OK, ik ben om - elektrisch rijden is prima

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

OK, ik ben om - elektrisch rijden is prima

Bericht door markk » 22 jul 2011, 19:14

Vandaag het voorrecht gehad om 15 minuten te mogen sturen in een gloednieuwe Mercedes A-klasse e-cell. De "limited production" auto dus. Vrij uniek. Klant van me waar ik vandaag was had een demo staan en gaan er 1 leasen als poolauto.

Puntgewijs verslag:
- Ik krijg de sleutel van de directeur fac. bedrijf en ICT "vind je wel leuk, ga maar rijden. Wel de draad loshalen voor je gaat rijden"
- Mark naar beneden en ziet een hele nette A-klasse met wat stickers staan en in het benzine klepje een "campingplug"
- Begint te trekken aan de "campingplug" maar is niet los te krijgen. Hmmm, belletje doen. "Ja sukkel je moet eerst de auto is unlocken / openmaken. Dat is ter beveiliging."
- Oh ? Ok, unlock, plug eruit en instappen. Ziet eruit als een normale full-option A-klasse met automaat. Kortom erg goed dus. Alleen de toerenteller is wat anders ( 0 naar 100 power en een aan de andere kant van de 0 een charge schaal).
- Gewoon contact maken, draaien met sleutel, auto in D en begint te rollen/kruipen. Net als een gewone automaat.
- Beetje "gas" erbij en auto gaat harder rollen. Eigenlijk precies zoals je bij een gewone automaat verwacht. Het enige dat opvalt is geen motorgeluid.
- Garage uit, straatje uit. Even iets meer "gas" en "toerenteller naar 100%" Ding heeft veel koppel en accelereert prima. Tuurlijk het is geen M3 maar het was veel sneller dan ik had verwacht. Echt dikke prima voor dagelijks vervoer. Kan zelfs wel wat minder voor mensen die dat niet belangrijk vinden. Denk vervolgens direct aan hoe een Tesla zou moeten rijden met RWD en veel koppel. Prima driften denk ik dan :-)
- Gas los gaat ook zoals je verwacht. Klein beetje motorrem, precies zoals je ook met een schakelauto verwacht zonder terugschakelen. En uiteraard gaat de "toerenteller" naar "charge".
- Remmen gaat ook gewoon precies zoals je verwacht. Toerenteller gaat wat verder naar charge. Je voelt niet of ie alleen remt op de generator of ook op de mechanische remmen.
- Sturing ; idem. Gewoon lekker bekrachtigde, lichte sturing zoals je verwacht in een auto als een A-klasse.
- Interieur/exterieur. Tsja gewoon een vol options A-klasse. Lekker luxe, en mooi. Satnav, telefoonbediening, mooi dashboard, lekker stuurtje, cruise-control, mooie materialen, etc.

Kortom het reed echt prima. Lekkere comfi auto waarbij eigenlijk alleen opvalt dat je geen verbrandingsmotor hoort. En een gemiddelde range van 200km, geen BPM, geen wegenbelasting en een nieuwprijs van circa 40k. Lease was iets van 1k in de maand.

Enige wat me een opviel is dat je voelde dat de auto wat zwaar was als je op een slechte hobbelige weg reed. Moeilijk te omschrijven. Gewoon op asfalt is de vering prima, typisch Mercedes comfi A-klasse. Maar op een hobbelige weg voelde ik wat meer het gewicht. Leek wel alsof de vering opeens heel progressief werd.

Ik had het niet verwacht en ben zeer, zeer positief verrast. Prima gezinsauto of zakelijke daily auto.

Natuurlijk blijft het wel leuk om er voor het weekend een Corvette Z06 of zo bij te hebben staan. Maar dat is met een "normale" A-klasse met verbrandingmotor eigenlijk ook wel een vereiste ;-)

Mark.

allen

Re: OK, ik ben om - elektrisch rijden is prima

Bericht door allen » 22 jul 2011, 19:20

Ik geloof best dat het relaxed kan zijn. Zeker als daily. Maar zo'n klein bereik maakt de wagen eigenlijk alleen maar geschikt voor stadsverkeer of hele korte ritten buiten de stad. En daar zou ik toch nooit van m'n leven 40k voor neertellen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 jul 2011, 19:23

ik heb precies hetzelfde ervaren met electrisch rijden!

was erg sceptisch maar het rijdt echt prima, enige probleem is de actieradius en de laadtijd ;)

zelf gereden met, Nissan Lease, Mitsubishi en Tesla. Waarbij de Tesla gewoon extreem indrukwekkend was zoveel koppel :shock: :df:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q-fNGfiF ... re=related[/youtube]

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2011, 19:53

De Tesla Roadster is natuurlijk geweldig maar totaal niet praktisch... ik vond m ook mega af gaan maar je kunt er verder weinig mee als enige auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2011, 19:58

ik las vandaag dat ze een kleine EV hadden van iets van 500kg? met een ander soort reserve accu oid?
anyway vrij ideaal doch die was niet snel ofzo, maar prima stadswagen e.d.

en tja zo'n snelle EV is best dikke fun hoor en die A is ook een dikke prima lijkt me.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 jul 2011, 19:59

Nee das waar, hij is extreem klein van binnen en je moet acrobatische toeren uithalen om in/uit te stappen maar de sensatie is wel geweldig om mee te maken :cool:

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2011, 20:01

Ik zou m nog een keer vanaf 0 en vanaf 100 tegen de M5 zetten maar dat komt er steeds niet van.

Maargoed, over de baby benz... heb ik geen ervaring mee maar lijkt me wel handiger voor dagelijks. Al vind ik dan een C op accu een beter idee.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2011, 20:02

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2011, 20:08

ook leuk zelf te doen in een fiat x1/9 om hem wat sneller te maken :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZmewDBYx ... re=related[/youtube]

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 jul 2011, 20:18

Knot schreef:Ik zou m nog een keer vanaf 0 en vanaf 100 tegen de M5 zetten maar dat komt er steeds niet van.

Maargoed, over de baby benz... heb ik geen ervaring mee maar lijkt me wel handiger voor dagelijks. Al vind ik dan een C op accu een beter idee.

ik kan eens kijken of ik hem een avondje mee kan krijgen ;)

Hielke

Bericht door Hielke » 22 jul 2011, 22:58

Leuk verslag Markk.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 23 jul 2011, 01:02

Zolang die batterypacks alleen al 20k kosten, zie ik het nog niet doorbreken.
En daarna alleen nog de ampera constructies, die je nog als gewone auto kunt gebruiken.
En dan nog het kantelpunt van de energiemaatschappijen, als veel mensen het ding s'nachts aan de lader gaan leggen.

Tijd zal het leren.

SteV6

Bericht door SteV6 » 23 jul 2011, 10:52

smiley schreef: ... En daarna alleen nog de Opel Ampera constructies, die je nog als gewone auto kunt gebruiken ...
Dat is gewoon een auto met een lager energierendement dan een conventionele auto als je het mij vraagt!

Actieradius van 500km met een 35L brandstoftank, dat is "gewoon" 1 op 14,3 hoor :shock:
Daar heb je geen electromotor voor nodig. De grootste (belasting)nepperij van de komende jaren :bag:
(Een Skoda Superb 1.4 TSi haalt dat ook en kost nog geen 30K)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2011, 11:18

SteV6 schreef:
smiley schreef: ... En daarna alleen nog de Opel Ampera constructies, die je nog als gewone auto kunt gebruiken ...
Dat is gewoon een auto met een lager energierendement dan een conventionele auto als je het mij vraagt!

Actieradius van 500km met een 35L brandstoftank, dat is "gewoon" 1 op 14,3 hoor :shock:
Daar heb je geen electromotor voor nodig. De grootste (belasting)nepperij van de komende jaren :bag:
(Een Skoda Superb 1.4 TSi haalt dat ook en kost nog geen 30K)
+1 de ampera is de nieuwe prius!

de volgende belasting ontduiker met zogenaamd het milieu als dekmantel :bag: er is natuurlijk geen leaserijder die op eigen stroomkosten de accu oplaad terwijl hij kan tanken met een tankpas....
die gaat gewoon alleen op de range extender rijden en rijdt dan idd helemaal niet zuinig....

smiley

Bericht door smiley » 23 jul 2011, 16:14

Uiteraard, dat ding gaat iets van 43k kosten dus alleen in de 0% bijtelling markt interesant.
Die 80 km op stroom die hij kan halen, wordt in 50km opgemaakt, en de rest van de dag is op benzine, omdat nergens zo'n laadpaal te vinden is, en als ze er al zijn neemt de buurman hem in beslag omdat hij 8 uur laad tijd nodig heeft.

Alleen een technologische doorbraak in batterypacks en de prijs ervan gaat helpen, zodat je bij een benzinepomp een pack in een paar min kunt wisselen.
Alle andere constructies zijn kansloos (buiten de stads auto'tjes)

Waterstof doet zo'n 0.9 kilo per 100km. Een 60 liter/kilo tank komt dus 5400 kilometer ver.
Mijn broek zakt af waarom we zo met electrische auto's bezig zijn, ipv waterstof innovatie.
(ik begrijp dat waterstof opwekken ook bergen energie kost, maar het resultaat is een stuk effecienter dan electrisch lijkt me)

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jul 2011, 16:29

wellicht het gevaar?
denkend aan waterstofbom :D
maar das wat anders :wink:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 23 jul 2011, 18:06

Bij mij gaat de 740i er ook uit en komt er een Ampera.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 jul 2011, 19:35

Ravin ///M schreef:Bij mij gaat de 740i er ook uit en komt er een Ampera.
Bij mij blijft de 740 er voorlopig nog in, altijd handig zo`n young timer.
Eerst maar eens kijken wat zo`n Ampera voor nadelen heeft, die pas na een jaar boven komen drijven.
Ik begrijp ook niet waarom er niet meer naar waterstof oplossingen worden gezocht.
Twee jaar geleden was Honda al aardig op de goede weg volgens mij en ben je gelijk van die accu shit af.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2011, 19:54

bmw heeft de waterstof techniek al jaren klaar op de plank liggen ;)

waarom het niet doorgaat weet ik ook niet... zullen wel grote (financiele) belangen zijn die dit tegen houden! ;)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 23 jul 2011, 19:58

Infrastructuur.. En dat is niet aan autofabrikanten maar aan overheden, die waterstof meestal niet eens kennen.

smiley

Bericht door smiley » 23 jul 2011, 20:31

En je kunt waterstof gewoon aan de pomp halen, dus de infrastructuur is al grotendeels af.
Effe een schijteind rijden voor de meesten, maar het is er wel:
http://nos.nl/artikel/202686-eerste-wat ... opend.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier speelt een of andere lobbyhandel, en dat electrische moet er blijkbaar doorgedrukt worden.
Smiley momelt iets van betamax en vhs......

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2011, 04:53

Niels v D schreef:Infrastructuur.. En dat is niet aan autofabrikanten maar aan overheden, die waterstof meestal niet eens kennen.
Te kort door de bocht, de eerste tests brachten meer problemem aan het licht. Ff wiki quoten;
Waterstof is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen als aardolie, aardgas en steenkool geen energiebron, maar een energiedrager. Dit betekent dat de energie die vrijkomt bij gebruik als brandstof in een auto, er eerst in gestopt moet zijn. In de praktijk komt het erop neer dat voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse, elektriciteit nodig is. De duurzaamheid van waterstof hangt dus grotendeels af van de duurzaamheid van die elektriciteit.

Voordelen

Het grote voordeel van de waterstofauto's is dat er geen regionale luchtverontreiniging ontstaat. Bij de verbranding van waterstof gas ontstaat uitsluitend waterdamp, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen komt er geen koolstofdioxide (CO2) vrij. Dit is een broeikasgas dat bijdraagt aan het versterkte broeikaseffect, hetgeen klimaatverandering, zoals opwarming van de aarde, ten gevolge heeft.
Waterstof heeft als tweede voordeel dat het quasi onuitputtelijk is. Er kan altijd nieuwe waterstof gemaakt worden uit water, echter met behulp van energie. De voorraad fossiele brandstoffen (en zeker aardolie) daarentegen, raakt langzamerhand uitgeput en nieuwe aardolie kan niet makkelijk gemaakt worden. Er moet dus gezocht worden naar een alternatief voor aardolie, om de benodigde energie op te wekken.
Derde voordeel is, bij gebruik van brandstofcellen, de stille aandrijving, als gevolg van het ontbreken van mechanische delen in de brandstofcel, die waterstof omzet in elektrische energie. Het enige geluid komt dan nog van de elektromotoren, die stiller zijn dan verbrandingsmotoren. Hierdoor zou geluidsoverlast als gevolg van verkeersdrukte voornamelijk in stedelijke gebieden aanzienlijk afnemen. Aan de andere kant heeft verkeerslawaai ook een nuttige functie, namelijk het waarschuwen van andere verkeersdeelnemers voor een (aankomend) gevaar. In stedelijke omgevingen, waar veel zwakke verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers zijn, kunnen te stille auto's gevaarlijke situaties opleveren, omdat deze weggebruikers een met een elektromotor aangedreven auto niet horen aankomen.

Nadelen

Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage dichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor is in een auto geen plaats. Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrandstoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn. Ook het vervoer van centrale opslagplaats naar deze tankstations vormt een probleem: vrachtautotanks kunnen ook niet veel groter worden en dus zullen de tankwagens vaker moeten rijden.

Een ander nadeel van het gebruik van waterstof is dat er geen infrastructuur voor bestaat: er zijn nog weinig tankstations waar waterstof getankt kan worden.

Ook een derde probleem is dat waterstof een ontplofbaar mengsel vormt als het in aanraking komt met zuurstof. De gevolgen van een klein lek kunnen dus vele malen erger zijn dan in een gewoon 'benzine'station. Dit laatste probleem zou opgelost kunnen worden door het waterstofgas met behulp van CO2 uit de atmosfeer om te zetten in mierenzuur (CH2O2). Mierenzuur is vloeibaar bij kamertemperatuur en niet ontvlambaar. Met een katalysator van ijzer zou het mierenzuur in de auto terug omgezet kunnen worden in CO2 en H2. De enige Koolstofdioxide die bij dit proces vrijkomt is de CO2 die gebruikt werd om het waterstofgas om te zetten naar de tussenbrandstof (mierenzuur). (bron EPFL zwitserland)

Bij de productie van grote hoeveelheden waterstof middels electrolyse komen eveneens grote hoeveelheden zuurstof vrij.

Oplossingen

Een oplossing voor de omvang van de tanks zou het comprimeren (samenpersen) van de waterstof kunnen zijn. Wetenschappers zijn druk bezig hiervoor een veilige en betaalbare methode te ontwikkelen. Een andere mogelijkheid is het opslaan van waterstof in minuscule bolletjes, waarmee de waterstof met een veel grotere dichtheid kan worden opgeslagen. Tevens zou deze opslagmethode veiliger zijn. Een derde mogelijkheid is het opslaan door gebruik te maken van een metaal. Een metaal vormt namelijk een kristalrooster waar het waterstof tussen zou kunnen gaan zitten. Op deze manier worden metaalhydriden gevormd. Ook dit is nog in ontwikkeling. Dit illustreert gelijktijdig een van de grootste problemen bij het opslaan van gecomprimeerde waterstof in (goedkope) stalen tanks; het diffundeert in de tankwand en vormt gasbellen samen met de koolstof uit de chroomcarbiden.

Een fijnmazig net van tankstations zal naar verwachting vanzelf ontstaan indien er goede waterstofauto's ontwikkeld worden en op de markt komen.
Naast de brandstofcel (dus om electromotoren aan te drijven) heeft bmw zich vooral gericht op waterstof in verbrandingsmotoren. Voor ons petrolheads de enige écht interessante manier, mits de electriciteit om waterstof te produceren dus duurzaam is. Met de afname/stop van kernenergie in Duitsland is de opmars van waterstof wel ff de nek omgedraaid voorlopig, lijkt mij.

Net als bij rijden op electriciteit uit het stopcontact ben ik vooral benieuwd naar de werkelijke kostprijs per kilometer

... en de echte co2 winst, want de bouw van alle energiecentrales en uitbreiding van het 'net' kost ook geld en energie. Dat de uitstoot zich verplaatst van uitlaat naar centrale is wel een plus voor de luchtkwaliteit.

Plaats reactie