BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Hielke

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Hielke » 21 jun 2011, 13:56

RVV schreef:
Denk met andere banden setup en met een goed proff. onderstel dat je wat kan meemaken op de ring. Onder de 8 min zal geen probleem zijn.
Maar wat is dan de gedachtegang van BMW om voor deze banden setup en onderstel te kiezen?
Beleving!

Maar dan anders :roll:

:blink:

Andre

Bericht door Andre » 21 jun 2011, 13:59

A

Bmw doet al jaren op alle M s Michelin banden. Ik ben daar geen liefhebber van. Als slick prima maar als straatband minder. Een michelin heeft het karakter om heel lang grip vast te houden en laat dan abrubt los. Voor een slick is dat prima maar voor een straatband heb ik liever een band die wat minder abrubt ze grip verliest. Zeker in combinatie met turbo motoren en hoge NM koppel.

B dempers. Rico een proffessionle demper set is heel wat anders dan standaard spul.

Bmw maakt iets leuks maar mag natuurlijk nooit de hoofdprijs kosten. Niet onder 1M maar ook niet onder een M5.

Goeie prof demperset kost 3k of meer dat gaat bmw nooit spenderen aan een straat auto en is voor 98% van de rijders overkill.

Voorbeeld.

Ik heb ooit een keer een Reiger suspension onder me Evo gehad (geen punto:). Dat was niet normaal. Een weg waar je anders zo vanaf stuitert met orginele dempers ga je met je Reiger dempers er gewoon volgas overheen.

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2011, 14:06

Demper verhaal hebben we het wel eens over gehad, gekscherend noemde je de standaard dempers onder de 130i ook wel fietspompen. Maar tussen fietspompen en een reiger set van 3K zit ook nog wel wat ruimte lijkt me.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jun 2011, 14:13

Andre je legt 't prima uit. Je vertelde me nog dat na een paar trackdays de voorste remschijven van die Kever ook al stukken minder waren...

De één(Andre en 'n paar hier ) doet tig trackdays, de ander amper tot niet, hier ook, including myself de laatste tijd. Andre modificeert de boel dus ALTIJD. Met alles eigenlijk.

De rest heeft dat niet echt nodig of merkt 't amper....

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 jun 2011, 14:19

RVV schreef:Euhmm.. omdat Andre zijn mening geeft over de 1M mag er geen andersdenkende mening over turbo motoren er op na worden gehouden. Lijkt de Taliban wel :tooth:
Dat mag wel Rico, maar dan moet je wat verder komen dan:

'ik vind turbo gewoon niet leuk, dat mag ik toch toch vinden?
'turbo's geven alleen thuis tussen de 2000 en 4000 rpm'
'alle turbo's hebben een vervelende turbo lag'
'turbo-auto's hebben een slechte gasrespons tov. atmo's'.

Dat is dus petjespraat, we willen (behoorlijk) wat meer, snap je wel :hungry:
Laatst gewijzigd door Sperdy op 21 jun 2011, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 21 jun 2011, 14:21

Als je het op de schaal wil hebben.

130i inderdaad fiets pompen 20%
M algemeen 40%
Proffessioneel spul 100%

Zo ongeveer.

Inderdaad ook de standaard remmen waar iedereen zo positief over is van Porsche redden het op circuit gebruik niet.

Houden het echter wel langer uit dan de meeste andere auto merken.

Zelfde is met dempers. Hoe heter ze worden des te minder. In proffesionele dempers zit daar een compensatie in, zodat ie eigenlijk nooit veranderd kwa demping ook niet als ze heter worden.

Zoals robin zegt. Voor de meesten overkill alleen ga ik altijd net een stapje verder en kom ik de zwaktes heel snel tegen. En zal dat ook vermelden hier. Als dat nou een 1M is of een GT3 maakt me niet uit en als ik nou zelf die auto s bezit of niet maakt ook niet uit. Vroeg of laat zul je ook nadelen horen. Maar als ze aan te passen zijn is dat ook prima.

Voorschijven van de GT3 zijn namelijk heel veel aftermaket mogelijkheden voor. Orginele stalen voorschijven van porsche zijn slecht. Moet toegeven dat ik bmw rem schijven beter van qualiteit vindt. bijv.

Tom

Bericht door Tom » 21 jun 2011, 14:37

Robin schreef: De rest heeft dat niet echt nodig of merkt 't amper....
Nodig: nee
Merken: zeker wel! En dat verbaasde mij (zie verslag van destijds) want ik ben geen goede rijder ofzo. Laat staan dat ik kan beschrijven wat er technisch mis is met een auto zoals een goede coureur dat kan aan z'n technisch team. Het ingaande en uitgaande gedoe en veren en dempers etc. ik heb geen flauw benul hoe zich dat allemaal in de praktijk uit.
Maar heb aardig wat in die auto van Femme gereden, z'n Alpina is op elk punt aangepakt en nergens is op bespaart. Ik dacht dat ik het minste zou merken van het onderstel (omdat ik de grenzen minder opzoek)... maar dat is een verschil van dag en nacht.

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2011, 15:16

Ferdinand dit schreef ik in 2006 al na aanleiding van een uitgebreide proefrit in een 335i coupé.
Berichttitel: Geplaatst: do sep 21, 2006 11:47

En een turbomotor blijft een turbomotor ook als is het de beste turbomotor die er is. Geen turbomotor zonder zijn turbo eigenschappen, bepaal zelf maar of je die eigenschappen een voor of nadeel vind. Er zijn mensen die zweren bij turbo's omdat ze die het mooiste motorconcept/karakter vinden die er is. Dat is hun mening, mijn hart ligt bij Atmo's. nu straks en altijd.

Maar goed Ferdinand, het is nu eenmaal zo. Genoeg anderen roepen hetzelfde dan ik, maar dat valt minder op :hungry:

Ferdinand wanneer ga jjij nu een keer die 1M bestellen, dan ding is straks al weer uit productie als jij zover bent :bag:

Robin kom er maar in met Groundhog day :swinging:

FerdiACS1 schreef:
RVV schreef:Euhmm.. omdat Andre zijn mening geeft over de 1M mag er geen andersdenkende mening over turbo motoren er op na worden gehouden. Lijkt de Taliban wel :tooth:
Dat mag wel Rico, maar dan moet je wat verder komen dan:

'ik vind turbo gewoon niet leuk, dat mag ik toch toch vinden?
'turbo's geven alleen thuis tussen de 2000 en 4000 rpm'
'alle turbo's hebben een vervelende turbo lag'
'turbo-auto's hebben een slechte gasrespons tov. atmo's'.

Dat is dus petjespraat, we willen (behoorlijk) wat meer, snap je wel :hungry:

Rupie

Bericht door Rupie » 21 jun 2011, 15:18

Hèhè, eindelijk een interessante discussie. Wat, waar en waarom? Waarom kan BMW geen fatsoenlijk onderstel onder de 1M zetten en kiezen ze dus voor deze setup, die eigenlijk niet gewenst is, door zowel de ervaren rijder als de cruiser? Waarom? Als zelfs kapper Tom het al voelt, dan doet BMW iets fout. De turbo is niet kut, het onderstel is kut. Kunnen we hier ff 200 pagina's over vol lullen? :)

Harrie

Bericht door Harrie » 21 jun 2011, 15:31

Andre schreef:Denk met andere banden setup en met een goed proff. onderstel dat je wat kan meemaken op de ring. Onder de 8 min zal geen probleem zijn.
Uhm...dat is zelfs voor een Focusje geen probleem. En dan heb ik het niet eens over een proff onderstel maar een uit de schap getrokken KW set.

Dus of dat nou zo'n grote prestatie is van een aangepaste 1M.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 jun 2011, 15:38

Ruben schreef:Hèhè, eindelijk een interessante discussie. Wat, waar en waarom? Waarom kan BMW geen fatsoenlijk onderstel onder de 1M zetten en kiezen ze dus voor deze setup, die eigenlijk niet gewenst is, door zowel de ervaren rijder als de cruiser? Waarom? Als zelfs kapper Tom het al voelt, dan doet BMW iets fout. De turbo is niet kut, het onderstel is kut. Kunnen we hier ff 200 pagina's over vol lullen? :)
Hmmz, willen niet alle mensen met die lightweights (Elises/Exiges/Speedsters etc) een setje Nitrons (A)?

Vanwege welke compromis is dat std niet goed geregeld dan :D.

stefan740

Bericht door stefan740 » 21 jun 2011, 15:42

Andre, hoe plaatst jij dan een aftermarket setje als een KW1 of KW clubsport achtig iets?
Even om een idee te krijgen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jun 2011, 15:48

stefan740 schreef:Andre, hoe plaatst jij dan een aftermarket setje als een KW1 of KW clubsport achtig iets?
.
Hij plaatst ze op ebay. :lol:

Tom

Bericht door Tom » 21 jun 2011, 15:54

Ruben schreef: De turbo is niet kut, het onderstel is kut. Kunnen we hier ff 200 pagina's over vol lullen? :)
Haha Ruben. Ik vind standaard BMW onderstel trouwens prima. Die 5k is voor mijn gebruik overkill.
Maar ik merk met m'n beperkte kennis en coureurskwaliteiten wel het verschil tussen het echte spul en dat verschil is erg groot, daar hoef je zeker geen coureur voor te zijn :)

Michel P

Bericht door Michel P » 21 jun 2011, 16:52

Tom schreef:
Ruben schreef: De turbo is niet kut, het onderstel is kut. Kunnen we hier ff 200 pagina's over vol lullen? :)
Haha Ruben. Ik vind standaard BMW onderstel trouwens prima. Die 5k is voor mijn gebruik overkill.
Maar ik merk met m'n beperkte kennis en coureurskwaliteiten wel het verschil tussen het echte spul en dat verschil is erg groot, daar hoef je zeker geen coureur voor te zijn :)
Ja, als kapper voel en zie je het verschil tussen een thuis permanentje of een van de kappert :tooth:

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 21 jun 2011, 17:27

Kasteel schreef:
Ruben schreef:Hèhè, eindelijk een interessante discussie. Wat, waar en waarom? Waarom kan BMW geen fatsoenlijk onderstel onder de 1M zetten en kiezen ze dus voor deze setup, die eigenlijk niet gewenst is, door zowel de ervaren rijder als de cruiser? Waarom? Als zelfs kapper Tom het al voelt, dan doet BMW iets fout. De turbo is niet kut, het onderstel is kut. Kunnen we hier ff 200 pagina's over vol lullen? :)
Hmmz, willen niet alle mensen met die lightweights (Elises/Exiges/Speedsters etc) een setje Nitrons (A)?

Wil 90% van de sportieve straatrijders met een sportieve auto geen ander onderstel?

Ik heb nooit lang met een standaard onderstel rondgereden.. Het is gewoon te soft. Voor standaard straatgebruik en af en toe sportief rijden voldoet het, maar meer ook niet vind ik.

Niet dat ik nu zo'n goede rijder ben overigens! :oops:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 jun 2011, 18:03

BamiesGTA schreef:
Kasteel schreef:

Wil 90% van de sportieve straatrijders met een sportieve auto geen ander onderstel?

Ik heb nooit lang met een standaard onderstel rondgereden.. Het is gewoon te soft. Voor standaard straatgebruik en af en toe sportief rijden voldoet het, maar meer ook niet vind ik.

Niet dat ik nu zo'n goede rijder ben overigens! :oops:
Het gaat hier om een serieus setje en niet het gemiddelde huis, tuin en keukensetje van Ebay. Deze sets zijn met de juiste input geweldig, maar voor vele van ons is dat proberen het wiel uit te vinden. André zit wat dichter bij het vuur en kan het daardoor wat makkelijker naar z'n hand zetten. Dergelijke set zonde serieuze/relevante ervaring is vaak een waste of money, dan kan je wellicht nog beter met de std compromis gaan rijden :).

Note: BamiM3, heb geen idee welke onderstellen je heb gehad, dus voel je vooral niet aangesproken
Zelf rijd ik met std, omdat het serieus aanpakken serieus geld kost en ik voor mezelf het wiel moet gaan uitvinden of laten uit besteden; en daarbuiten vind ik de std compromis niet zo gek storend, het wordt pas irritant als je de juiste set hebt gereden. Kan me geen Evo meer voorstellen zonder Proflex bijvoorbeeld.

Tom

Bericht door Tom » 21 jun 2011, 18:38

BamiesGTA schreef:
Mijn Z4 met M onderstel is harder afgeveerd dan die Reiger set onder de Alpina (Z4) Roadster.

Andre

Bericht door Andre » 21 jun 2011, 18:45

Haha nu wordt het standaard onderstel van de 1M weer afgeserveert lol Zo erg is het niet hoor in tegendeel.

Een proff setje betaal je het dubbele als wat een kw setje kost dus wat denk je zelf.

Tov standaard bied een profi setje veel meer afstel mogelijkheden zoals in en uitgaande slag je kan makkelijk veersterkstes wisselen. Je kan zo de auto naar je hand zetten. Dat betekend eigenlijk heel simpel dat je maximaal vertrouwen in je auto krijgt en vertrouwen betekend eigenlijk ook sneller gaan. Daarbij doe je aanpassingen aan sporing camber.

Als je dus van standaard uitgaat dan moet die afstelling jou maar net passen. Je ziet dus dat horst van sportauto niet echt met de bewegelijke achterkant om kan gaan en daarom dus slechtere tijden op de ring zet tov bij de hring tijden. Een baan die als een biljartlaken is. De auto is trickier op de achterkant. Met instelbare dempers en veren zou je dat zelf naar je hand zetten mocht je dat willen.

Maar de 1M heeft al een heel leuk onderstel dat verveelt echt niet zomaar. Maar zeg alleen de basis van de auto is heel goed maar dat was bij de 1 serie altijd al het geval. De bredere spoorbreedte maakt nog hogere bochten snelheden mogelijk. Dus maw als je een 1M koopt hoef je absoluut niet aftermarket hij is uber hammer geil off factory.

Alleen ik denk wel eens hardop wat ik nog wil verbeteren.

:)

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 21 jun 2011, 19:27

Note: BamiM3, heb geen idee welke onderstellen je heb gehad, dus voel je vooral niet aangesproken
Zelf rijd ik met std, omdat het serieus aanpakken serieus geld kost en ik voor mezelf het wiel moet gaan uitvinden of laten uit besteden; en daarbuiten vind ik de std compromis niet zo gek storend, het wordt pas irritant als je de juiste set hebt gereden. Kan me geen Evo meer voorstellen zonder Proflex bijvoorbeeld.

Het is maar niet wat je verstaat onder serieus aanpakken. Zo'n prof set lijkt me voor dagelijks gebruik / af en toe trackday een beetje overdreven.

Een KW setje is volgens mij zo slecht nog niet als je geen andre heet. KW v3 is ook verstelbaar in hoogte en hardheid ingaande/uitgaande slag. Leuk voor dagelijks/trackdays voor rond de 2500 euro en een verbetering tegenover standaard. (Althans dit vind ik met de M3)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jun 2011, 19:40

Zo nu even echt nieuws;

Ik laat een offerte maken op dit gebakje.......................... :oops:

De huidige kar heb ik per direct aan de kant gezet...................(nee geen ongeval)

Ja ja, zeker wel................het hoe en waarom zal ik later toelichten, het wordt of een 1M of nogmaals een M3 met ///M-DCT

To be continued........................

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jun 2011, 19:53

Et tu, Romo?

Het moet niet gekker worden.

Had je wel graag bij een vergelijk gehad. Ook een mooie kans voor jou om die 1M aan de tand te voelen.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 19:55

erg benieuwd Romo, eneuh benieuwd wat het uiteindelijk wordt, succes :df:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jun 2011, 19:59

Probleem is de directe beschikbaarheid van een 1M................vanmiddag heeft mijn dealer wat rondgebeld, ook in Duitsland groot probleem, nu bestellen is pas in januari `12 rijden.........dat duurt me te lang....

Andre, kom der maar in voor wat tips................................ :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 21 jun 2011, 20:11

Dubbelsteyn heeft er 1 in bestelling staan hoorde ik vandaag. Dit bevestigd het:

http://link.marktplaats.nl/458282810" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie