Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor

Eens
46
60%
Oneens
31
40%

Totaal aantal stemmen: 77

Kasteel

Re: Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.

Bericht door Kasteel » 30 jun 2011, 15:32

Michel P schreef:Klopt Arthur! Focus heeft een heerlijke wegligging.

Het gros koopt natuurlijk een BMW om de status/premium. Het gros koopt dus geen BMW voor de betere rijeigenschappen t.o.v. een vergelijkbare stutus/premium produkt zoal als bijvoorbeeld Audi, welke op afwerkingsnivo en materiaal gebruik een stukje hoge scoort in de regel.

Een einser zou misschien nog pret opleveren met een minder zware motor, door het speelse karakter, maar een 3 serie en 5 serie zijn zo groot en zwaar, daar is geen pret meer aan te beleven.

Een e36 318is, of compact 318ti zijn uitzonderingen voor mij, en hebben door dit blok een mooiere balans, waarbij je om snel te rijden flink moet roeren in de bak.

Heb zelf wel eens geroepen dat de 120i maar dan met de 320si motor mij een heerlijke combi lijkt, redelijk vermogen, en licht blok.

Michel
Deels mee eens, echter vind ik gewoon een groot deel zeker potent, 320d is gewoon echt een heerlijke dagelijkse auto en IMHO veel leuker dan een A4 2.0tdi 170pk oid, Passat/Mondeo/Superb etc, dus vanaf wanneer is het een potente motor? Echt hele lichte motoriseringen zijn natuurlijk dramatisch, maar die zijn er niet zo veel meer bij BMW. 116i schijnt momenteel zelfs al redelijk potent te zijn (niet uit eerste ervaring overigens).
Voorbeeld van de 120i vind ik overigens een sterk punt, vind dat juist een karakterloze motor, motor uit de 320si zou een mooie optie zijn, maar de 120i zou ik zo aan me neus voorbij laten gaan...

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2011, 16:07

Wat meespeelt is natuurlijk de aanschafprijs.

Voorbeeld een nieuwe 318i redelijk aangekleed voor 35K.

OF

een 4 jaar oude 330i full options voor 30K met 60000 km op de klok.

Dan is voor mij de keus altijd de 330i. Ik hecht niet veel waarde aan bouwjaren, de huidige auto's blijven lang houdbaar. En de materialen die BMW toepast zijn over het algemeen hoogwaardig van kwaliteit.

Maar is de vraag een nieuwe Opel Insignia 2 liter turbo aangekleed voor 35K

OF

De hierboven genoemde 318i voor 35K dan kies ik juist weer voor de BMW. Misschien dat de Opel motorisch meer biedt, maar ik vind het totaalplaatje van de BMW beter voor elkaar. Voor Opel mag je ook een VW Passat invullen.

Maar als het moet ga ik toch eerder voor de Kees variant (als het nieuw moet zijn). Een snelle hothach zoals een VW GTI verkiezen boven een BMW 318i. Ook al is het een 4 cilinder turbo met FWD :hungry: Denk onder de streep dat die auto meer plezier bied dan een relatief saaie 318i.

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 30 jun 2011, 16:09

Mee oneensch

Heb zelf 2 6 cilinder BMW's (e34) gehad, en rijd nu mijn 2e 518i (e34)

En ik moet eerlijk bekennen dat de 4 cilinder toch op en top BMW is!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 jun 2011, 16:12

Absoluut oneens. Hier in huis hebben we sinds dik 2.5 jaar een 318d met een redelijk standaard uitrusting maar wat een fijne auto. Niet te vergelijken met de tutti lampione rampbal signum die ee hiervoor hadden. In de signum was het bijna eng om harder dan 180 te rijden in de 318d is het een genot om met 220 over de autobahn te zoeven. Je merkt dat die autp veel meer power aan kan dan er nu inzit, em daar profiteervjenook van met een minder potente motor. Voor ons kwam de bmw ook nog eens goedkoper uit in de lease dan een passat dus dan is de keus helemaal eenvoudig.

k33z

Bericht door k33z » 30 jun 2011, 16:12

Ik sta er precies zo in als jij Rico, ook wat betreft de nieuwe 318i vs gebruikte 330i.

DDX

Bericht door DDX » 30 jun 2011, 16:18

Maar dan gaat het meer om nieuw vs 2e hands ?
En wordt de vraag dus heeft een nieuwe langzamere auto meerwaarde tov een 2e hands met meer vermogen ?

k33z

Bericht door k33z » 30 jun 2011, 16:25

@DDX, alles draait om budget. Voor bijvoorbeeld 35k heb je de keuze uit:

- Nieuwe 318i
- Gebruikte 330i
- Nieuwe Golf GTI

Ik zou dan altijd kiezen voor optie 2 of 3. Dus voor mij gaat de stelling op, een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 jun 2011, 16:29

Ik ben het eens met de stelling. Een Compact is niet moeders mooiste, maar de 323ti is leuk vanwege het feit dat het een HotHatch is met een zes-in-lijn en RWD. Een 316 Compact doet mij echt helemaal niks. Dan heb ik liever een Peugeot 306 XS.

Iemand had het over een E46 318 wat top is in die prijsklasse. Ga dan eens sturen in een IS200. :cool:

Wat betreft het 318i of 330i verhaal, natuurlijk altijd de versie met de leukste motor. Een nieuwe 318 of Insignia Turbo/Passat TFSI dan altijd de auto met de leukste motor/meeste opties. Mensen die een kale 318 kiezen boven een luxe, snelle, mooiere uitvoering van een ander merk zijn merkenblind... Ja Rico, als jij een tattoo man was, dan stond er een propellor op je buik. :bro:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 30 jun 2011, 16:30

eens, bmw moet gewoon een potente motor hebben.

:eatpaper:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jun 2011, 16:45

indobesar schreef: Mensen die een kale 318 kiezen boven een luxe, snelle, mooiere uitvoering van een ander merk zijn merkenblind... Ja Rico, als jij een tattoo man was, dan stond er een propellor op je buik. :bro:
Of hechten geen waarde aan vermogen maar wel aan andere zaken. Ik vergeet nooit meer een klant die jaren lang Mercedes reed en op een tijd (1999 geloof ik) een volle Passat V6 kocht. Het was wel z'n laatste VW :wink:

Het gaat in deze stelling zoals ik het lees of het nut/zin heeft om voor BMW te kiezen als er niet een dikke motor in ligt. Imho biedt BMW (en Audi en Mercedes) meer qua totaal pakket dan de huis tuin en keuken merken en dus is mijn antwoord volmondig JA. Ook met een basis motor koop je een auto die:

1) Mooier is qua design (al naar gelang de smaak..)
2) Mooier is afgewerkt
3) Mooier is gebouwd (Nee een Passat heeft niet hetzelfde onderstel als een A4)
4) Mooier rijdt in z'n algemeenheid
5) Betere stoelen heeft
6) De eigenaar een premium gevoel geeft
7) Bedenk het maar..

Dat staat los van welke sneller is, welke betere rondetijden op de Ring op de klok zet etc. Of je zelf de aanschafprijs wil neer leggen is een tweede en hangt van (te) veel factoren af.....

Rupie

Bericht door Rupie » 30 jun 2011, 18:18

Prima post Niels. Degene die dat niet beseft hebben geen idee waar ze over lullen. Of zijn echte statusgeile posers. Een BMW koop je omdat het een bijzonder fijn rijdende auto is plus wat Niels zegt. Al het andere is onzin of je bent geen echte rijder. Verdere discussie is zinloos. Kijk in de spiegel en zeg maar wat je bent.

Laurens

Bericht door Laurens » 30 jun 2011, 18:38

Gedeeltelijk oneens, als je een qua vermogen gelijk liggende 318 of A4 neemt, dan rijdt een BMW echt wel beter. Maar zou zelf ook niet snel voor een 4 cilinder benzine kiezen.
Diesel vind ik dan al weer een ander verhaal, de 118d waar ik momenteel mezelf in vervoer is met z'n standaard 136 pk zeker niet snel. De motor reageert erg tam en boven de 3000 toeren is het helemaal gebeurd. Maar zet je daar dan voor een paar honderd andere software in heb je opeens een prima auto.
Bij het stoplicht ben je als het moet het standaard spul voor en op de snelweg is boven de 120 doortrekken ook geen probleem. En het sturen is echt niet minder als in een 130I. Dus wat dat betreft zeker geen meerwaarde. Maar een 116I of 118I zou ik dan weer niet snel voor kiezen...

WinstonWolff

Bericht door WinstonWolff » 30 jun 2011, 19:05

Een 316i is pathetisch.....
Der Motor ist nicht alles, aber alles ist nichts ohne der Motor.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2011, 19:15

Mensen noemen rijeigenschappen en vermogen als aparte dingen maar voor mij is het 1 geheel.

Ik hoef geen 316i of 318i met tandeborstelmotor voor de deur in elk geval.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 jun 2011, 19:17

Bert ///M3 schreef:Mensen noemen rijeigenschappen en vermogen als aparte dingen maar voor mij is het 1 geheel.

Met zo'n tandeborstelmotor weet ik één ding zeker. Lekker nooit meer naar de tandarts.
:kikker:

Snipe

Bericht door Snipe » 30 jun 2011, 19:21

Bert ///M3 schreef:Mensen noemen rijeigenschappen en vermogen als aparte dingen maar voor mij is het 1 geheel.

Alles is relatief. Als je een 316i vergelijkt met een 330i weet ik ook wel wat ik liever heb, maar als je een 316i vergelijkt met een instap-Passat heb ik liever die 316i. Die rijdt goed, maar heeft geen vermogen. Dat is altijd nog beter dan een auto zonder vermogen die ook nog eens klote rijdt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 jun 2011, 19:25

Allef if relatief.

Flotje.

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jun 2011, 19:28

Niet mee eens. Als ik een 118i als leenauto mee krijg is hij wel niet zo heel snel, maar je voelt nog wel steeds de mooie balans van de auto, rust in het stuur (RWD) en de directheid van het stuur. Dus zou daar best fun mee kunnen hebben. Maar eerlijk is eerlijk, voor 35K eerder een GTI dan een 120i. Maar zou dan puur voor de motor gaan van de GTI. De rest, 100% de 1-serie.

Ik heb meer fun in mijn 123d (250pk diesel) dan in mijn vorige Leon FR met 280pk (benzine). Ja, ondanks dat het een diesel is.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jun 2011, 19:31

k33z schreef:@DDX, alles draait om budget. Voor bijvoorbeeld 35k heb je de keuze uit:

- Nieuwe 318i
- Gebruikte 330i
- Nieuwe Golf GTI

Ik zou dan altijd kiezen voor optie 2 of 3. Dus voor mij gaat de stelling op, een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.
+1

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 jun 2011, 19:37

De Flinstone edities kunnen mij niet boeien.....................om het even welk merk..........................

dvh

Bericht door dvh » 30 jun 2011, 19:42

Ik ben benieuwd naar het percentage prive kopers tov zakelijke kopers bij een nieuwe 318.
En vergelijk deze dan met het aantal prive kopers van een gebruikte 330 tov zakelijke kopers.

Waarschijnlijk kopen ze zakelijke rijders een nieuwe 318i, omdat dit binnen de leasevoorwaarden past. En de particulieren kopen een 330 met de kop eraf zodat ze tegen de buurman kunnen vertellen hoe snel ie bij de 100 is, om vervolgens met 30km/u elke bocht te nemen..

Blijkbaar heeft een 318 meerwaarde voor een grote groep. Ze kunnen een premium auto rijden met dito rijkwaliteiten, echter met zwakkere motor....
De meerwaarde van een 330 merk je niet in de file heen en terug hoor.. :coffee:

Tom

Bericht door Tom » 30 jun 2011, 19:57

dvh schreef: De meerwaarde van een 330 merk je niet in de file heen en terug hoor.. :coffee:
Het vermogen kun je dan niet benutten maar de rustige loop en het geluid van een 6-in-lijn is wel fijn.

dvh

Bericht door dvh » 30 jun 2011, 20:08

Merk je dat nog dan ?
In het E36 tijdperk kon je het verschil erg goed merken.
Onlangs reed ik een stukje in een nieuwe 318... Absoluut geen powermonster.. Maar de souplesse van de motor was subliem.. Stond er echt van te kijken..
Het is maar net wat je gewend bent..

Ik bedoel, als ik naar mezelf kijk.. Waar rij ik in rond..
Een 325 cabrio, e36.. Soepel maar lui.
Een c1... .....
Een Corvette c4 , veel koppel+drama weinig wol.
Focus tdci - pittige zelfontbrander van de oude generatie.

Als je dan zo'n moderne 318 onder je kont krijgt dan verbleekt de rest.
De 318 kwam positief over! En een 330 zal nog beter zijn..

De stelling vind ik alleen wat vaag.
Een Lotus Elise heeft alleen meerwaarde met een potente motor ?
Naja.. Denk het dus niet. Idem met een bmw.
Laatst gewijzigd door dvh op 30 jun 2011, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2011, 20:10

En toch zijn er genoeg mensen die daar helemaal niets mee hebben. (Met een grote motor). Die vinden dat een grote motor het autorijden alleen maar onnodig duur maakt. Meer verzekeringspremie, meer wegenbelasting, hoger brandstof verbruik en hogere onderhoudskosten.

En wat heb je er aan als je echt nooit maar dan ook nooit sneller dan 160 rijdt?

Maar een BMW is wel weer een auto ongeacht de uitvoering die typisch dat BMW gevoel geeft. Wat je eigenlijk niet terug vind in andere merken. Verder zit het begrip 'BMW is sportief" voornamelijk tussen de oren, zowel positief als negatief.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 30 jun 2011, 20:16

@dvh: Het beeld wat ik van afgelopen maand heb is dat prive rijders nieuw liever een 116i of 118i kopen. Al komt dat grotendeels natuurlijk door de runout van het model. 3serie word hoofdzakelijk meer zakelijk gebruikt. Daarin ligt de nadruk ook meer op de 4 cilinders, maar wel vaak met luxe specs.
Maargoed, een 320d begint gewoon bij 40k! En om dat prive alleen al te betalen..... dat kunnen weinig mensen lijkt mij....

Zelf heb ik liever een gebruikte potente BMW dan een nieuwe met een tamme motor. Maar realiseer wel dat ook 4 cilinder BMW´s gewoon echt super goed rijden tov de concurrentie. En daardoor word het echt gewoon goed verkocht. De modellen, afwerking en materialen zijn gewoon premium. En dat is waar de algemene klant toch naar kijkt.
Goed voorbeeld is dat mijn moeder jarenlang 325ti compact heeft gereden waar nooit iemand op of om keek. Nu rijd ze in een 118i cabrio. De buurvrouwen staan er letterlijk gillend omheen. Doet de motor er toe? Totaal niet! Wel dat de auto er prachtig uitziet en dat het een BMW is......
BMW is een beleving en die is voor iedereen anders. Dat 90% van DF een BMW fapper is dat van mening is dat een auto minimaal 6 cilinder, 200+ pk en RWD moet hebben, is misschien 10% van de meningen van BMW rijdend Nederland.
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 30 jun 2011, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie