BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Snipe » 28 jun 2011, 14:13

Hielke schreef:220 echte km's met de 1M op Zandvoort?

Eg nie! Heel misschien 210, maar ik denk eerder dat het bij 205 ophoudt. Z06 haalt misschien 230-240, maar dan moet je ook al een perfecte exit bos uit hebben.
Knot zegt van wel, jij zegt van niet, ik zeg: net wel, net niet.
Hangt er ook een beetje van af of de bestuurder de Tarzanbocht wil halen of het geen bezwaar vindt om door de hekken heen het strand op te batsen natuurlijk ;-)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9428
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Bert ///M3 » 28 jun 2011, 14:18

200-205 houd het wel op denk ik.

Met de M3 S54 ga ik richting de 220, laatste keer denk ik 218 GPS op de PBox. Maar met een hogere snelheid op Bos Uit en later remmen moet die er wel overheen kunnen.

Met mijn rode M3 op straatbandjes deed ik net 200 denk ik, maar die heeft andere verhoudingen en dan moet ik net opschakelen voor einde rechte stuk dat doet het een beetje de das om.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Hielke » 28 jun 2011, 14:21

Jij hebt je tijdelijk even met je geloof in de 2.49,2 rondetijd gediskwalificeerd Perry :tooth:

Knot zit ernaast. 130i cupauto haalt op rechte stuk Zandvoort 210. Never nooit dat een 1M sneller kan zijn wanneer ie Bos Uit met 20 km/h minder uitkomt.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Sperdy » 28 jun 2011, 14:54

Wat Perry allemaal schrijft, kan ik niet echt volgen. Maar wat Bert en Hielke schrijven wel. Dus inderdaad kom je volgens mij never nooit aan de 5 met de 1M omdat, en dat ben ik met Hielke eensch, je geen 220kmh haalt met een 1M, zelfs niet op de teller. Als je loeihard en een prachtige bocht maakt vanaf bos uit, kun je ver komen ...

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Snipe » 28 jun 2011, 15:04

FerdiACS1 schreef:Wat Perry allemaal schrijft, kan ik niet echt volgen. Maar wat Bert en Hielke schrijven wel. Dus inderdaad kom je volgens mij never nooit aan de 5 met de 1M omdat, en dat ben ik met Hielke eensch, je geen 220kmh haalt met een 1M, zelfs niet op de teller.
Waarom je het niet kunt volgen, snap ik echt niet. Je hebt notabene zelf een 135i. Dan weet je toch dat het in het karakter van een turbomotor zit dat het koppel en de kracht in andere toerengebieden liggen dan bij de redline?
Dus of je 220 km/h kunt halen in de vierde versnelling maakt feitelijk niet uit. Die 220 zul je waarschijnlijk niet halen, maar dan nog kan het slim zijn om op te schakelen. De kans is groot dat je in 5 een hogere eindsnelheid zult hebben dan in 4, simpelweg omdat je dan de motor langer in het ideale toerengebied hebt.

Ter illustratie zet ik er even een rollenbankuitdraai bij:

Afbeelding

Je ziet dus dat het geen zin heeft om door te hengsten tot 7.000 toeren, dus schakel je eerder.

Je allereerste aanname was dat je het hele circuit in 2 en 3 rijdt en dat je alleen op het rechte stuk naar 4 overschakelt. Dat is niet zo, want voor veel auto's geldt dat Zandvoort maar 1 bocht heeft die je in 2 neemt. Ik zie echt even niet wat je aan dat antwoord niet begrijpt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40914
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Knot » 28 jun 2011, 15:11

Doorhalen naar de 7000 dat is alleen voor echte auto's weggelegd... de F10 M5 ;)

Maar ik had het over tellerkilometers, zo'n 1M is volgens mij standaard niet uitgerust met een complete GPS set, digitaal dashbord etc, gewoon klokkie kijken. Die oude E36 M3 van mij haalde volgens mij ruim 200 op de klok en dan bleef je nog uit het grint ook dus vermoedde dat een 1M dat 16 jaar later wel beter zou kunnen met 50pk meer en turbokoppel.

Leukste is dat iedereen en zo mooi over kan lullen maar degenen die echt tot het uiterste gaan waarbij het uitmaakt op welke centimeter er geschakeld wordt maar een handjevol...

Robin
Berichten: 56229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Robin » 28 jun 2011, 15:14

:lol:
Knot schreef:Doorhalen naar de 7000 dat is alleen voor echte auto's weggelegd... de F10 M5 ;)

Richardt.
Berichten: 6808
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Richardt. » 28 jun 2011, 15:23

Het blijft toch geweldig hoe men in dit topic toch telkens weer iets anders over de 1M kan verzinnen om er vervolgens weer een paar pagina's over vol te lullen, met telkens dezelfde conclusie. De ene helft houdt van de 1M en de andere helft vind het niets :lol:

Alhoewel het groepje liefhebbers wel begint te groeien hier :hmmm:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Snipe » 28 jun 2011, 15:26

Richardt. schreef:Het blijft toch geweldig hoe men in dit topic toch telkens weer iets anders over de 1M kan verzinnen om er vervolgens weer een paar pagina's over vol te lullen, met telkens dezelfde conclusie.
De conclusie dat Sabine het meubilair van de 1 M met Wiener Schnitzels zat te bevuilen was anders nog niet eerder voorbijgekomen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13441
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Tristan » 28 jun 2011, 15:38

Ik red met de E30 cup auto 200 a 205 km/u op de teller. Een 1 M moet zeker een hogere eindsnelheid hebben.

Richardt.
Berichten: 6808
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Richardt. » 28 jun 2011, 15:39

Snipe schreef:
Richardt. schreef:Het blijft toch geweldig hoe men in dit topic toch telkens weer iets anders over de 1M kan verzinnen om er vervolgens weer een paar pagina's over vol te lullen, met telkens dezelfde conclusie.
De conclusie dat Sabine het meubilair van de 1 M met Wiener Schnitzels zat te bevuilen was anders nog niet eerder voorbijgekomen.
Dat zeg ik toch ook?

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Sperdy » 28 jun 2011, 15:39

Mooie grafiek Perry. Ik zal zaterdag eens laten zien wat al die power in het eggie betekent aan die huilende 1M. Bovendien is het nog geen zaterdag, die 1M kan nog stuk gaan :)
Even wat anders: Is er nog nieuws over de 1M?
:mail:
:drieling:
:foto:
:mrgreen:
:spam:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Snipe » 28 jun 2011, 15:47

FerdiACS1 schreef:die 1M kan nog stuk gaan :)
De volgende BMW-test staat al ingepland. Als die 1 M nu weer kapot is, vergelijken we je 135 wel met de volgende BMW die we testen. Weet je ook zeker dat je sneller bent, want da's de nieuwe 1 Serie die er voorlopig alleen met ultralaffe koffiepruttelaars is.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Rupie » 28 jun 2011, 16:22

Richardt. schreef:Alhoewel het groepje liefhebbers wel begint te groeien hier :hmmm:
Duh!

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Aernoudt » 28 jun 2011, 16:34

Die koppelkromme is dan ook 1 van de zaken die niey bijdragen aan het rijplezier van een M auto: na de 5500 rpm wordt het allemaal en stuk minder. jammer.

Sabine heeft het mbt de ford focus in elk geval bij het rechte eind: fwd-SUCKS.com :headbang:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Sperdy » 28 jun 2011, 16:51

Snipe schreef:... Waarom je het niet kunt volgen, snap ik echt niet. Je hebt notabene zelf een 135i ... Dus of je 220 km/h kunt halen in de vierde versnelling maakt feitelijk niet uit. Die 220 zul je waarschijnlijk niet halen, maar dan nog kan het slim zijn om op te schakelen. De kans is groot dat je in 5 een hogere eindsnelheid zult hebben dan in 4, simpelweg omdat je dan de motor langer in het ideale toerengebied hebt...
Perry, eerwaarde vriend, ben het niet met je eensch, juist omdat ik een getjipte 135i rijd weet ik precies hoe die zich gedraagt. :df: Ga zaterdag maar rijden in die 1M, dan kun je ook meepraten met de grote jongens :tong: :blink:

Kortweg: de acceleratie van pakweg 120 (start snelheid Bos uit) - 210+ (eindsnelheid rechte eind) is sneller wanneer je maar een keer schakelt (van 3 naar 4), dan twee keer (van 3 naar 4 naar 5). Zo simpel is het. De 5 zou je nodig kunnen hebben als je met een loeivaart uit Bos Uit komt, dus op het rechte eind 230+ kmh gaat halen. Haal je never nooit met een 1M, dus 5 haal je niet, voegt niets toe.

Je moet ook niet denken dat je bijv. bij 180 alvast doorschakelt naar 5 want dan heb je schakelmoment en pak je de 'virtuele' 1M , die dan direct een metertje voor licht, niet meer in op het rechte eind, omdat de 4 lang genoeg voor die 220kmh. Sterker, de 1M die dan in 4 zit, loopt nog langzaam weg ook op dat rechte eind.

Anders gezegd Perry, de 1M (of de acs1 evenknie) hebben hele hoge snelheden bij relatief lage toeren. Dat laat jij mooi zien in je grafiek, klopt. Je hoeft inderdaad helemaal niet te schakelen bij 7000, nee, ik zou dat ook iets eerder doen. Alhoewel de terugval ontzettend klein is. Voor mijn acs1 is dat bij ong. 6500 revs om mooi glad in een keer door te halen, zonder horten en stoten.

Zie voorbeeld, dit is van 3 naar 4. En ik schakel nog als een krant ook, langzaam en te vroeg zelfs, maar dat doet er ff niet toe. Als ik hier nog eens extra zou schakelen, ben ik langzamer met dat ding. De 1M gedraagt zich idem als onderstaand filmpje:

Laatst gewijzigd door Sperdy op 28 jun 2011, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 56229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Robin » 28 jun 2011, 16:58

@Ferdi's tellerfilmpje:
Met die accelleratie haalt 'n kundig rijder vanuit bosuit zeker 210 vóór de Tarzan. Maar doet de 1M dat ook? Hij ligt beter dan de ACS denk ik. Ik schat in dat die 210+ adhv Knot en Tristan niet eens zo onmogelijk is als Hielke ons wil doen laten geloven. Maakt ook niks uit Andre zal vast wel ens dat ding op Zandvoort uitlaten , dan weten we 't zeker.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Snipe » 28 jun 2011, 17:04

FerdiACS1 schreef:Kortweg: de acceleratie van pakweg 120 (start snelheid Bos uit) - 210+ (eindsnelheid rechte eind) is sneller wanneer je maar een keer schakelt (van 3 naar 4), dan twee keer (van 3 naar 4 naar 5). Zo simpel is het. De 5 zou je nodig kunnen hebben als je met een loeivaart uit Bos Uit komt, dus op het rechte eind 230+ kmh gaat halen. Haal je never nooit met een 1M, dus 5 haal je niet, voegt niets toe.
Het is een beetje een theoretisch verhaal, want ik heb nog niet met de 1 M gereden. Jij wel, dus je zou gelijk kunnen hebben.
In de meeste auto's schakel je tussen de Kumho en Bos Uit naar 4. Dan hoef je dus nog maar 1 keer te schakelen als je op het rechte stuk naar 5 zou willen. Maar waar je in welke versnelling rijdt op Zandvoort met een 1 M kun je tzt vast wel eens navragen bij Andre.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Sperdy » 28 jun 2011, 17:05

Robin schreef:@Ferdi's tellerfilmpje:
Met die accelleratie haalt 'n kundig rijder vanuit bosuit zeker 210 vóór de Tarzan. Maar doet de 1M dat ook? Hij ligt beter dan de ACS denk ik. Ik schat in dat die 210+ adhv Knot en Tristan niet eens zo onmogelijk is als Hielke ons wil doen laten geloven. Maakt ook niks uit Andre zal vast wel ens dat ding op Zandvoort uitlaten , dan weten we 't zeker.
Dit is dus leuk om te weten, dat is dus mijn punt. Gaat ook weer een beetje nergens over, maar gewoon leuk om ff te weten. Robin, de 1M heeft megaveel meer grip dan mijn 135i, is van een andere orde. En het blok is evenknie. Dus ja, het zou zo maar kunnen dat de 1M zeker de 210+ haalt op het rechte eind. OF daarvoor 5 nodig is, het beste is om te gebruiken om zo snel mogelijk te zijn, vraag ik mij af.

Precies Perry, denk dat André ons kan helpen tzt. Of Hielke, als hij met dat 1M hok van André over Zandvoort raast .... :df:
Laatst gewijzigd door Sperdy op 28 jun 2011, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door romo » 28 jun 2011, 17:07

Update;

Lijntje Duitsland gaat niet lukken, de zwarte is verkocht............nu bestellen is pas 2012 rijden.........begin ik niet aan..........

Goed, wat nu;

1 Dordrecht contact gehad, over 2 weken wellicht beschikbaar..........ga ik achteraan

2 Via Maaral...........Erik kom der maar in, wij moeten zsm praten en een afspraak.........


Wie nog meer tips heeft, geeft het door a u b............met dank..............

Andre
Berichten: 11444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Andre » 28 jun 2011, 17:12

Wat 1M fun.


Robin
Berichten: 56229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Robin » 28 jun 2011, 17:15

Ah, ik denk al waar blijft ie nou met die videos! :df:

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 781
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door BamiesGTA » 28 jun 2011, 17:15

Wat praten jullie over 1M op zandvoort dit dat.. Dat ding is niet geschikt voor het circuit dus vanwaar de discussie.. :hot: :hungry:

@Andre: Zeer mooi! Ik zat al 300000x aan een boom geplakt.. Maar is het niet de bedoeling dat je hem rustig inrijdt? Dacht dat wanneer je dat niet doet hij op langere termijn bijvoorbeeld meer olie verbruikt.. Beetje afgeragt dus :?
Laatst gewijzigd door BamiesGTA op 28 jun 2011, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardt.
Berichten: 6808
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Richardt. » 28 jun 2011, 17:18

Tof! :df:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door romo » 28 jun 2011, 17:19

@Andre

1 Snaarstrak met die kar................leer mij dat ook, als ik hem heb ...........

2 De Beier nog wat de komende tijd qua 1M?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten