartK » 25 jul 2011, 11:49

Dank voor de reacties zover.

Hi Sjoerd, C350 zal ik eens gaan bekijken, Mercedes is niet de eerste keuze maar er een keer serieus naar kijken en rijden kan wellicht wonderen doen. Overigens is verlengde zittingen voor mij geen must.

Klopt, A5 rijdt niet slecht, maar in/uitstappen achterin is een drama en zeker met de lange deur (parkeren!) is het natuurlijk ellendig. En er moeten vaker meer mensen mee dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

S5 gaat het zeker niet worden; levert geen voordelen op met het aantal deuren en een S5 sportback vind ik niet mooi genoeg.

Verschil TTRS en RS3 zal er best zijn, maar de voordelen en de ruimte van een RS3 zijn toch zeker doorslaggevend. Bovendien; een TT is van binnen een kleine auto zonder de mogelijkheid om mensen mee te gaan nemen.

Bovendien wil ik dagelijks met de RS3 gaan rijden, dus dan kan het voorkomen dat klanten of leveranciers de auto ook zien staan en we weten allemaal hoe daar in NL over gedacht wordt........

Ben het met HansR wel eens vwb de 4-motion. In het verleden heb ik geen last gehad van de 'fop'quattro van de A3 sportback en was ik er best tevreden over. Vwb driften; dat kan ik toch niet, hahahaha :D

Maar goed, afgelopen donderdag ben ik bij de audi dealer geweest. Mijn A5 is nu 15 maanden oud en ondanks dat je zou denken dat het een populaire combinatie is van motor/kleur/wielen/leer/opties/s-line kreeg ik maar liefst een afschrijving voor de kiezen van 29k EUR over de afgelopen 15 maanden (dus de huidige waarde per vandaag!). Een afschrijving van 40%, gaat dus helemaal nergens over.
En een levertijd van een RS3 die ze niet eens kunnen afgeven, dus dan gaat er maandelijk nog eens een vast bedrag qua afschrijving vanaf. Even dacht ik in de verkeerde film te zitten.

Zal dan toch wel een Duitse RS3 worden. Liefst zsm leverbaar.

Denk dat ik eigenlijk graag een RS3 wil, daar ben ik wel achter. En dan niet een al te opvallende auto, maar een 'gewone' in daytona-grijs of zwart. Schaalstoelen? Wellicht maar hoeft niet maar zal een auto daar niet om afwijzen. Wel vind ik het mat-alu pakket opzichtig; al die randjes op de bumpers in andere kleuren, nee dat het niet worden. Gewoon zoals die in de Topgear van deze week staat is het een mooie auto.

Nu maar eens kijken hoe het met de Duitse dealer gaat. Maar eigenlijk is het gekkenwerk als je erover nadenkt......

Grt.

Rupie

Bericht door Rupie » 25 jul 2011, 12:05

Valt mee toch? Als een Duitse dealer zoveel prettiger mee zaken doen is, dan wist ik het wel. Bpm terruggave kan misschien ook een aardig voordeel opleveren en wie weet zijn er Duitse dealers met ervaring. Ik zou er voor gaan :thumbup:

BartK

Bericht door BartK » 25 jul 2011, 12:29

Bijvoorbeeld deze in het zwart:

http://www.autogespot.com/nl/viewimages ... 2011122319" onclick="window.open(this.href);return false;

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2011, 13:12

idd bij de duitsers gaan vragen, de BPM is na 15 maanden nog veel dus dat kan wel eens een veel betere deal worden!

en tja de afschrijving op grote nieuwe auto's was altijd al drama maar is de afgelopen 2 jaar alleen maar nog erger geworden :shock: het is vreselijk veel geld wat je kwijt raakt maar ik schrik er niet van ;)

JP

Bericht door JP » 25 jul 2011, 13:19

Zover ik las op fora zoals Motor-talk.de zijn de levertijden in Duitsland net zo dramatisch als in Nederland. Or je moet al het geluk hebben dat er ergens iets op voorraad staat

Marc R

Bericht door Marc R » 25 jul 2011, 14:05

Schaalstoelen zijn ruk! Ik heb ze iig verwisseld voor de normale...

Verders,is n tweedehands rs4 geen optie?

Tim N

Bericht door Tim N » 25 jul 2011, 16:36

Zeker de AMG gaan rijden, A3 lijkt nu al "belegen"
de C daarentegen is een frisse kar die ook niet als te dikke boot aangezien wordt door je klanten.
(en doen ze dat wel doen ze dat met een RS3 ook)

DDX

Bericht door DDX » 25 jul 2011, 20:56

Marc RS4 schreef:Schaalstoelen zijn ruk! Ik heb ze iig verwisseld voor de normale...
Dat is jouw ervaring, ik vind ze perfect zitten :)
(daarom ook mijn tip om wel eerst even proef te zitten ;) )

Plaats reactie