Puntgewijs verslag:
- Ik krijg de sleutel van de directeur fac. bedrijf en ICT "vind je wel leuk, ga maar rijden. Wel de draad loshalen voor je gaat rijden"
- Mark naar beneden en ziet een hele nette A-klasse met wat stickers staan en in het benzine klepje een "campingplug"
- Begint te trekken aan de "campingplug" maar is niet los te krijgen. Hmmm, belletje doen. "Ja sukkel je moet eerst de auto is unlocken / openmaken. Dat is ter beveiliging."
- Oh ? Ok, unlock, plug eruit en instappen. Ziet eruit als een normale full-option A-klasse met automaat. Kortom erg goed dus. Alleen de toerenteller is wat anders ( 0 naar 100 power en een aan de andere kant van de 0 een charge schaal).
- Gewoon contact maken, draaien met sleutel, auto in D en begint te rollen/kruipen. Net als een gewone automaat.
- Beetje "gas" erbij en auto gaat harder rollen. Eigenlijk precies zoals je bij een gewone automaat verwacht. Het enige dat opvalt is geen motorgeluid.
- Garage uit, straatje uit. Even iets meer "gas" en "toerenteller naar 100%" Ding heeft veel koppel en accelereert prima. Tuurlijk het is geen M3 maar het was veel sneller dan ik had verwacht. Echt dikke prima voor dagelijks vervoer. Kan zelfs wel wat minder voor mensen die dat niet belangrijk vinden. Denk vervolgens direct aan hoe een Tesla zou moeten rijden met RWD en veel koppel. Prima driften denk ik dan

- Gas los gaat ook zoals je verwacht. Klein beetje motorrem, precies zoals je ook met een schakelauto verwacht zonder terugschakelen. En uiteraard gaat de "toerenteller" naar "charge".
- Remmen gaat ook gewoon precies zoals je verwacht. Toerenteller gaat wat verder naar charge. Je voelt niet of ie alleen remt op de generator of ook op de mechanische remmen.
- Sturing ; idem. Gewoon lekker bekrachtigde, lichte sturing zoals je verwacht in een auto als een A-klasse.
- Interieur/exterieur. Tsja gewoon een vol options A-klasse. Lekker luxe, en mooi. Satnav, telefoonbediening, mooi dashboard, lekker stuurtje, cruise-control, mooie materialen, etc.
Kortom het reed echt prima. Lekkere comfi auto waarbij eigenlijk alleen opvalt dat je geen verbrandingsmotor hoort. En een gemiddelde range van 200km, geen BPM, geen wegenbelasting en een nieuwprijs van circa 40k. Lease was iets van 1k in de maand.
Enige wat me een opviel is dat je voelde dat de auto wat zwaar was als je op een slechte hobbelige weg reed. Moeilijk te omschrijven. Gewoon op asfalt is de vering prima, typisch Mercedes comfi A-klasse. Maar op een hobbelige weg voelde ik wat meer het gewicht. Leek wel alsof de vering opeens heel progressief werd.
Ik had het niet verwacht en ben zeer, zeer positief verrast. Prima gezinsauto of zakelijke daily auto.
Natuurlijk blijft het wel leuk om er voor het weekend een Corvette Z06 of zo bij te hebben staan. Maar dat is met een "normale" A-klasse met verbrandingmotor eigenlijk ook wel een vereiste

Mark.