Mercedes C klasse Coupé (test 350 Edition 1 en C 63 AMG)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Mercedes C klasse Coupé (test 350 Edition 1 en C 63 AMG)

Bericht door Dennis Cavallino » 31 mei 2011, 23:41

Afbeelding

Het eerste verslag in een serie over de C klasse Coupé en AMG staat online. In dit geval de C 350 Coupé Edition One met 306 pk en de nodige sportieve goodies:

http://www.driving-fun.com/1978/home/te ... eiten.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De roadtest met de C 63 AMG Coupé (incl. Sportpackage) en de circuittest met een 'kale' C 63 AMG Coupé volgen deze week.

Knot

Re: Mercedes C klasse Coupé (test 350 Edition 1 en C 63 AMG)

Bericht door Knot » 01 jun 2011, 12:05

Zoals op de voorpagina al gezegd, leest lekker weg, duidelijk verhaal.

Mooi dat er nog een atmo motor beschikbaar is en ze met een bomvolle versie starten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jun 2011, 19:50

De C 63 AMG Coupé tests staan online:

Deel 1 (C 63 AMG Coupé): http://www.driving-fun.com/1994/home/te ... nhoud.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Deel 2 (C 63 AMG Coupé Performance Package): http://www.driving-fun.com/1995/home/te ... erper.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Deel 3 (circuittest C 63 AMG Coupé): http://www.driving-fun.com/1996/home/te ... anco-.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel leesplezier!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2011, 20:27

Dennis=Mazzelkont

gaaf hoor lekker in zo'n ding blazen/grommen, vooral met dat pakket, een must voor de meer die hard.
denk dat de black series wel met de SLS variant motor kan...of de 575pk of tikkie minder anders zijn ze weer bang dat ie te snel wordt :mrgreen:

in Almelo bij Hulshorst staat nog een fraaie CLK DTM en een SL65 AMG en nog een paar dikke benzen.

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jun 2011, 20:44

Ofwel, zo'n AMG hoort zeker niet op het circuit thuis, daar valt die gruwelijk door de mand met zijn bijna 1800kg....

Dat lezen we echter helaas niet. Jammer.

En buiten het journaille drift er natuurlijk amper iemand mee, want de kopers zijn alleen maar heel zuinig op hun AMG en geven een keer gas op de autobahn.

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2011, 20:59

klopt Michel.
buiten dat en buiten het circuit een fantastische bak 8)

weight kills.

dvh

Bericht door dvh » 05 jun 2011, 21:02

In Veen staan de AMG's in rijtjes voor de kerk op zondag :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 05 jun 2011, 21:29

Michel P schreef:Ofwel, zo'n AMG hoort zeker niet op het circuit thuis, daar valt die gruwelijk door de mand met zijn bijna 1800kg....
Michel,

Daar koop je toch ook geen C63 voor?! Die koop je om de GT-eigenschappen, de sound, de looks en de mogelijkheid om makkelijk hele grote stappen te zetten.

Stephan (ja ik spreek voor mezelf :wink: )

En nu ga ik de verslagen lezen :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jun 2011, 21:32

Waarom dan op het circuit voor de journalisten neer zetten, mooie bochtige GT routes en autobahn is zijn domein toch...

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2011, 22:09

geld bijna voor elke auto en het circuit, toch zetten ze ze daar ook in om te kijken wat ie daar kan, terwijl 95% van de tijd/mensen niet op het circuit komen met zo'n onaangepaste auto :D
doch leuk om te weten, maar dat veel dwars en zwarte strepen trekken is wat zinloos, magoed zo kan je wel zien wat ie kan, echter daar tig journalisten hetzelfde mee te laten doen met allen verschillende technieken/slopen...maja das wellicht of wordt gezien als life testwerk voor de fabriek van niet officiële testers. :hmmm:

JP

Bericht door JP » 05 jun 2011, 22:20

Een openbare weg afzetten, met zulke vermogende auto's is ook wel erg moeilijk.

Kun je beter een circuit, met oa. uitloopzones kiezen. De rijdende/schrijvende pers rijdt ook niet altijd even goed en netjes.

Doch vind ik een C63 echt wel passen op een circuit, mits in ervaren handen. Dan merk je niets van eventueel overgewicht bij die auto's. Vorig jaar Am Ring de AMG academy gaan kijken, en dat gaat echt als de brandweer.

Snipe

Bericht door Snipe » 06 jun 2011, 00:09

Michel P schreef:Waarom dan op het circuit voor de journalisten neer zetten, mooie bochtige GT routes en autobahn is zijn domein toch...

Michel
Dat is het lastige bij zulke auto's. De eigenaren zullen er misschien niet zo vaak het circuit mee op gaan, maar op de openbare weg is het niet altijd verantwoord om het potentieel ervan te benutten. Daarbij hoort een AMG natuurlijk in feite wel op het circuit thuis. Daar brak AMG door in 1971, met een auto die ook loodzwaar was (zie http://www.driving-fun.com/698/the-know ... h-wel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;).

Ik ben normaal gesproken niet zo'n voorstander van persintroducties. Vliegtuigen, goede hotels, eten, drinken, alles wordt geregeld. Het schept geen verplichting, maar je hebt toch al snel de schijn tegen als je je eerst uitgebreid laat verwennen en vervolgens een positieve review schrijft, zelfs als je terecht positief bent. In de reis- en autojournalistiek is het heel gebruikelijk, maar in de rest van de journalistiek wordt je al als minder objectief gezien als je een fles wijn of een VVV-bon van een tientje accepteert.

In Nederland krijg je echter niet snel de kans om een tijdje met een AMG op het circuit aan de slag te gaan. Dat was in ieder geval voor mij de reden om op de uitnodiging in te gaan. Of de auto er vervolgens wel of niet thuis blijkt te horen, ontdek je dan en daar. Maar wat mij betreft zou een AMG zich op het circuit - gezien de historie van AMG - minstens zo thuis moeten voelen als een BMW M.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jun 2011, 08:23

@Michel; we rijden die GT routes toch ook? Of heb je die teksten niet gelezen? Op het circuit lijkt de C 63 AMG op een M5. Het meedoen aan een trackday kan wel degelijk, maar hij heeft liever een circuit als de Ring met minder krappe bochten. Dan worden de banden minder snel heet en kun je langer voluit blijven rijden denk ik. Ik denk dat je veel lol kunt hebben als hiermee af en toe een sessie op het circuit doet, maar een mooie route rijden, dat is inderdaad echt zijn domein. Je moet het gewoon allebei doen.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 jun 2011, 08:29

Dennis Cavallino schreef:@Michel; we rijden die GT routes toch ook? Of heb je die teksten niet gelezen? Op het circuit lijkt de C 63 AMG op een M5. Het meedoen aan een trackday kan wel degelijk, maar hij heeft liever een circuit als de Ring met minder krappe bochten. Dan worden de banden minder snel heet en kun je langer voluit blijven rijden denk ik. Ik denk dat je veel lol kunt hebben als hiermee af en toe een sessie op het circuit doet, maar een mooie route rijden, dat is inderdaad echt zijn domein. Je moet het gewoon allebei doen.
Jawel Dennis (omdat jij er geweest was), jij geeft ook aan dat de auto zich daar veel meer thuis voelt, op een circuit word zo'n kar gewoon gesloopt door zijn massa. Ik denk dat zo'n auto het trackday seizoen DF niet zal overleven als die echt elke keer gebruikt zal worden, dan wel extreem hoge slijtage zal vertonen.

Bij de introductie zouden ze meer ala Top Gear een mooie route door Europa heen moeten plannen van 2 a 3 dagen met tussen stops in luxe hotels. Lekker door de Alpen heen bijvoorbeeld. Stevig rijden maar geen circuit.

Maar dat in mijn opinie.

Bruut hok, maar los dat ik de auto niet kan betalen bekoord deze mij ook niet. Ik kan de techniek echter wel waarderen.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jun 2011, 08:56

Een lange route lijkt mij ook heerlijk. Desnoods gewoon met een tentje achterin, het gaat om 't rijden tenslotte. :df:

Normaal gesproken krijg je een auto voor een dag of 5 mee van de importeur. Als we dan tijd (en geld) hebben om zo'n lange route te rijden, dan doen we dat. In 5 dagen kun je een flink rondje rijden door Noord, Oost of Zuid Europa. Wellicht komt dat nog op DF. Ik probeer zelf meestal het dagelijks gebruik met mooie routes te combineren, maar sluit zeker niet uit om een keer op die manier een auto te testen. Het gaat ook om vinden van een mooi verhaal namelijk.

Met de Audi RS5 had ik ook op Zandvoort gereden, maar het lukte mij niet om er een boeiend verslag over te schrijven. Ik rij op een circuit om de limieten op te zoeken, dat vind ik leuk. Met een RS5 gaat 't allemaal razend rap, maar leuk wordt 't nooit. Veel commentaar over de rijkwaliteiten hoor je vervolgens niet in de reacties, je hoort meer dat wij een BMW-brigade zijn. :roll:

Dat snap ik dan niet zo goed als er vervolgens een Mercedes is met hele goede rijkwaliteiten die 100 keer leuker is dan zo'n RS5 (en leuker dan flink wat BMW's imho), om dan zijn circuitcapaciteiten in twijfel te trekken, terwijl er hele hordes met minder circuitwaardige BMW's en Audi's een circuitdag bezoeken en ook dikke lol hebben. Vorig jaar reed ik in de Mercedes 190 16v van Perry en in de Citroen CX GTI van een maatje van Teun. Dat was ook leuk om te ervaren. Daar heb ik plezier in, dus waarom zou je met een auto als deze niet op 't circuit gaan rijden? Af en toe een trackday moet gewoon kunnen. Rijd op 80% met passagiers aan boord en iedereen heeft een topdag. Wordt 't toch nog een taxi. :thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 jun 2011, 09:14

Dennis, grote complimenten voor je 3 AMG artikelen. Heb ze in 1 ruk uitgelezen. Erg goed geschreven en prettig leesbaar, alsof je zelf op de passagiersstoel zit als lezer. Verder geeft het een erg goede indruk van de auto.

Ik las toevallig gister de Carros, stukje over een Aston Martin die ze ook in Zuid Spanje reden. Wat een waardeloos stuk. Anderhalve pagina ofzo, merendeel foto's en amper tekst. En de tekst die er stond was voor de helft compleet onzinnig en niet ter zake doenend. Na die 'review' wist je nog steeds amper hoe het ding nou echt reed. Wel vaker het probleem bij bladen. Ze mogen maar 1 of 2 pagina's vullen dus worden het allemaal oppervlakkige stukjes tekst. Nergens de diepte in. Dat voordeel heb je op internet, je bent niet gebonden aan een maximaal aantal woorden. Dan moet je natuurlijk nog wel wat boeiends kunnen opschrijven maar dat kun je duidelijk wel.

Complimenten dus, aan jou en DF. Kwalitatief erg goede test IMO.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2011, 09:51

yup :bignews:

Hielke

Bericht door Hielke » 06 jun 2011, 10:49

Snipe,

moderne M's en AMG's zijn geschikt voor het circuit?

:lol:

De auto's blijven het probleemloos doen als je bij aanremmen lekker vroeg in de ankers gaat en bij insturen nooit bij de onderstuursnelheden in de buurt komt. Lekker op 85% toeren en op de rechte stukken voor het publiek het gas op de plank. En zo rijden de meeste eigenaren gelukkig ook.

Wil je op een circuit dat doen wat je op een circuit hoort te doen (je grenzen als rijder opzoeken) dan vallen die auto's als tracktool helemaal uit elkaar. Honderden kilo's te zwaar, ongeschikte remmen, teveel van de surplus kilo's op de neus.

Op een circuit doen ze het vooral in de pits voor het oog van leken geweldig. :roll:

Over de pers uitjes die door fabrikanten georganiseerd en georkestreerd worden. Ik ben er geen voorstander van. Waarom niet een maandje wachten totdat de importeur een kan leveren. Jij als tester hebt dan de regie in handen, niet andersom.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 jun 2011, 10:53

@Hielke, we moeten onze mond houden............. ;-) zo'n trip zoals Dennis voorstelt en dan voor het contrast met een tentje dat levert toch een veel mooier verhaal op.

Kijk uit tracktest van de Leopard 2 trackday edition :bag:

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jun 2011, 11:00

Dat we alsnog een auto krijgen van de importeur sluit dit verhaal nog helemaal niet uit, dit kwam gewoon eerst. Dan mag iemand anders erin rijden en maken we wellicht nog een video. Als we ermee naar de Ring mogen, dan ben ik erbij, maar daar zijn importeurs allang niet meer zo happig op. Er komen nog genoeg tracktools aan bod hoop ik, om Michel en Hielke een harde plasser te bezorgen. :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 06 jun 2011, 11:10

Hielke schreef:moderne M's en AMG's zijn geschikt voor het circuit?

:lol:
Ik zeg niet dat ze er geschikt voor zijn. Ik zeg dat je, gezien de historie van AMG, zou mogen verwachten dat je er op het circuit mee uit de voeten kunt. Of dat ook echt kan, ontdek je pas als je het uitprobeert.
Hielke schreef:Over de pers uitjes die door fabrikanten georganiseerd en georkestreerd worden. Ik ben er geen voorstander van. Waarom niet een maandje wachten totdat de importeur een kan leveren. Jij als tester hebt dan de regie in handen, niet andersom.
Ideaal is het niet, want je kunt geen fotograaf meenemen, je kunt geen videocrew meenemen en je kan niet even overleggen met iemand anders. Het is al vaak genoeg voorgekomen dat ik hier een testauto had staan en dat ik even aan Dennis of Laurens vroeg wat ze er van vonden. Dat gaat bij zo'n introductie niet.
Daar staat tegenover dat je met een auto van de importeur niet het circuit op mag. Met een AMG is het toch mooi om dat te proberen, en bij deze introductie kon dat wel.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 jun 2011, 11:15

Het gaat mij helemaal niet om de tracktools hoor. Het gaat in mijn reactie specifiek om de uitnodiging van de fabrikant om naar een ver oord te komen. Je bent dan 1. de regie kwijt en hebt 2. de schijn van onafhankelijkheid tegen je.

En bovendien, het is veel uitdagender en interessanter om een boeiend verhaal van een sportieve auto in de alledaagse werkelijkheid op de Nederlandse wegen te schrijven.

Snipe

Bericht door Snipe » 06 jun 2011, 11:21

In het algemeen ben ik dat wel met je eens, ja.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 06 jun 2011, 11:28

Hielke schreef:Het gaat mij helemaal niet om de tracktools hoor. Het gaat in mijn reactie specifiek om de uitnodiging van de fabrikant om naar een ver oord te komen. Je bent dan 1. de regie kwijt en hebt 2. de schijn van onafhankelijkheid tegen je.

En bovendien, het is veel uitdagender en interessanter om een boeiend verhaal van een sportieve auto in de alledaagse werkelijkheid op de Nederlandse wegen te schrijven.
Hielke, ik ben een fan (denk de enige nog op DF :lol: )
Maar je hebt helemaal gelijk. Dat track-idee van consumenten auto's met veel spoilers en badges (M/// en AMG, RS, GTi etc.). Allemaal en alleen voor de sjoo, dat soort pers-bijeenkomsten op een race-baan. Voor de foto's. Graag testje in de real world waar deze auto's hun leven gaan slijten.
Wellicht dat consumentenmerken zoals Porsche, Ferrari, Donkervoort, Corvette wel redelijkerwijs kunnen worden ingezet op trackdays om ze echt op de limiet te rijden. Of gaat dat eingelijk ook niet?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jun 2011, 11:34

Ik ook, we hadden nu het 'geluk' dat ons vliegtuig in Munchen panne had en de vrijdag dus volledig in 't teken stond van rijden, rijden en rijden. Zonder de vaste routes die we op donderdag en vrijdagochtend anders hadden gereden. Ook mooie routes, maar dit bood meer mogelijkheden en vrijheid inderdaad. Of het echt compleet andere verhalen zou hebben opgeleverd betwijfel ik hoor.

Voor Mercedes is 't trouwens goedkoper om iedereen van over de hele wereld daarheen te halen, dan alle auto's naar alle landen te sturen waar de journalisten wonen... maar dat geheel ter zijde. En iedere minuut wordt optimaal gebruikt. Het diner bijvoorbeeld, gaf mooi de gelegenheid om wat mensen van AMG te interviewen, omdat die naast je aan tafel werden geplaatst. Die krijg je anders nooit te spreken.

Ik heb zelf ook wat introducties gedraaid vanaf de andere kant (instructeur en organisatie/verkoop) en weet dus een beetje hoe 't spelletje gespeeld wordt. Dit was gewoon top geregeld. Erg efficiënt, veel nuttige informatie (waar ik als schrijver veel aan heb) en dan ook nog een stel auto's die gewoon leuk genoeg zijn. Was dit de introductie van de A- of B-klasse geweest, dan hadden zij en wij die moeite echt niet genomen denk ik.

Nu konden we alle aspecten testen en dan ook nog eens verschillende varianten op zowel de meest waanzinnige wegen, het circuit als de snelweg en binnenstad van Sevilla. Als morgen de wereld vergaat, heb ik dit toch mooi even meegemaakt. :angel:

Dus Ferdi, de real world? Dit was de real world, of lees je alleen de circuittest?

Plaats reactie