Nieuwe Dialy drive, stadsraketje Yaris 1.5 T-sport. Pics p9

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door RJay » 02 mei 2011, 19:55

Peter-Paul Haars schreef:
RJay schreef:Die van WGB heeft zichzelf ge-elimineerd toen ie in audi-s de m3 compact probeerde "in te halen"...
Was daar stevig blij mee ikke, lol.
De M3 Compact heeft de E30 WGB met een Parijs-Dakar move ge-elimineerd. De M3 Compact remde te laat, ging volle sjors door de grindbak en spinde bij de exit uit het grind. De E30 WGB beef met 4 wielen op the black stuff en kwam daarbij de M3 Compact tegen.

Snap niet dat de M3 Compact geen meat-ball kreeg, heeft de rest van de race met een los voorscherm gereden.
Was hij dat? Kon het door het stof niet goed zien, zag alleen die E30 de Compact tegen komen.

Zat de rest van de race idd te wachten tot 't scherm weg zou waaien...............Eng om te zien als je daar met 200 achter zit op 't rechte end :bag:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door @iko » 02 mei 2011, 21:49

RJay schreef: Zat de rest van de race idd te wachten tot 't scherm weg zou waaien...............Eng om te zien als je daar met 200 achter zit op 't rechte end :bag:
Ach zo heb ik wel eens achter een E30 gereden met een pilon onder zijn auto :wink:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door RJay » 02 mei 2011, 22:17

:mrgreen: Heeft vast niet lang geduurd. En al zeker niet de rest van de race ;)

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door @iko » 02 mei 2011, 22:21

RJay schreef::mrgreen: Heeft vast niet lang geduurd. En al zeker niet de rest van de race ;)
Nee, ik kreeg hem op het rechte eind voor mijn kiezen :)

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door RJay » 02 mei 2011, 22:28

Aiko schreef:
RJay schreef::mrgreen: Heeft vast niet lang geduurd. En al zeker niet de rest van de race ;)
Nee, ik kreeg hem op het rechte eind voor mijn kiezen :)
Ah joh, elandproefje!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door RJay » 04 mei 2011, 21:20

Zal alleen wel even vermelden dat pa de baan op ging met de boodschap "de banden in rijden"
En 2 rondes later dat.


AAAARGH. :bag:

gelukkig geen echte flatspot, die nieuwe endurance banden zijn wonderlijk bestand daartegen.....

Voor de zekerheid toch even naar achter gewisseld :P

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door @iko » 04 mei 2011, 22:39

Lekker de banden opgewarmd :mrgreen:

n.b. wat voor banden rij je?
Laatst gewijzigd door @iko op 04 mei 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, toch goed voor een 2e plaats!

Bericht door RJay » 04 mei 2011, 23:02

Inmiddels zijn we weer terug bij de ouwe vertrouwde Toyo RS1 slicks :) echter nu in 17" ipv 15".

Kostentechnisch veel aantrekkelijker dan dunlops, en ze kunnen veel meer rondes en heatcycles aan voor ze minder worden.
Op de vorige set hebben we zowat een heel seizoen gereden, terwijl we vorig jaar in diezelfde tijd 3 sets dunlops versleten......

ps. je kon het niet laten he? :bag:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

E30, nieuw hart

Bericht door RJay » 16 jun 2011, 09:27

Afgelopen zaterdag een nieuw blokje compleet met (hagelnieuw) spaghettispruitstuk (niet op foto) opgehaald.
Dit is voorlopig ozne reservemotor en tevens een nieuw projectblok. Plannen zijn om het blok helemaal uit elkaar te halen en zover mogelijk/haalbaar te balanceren, reviseren en her en der wat extra pit te geven. :strong:

Afbeelding

Blokje zelf is 140k km oud, uit een E46, wat we er niet van nodig hebben gaat in de vuilnisbak/verkoop, maar dat is pas van later zorg.
Eerst moet de E30 nml weer een vers cartertje hebben, na Zolder.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door Knot » 16 jun 2011, 09:49

E46 blokje.. apart.

Ik heb ook nog een bekende die heeft een gereviseerd M30 535 blok liggen van een E34, die doen het ook goed hoorde ik. Hoefde geen 1000 euro te kosten.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door RJay » 16 jun 2011, 09:51

Die 535 blokken zijn alleen huge en zwaar. Ken lui die met zo'n motor racen, puur onderstuur als je niet op die BRL light supersofts rijd.

En deze hebben we voor ruim minder dan 1000 euro :blink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door Knot » 16 jun 2011, 10:11

Oke, ja is een oud blok staal inderdaad maar dacht geef het iig even aan.

Succes met inbouwen.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door RJay » 16 jun 2011, 10:52

Knot schreef:Oke, ja is een oud blok staal inderdaad maar dacht geef het iig even aan.

Succes met inbouwen.
Oud blok staal is 't probleem niet eens, maar vooral dat die blokken echt giga-groot zijn.
Wel veel koppel trouwens....

Thanks, zullen we van de winter nodig hebben. Een E46 M52 zal wel weer net niet sluiten op een E36 M52.....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door GTRene » 16 jun 2011, 11:53

heb ooit een e30 met 535i motor test gereden long long time ago, was inderdaad een zware motor wat je ook voelt in de neus.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 16:50

M30 3.5 is a heavy s.o.a.b.

Je had ook kunnen kijken voor ee M54B30. Deze is ook van alu en daar passen S50 gaskleppen op. Met een paar snelle nokkenassen, balanceerde krukas etc. kun je er 300pk uit halen. Dan hoor ik een hoop mensen denken, waarom dan geen S50. Een M54B30 is lichter dan een S50.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door GTRene » 16 jun 2011, 17:13

waar zit die motor dan in Tristan?
klinkt wel mooi zo je het zegt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 17:17

GTRene schreef:waar zit die motor dan in Tristan?
klinkt wel mooi zo je het zegt.
In een E46 330i. Ik ken een E36 Sedan en een E46 compact die door MDM Motorsport is gebouwd met deze motor en is super betrouwbaar (rijdt alleen maar Endurance) met 300pk, maar blok is lichter dan een S50 of S54. Enige is dat je speciale inlaatpakkingen moet laten maken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door GTRene » 16 jun 2011, 17:54

speciale inlaat pakkingen? je bedoelt om die gaskleppen van S50B30/B32 te laten passen? en wat ze aan moeten passen?
krijg je wel redelijk moderne techniek en een soort eigen alu M motor.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door RJay » 16 jun 2011, 18:31

Op de huidige M52 zit al een adapter voor S50 gaskleppen, hopen dat daar naar een M52Tu niet te veel aan veranderd, maar dat zien we dan wel :) Tristan weet jij toevallig of die M52's natte of droge cilinderbussen hebben?

En idd, de S50/S54 zijn allemaal nog van gietijzer, leuk, maar ook retezwaar.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door Bert ///M3 » 18 jun 2011, 10:05

Als er toch omgebouwd word dan is zo'n motor uit een 130i/E90 330i misschien ook wel interressant. Neem tenminste aan dat de electronica via Kronenburg gaat. Dan kunnen die de 300 PK vast ook wel halen samen met wat upgrades ala snelle nokkenassen en volgens mij is die motor nog weer lichter als de M54 varianten.

S50 gaskleppen ik vraag me altijd af of dat nou veel brengt aangezien ze op een S50 gematched zijn aan de kop, dat zal minder zijn als op een M52/M54 met een alu spacer.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door RJay » 18 jun 2011, 13:59

Dat zowiezo, op 't huidige blok zijn ze gewoon te groot, de intern praktisch standaard motor krijgt veel te veel lucht volgens mij.
En hey, het is wel een leuke uitdaging om dingen te proberen met een wat ander blok dan de meesten doen :) Zo'n N52 is meteen ook weer N52 geld, en die hadden ze bij DF al op 300 pk met die custom uitlaat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door GTRene » 18 jun 2011, 14:45

mooi overzicht met bmw motoren en specs/gewichten/foto's
sommige motoren zijn best licht, neem bepaalde V12 wegen slechts 150kg...zelfde als een S50 zoiets...
en natuurlijk de prachtige M62 V8 slechts 140kg.

http://forums.mwerks.com/showthread.php?912412" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door RJay » 18 jun 2011, 16:11

Zulke lijsten zijn leuk maar hoe wegen die? Puur en alleen een kaal blok + kop, of draaiend en wel met randapparatuur zoals airco etc.? Verschilt wel eens per lijst, heb er verscheidene gezien de afgelopen tijd en allemaal zeggen ze andere dingen.

En dan moet je 't gewicht van de versnellingsbak niet vergeten.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door Joy » 18 jun 2011, 16:19

Die gewichten zijn allemaal van kale motoren. Onderblok + cilinderkop(pen) en dat is alles. Oftewel daar kun je weinig mee omdat een V12 bijvoorbeeld 2 x een in-en uitlaattraject erbij moet optellen en zodoende kom je voor die V12 van 150 kilo ineens op 250 kilo uit.

M40B16 132kg
M20B27 175kg
M52B28 170kg
M50B25 198kg
M60B40 210kg
M30B35 212kg
S38B36 232kg
M70B50 250kg

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: E30's, met een toekomstig hart.

Bericht door RJay » 18 jun 2011, 16:23

Dacht ik al, spruitstukken er aan, filterhuizen, massameters, slangen, bedrading.

Enfin, hebben nu deze motor liggen dus daar gaan we 't mee doen :)

Joy, dat lijstje is neem ik aan draaiend in straattrim, met of zonder airco waar mogelijk?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, TurboClouseau, Zed240 en 6 gasten