Een verhelderende blik gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Shakes

Bericht door Shakes » 25 feb 2007, 15:20

De motivatie voor een Panda of een tweede auto heeft niets met geld te maken. Waar kan ik mijn afschrift posten :wink:

Ik ben erg zuinig op mijn spullen en wil graag dat alles netjes en heel blijft. Plaatje is de volgende, in de buurt waarin ik momenteel woon, heel bewust goedkoop, is het een groot feest op straat. De spiegels en velgen zijn gegarandeerd een keer weg. Ik heb daar geen zin.

Brengt wel met zich mee dat de M3 15 kilometer van mijn huis staat, prima hij staat veilig maar het is een stuk weg. Idee van de Panda is dat het een gaaf ding is, echt ik ben ervan overtuigd dat een ieder die instapt in zo'n ding het gewoon goed vind, en het een anonieme auto is die ik redelijk rustig voor de deur kan zetten.

Gaat een Panda vervelen? Ik denk het niet, moeilijk te zeggen. Ik ben niet iemand die veel vermogen nodig heeft. Met mijn golf 2 was ik sneller dan met de M3, in de meeste gevallen. Laatst een huurhok van de garage, ik geniet daarvan ook al is het maar 60 pk onder de voet, geeft mij veel voldoening om zo snel mogelijk van A naar B te komen.

Proefrit in de Panda was zoals gezegd gewoon prima, ik ben ervan overtuigd dat het op een boel punten een veel betere auto is dan de M3. De ///M is emotioneel op een aantal punten veel beter, denk aan 6k rpm van het zes in lijn orkest en uiteraard geeft de auto me nog steeds een goed gevoel als ik er naast sta of liever in zit. Alleen die afstand telkens staat me zwaar tegen.

Oplossing is redelijk eenvoudig zoals ik het nu zie, M3 lekker rijden in het weekend, afschrijven doet hij toch niet meer. Gebakje ernaast om meer van de M3 te kunnen genieten.

Ik ben me er zeer van bewust, wat Rob terecht opmerkt, dat het allemaal duur is. Echter nu kan het. M3 kost me de kop niet, gebakje kost me met wat pech wel wat, zeg 150 per maand. Afschrijving alleen van een Panda kost E 300 per maand. Heel rationeel is het gewoon klote om in NL een auto nieuw te kopen. Offerte laten maken, BPM geef je gewoon weg plus de 3500 per jaar afschrijven. De groeten daar werk ik niet voor.
Over een paar jaar moet er gewoon een knap huis staan en ga ik baby's maken. :wink:

Al met al ben ik financieel beter af met een oude M3 dan met een nieuwe panda, daarnaast verwacht dat ik ook meer van de M3 zal gaan genieten, prima dus. Mocht ik ongelijk hebben dan komt de Panda er echt nog wel.

Bedankt voor de adviezen, waardeer ik zeer!

N.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 feb 2007, 16:50

Vaak maakt alles rationeel beslissen je leven niet echt leuker.
Sommige mensen kiezen daarvoor,prima.
Ik in iedergeval niet.
Beter rijk leven dan rijk sterven(binnen bepaalde grenzen)

Maar zo denk ik er natuurlijk maar over,er zullen er zat zijn die een andere mening hebben,ook goed.

Grtz,Hans
:wink:

Andre

Bericht door Andre » 25 feb 2007, 17:12

Beter rijk leven dan rijk sterven(binnen bepaalde grenzen)

Die stelling klopt wel.

Maar nandor heeft de factor irritatie erbij. Irritatie dat de troep weer stuk langs de straat staat. Dan kan je wel een dikke auto kunnen betalen maar als je iedere keer ligt de bibberen dat de troep weer aan meuk wordt getrapt ben je er gauw klaar mee.

Laatst zat ik bij mijn vrouw in haar in auto te wachten op een parkeerplaats. Komt er zo n wibrajurk type haar auto naast ons parkeren. Wijf slaat de deur open ik dacht even dat we met windkracht 12 te maken hadden de hele auto staat de schudden op zijn wielen, omdat het wijf even een deur tegen je auto aandrukt.

Ik moet er gvd niet aan denken dat ik daar in mijn Z06 sta te wachten. Dan is mijn lol snel van die auto af kan je melden. En moet ik dan zo n auto kopen om weekends een rondje om de kerk te rijden en met angst en beven zo n auto ergens moeten parkeren. Nee en dan is mijn keuze snel gemaakt en hoef ik zo n auto niet. Hoe mooi die ook rijdt.

Ik heb nu een auto daar kijkt geen kip naar als ik put in de deur hebt boeit me niet. Mijn voorraam heeft al meerdere pitten erin van opvliegende stenen van circuit rijden. Ik kan genieten van mijn auto en dat kon ik van de M3 ook niet zeggen.

En nou vraag je je af waar komt ditl nou vandaan. Nou dat heeft alles met geld en gevoel te maken.
Ik zou bijv. pas een GT3 RS kopen als ik zo n ding kan rijden als een race auto en overal zonder angst parkeren er geen spijt gevoel van krijg. Kan ik nu niet dus hoef ik hem niet ook al zou ik hem financieel kunnen betalen. Want dat is voor mij niet meer genieten van de auto. Dan heb ik er meer angst van dan plezier.

Ik denk dat ik het zo wel knap heb omschreven. :)

Joy

Bericht door Joy » 25 feb 2007, 17:18

Jup. Dat is ook een reden voor mij om niet nieuw te rijden. De dag dat de eerste deuk erin zit is de auto meteen gebruikt voor je gevoel. Nu heb ik een oudere auto die her en der krassen en putjes heeft. Maar wat geeft het. Techniek is goed en ik zorg er net zo goed voor als een nieuwe alleen zonder de ergernissen van een nieuwe.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 feb 2007, 18:28

Okee, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen nandor. succes met je huis en baby's maken :lol:

Verder had ik ook geen bijval verwacht, zeker niet op een autoforum.
Want daar telt de auto nu eenmaal veel zwaarder dan de andere dingen in het leven :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2007, 18:44

Panda's schrijven juist helemaal niet zo hard af. Collega'tje van me heeft een 2003 model. Gekocht voor 12k, krijgt nu 8 terug.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 feb 2007, 18:59

Wij hebben een vriendin, die heeft haar vorige panda ingeruild op de nieuwe. Hij was al verkocht door de dealer voordat ze hem had ingeleverd.

En ik durf de weddenschap aan dat een Panda op 3 jaar minder afschrijft dan dat een oude M3 op 3 jaar tijd doet...
Of je moet toevallig de zoon van een shoarma-boer tegenkomen die net zijn rijbewijs heeft gehaalt.

Ik vind dat sommige mensen het eens van twee kanten moeten bekijken en niet alleen door de roze bril van PK's.
Zelfs al wilde Nandor echt een panda kopen dan zou hij het nu niet meer durven.
Toen wij de lupo als tweede auto hadden, ree ik er vaker in als in mijn eigen TT. Zeker met een juiste motor heb je ook mega fun met zo een kleine auto.
Op twee jaar tijd een kleine beurt en verder geen euro aan die auto uitgegeven.

En toen we hem inruilden hebben we ons die avond "dood" gelachen van de inruilprijs.

Daarom dat ik zei, dat je zoiets voor jezelf moet afwegen, of met nuchtere mensen moet bespreken, en niet met een stel auto-gekken :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 feb 2007, 19:10

Ik weet het niet ,rebel maar je maakt er volgens mij inmiddels een groter issue van als Nandor.
Ik geloof dat we je standpunt nu wel begrijpen.

Grtz,Hans :wink:

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2007, 19:13

Rebel schreef: Verder had ik ook geen bijval verwacht, zeker niet op een autoforum.
Want daar telt de auto nu eenmaal veel zwaarder dan de andere dingen in het leven :wink:
Haha overdrijf je niet een beetje?
Ik zie hier op DF geen mensen waarmee ik medelijden moet hebben hoor... krijg tenminste niet de indruk dat ze het slecht hebben.. en dan bedoel ik niet alleen qua auto's.
Denk wel dat er bovengemiddeld veel geld van het inkomen naar auto's gaan, maar een ander geeft dat liever uit aan oude votjes die door het leven gaan als postzegels, verrekijkers om vogeltjes te kijken of het halve inkomen aan duikuitrusting die twee keer per jaar boven komt. Ieder z'n ding.
Ik vind dat m'n hobby (=auto) geld mag kosten, en zolang ik eens per jaar goed op vakantie kan, op stap kan gaan wanneer ik wil, en wat weekendjes weg kan plannen vind ik het prima.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 25 feb 2007, 21:14

Nu moet het toch duidelijk zijn Nandor.

James May rijdt ook Panda :D

RVV

Bericht door RVV » 25 feb 2007, 21:45

Rebel schreef:Okee, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen nandor. succes met je huis en baby's maken :lol:

Verder had ik ook geen bijval verwacht, zeker niet op een autoforum.
Materieel gezien is er voor mij eigenlijk niks belangrijker dan auto's, huis buiten beschouwing gelaten. immaterieel zijn er veel belangrijkere dingen een simpel verhaaltje voorlezen aan mijn dochter voor het slapen gaan en dan die vreugde die je terugkrijgt. maar dat zijn dingen die compleet los van elkaar staan. alles om goed en comfortabel te kunnen leven heb ik. het enige waar ik centen echt voor over heb zijn auto's. Maar iemand anders koopt weer een geluidsinstallatie van 30000 euro.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 26 feb 2007, 00:21

Sander Spoolder schreef:Nu moet het toch duidelijk zijn Nandor.

James May rijdt ook Panda :D
James May knuffelt bomen in zijn vrije tijd :roll:

Andre

Bericht door Andre » 26 feb 2007, 10:28

Misschien doet nandor dat ook wel:)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2007, 10:54

Rob: Een aantal mensen hier hebben inderdaad een roze bril op, maar jij hebt zelf flinke oogkleppen. 8)

Nandor gaat er niets op achteruit als hij de M3 nu zou verkopen. Die auto heeft hem dan relatief gezien 'niets' gekost. Over 3 jaar is dat misschien een ander verhaal. Waarde van de auto ligt dan nog steeds rond aanschafbedrag, maar onderhoud is wellicht een ander verhaal, vandalisme kan van de hele M3 droom weleens een nachtmerrie maken (als ik Nandor mag geloven is hij dáár bang voor en die angst ontneemt hem het plezier die de auto verder biedt).

Met een Panda 100pk kun je onwijs lol hebben. Daar ben ik van overtuigd. Hitsig motortje, leuk onderstel en gaaf geluid. Vooral al bij lage toeren word je wakker geschud en krijg je de drang naar meer.

Ik vind zelf juist een sleeper gaaf, die wakker wordt naarmate je naar de limiet toe gaat en jou wakker schudt als je eroverheen gaat. Maar ik kan Nandor's motivatie goed volgen. Het is zijn keuze en ik respecteer dat volkomen, want ik snap die keuze ook volledig.

Waar wij echter voor moeten waken is dat Nandor ons straks keihard de feiten gaat opnoemen. Een snelle auto maakt niet per sé gelukkig. Een snelle auto is niet altijd leuk. In ieder draadje over M3's, snelle japanners etc. komt hij lachend de draad binnen van: Olé, een Panda is zwaaarrrr okeeeee :!: :!:

Dat moeten we echt niet willen natuurlijk!! :wink:

Go 4 it dude! Dat wordt echt feest.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2007, 10:58

Trouwens. Om écht een goed advies te geven waar ik zelf achter sta: FIAT komt binnen niet al te lange tijd uit met écht gave Abarth modellen. Nu heb ik zelf een Abarth gehad (geen cinqe/seicento, dat is 'nep' en traag) en dat is echt gaaf. Met de huidige Panda 100pk en de komende FIAT 500 retro worden dat superleuke scheurijzers. Ik zou die Panda 100pk nu kopen en straks inruilen op een Abarth.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2007, 11:10

Tom

Bericht door Tom » 26 feb 2007, 11:17

Ja 500 Abarth is ECHT gaaf!!!!!

Rebel

Bericht door Rebel » 26 feb 2007, 11:39

Dennis Cavallino schreef:Rob: Een aantal mensen hier hebben inderdaad een roze bril op, maar jij hebt zelf flinke oogkleppen. 8)

Nandor gaat er niets op achteruit als hij de M3 nu zou verkopen. Die auto heeft hem dan relatief gezien 'niets' gekost. Over 3 jaar is dat misschien een ander verhaal. Waarde van de auto ligt dan nog steeds rond aanschafbedrag, maar onderhoud is wellicht een ander verhaal, vandalisme kan van de hele M3 droom weleens een nachtmerrie maken (als ik Nandor mag geloven is hij dáár bang voor en die angst ontneemt hem het plezier die de auto verder biedt).

Met een Panda 100pk kun je onwijs lol hebben. Daar ben ik van overtuigd. Hitsig motortje, leuk onderstel en gaaf geluid. Vooral al bij lage toeren word je wakker geschud en krijg je de drang naar meer.

Ik vind zelf juist een sleeper gaaf, die wakker wordt naarmate je naar de limiet toe gaat en jou wakker schudt als je eroverheen gaat. Maar ik kan Nandor's motivatie goed volgen. Het is zijn keuze en ik respecteer dat volkomen, want ik snap die keuze ook volledig.

Waar wij echter voor moeten waken is dat Nandor ons straks keihard de feiten gaat opnoemen. Een snelle auto maakt niet per sé gelukkig. Een snelle auto is niet altijd leuk. In ieder draadje over M3's, snelle japanners etc. komt hij lachend de draad binnen van: Olé, een Panda is zwaaarrrr okeeeee :!: :!:

Dat moeten we echt niet willen natuurlijk!! :wink:

Go 4 it dude! Dat wordt echt feest.
What's your point Cav? 8)

Ik adviseerde Nandor ongeveer hetzelfde, doe die oude ketel de deur uit en koop een leuke auto waar je dagelijks plezier mee beleeft, en waar je niet voor in je broek schijt dat een of andere nono hem uit afgunst sloopt.
Rico kwam ooit met hetzelfde idee om een kleine oudere barrel te kopen voor weinig, die hij dagelijks zou gebruiken. Heeft hij tot op heden niet gedaan.

Mijn voorkeur gaat uit naar een auto die ik dagelijks gebruik en ook af en toe eens "gek" mee kan doen. Ik ga toch niet dagelijks in een oude barrel rijden, om af en toe in een M3 te kunnen rijden?
Die M3 krijg je echt niet versleten op die aantal jaren, en qua waardeverlies spelen die dagelijkse kilometers ook niet echt mee bij inruil.

Om terug te komen op Nandor, ik gaf aan dat hij beter een auto kon kopen waarmee hij dagelijks rijplezier heeft.
Ongeveer hetzelfde wat jij zegt, alleen iets directer.
En om op de woorden van Peter terug te komen: "Je leeft maar een keer"
Dus waarom zou je dan in dit korte leven zoveel kilometers in een schijthok van 300 euro willen gaan zitten.

Als geld geen issue is, M3 houden en dagelijks rijden.
Of anders een jongere leuke kleine auto kopen waar je niet bang voor bent dat ze hem slopen.
Maar ik ben er nog steeds niet uit wat Nandor werklijk bedoelt.
Want ik las in zijn laatste bericht dat hij misschien toch overweegt om de M3 weg te doen, ondanks hij geen Panda wilt?

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2007, 11:51

Nandor is er nog lang niet uit. Heel begrijpelijk. Trouwens, vind dit het leukste draadje in tijden.

Nog maar een keer een waarschuwing. http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... 100hp.html "Grote boot veel pk's geen rijdynamiek" fetishisten mogen deze link absoluut niet aanklikken!!! Hij staat eerder in dit topic zonder waarschuwing vermeld. Dat vind ik niet kunnen 8)

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 26 feb 2007, 11:59

@Nandor,

Waarom koop je geen oude Sub terug? Kost niet veel, veel fun en leuk vermogen en zeker geen jaloersmakende auto meer. Van het geld dat je overhoudt kan je nog mooi een 6-bak met DCCD kopen. En het overige onderhoud hoeft ook niet veel te kosten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2007, 12:36

lol, Nandor in een Sub. Ik denk dat we eerder vrede hebben in het Midden Oosten.

@Hielke: Mooi verhaal van Evo, ik kan me daar wel in vinden, zonder in die auto gereden te hebben. Harry op gummen had al een soortgelijk verhaal gepost en direct de auto besteld. Je zou bijna denken: waarom kopen we allemaal niet zo'n auto? Dat ding is een koopje als je ziet wat je ervoor krijgt. In de UK hebben ze trouwens een uitgebreide basis versie. Bleutooth is hier bijv. een optie.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2007, 12:45

Heb vandaag die videoclips van de testrit van Harry op Gummen nog eens nagekeken. Ik heb ze op m'n harddrive en weet weer waarom: die sound van dat motortje is geweldig :)

Meende al gelezen te hebben dat ie er eentje gekocht had.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 26 feb 2007, 12:49

Heee jongens, ik heb voor vanmiddag een proefrit in een Aixam geregeld!
Ik verwacht vanavond een uitgebreid rijverslag online te hebben; ik zal hem onder meer direct vergelijken met een M3 en een EVO.
De Aixam is in ieder geval al een stuk kleiner en lichter, dus ik verwacht dat de gevestigde orde van BMW en Mitsubishi flink op hun neus zal krijgen door dit nieuwe Franse wonder op wielen!

Hier alvast een plaatje om in de stemming te komen:

[img:800:600]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ertuig.jpg[/img]

;)

Tom

Bericht door Tom » 26 feb 2007, 12:51

Peter is dat de uitvoering met sportuitlaat? :shock:
kek wagentje hangt goed aan het gas ((C)stefane4045).

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 26 feb 2007, 12:53

Dennis Cavallino schreef:lol, Nandor in een Sub. Ik denk dat we eerder vrede hebben in het Midden Oosten.
Laat ik het zo zeggen; In dat geval hadden Arafat en Sharon het jaren geleden al beklonken. :wink:

Plaats reactie