Mijn nieuwe leasebak: Polo Bluemotion 3 cilinder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: Mijn nieuwe leasebak: Polo Bluemotion 3 cilinder

Bericht door duifjes.com » 02 jun 2011, 21:11

Snipe schreef:Maar goed, leuk allemaal, dat ophemelen van die Polo. Alle felicitaties ook. Blijft de vraag: waarom is er maar 1 foto? Waarom zien we nergens stiksels en stoffen? Hoe ziet de achterkant van het ding eruit? Wat voor stuur zit erin?
Iets meer oog voor detail was welkom geweest tijdens het maken van de fotoreportage.
Als jij niet weet hoe een Polo eruit ziet wat doe je dan @ DF?

Foto van stuur is gewoon niet meer te doen.....echt vol vlekken!

Snipe

Bericht door Snipe » 02 jun 2011, 21:21

Hoe de achterkant van een Polo eruitziet weet ik wel. Het ging me om deze specifieke Polo BlueMacboy. Stiksels, Macedonische vlaggen, wielen, dat soort dingen. Dat is zo uniek, dat vind je niet in de folder.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 jun 2011, 21:23

Snipe schreef:Hoe de achterkant van een Polo eruitziet weet ik wel. Het ging me om deze specifieke Polo BlueMacboy. Stiksels, Macedonische vlaggen, wielen, dat soort dingen. Dat is zo uniek, dat vind je niet in de folder.

Kijk in de folder....wat vlekken erbij en klaar :mrgreen:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 02 jun 2011, 21:30

Ziet er netjes uit Ilija. Met die wielen smoelt ie wel een stuk beter zeg! En ja, wat is zo'n ding toch zuinig!

Xave30

Bericht door Xave30 » 02 jun 2011, 22:35

duifjes.com schreef:..ik mocht mn nieuwe auto niet eens voor zn kantoor zetten...moest verderop....."zucht"
:roflol:

Tom

Bericht door Tom » 04 jun 2011, 21:33

Ik mocht mijn auto ook niet voor het kantoor zetten, waarschijnlijk bang dat mensen hem voor kapper ipv advocaat zouden aanzien. Wel mocht ik in z'n Bluemotion rijden. Het uiterlijk is erg fraai. Polo vind ik sowieso een mooi model binnen dat segment. Zeker in het wit met die velgen is het een mooie verschijning. Interieur is ook werkelijk top. Dat zit veel beter in elkaar als een Z4 wat eigenlijk bizar is aangezien ze een Polo al voor 15k op de markt kunnen zetten. De auto rijd ook erg prettig. Motor vond ik wel erg doods.. tussen de 2000 en 3000rpm gebeurde er wel iets maar veel is het niet :mrgreen: Het is genoeg om gewoon met het verkeer mee te komen. Maar goed, die 1 op 22 of wat is het moet ergens vandaan komen... maakt de wens naar een funcar erbij alleen maar groter, en dat lijkt mij voor Ilija ook de beste optie... een degelijke Duitse auto zonder hoge kosten en als de zaken goed gaan een leuke kar erbij.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 jun 2011, 23:24

Hij is in ieder geval een stuk mooier dan een F20 1-serie. :)

RVV

Bericht door RVV » 05 jun 2011, 00:20

. Interieur is ook werkelijk top. Dat zit veel beter in elkaar als een Z4
Toen ik de Z4 kocht, stond er ook zo'n blauwemotie bij het autobedrijf, toen ben ik even er in gaan zitten, maar het interieur viel me alles behalve positief op ( van de blauwemotie).

JP

Bericht door JP » 05 jun 2011, 00:34

....wis.... :goodnight:

Rupie

Bericht door Rupie » 05 jun 2011, 08:58

RVV schreef:
. Interieur is ook werkelijk top. Dat zit veel beter in elkaar als een Z4
Toen ik de Z4 kocht, stond er ook zo'n blauwemotie bij het autobedrijf, toen ben ik even er in gaan zitten, maar het interieur viel me alles behalve positief op ( van de blauwemotie).
Dat heb ik ook met de Polo. Begrijp de positieve reacties daarop dan ook niet. Heb een keer een 1.4 lener meegehad, wist niet hoe snel ik de auto in moest leveren. Grootste struikelblok? Algemene kwaliteitsbeleving inclusief dashboard. En dan heb ik het niet over of de naden netjes aansluiten. Echt vreselijk.

Heb de auto van Macboy nog niet gezien en misschien stel ik mijn mening dan bij. Maar op dit moment heb ik daar geen enkele reden voor.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jun 2011, 11:57

Tot die tijd mag jij er niet in rijden. Lekker puh.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 jun 2011, 12:07

Zo lang je niet met meer en fatsoenlijkere foto's afkomt geloven we het nog steeds niet!

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jun 2011, 14:28

De perfecte musli diesel zou de Polo met de Punto diesel zijn. Polo is qua looks geweldig, en blokje van de Fiat is veel beter dan de 1.2 3 cylinder.

Michel

WJ

Bericht door WJ » 05 jun 2011, 14:34

Michel P schreef:De perfecte musli diesel zou de Polo met de Punto diesel zijn.
Wie had dat ooit gedacht, een Italiaanse motor in een Duits pakketje. :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jun 2011, 14:50

WJ schreef:
Michel P schreef:De perfecte musli diesel zou de Polo met de Punto diesel zijn.
Wie had dat ooit gedacht, een Italiaanse motor in een Duits pakketje. :mrgreen:
Opel leent dat blok ook al voor de Corsa, dus waarom niet.

Michel

Snipe

Bericht door Snipe » 15 jun 2011, 00:15

‘Een rumoerige en trillende driecilinder waarbij toeren maken noodzakelijk was om er ook maar een beetje de vaart in te krijgen.’

‘De Punto laat geen spaan heel van de Polo.’

‘Check dus vooral twee keer je binnenspiegel en zeg een paar weesgegroetjes voordat je die vrachtwagen gaat inhalen.’

‘De BlueMotion rijdt minder goed dan de gewone Polo.’

‘De motor heeft een onrustige loop en is luidruchtig.’

‘De overbrengingen in de bak zijn zó lang en het 75 pk sterke driecilinder dieselmotortje wordt zó kort gehouden, dat je eigenlijk in elke versnelling naar power kunt zoeken tot je een ons weegt.’

‘Hij is behoorlijk rumoerig en dit wordt in het lage toerengebied nog eens versterkt door een bokkig karakter van de driecilinder, waarbij de trillingen via het stuur en zelfs de bodemplaat goed voelbaar zijn.’

De diverse autobladen en -sites laten er geen misverstand over bestaan: de Volkswagen Polo BlueMotion is - kort samengevat - een kutauto. Omdat mensen altijd op zoek zijn naar bevestiging, overhandigde Macboy mij de sleutels van zijn Polo. Een mooie uitnodiging, want zo vaak komt het niet voor dat ik autosleutels in handen krijg om te bevestigen dat de auto in kwestie een volslagen mislukking is.

Het contrast is groot, want ik krijg de sleutels in handen op de terugweg van de BMW Sharknosemeeting. Na het zien van honderden klassieke BMW’s is de overgang naar de driecilinder schraperstractor groot. Toch is er een overeenkomst, want net als de klassieke BMW’s is de Polo wegenbelastingvrij. Dat is dan ook de voornaamste reden om het ding te kopen; ook dit exemplaar is gekocht zonder proefrit.

De Polo wordt standaard geleverd op smalle wieltjes met ecobanden, maar deze Polo is voorzien van fraai lichtmetaal. Dat is een behoorlijke verbetering voor de looks van de Polo, maar aan de andere kant is het ook een beetje op het randje. De BlueMotion maakt zijn dikke uiterlijk namelijk bepaald niet waar.

De 1.2 TDI maakt namelijk bepaald geen racer van de Polo. Het vermogen van 75 pk houdt al niet echt over, maar het toerenbereik is ook nog eens beperkt. Onder de 2.000 toeren gebeurt er nagenoeg niets, terwijl het vermogen boven de 3.000 toeren als een plumpudding in elkaar zakt. Boven die 3.000 toeren tergt de Polo je bovendien met een motorgeluid waar je nekharen van overeind gaan staan. Nagels die over een schoolbord krassen zijn er niets bij.

Met name in het begin moet je daar flink aan wennen. Een poging om een sprintje te trekken loopt uit in een jammerlijke mislukking, waarbij het toerental als een baksteen naar beneden stort.
Na enige tijd krijg je echter in de gaten hoe de Polo rolt. Zolang je het toerental tussen de 2.000 en 3.000 houdt, valt ermee te leven. Dat is met name wennen in bochten, waarin je de snelheid feitelijk door de toerenteller moet laten dicteren.
Wat ook ongebruikelijk is, is dat je regelmatig terug moet naar de eerste versnelling. Op kruisingen, woonerven en in andere situaties waar je normaal in twee rijdt, moet je nu terug naar de eerste versnelling.

De Polo is traag, minder goed afgewerkt dan een Golf en bovendien maakt zijn motor een afschuwelijk geluid. Daar staan ook forse voordelen tegenover, want de Polo ziet er goed uit en lijkt degelijk afgewerkt (hoewel er al wel een rammeltje te horen was). Het belangrijkste voordeel zal echter zijn dat je een lage bijtelling hebt en bovendien geen BPM en wegenbelasting betaalt. Daarbij is het ding ook nog eens zuinig. En geloof het of niet, we zagen de dames goedkeurend naar deze Polo kijken.

Om plezier te maken moet je niet bij deze Polo zijn, maar als je warm en droog vervoer van A naar B tegen een redelijke prijs zoekt om budget over te houden voor een leuke plezierauto zou de Polo wel eens een goede keus kunnen zijn.

Een kanttekening daarbij is wel dat er flink doorgetrapt moet worden om de Polo op gang te houden. Daarbij is de auto nog steeds aardig zuinig (uiteraard wel minder zuinig dan VW opgeeft, maar dat is logisch). De vraag is echter wat voor invloed dat heeft op de levensduur van de motor.

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 jun 2011, 00:18

Nou, there you have it Macboy. :coffee:

Hielke

Bericht door Hielke » 15 jun 2011, 11:10

He Perry, als ik binnenkort de 1M niet kom rijden dan moet je ook maar wat kilometers in de Punto doen. Simpelweg om de Polo er nog wat meer van langs te kunnen geven :tooth:

Vreemd dat die 3 cylinder VAG het zo matigjes doet. Heb een aantal jaren terug een behoorlijk stuk in een Fox met 3 cylinder diesel gestuurd en toen vond ik dat motortje heel fijn lopen. Ik heb nog geen ervaringen met de huidige 3 pitter.

Knot

Bericht door Knot » 15 jun 2011, 12:37

De fox was geen bluemotion dus die ECU was niet verkracht en die had normale bakverhoudingen.

Hielke

Bericht door Hielke » 15 jun 2011, 12:46

Ok, heel aannemelijk.

Moet toch eens in zo'n ding rijden. Kan me bijna niet voorstellen dat ie zoveel slechter dan de Fiat motor is. Mijn blok trekt al heel sterk bij 1500 toeren en pas boven de 3500 valt ie sterk terug. Eigenaardigheden heeft ie ook, maar dat geldt voor ieder blok.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2011, 21:43

Top verslag :thumbup:

Toch kun je best plezier beleven aan deze auto, ik in elk geval wel en jij ook wel Perry merkte ik. Je was er niet uit te slaan en hebt er letterlijk 5 uur mee rond gereden !!

@Hielke: Punto motor is factor 10 beter, serieus.

Snipe

Bericht door Snipe » 15 jun 2011, 21:53

Macboy schreef:Toch kun je best plezier beleven aan deze auto, ik in elk geval wel en jij ook wel Perry merkte ik. Je was er niet uit te slaan en hebt er letterlijk 5 uur mee rond gereden !!
Als je er een dagje mee rijdt is het wel aardig om te kijken of je er toch een beetje gang in kunt houden, dat klopt. Maar ik kan eerlijk zeggen: het was veel minder erg dan ik verwacht had.

SteV6

Bericht door SteV6 » 15 jun 2011, 21:57

Snipe schreef:Als je er een dagje mee rijdt is het wel aardig om te kijken of je er toch een beetje gang in kunt houden, dat klopt. Maar ik kan eerlijk zeggen: het was veel minder erg dan ik verwacht had.
Als je aan het geluid van die halve 6-cilinder kan wennen natuurlijk (ervan uitgaande dat de Polo dezelfde dreun ontwikkelt als de Ibiza 3-pitter diesel) ...

SteV6

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 jun 2011, 22:28

Als je in een Polo Bluemotion plaats neemt moet je, ondanks zijn fraaie ontwerp, niet automatisch er van uit gaan dat het een mini rocket voorstelt. Met deze gedachte stapte ik zaterdag Macboy zijn fun-auto in. Eerst heb ik zelf een stukje gereden en wat later naast Snipe op de passagiersstoel gezeten tijdens een deel van zijn rij-test. Een irritante dreun was me niet opgevallen - ik zal wel tot de Bluemotion doelgroep horen. :hmmm:

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jun 2011, 22:43

Vergelijk deze auto eens met een golf II TD uit 86/89 was toen een redelijk rappe diesel...... Prijs grotendeels gelijk, prestaties, alleen op veiligheid en luxe legt de oude golf het af.

Michel

Plaats reactie