Stabilisatorstang e30 325 voorzijde

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Stabilisatorstang e30 325 voorzijde

Bericht door Sjef » 26 feb 2007, 09:38

Mijn e30 is technisch nu helemaal klaar op de stabilisatorstang aan de voorzijde na. Die lijkt gewoon echt niet te passen meer met de nieuwe powerflex rubbers (paarse) gemonteerd.

Ik had de stang opgemeten en deze was 20,5mm (originele) diameter. Omdat ik moest kiezen met mijn powerflex rubbers heb ik de 19mm variant genomen met het oog deze op te boren dan maar.
Na dit gedaan te hebben (zelfs boor 22mm erdoor gehaald) blijkt dit nog steeds onmogelijk te passen. Je krijgt het rubber in zijn huls en met heel veel moeite kreeg ik 1 kant dicht, er zit dan echter zo gigantisch veel spanning al op dat de andere kant echt onmogelijk is.

Ik kom er echter niet goed achter wat het probleem is. Ik denk de volgende opties:
1. de rubbers zijn 19mm diameter. Dit is toch normaal gesproken voor een e30 m3 stabistang dacht ik? Verschillen de ophangpunten of de afmetingen van het stabilisatorstangrubber bij een e30 m3 tov 325 of is alleen de inwendige diamter verschillend?
2. Opboren is een kutklus met die rubbers. Zelfs 22mm erdoorhalen bezorgd nog niet hetzelfde resultaat als nieuwe rubbers aan te schaffen met 22mm diameter waardoor dit absoluut niet past
3. het monteren van de rubbers terug aan de stabistang doe ik verkeerd. Ik maak alleen de stabistang los bij de ophangpunten (knelplaatjes) van de rubbers. De rest van de stang laat ik ongemoeid en komt misschien daardoor op een onmogelijke sterke spanning als ik 1 rubber monteer.

Wie o wie heeft ervaring hiermee, het wordt echt tijd voor een proefritje met de auto :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 feb 2007, 10:27

Het is al gelukt. Kleine aanpassing. Auto rijdt, lekker stug en spert goed :) Nu het plaatwerk eens goed bewerken :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2007, 11:35

Wat heb je gedaan? Waar lag het nu aan?

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 feb 2007, 21:57

Klein stukje afgeschaafd van het rubber en setje nieuwe klemmetjes om de rubbers op zn plek te drukken :)

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 28 feb 2007, 07:03

Was het zoals ik dacht, Sjef? E36 beugeltjes?

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 28 feb 2007, 10:45

Hee dick,

Waren toch niet de plaatjes van de e36, wel goede tip overigens, bedankt daarvoor. Toen we de plaatjes vorige keer aansloten had ik niet al teveel aandacht aan de pasvorm besteed. De nieuwe plaatjes lieten echter duidelijk zien dat de oude op sommige punten verweerd waren waardoor de rubbers slecht aansloten. Verder de inwendige diameter iets opgeboord en een klein laagje aan de bovenkant afgeschuurd (minimaal). Past nu heerlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten