AP racing BBK plaatsen of Z4M remmen opwaarderen? Resultaat

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Luco

Re: AP racing BBK plaatsen of BMW Z4M remmen opwaarderen??

Bericht door Luco » 14 jun 2011, 16:33

steve smith schreef:Scaper seals zijn geen stofhoezen, dat zijn gewoon rubber ringen. Zoals de naam ook zegt schrapen ze vuil wat er al tussen zit. Dus kan je na elke winter je klauwen laten reviseren omdat er pekel in je boringen komt. Prima voor een racer, in mijn ogen kansloos voor een straatauto. En dat allemaal omdat wieltjes wisselen voor Control Technique teveel moeite is?

Maar volgens mij heb je je plan al getrokken, dus veel plezier!

Hier heeft Steve gewoon gelijk, als je een setje koopt voor op de weg, zorg dan dat er stofhoesjes rond de zuigers zitten, klauwen met alleen seals gaat niet goed als je er dagelijks mee de weg op gaat.
Zelfs met de raceauto's moet ik elk jaar de seals vervangen en zuigers compleet controleren en evt polijsten en zelfs elke twee jaar nieuwe zuigers.

Dus als AP geen stofhoezen heeft, niet nemen en dan zou ik de movits nemen die ze wel heeft.

wooter

Bericht door wooter » 15 jun 2011, 13:06

Al gekozen?

Ik heb op mijn Z4M Pagid RS29 remblokken op de standaard remklauwen laten monteren met de standaard schijven, Castrol SRF remolie, Goodridge stalen remleidingen met zwart omhulsel en had geen opmerkingen op de keuring, maar ook geen last van fading meer op die momenten waar ik vroeger wel fading verwachtte (+6 rondes op Zolder). Heb op de nordschleife nooit fading gehad maar dat komt ook omdat dat een sneller circuit is met tussen de zware remzones ook flink wat kilometers waar je een spurt op kan doen en de onderdelen kunnen afkoelen.

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 16 jun 2011, 18:45

wooter schreef:Al gekozen?

Ik heb op mijn Z4M Pagid RS29 remblokken op de standaard remklauwen laten monteren met de standaard schijven, Castrol SRF remolie, Goodridge stalen remleidingen met zwart omhulsel en had geen opmerkingen op de keuring, maar ook geen last van fading meer op die momenten waar ik vroeger wel fading verwachtte (+6 rondes op Zolder). Heb op de nordschleife nooit fading gehad maar dat komt ook omdat dat een sneller circuit is met tussen de zware remzones ook flink wat kilometers waar je een spurt op kan doen en de onderdelen kunnen afkoelen.
Correct; ik ben op de hoogte over wat jij onder uwe M hebt zitten qua remmen (ik had dit voreger via PM eens gevraagd aan u). Pagid Yellow vind ik een te agressieve blok voor gewoon straatgebruik.. Wel perfect voor op circuit. Misschien dat ik ze wel eens uittest of uiteindelijk blokken verwissel als het echt nodig zou zijn. Ik heb nu gekozen voor Pagid Blue als compromis tussen straat en circuit te gebruiken. Als ze niet goed zijn, dan veranderen we ze.

Franzino

Bericht door Franzino » 16 jun 2011, 19:31

steve smith schreef:Scaper seals zijn geen stofhoezen, dat zijn gewoon rubber ringen. Zoals de naam ook zegt schrapen ze vuil wat er al tussen zit. Dus kan je na elke winter je klauwen laten reviseren omdat er pekel in je boringen komt. Prima voor een racer, in mijn ogen kansloos voor een straatauto. En dat allemaal omdat wieltjes wisselen voor Control Technique teveel moeite is?

Maar volgens mij heb je je plan al getrokken, dus veel plezier!
Iemand lijkt een beetje lastig, omdat ik niet direkt Movi't wil kopen. Krijg je misschien een percentje ;) (just kidding :) )

Over wat ben jij nu eigenlijk bezig met uw commentaar van "wieltjes wisselen"...? Wieltjes wisselen is totaal geen moeite (heb ik ook nooit beweerd)! Velgen wisselen is a piece of cake! Maar zoals reeds vele malen gezegd heb ik enkel 19" CSL velgen en een setje 18” wintervelgen met winterbanden. Ze zullen lachen als ik in het midden van de zomer op de "Control Technique" kom aangereden met mijn winterbanden... AP racing past gewoon zonder spacers en zonder aanpassingen met 19' CSL zomervelgen en mijn18" wintervelgen. Hoe handig is dat...

Ik heb de 5mm te weinig ruimte en spacer zaken ivm Mov'it besproken met de super vriendelijke en zeer informatieve Dickh (topkerel!). Het antwoord over de 5mm was helaas negatief. Ze kunnen bij Mov'it de top 5mm breder maken maar dan blijf je nog steeds met het centreer probleem van je velg zitten. 12mm kunnen ze wel doen, in de vorm van een vaste ingewerkte spacer.

Ok; Mov'it is kwalitatief beter afgewerkt voor straatgebruik, is ook logisch voor die veel hogere prijs. Ik heb even getwijfeld om Mov'it te kopen (enkel een voorste BBK). Voor bijna dezelfde de prijs van een voorste Mov'it 4 zuiger klauw heb ik een voorste AP racing 6 pots klauw + een achterste AP racing 4 pots klauw. En AP racing is nu plots geen rommel van de Aldi geworden he...?

Jaja; ik weet dat een volledige BBK echt niet nodig is op een straatauto. Maar ik wil een optimale rembalans blijven behouden en een achterste AP BBK erbij kopen valt in mijn ogen nog mee van extra kost. Mijn achterste oem remschijven beginnen toch ook al een mooi lipje te krijgen (dus deze moeten toch eens vervangen worden en oem Z4M schijven zijn ook niet de goedkoopste). Iedereen moet maar voor zich zelf uitmaken of de investerinmg van een BBK de moeite is. Ik ben van plan de Z4M heel lang bij te houden, dus ik ga nog een heel lange tijd plezier hebben van deze investering (op trackdays dan wel te verstaan).

By the way; er is een groot verschil tussen de straat AP remklauwen en de race AP remklauwen... Over hun Race klauwen zijn ze zeer duidelijk dat je hier inderdaad niet mee in vuil en in de winter moet rijden. Ik heb veel opgezocht over de AP straat remklauwen en zeer veel “real life” ervaringen bij elkaar gesprokkeld. Die ervaringen waren ronduit positief. Het is correct dat AP racing remklauwen geen dust boots hebben, maar wel andere dichtingen waaronder het besproken dirt scraper seals (dit doen ze om zo hun remklauwen compacter te kunnen maken). Trouwens dust boots op remmen die op circuit gebruikt worden is niet altijd een super oplossing, er zijn merken waar deze dust boots te hard opwarmen, smelten en zo heel de remklauw om zeep helpen. Bij topmerken zoals Mov'it, Brembo zal dit wel niet zo zijn.

Wat jij beweert van na elke winter uw AP klauwen te reviseren is volledig overdreven! Niemand heeft al voor gehad wat dat jij nu zegt en AP is al een 15tal jaren op de markt. Heel veel mensen in de UK hebben AP op hun M3 die ze dagelijks gebruiken. De UK is nu niet het tropische eiland waar het nooit regent, sneeuwt of geen zout op straat gestrooid wordt. Ik ken mensen die al 4-5 jaar rond rijden met een AP kit op hun CSL of gewone M3 en in eender welke weersomstandigheden. Deze hebben nog nooit geen last gehad van AP klauwen die niet meer werken of men moest laten reviseren vanwege teveel vuiligheid.

Mensen; allemaal bedankt voor jullie inbreng, meningen en informatie... Ik heb maanden alle opties en ervaringen met verschillende BBK liggen bestuderen op allerlei forums. Mijn oem remschijven, remblokken zijn nu stilaan op het einde van hun leven en de bestelling van een BBK is ondertussen gebeurd.
:thnx:

Franzino

Re: AP racing BBK plaatsen of Z4M remmen opwaarderen? Result

Bericht door Franzino » 13 mei 2012, 13:57

UPDATE

De AP remmen staan nu meer dan een half jaar onder de wagen en ik zit sinds deze maand aan mijn 2de setje Pagid RS 4/2. Sinds de plaatsing van de AP remmen; heeft de wagen 7 circuit uitstapjes erop zitten. Ik ben tevreden met de aankoop van de AP kit en al mijn velgensets (winter en zomer) passen perfect zonder spoorverbreeders. Op circuit heb ik nog nooit last gehad van fading en bleven ze steeds remmen. Ze boezemen veel vertrouwen en ik betrap mij erop dat ik nog af en toe te vroeg rem (ABS grijpt wel iets sneller in en daar moet je rekening mee houden).

Met Pagid geel zullen de AP remmen waarschijnlijk nog beter presteren op circuit. Maar voor straatgebruik zijn die blokken niet zo geschikt, dus heb ik als straat/circuit compromis gekozen voor Pagid blauw. Ferodo DS2500 werd mij door verscheidene mensen met AP racing afgeraden, wegens te ondermaats voor op circuit. Het is nu eenmaal moeilijk om een remblok te vinden dat een goed compromis geeft tussen straat en circuitgebruik. De wagen is geen pure circuitwagen, maar een gewone straatwagen die jaarlijks ongeveer een 10tal uitstapjes op circuit doet (trackdays, uitstapjes NS).

Bij gewoon straatgebruik vind ik de meerwaarde van de AP remmen verwaarloosbaar en voldoen de originele Z4M/CSL exemplaren. De enige reden van de aankoop was dan ook de meerwaarde op circuit, (zonder te veel nadelen bij straat gebruik). Enkele minpuntjes: het licht piepen in zeer traag stadsverkeer van de Pagid blauw en echt goedkoop zijn de Pagid blokken niet (ivm het goedkopere Ferodo).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Franzino

Re: AP racing BBK plaatsen of Z4M remmen opwaarderen? Result

Bericht door Franzino » 23 jul 2013, 17:35

in de zomer van 2012 gewisseld naar een andere (door Pagid aanbevolen) setje remblokken. Vooraan heb ik nu al een tijdje Pagid RS-14 (zwart) en achteraan RS 4-4 (orange). De RS-14 is ook de circuitremblok die Lotus vanuit de fabriek op de Elise en Exige levert. Zoals gezegd; de combinatie RS-14 voor met RS4-4 achter werd mij door Pagid aangeraden vanwege iets betere balans en minder snel ABS tussenkomst.

Toen deze nieuwe set remblokken pas onder de Z stonden, dan waren ze muisstil. Zelf na de Pagid inrijprocedure te doen bleven ze stil. Ik was dolgelukkig! Na mijn eerste dag Nurburgring was het vertrouwde piepgeluid terug... Het piepen is dus spijtig genoeg exact hetzelfde gebleven als bij de RS 4-2, maar alles van het remgedrag is wel er op vooruit gegaan. Meer initiële bijtkracht, grotere remkracht, minder snel ABS dat tussen komt en hij duikt ook iets minder aan de voorkant bij stevig remmen (betere balans). De AP kit remt nu nog beter. Ik had een beetje schrik dat deze remblokken minder goed zouden remmen op de openbare weg als ze koud zijn. Maar hier is amper iets van te merken. Zeer tevreden van deze wissel qua remblokken

Plaats reactie