Kasteel schreef:Ruben schreef:Gesnapt! Maar, jouw verhaal heb ik ook nog niet gehoord of heb je amper gereden? Als je je best doet, moet je vast een fatsoenlijk stukje kunnen schrijven

Zal ik dan maar even kort mijn ervaring met de 1M droppen:
Als eerste het instappen, mis eigenlijk wel een beetje de lage zit zoals ik graag zie in een sportieve auto, voordeel daarintegen is wel dat het tig keer praktischer is in dagelijks gebruik en voor sturen is het ook wel een bakje overzichtelijker, maar toch mis ik het. Het dikke stuur waar veel over klagen ben ik eigenlijk best content mee, dwarsspaak is wel wat dikker dan bij bijv mijn Z4, maar verders gewoon een prettig stuurtje voor mij

. Reed weg en zag dat de sportstand aan stond en zette deze eigenlijk vrijwel meteen uit. Op me Z4 vind ik het waardeloos werken, gasreactie is leuk, maar bij gas los reageert het ook wel vrij abrupt, tot aan de aandrijflijn aan toe. Bij een korte stop wees André me erop dat deze toch beter aan kon staan en heb het ondanks me eigenwijze kop toch maar even geprobeerd. Het is wel even wennen (vooral omdat ik het nooit aan heb), maar het werkt bij de 1M een stuk prrettiger en verbloemd volgens mij onderin het eea waardoor het lekker soepel verloopt.
Dan even kort het rijden van de auto, dit is namelijk toch wel z'n party-piece. Ding stuurt gewoon echt top en ondanks alle commotie over het std onderstel vond ik het voor een straatauto op een straatset eigenlijk een nette compromis. Auto staat goed op z'n poten en demping kan overal redelijk mee overweg. Auto voelt qua demping een stuk vertrouwelijker aan dan bijvoorbeeld de Z4 (met relatief korte veerweg), maar ook meer rust dan een E46 M3 met 19inch. De korte wielbasis is iets wat ik nog steeds top vind, wat voor de een ervaren kan worden als zenuwachtig, ziet de anders als agiel en direct. Ik vond de auto eigenlijk vanaf moment 1 heel erg vertrouwd rijden en durfde er wel een beetje mee te pushen. Persoonlijk ben ik wel voorstander van beetje enthousiasme op die manier. Auto stuurt nu standaard al zo goed in, dat de verwachtingen na kleine aanpassingen (oa iets meer camber voor etc), wel heel hoog liggen

.
De motor is een van de meest veel besproken onderdelen van de auto en ook ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Aan de motor ligt het niet, maar ben gewoon beetje verwend door de S54 vrees ik. De motor is gewoon ten alle tijden beter bij de les (qua vermogen) en de vermogensoutput is gewoon top, maar prefereer nog steeds de oldtimer S54 hierin. Motor zelf is overigens niks mis mee, het ligt hier puur aan het referentiekader. Als motor voor alle dag is het gewoon no doubt een betere kandidaat vrees ik.
We hebben ook kort nog even vanuit lage snelheden en wat hogere snelheden gesprint. Bij lage snelheden miste ik in het begin wel snel meters, maar kwam voor me gevoel in toeren wel weer terug. Op de snelweg (in toeren), was dit verschil imho nihil. Dat wetende dat de 1M een kleine 120-140kg (?)zwaarder is...
Turbo gat onderin wat Rico beschrijft is er inderdaad wel, maar kan me er eigenlijk niet zo aan storen, is voor mij gewoon een deel van de motor en op toeren ben je hier gewoon vrij van, enige wat lastig is, is de dosering bij serieus pushen.
Wat is me eindconclusie over deze auto?
Het is imho DE leukste auto voor daily/straat, maar mist het voor mij om 'm alleen als weekendauto te gebruiken. Denk wel dat BMW echt geslaagd is in z'n missie hierin, want meen oprecht dat menig sportauto gewoon minder goed is, de prestaties van de auto zijn gewoon enorm...
Zou ik er 1 kopen?
Ligt eraan, iedere petrolhead hier, overweegt wel eens eea op auto gebied, voor mij zou het er vanaf hangen of ik de auto als daily gebruik of niet. Voor mijn huidige inzet is het onzinnig, het betreft een weekendauto en auto's die je nieuw moet kopen in prive is voor mij eigenlijk beetje no go en zakelijk rijden betekent wel dat het meer moet zijn dan alleen me weekendauto. Dus wellicht dat het ooit vervolgd wordt

.
Pluspunten 1M tov Z4M
- meer overzicht
- praktischer (in vrijwel ieder opzicht)
- meer vermogen over de algehele linie
- onderstel is gewoon vooruit gegaan, beter in balans, meer rust
Pluspunten Z4M tov 1M
- voelt specialer aan (zit/sturen/schakelen/motor)
- zitpositie
- motorkarakter
- stuurgevoel