Ja dat is met spruitstukken, poelies etc er aan vast.RJay schreef:Dacht ik al, spruitstukken er aan, filterhuizen, massameters, slangen, bedrading.
Enfin, hebben nu deze motor liggen dus daar gaan we 't mee doen![]()
Joy, dat lijstje is neem ik aan draaiend in straattrim, met of zonder airco waar mogelijk?
Nieuwe Dialy drive, stadsraketje Yaris 1.5 T-sport. Pics p9
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E30's, met een toekomstig hart.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Krijg je inderdaad een beter beeld van een-en-ander.
We gaan 't merken als de motor volgend jaar in de E30 komt, zal geheid leuk worden.
We gaan 't merken als de motor volgend jaar in de E30 komt, zal geheid leuk worden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30's, met een toekomstig hart.
dan doet de M60/M62 het nog heel goed tegenover de S38 R6 bv
nu ben ik toch een enorme fan geworden van die mooie M62 types, relatief laag gewicht en lekker vermogen.

nu ben ik toch een enorme fan geworden van die mooie M62 types, relatief laag gewicht en lekker vermogen.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Tsja, dan heb je ook nog die radical v8 met een -blok-gewicht van 88 kilo.
Als die nou ook nog eens heel bleef.....
Als die nou ook nog eens heel bleef.....
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Wat ik begrepen heb is dat de motor uit de x30i (1-serie/E90) lastiger is om te tunen. Weet verder niet de details waarom.Bert ///M3 schreef:Als er toch omgebouwd word dan is zo'n motor uit een 130i/E90 330i misschien ook wel interressant. Neem tenminste aan dat de electronica via Kronenburg gaat. Dan kunnen die de 300 PK vast ook wel halen samen met wat upgrades ala snelle nokkenassen en volgens mij is die motor nog weer lichter als de M54 varianten.
S50 gaskleppen ik vraag me altijd af of dat nou veel brengt aangezien ze op een S50 gematched zijn aan de kop, dat zal minder zijn als op een M52/M54 met een alu spacer.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Heeft te maken met de motorelectronica, die code schijnt nog niet gekraakt te zijn, waardoor je o.a. geen tussengas kan geven met zo'n 130i.Tristan schreef:Wat ik begrepen heb is dat de motor uit de x30i (1-serie/E90) lastiger is om te tunen. Weet verder niet de details waarom.Bert ///M3 schreef:Als er toch omgebouwd word dan is zo'n motor uit een 130i/E90 330i misschien ook wel interressant. Neem tenminste aan dat de electronica via Kronenburg gaat. Dan kunnen die de 300 PK vast ook wel halen samen met wat upgrades ala snelle nokkenassen en volgens mij is die motor nog weer lichter als de M54 varianten.
S50 gaskleppen ik vraag me altijd af of dat nou veel brengt aangezien ze op een S50 gematched zijn aan de kop, dat zal minder zijn als op een M52/M54 met een alu spacer.
Dat is mij tenminste uitgelegd door een toenmalige 130i rijder.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Ik denk dat het probleem in die valvetronic zit.
Dubbel traploze vanos aansturen is al een probleem met standalone managment, tenzij je een heel duur systeem koopt, ala Motec etc. Maar als je er ook nog eens variabele kleplift bij krijgt dan word het waarschijnlijk helemaal zeuren. Zou je eigenlijk moeten kijken of er een andere kop op kan, bijvoorbeeld M54 kop of zoiets.
Dan omzeil je dus door middel van standalone het gezeur dat de electronica van de auto ontbreekt. Heb je tegenwoordig geen inputs van Canbus, zoals DSC snelheidssignaal etc dan wil je motor niet. Naast het gedoe met EWS etc.
KMS schijnt al te kunnen werken met dubbel vanos, op bijvoorbeeld een S54 maar er word op dit moment verteld dat het nog voor geen meter werkt. Daarom gaat die vanos er af bij de meeste KMS getunde S54's.
Dubbel traploze vanos aansturen is al een probleem met standalone managment, tenzij je een heel duur systeem koopt, ala Motec etc. Maar als je er ook nog eens variabele kleplift bij krijgt dan word het waarschijnlijk helemaal zeuren. Zou je eigenlijk moeten kijken of er een andere kop op kan, bijvoorbeeld M54 kop of zoiets.
Dan omzeil je dus door middel van standalone het gezeur dat de electronica van de auto ontbreekt. Heb je tegenwoordig geen inputs van Canbus, zoals DSC snelheidssignaal etc dan wil je motor niet. Naast het gedoe met EWS etc.
KMS schijnt al te kunnen werken met dubbel vanos, op bijvoorbeeld een S54 maar er word op dit moment verteld dat het nog voor geen meter werkt. Daarom gaat die vanos er af bij de meeste KMS getunde S54's.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Heb zelf ook een kms en ben toch ook van plan de vanos te dumpen. Naast het aansturen heb je ook nog dat gedoe als je eens een keer misschakelt.
Zowiezo, ben met deze motor op een circuit nog niet onder de powerband geweest, dus zie geen reden om valvetronic/vanos etc aan te houden.
Zowiezo, ben met deze motor op een circuit nog niet onder de powerband geweest, dus zie geen reden om valvetronic/vanos etc aan te houden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30's, met een toekomstig hart.
is ook maar extra gewicht in zo'n motor en eztra draaiende delen 

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Ik zie de voordelen wel, je powerband word namelijk een aardig eind smaller zonder vanos. Sinds ik er een S54 in heb met dubbel vanos ipv de 3.0 enkel vanos merk je het wel goed, koppel in het middengebied is veel hoger.
Maar een 900 KG e30 of een 1200 KG e36 is wel een aardig verschil, in die E30 zal je het wat minder nodig hebben.
Misschakelen maakt niet zo veel uit, als je per ongeluk in 3 komt ipv 5 dan is je motor aan schroot met of zonder vanos
Meteen stil zetten dan is er misschien wat te redden, maar doorrijden en grote kans dat je klepen afbreken.
Maar een 900 KG e30 of een 1200 KG e36 is wel een aardig verschil, in die E30 zal je het wat minder nodig hebben.
Misschakelen maakt niet zo veel uit, als je per ongeluk in 3 komt ipv 5 dan is je motor aan schroot met of zonder vanos

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30's, met een toekomstig hart.
Nou ja, ik heb nu 80% van maximum koppel tussen 3500 en 5500 toeren zo iets, maximum pk bij 6000, dus bruikbaar zat
Moet met die nieuwe uitlaat schakelen bij 63-6500 en kom zwz bijna niet onder de 4000 waar ie maximum koppel bereikt. Uitdraai staat volgens mij ergens in dit draadje ook.
Edit: excuseer, 250 nm+ tussen 3500 en 6000

Edit: excuseer, 250 nm+ tussen 3500 en 6000
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360


Vandaag wezen ophalen, moeten nog een paar puntjes aan gebeuren voor seizoen 2012, maar we hebben er zin an!
Over de BMW: Die staat ter voorbereiding van Spa (en ter nasleep van Assen, geweldig leuk zo'n startcrash) weer in het onderhoud. Draagarm + veerpoot krom, tevens de middendemper uit de uitlaat laten schoppen en alle wiellagers ververst!
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Gaan jullie volgend jaar met 2 auto's rijden?
-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
das wel een flinke stap terug jay van sport klasse naar 360 cup.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Aiko: nee, pa stopt, tijdelijk, met racen en dus heb ik een goedkopere auto nodig
kan ik proberen te sparen voor upgrades aan de bmw
Jeroen: achteruit in snelheid, maar ik verwacht dat de qualiteit van het racen hetzelfde blijft

Jeroen: achteruit in snelheid, maar ik verwacht dat de qualiteit van het racen hetzelfde blijft

-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 08 jul 2010, 14:05
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
hmm.. eerste racete je idd, nu ga je beuken



- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Haha, sja, we gaan 't zien
Moet zeggen dat 't dit jaar in de volvo's een stuk beter gaat qua duwen/trekken.

- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Zou het erg veel schelen in running kosten?RJay schreef:....dus heb ik een goedkopere auto nodig![]()
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Volgens ervaringsdeskundigen een goede 300-400 euro/dag.Aiko schreef:Zou het erg veel schelen in running kosten?RJay schreef:....dus heb ik een goedkopere auto nodig![]()
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
hmm..RJay schreef: Volgens ervaringsdeskundigen een goede 300-400 euro/dag.
mijn grote kostenposten zijn (van hoog naar laag):
1) inschrijfgeld
2) banden
3) brandstof
4) remmen
post 1 zal niet uitmaken. Zou je op de andere posten zoveel kunnen besparen?
(als ik daar 300-400 vanaf trek, blijft er verdraaid weinig over


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Jij rijd waarschijnlijk meer kilometers dan wat je op een race dag doet.
Verder geloof ik best dat je zo 300-400 bespaart.
Benzineverbruik met 3 keer zo veel vermogen is ook keer 3, remmen veel duurder, plus onderhoud is zeker veel duurder. Zeker als je eens een technisch mankement hebt dan loopt het verschil drastisch op. Die volvo zal ook niet zo veel banden vreten als een M3 en sowieso een maatje kleiner.
Verder geloof ik best dat je zo 300-400 bespaart.
Benzineverbruik met 3 keer zo veel vermogen is ook keer 3, remmen veel duurder, plus onderhoud is zeker veel duurder. Zeker als je eens een technisch mankement hebt dan loopt het verschil drastisch op. Die volvo zal ook niet zo veel banden vreten als een M3 en sowieso een maatje kleiner.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Benzine valt nog best mee, al gaat er in de volv gewoon euro 95, dus dat is al een klap goedkoper (Vandaag is eentje op E95 3e geworden van de legale autos, dus ja, da's goed zat voor mij dan), maar da's zo'n 50 liter per dag alsnog (je kan de tank niet leegrijden, over de helft krijgt de brandstofpomp in rechterbochten geen sap meer dankzij de over-de-cardanas-heen constructie. Benzinetoevoer moet ORIGINEEL blijven dus 2x/dag volproppen.
Remblokken zijn of 35 euro voor 2 dagen of 180 euro voor 75% van het seizoen. Remschijven verwacht ik dat ze net als op de bmw anderhalf seizoen mee gaan.... en dezen zijn NET nieuw.
tov €105 voor 3 dagen van wat we @ de bmw proppen aan remblokken.
Banden, 6 banden / jaar a 100/stuk, da's ook al een klap beter, vorig jaar hebben we 8 tot 10 slicks verstookt a 300 ex/band
Gaan jullie ook 'ns op zoek naar een volvo cup =D Wordt leuk volgend jaar!
En die 300-400 dag zijn de kosten, niet wat je overhoudt. Maar toevallig is dat ook wat ik extra overhou op een dag vergeleken met de bmw als het klopt :strong: Alleen Assen, Zolder en Spa worden duurder omdat daarvoor de camper natuurlijk meer zuipt (85 euro/300 kilometer)
Remblokken zijn of 35 euro voor 2 dagen of 180 euro voor 75% van het seizoen. Remschijven verwacht ik dat ze net als op de bmw anderhalf seizoen mee gaan.... en dezen zijn NET nieuw.
tov €105 voor 3 dagen van wat we @ de bmw proppen aan remblokken.
Banden, 6 banden / jaar a 100/stuk, da's ook al een klap beter, vorig jaar hebben we 8 tot 10 slicks verstookt a 300 ex/band
Gaan jullie ook 'ns op zoek naar een volvo cup =D Wordt leuk volgend jaar!
En die 300-400 dag zijn de kosten, niet wat je overhoudt. Maar toevallig is dat ook wat ik extra overhou op een dag vergeleken met de bmw als het klopt :strong: Alleen Assen, Zolder en Spa worden duurder omdat daarvoor de camper natuurlijk meer zuipt (85 euro/300 kilometer)
- jos_br
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Ik probeer ook weleens te bekijken wat een trackday kost. Laatste keer Zandvoort hebben we echt veel gereden, dit kostte 2x Toyo´s 225/40r18 voor, achter half versleten, 100ltr brandstof (diesel), remmen kan ik nog niet goed inschatten. Vervoer ernaar toe en terug ongeveer € 60,=. Wel is er verder niets stuk gegaan, niet onbelangrijk.
Jos.
Jos.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
Met die bmw is het echt achtelijk duur
Helemaal de dagen die wat verder weg zijn kosten dan al gauw 800 euro. met die volvo zit je daar zelfs verder weg al gauw een eurootje of 200 onder, en da's toch wel de moeite.

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuwe racert voor volgend jaar, een v360
En natuurlijk staat de tijd niet stil.
Vandaag de oude stoel zonder keur er uit, tevens de oude gordels er uit, allemaal vervangen voor nieuwer spul uit de bmw ( Hey, die heeft 't voorlopig toch nie nodig).
Nieuw luchtfilter zit er in (Moet alleen nog vastgehangen worden,beugeltje waar de lmm aan hangt doet irritant in de weg) en heb nieuwe velgen gescoord.


Moet alleen nog de remvloeistof vervangen, olie vervangen, nieuwe banden er onder en klaar.
Maar voor de vorm ook de motorkap en deuren verder uit schrapen
Vandaag de oude stoel zonder keur er uit, tevens de oude gordels er uit, allemaal vervangen voor nieuwer spul uit de bmw ( Hey, die heeft 't voorlopig toch nie nodig).
Nieuw luchtfilter zit er in (Moet alleen nog vastgehangen worden,beugeltje waar de lmm aan hangt doet irritant in de weg) en heb nieuwe velgen gescoord.


Moet alleen nog de remvloeistof vervangen, olie vervangen, nieuwe banden er onder en klaar.
Maar voor de vorm ook de motorkap en deuren verder uit schrapen

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Eric Z, Thomas H, TurboClouseau en 12 gasten