BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sperdy

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 24 mei 2011, 12:01

RVV schreef:... Mij persoonlijk doet de 1M niet zoveel. Leuk model, beetje buiten proporties (lees te veel frutsels). Motor maakt me de pis echt niet lauw, vermogen, snelheid. Zal wel maar na 1,5 jaar met 507 pk te hebben gereden zal ik hier ook niet echt van onder de indruk zijn...
Zo zie je maar, alles is subjectief en beleving. Die 507pk boot-vluchtelingen-reddingssloep houdt die 1M al niet eens bij op de NBR. Hoezo 1M, geen snelheid? :lol: Lachen man.

En dat is bladzijde 156!!!

Tristan

Bericht door Tristan » 24 mei 2011, 12:03

Als Ferdi al zegt dat IRL de 1 ///M net zo snel was als de 420pk M3, dan kan het vanuit een 507pk boot nooit tegenvallen qua snelheid. Misschien minder snelheidsgevoel door de mindere hogere toeren die hij draait, maar denk zeker dat hij echt stappen maakt, zeker met het koppel die zo vroeg al beschikbaar is, wat het bij de M3 en M5 ontbreekt. Even te laat op het gas en je moet echt trappen om de 1 ///M weer te pakken.

Ik denk ook dat daar het sterke punt ligt van de 1 ///M. Door het uitgesmeerde vermogen is het misschien minder spectaculair maar IRL zal hij sneller zijn dan de M3. Kleinere wielbasis, lichter met meer koppel zorgt ervoor dat je enorm hard sprint van de ene bocht naar de andere, waarbij de bochtsnelheid ook nog eens hoger ligt. Daarbij is het koppel ook erg lekker om met een toefje gas de kont te doen zwaaien.

Dus qua spektakel misschien minder, maar prestatie gericht misschien wel de beste ///M? :sealed:
Laatst gewijzigd door Tristan op 24 mei 2011, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 mei 2011, 12:04

Robin schreef:Maaruh, Wouter (woka) las hier ook vaak nog mee. Misschien nu ook. Als je dit leest Wouter, kun je 'n korte toelichting op je beleving van de test in Schotland geven?

"Het was daar al vanaf januari rokjesdag..."

-"Ohjajoh?"

:wink:
Afbeelding

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 12:06

@Tristan, exact wat ik bedoel dus.

@Ferdi, die onderste is Freddy Mercury, we will rokjoe.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 mei 2011, 12:10

Tristan schreef:Als Ferdi al zegt dat IRL de 1 ///M net zo snel was als de 420pk M3, dan kan het vanuit een 507pk boot nooit tegenvallen qua snelheid .... Even te laat op het gas en je moet echt trappen om de 1 ///M weer te pakken...
Even te laat trappen Tristan, en de 1M/// loopt weg, haal je met je M3 niet meer in. Einde verhaal. Dus die - welliswaar prachtige - V8 kan een 1M/// alleen bijhouden als je precies in het juiste toerengebied zit en schakelt bij 8000 rpm. Andersom is makkelijker, een 1M/// heeft altijd power om aan te haken bij de M3. Groot verschil in het voordeel van de 1M///. Het hamerende M/// blok is qua beleving onovertroffen tov. die n54. Da's echt een mega-verschil in het voordeel van de M3 (qua M beleving dan, en dat is niet onbelangrijk)

Tristan

Bericht door Tristan » 24 mei 2011, 12:21

Helemaal mee eens, beleving is soms minstens zo belangrijk als performance. Maar als ik een 1 ///M zou rijden, zou dat als daily zijn en daar is hij perfect voor. Vermogen altijd voorhanden. Echter, als 2e auto wil ik een meer compromisloze auto dus zou een meer hardcore M3 mijn voorkeur hebben. Alleen zal hij qua sturen (misschien) het altijd afleggen tegen een M3.

Robin

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 12:27

Tristan schreef: Alleen zal hij qua sturen (misschien) het altijd afleggen tegen een M3.
Heb daar erg sterk mijn twijfels over, niet onterecht refererend aan de 120d, 335i en E90 M3 die ik gehad heb....

Tristan

Bericht door Tristan » 24 mei 2011, 12:28

Robin schreef:
Tristan schreef: Alleen zal hij qua sturen (misschien) het altijd afleggen tegen een M3.
Heb daar erg sterk mijn twijfels over, niet onterecht refererend aan de 120d, 335i en E90 M3 die ik gehad heb....
Bedoelde eigenlijk andersom, M3 zal het altijd afleggen. :oops:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 mei 2011, 12:41

Tristan schreef:Helemaal mee eens, beleving is soms minstens zo belangrijk als performance. Maar als ik een 1 ///M zou rijden, zou dat als daily zijn en daar is hij perfect voor. Vermogen altijd voorhanden. Echter, als 2e auto wil ik een meer compromisloze auto dus zou een meer hardcore M3 mijn voorkeur hebben. Alleen zal hij qua sturen (misschien) het altijd afleggen tegen een M3.
Ik zou hem graag als circuit auto hebben, ik denk dat je met de 1M zonder bijzonder uitgebreide rijders kwaliteiten echt hele goede tijden kunt rijden, juist door dat koppel. Het is natuurlijk een beetje een kwestie van smaak maar ik weet van mezelf dat ik niet zo goed kan rijden dat ik bijvoorbeeld het maximale uit zo'n auto kan halen. Dus waarom het jezelf moeilijk maken en in een M3 kruipen?

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 13:12

FerdiACS1 schreef:
RVV schreef:... Mij persoonlijk doet de 1M niet zoveel. Leuk model, beetje buiten proporties (lees te veel frutsels). Motor maakt me de pis echt niet lauw, vermogen, snelheid. Zal wel maar na 1,5 jaar met 507 pk te hebben gereden zal ik hier ook niet echt van onder de indruk zijn...
Zo zie je maar, alles is subjectief en beleving. Die 507pk boot-vluchtelingen-reddingssloep houdt die 1M al niet eens bij op de NBR. Hoezo 1M, geen snelheid? :lol: Lachen man.

En dat is bladzijde 156!!!
Heej pannenkoek, ik schrijf toch niet dat de 1M geen snelheid heeft. Of dat een M5 sneller is. LEZEN.. ik schrijf dat ik niet meer onder de indruk ben van veel vermogen in een auto. Oke een Ariel Atom met 340 pk, of een Veryon met 1001 pk.. maar echt niet van een 1M met 340 pk.

Andre

Bericht door Andre » 24 mei 2011, 13:17

De 1 serie is na de E46 M3 altijd de beste basis voor een race auto geweest. De E92/E90 series is te groot en te zwaar. Kijk even naar de GT4 klasse. De GT4 bmw knallen de voorbanden er binnen notime onderweg. Waarom, gewoon te zwaar te log te groot in de basis al.

De 1M is beter in alle opzichten behalve de hoogtoerige ///M motor zoals wij die kennen onbreekt. Een 6 cil race motor is wat die mist. De kortere wielbasis zorgt voor agiler weggedrag. De bredere spoorbreedte zorgt voor meer stabiliteit. Het recept is gewoon goed.

De turbo motor is echter voor daily fun misschien nog wel de betere. Vooral wat tristan zegt het knallen in het korte werk van bocht naar bocht.

Maar ik twijfel nog steeds aan turbo motoren als je er vele trackdays per jaar mee doet. Er is gewoonweg meer wat er kapot kan gaan in tegenstelling tot een atmosferische motor.

Nu kan je zo n auto aan de kant schoppen door de turbo motor af te serveren. Dat ga ik voorals nog niet doen. Ik wil eerst rijden.

De 135i vond ik geen goeie gasresponse hebben. Je voelde tevens het trage zware vliegwiel. Bij de X5M was ik verbaasd. Turbo response was ontzettend goed nog nooit zo meegemaakt in een turbo motor. Dus ik ben echt nieuwsgierig hoe de 1M op het gas reageert.

Ik ben natuurlijk een bmw liefhebber maar ik kan ook net zo goed negatief schrijven over een auto. Ik kan ook heel goed toegeven dat een GT3 grote negatieven heeft. Dus mijn roze bmw bril is groot maar ik kan een auto wel zeker objectief beoordelen.

Voor mij is de 130i met sper op dit moment de leukste bmw en daar moet de 1M het in mijn beleving tegen op nemen. De 135i is na 1 jaar bezit geen concurrent van de 1M. Het is leuk dat ferdi langskomt maar dat is voor mij alleen voor de gezelligheid.

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 13:19

Wel grappig om te lezen hoe belangrijk het wordt gevonden dat die 1M net ff wat sneller is dan een V8 M3. Net even hoger dit en net even hoger dat..

Deden die Subaru jongens ook in 1996/1997 opscheppend in de kroeg dat hun Subaru Impreza GTT sneller was dan een Porsche 911 en zelf reden ze dan als een natte krant :lol: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 13:27

@Rico, waren de 1M's nog maar 49995 gulden, maar in euro's is 49995 alleen in D mogelijk, kaal.

'We' willen toch allemaal voor 'n dubbeltje op de eerste rang sneller/beter zijn dan een ander/de rest?

Kijk naar de motorrijders onder ons. :bag: :D

Of ga voor bijna 3 tientjes een dag naar Walibi. :banaan:

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 13:40

Een auto is zo snel als zijn bestuurder is/kan/wil/durft. Roepen hoe goed die 1M het op de ring doet t.o.v.een M5 en zelf niet weten hoe de bochten daar liggen maakt het allemaal niet geloofwaardiger. Boekjes/journalisten/testers napraten doen we toch niet aan op DF :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2011, 13:53

Andre schreef:De 1M is beter in alle opzichten behalve de hoogtoerige ///M motor zoals wij die kennen onbreekt. Een 6 cil race motor is wat die mist. De kortere wielbasis zorgt voor agiler weggedrag. De bredere spoorbreedte zorgt voor meer stabiliteit. Het recept is gewoon goed.

Opzich ja, doch als je kijkt naar de hoge toeren die een NA moet/kan maken heb je ook eerder kans op slijtage als er ff niet goed genoeg gesmeerd kan worden :hmmm:
Die turbo maakt veel minder toeren en wellicht iets minder druk overal op daardoor wellicht iets minder kans op interne schade?

De turbo motor is echter voor daily fun misschien nog wel de betere. Vooral wat tristan zegt het knallen in het korte werk van bocht naar bocht.

Maar ik twijfel nog steeds aan turbo motoren als je er vele trackdays per jaar mee doet. Er is gewoonweg meer wat er kapot kan gaan in tegenstelling tot een atmosferische motor.

Nu kan je zo n auto aan de kant schoppen door de turbo motor af te serveren. Dat ga ik voorals nog niet doen. Ik wil eerst rijden.

De 135i vond ik geen goeie gasresponse hebben. Je voelde tevens het trage zware vliegwiel. Bij de X5M was ik verbaasd. Turbo response was ontzettend goed nog nooit zo meegemaakt in een turbo motor. Dus ik ben echt nieuwsgierig hoe de 1M op het gas reageert.

wellicht kan een lichter vliegwiel en een dikke downpipe de boost/motor nog sneller op rpm brengen...

Ik ben natuurlijk een bmw liefhebber maar ik kan ook net zo goed negatief schrijven over een auto. Ik kan ook heel goed toegeven dat een GT3 grote negatieven heeft. Dus mijn roze bmw bril is groot maar ik kan een auto wel zeker objectief beoordelen.

Voor mij is de 130i met sper op dit moment de leukste bmw en daar moet de 1M het in mijn beleving tegen op nemen. De 135i is na 1 jaar bezit geen concurrent van de 1M. Het is leuk dat ferdi langskomt maar dat is voor mij alleen voor de gezelligheid.
in rood wat toevoegingen, wat denken jullie daarvan?

Tristan

Bericht door Tristan » 24 mei 2011, 13:55

Turbogat kan je idd verminderen voor een andere uitlaatsysteem te monteren die minder tegendruk geeft. Meestal geeft dit al een behoorlijk verschil, uit eigen ervaring.

Robin

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 14:09

Ik zat mezelf af te vragen, toen ik de e46 M3 en de E90 M3 had, hoe vaak dagelijks ik eigenlijk die 8000rpm aantikte, Dat hield voor 99% bij 7000 op. :bag:

Andre

Bericht door Andre » 24 mei 2011, 14:14

Dat gebruik je alleen als je aan het knallen bent meestal op circuit die laatste 1000 toeren.

De mtisu evo was ook echt zo n ram ding in het korte werk met de turbo motor.

Moet wel zeggen dat een GT3 motor onderin wel verbazend sterk is.

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 14:23

Dagelijks, dagelijks.. voor dagelijks heb je ook geen 1M nodig, volstaat een 135i ook, zelfs een 120d :wink:

Laten we de boel nou niet omdraaien hé.

Een M kocht je altijd voor de pure emotie die het merk bood. De motor was waarom een M een M was. Onderstel, wielen, remmen (jaja ik weet het dat was altijd al kut) was een uitvloeisel van de motor die werd toegepast. Een M3, M5 was altijd puur om de motor, echt harde plasser werk. Of krijgen we soms ook nog een harde plasser van die stofzuiger 1M :lol:

De enige reden waarom een M nu een turbo motor heeft is omdat de overheden met hun emissie eisen atmo's de nek om hebben gedraaid. Niet omdat een M ineens zoveel beter af is met een turbomotor ofzo. Als de mannen bij BMW M zelf de vrijheid hadden, dan werd er echt niet gekloot met die turbotroep. IPV zelfstandig fabrikant binnen de BMW group is M vervallen tot een letterlijke stickertuning afdeling die mag shoppen in het M magazijn waar nog een zooi M3 restanten liggen die op moeten voordat de nieuwe M3 komt.

Allemaal leuk en aardig die 1M, diegene die hem met de juiste insteek koopt. lekker daily waarmee je af en toe gek kan doen, prima. Maar dat gevoel wat een echte M motor altijd gaf vind je in geen 100000 jaar in die 1M.

Andre

Bericht door Andre » 24 mei 2011, 14:30

Klopt 100%.

Maar ik moet zeggen dat ik me met evo s en subaru s ook altijd goed heb vermaakt. Dat waren nog turbo s met redelijke turbo gaten.

Maar inderdaad het echte M hoogtoerige racemotor gevoel is weg.:(

Maar misschien is de 1M wel fun met de nieuwe setup. Even afwachten nog.

Het is net als bij een porsche. Hoe goed en snel een GT2 ook is het geeft nooit de sensatie van een GT3.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2011, 14:39

M is niet alleen de motor, tis een combinatie van en of de juiste balans.

alleen een M motor en een ruk/zwaar carros oid schiet ook niet op
een super chassis en een ruk motor schiet ook niet op

doch zo te horen is het chassis/onderstel e.d. goed, M waardig en de motor is aardig doch niet bijzonder, en dus denk ik dat het een aardige M is waar je zelf nog het 1 en ander aan kan versleutelen om hem meer de jouwe te maken.

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 14:42

Wat eigenlijk het ergste is, en dat geld niet alleen voor de 1M maar alle atmo's die kapot worden gemaakt zoals bijvoorbeeld de 6 in lijn. Het is allemaal gebasseerd op een grote millieu leugen. Ik geloof namelijk niet de de wereld zoals wij die kennen slechter worden van een atmo in vergelijk tot een turbo. Want daar ging het toch om?

Ik ben niet anti turbo, maar er is geen keuze meer, die turbo's worden ons letterlijk door de strot heen gedrukt. Je moet een turbo rijden om nog een beetje van deze aardkloot te redden.

Een grote vette leugen is het.

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 14:51

Robin schreef:Maaruh, Wouter (woka) las hier ook vaak nog mee. Misschien nu ook. Als je dit leest Wouter, kun je 'n korte toelichting op je beleving van de test in Schotland geven?

-"Ohjajoh?"

Gisteravond zat ie nog op het forum, PB sturen anders? :wink:

http://www.driving-fun.com/forum/member ... file&u=120" onclick="window.open(this.href);return false;

Macboy

Bericht door Macboy » 24 mei 2011, 14:57

Ik weet het zo net nog niet Rico. Je haalt een aantal dingen door elkaar. Een M-model is het som der delen. Dus om het op de motor af te serveren gaat wel wat ver. Dat M geen zelfstandig blok heeft opgebouwd is het enige dat je BMW kan verwijten (en het meest ernstige hoor !) . Of er nu wel of geen turbo in zit is gewoon een keuze. Feit is dat er een 6 cilinder in ligt met geluid dat daarbij hoort. Daar moet de liefhebber van gaan watertanden. De turbo maakt het geluid van de motor echt niet anders. Dus om nu de 1M af te kraken op zijn geluid omdat er een turbo op zit ?

M heeft veel leuke motoren gebouwd, maar de leukste BMW motoren waren nog altijd de 6 cilinder modellen. Die motor zit in de 1M dus daarover kan je ook niet zeuren lijkt mij.

Verder heeft de 1M best veel M-aanpassingen gekregen, zowel van binnen, van buiten als in het onderstel. Ook daarover kan je dan toch niet zeuren.

Tot slot is van belang dat de 1-serie qua potentie de best sturende BMW zal kunnen zijn. Dus je vergelijkingen met de M3 en de M5 en M6 zijn totaal niet interessant. Voor de ware liefhebber zit de best sturende BMW vrijwel zeker in de 1-serie. Hoe kan je dan zeggen dat je de pis niet lauw wordt van een 1M ?

Zal ik je zelf het antwoord maar geven ? Dat komt omdat jij de 1M nog niet bezit. Vanaf het moment dat jij een auto bezit is die auto altijd het beste ;)

(deels knipoog, maar er zit wel een kern van waarheid in).

Hielke

Bericht door Hielke » 24 mei 2011, 15:07

RVV schreef:

-"Ohjajoh?"

Gisteravond zat ie nog op het forum, PB sturen anders? :wink:

http://www.driving-fun.com/forum/member ... file&u=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou ik niet doen. Als ie 'm op z'n eigen Autoblog in vergelijking met een 135i al wat flauw vindt, dan kan z'n onvervalste waarheid op DF wel eens extra hard aankomen.

:lol:

Na mijn stuurderij morgen weten jullie alles.

Zat net te bedenken wanneer ik de laatste drift op droog heb neergelegd. Moet al een eeuwigheid (minstens een jaar of drie) geleden zijn geweest. Denk dat ik dat gemis morgen maar eens in moet halen door een hele lus van het klaverblad over te hoeken. Ja, door gebrek aan oefening kan ik het niet, maar dan valt er in ieder geval iets om over te schrijven. Ferdi, ik heb het nu over de 1M hoor :mrgreen:

Plaats reactie