Snipe schreef:... Waarom je het niet kunt volgen, snap ik echt niet. Je hebt notabene zelf een 135i ... Dus of je 220 km/h kunt halen in de vierde versnelling maakt feitelijk niet uit. Die 220 zul je waarschijnlijk niet halen, maar dan nog kan het slim zijn om op te schakelen. De kans is groot dat je in 5 een hogere eindsnelheid zult hebben dan in 4, simpelweg omdat je dan de motor langer in het ideale toerengebied hebt...
Perry, eerwaarde vriend, ben het niet met je eensch, juist omdat ik een getjipte 135i rijd weet ik precies hoe die zich gedraagt.

Ga zaterdag maar rijden in die 1M, dan kun je ook meepraten met de grote jongens
Kortweg: de acceleratie van pakweg 120 (start snelheid Bos uit) - 210+ (eindsnelheid rechte eind) is sneller wanneer je maar een keer schakelt (van 3 naar 4), dan twee keer (van 3 naar 4 naar 5). Zo simpel is het. De 5 zou je nodig kunnen hebben als je met een loeivaart uit Bos Uit komt, dus op het rechte eind 230+ kmh gaat halen. Haal je never nooit met een 1M, dus 5 haal je niet, voegt niets toe.
Je moet ook niet denken dat je bijv. bij 180 alvast doorschakelt naar 5 want dan heb je schakelmoment en pak je de 'virtuele' 1M , die dan direct een metertje voor licht, niet meer in op het rechte eind, omdat de 4 lang genoeg voor die 220kmh. Sterker, de 1M die dan in 4 zit, loopt nog langzaam weg ook op dat rechte eind.
Anders gezegd Perry, de 1M (of de acs1 evenknie) hebben hele hoge snelheden bij relatief lage toeren. Dat laat jij mooi zien in je grafiek, klopt. Je hoeft inderdaad helemaal niet te schakelen bij 7000, nee, ik zou dat ook iets eerder doen. Alhoewel de terugval ontzettend klein is. Voor mijn acs1 is dat bij ong. 6500 revs om mooi glad in een keer door te halen, zonder horten en stoten.
Zie voorbeeld, dit is van 3 naar 4. En ik schakel nog als een krant ook, langzaam en te vroeg zelfs, maar dat doet er ff niet toe. Als ik hier nog eens extra zou schakelen, ben ik langzamer met dat ding. De 1M gedraagt zich idem als onderstaand filmpje: