BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Hielke

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 23 mei 2011, 22:43

FerdiACS1 schreef:
Andre schreef:Als je een sper niet gebruikt mis je hem ook niet. Spoorbreedte verschil merk je heel veel mits je het gebruikt.

Wouter denkt even iets te makkelijk over die auto.
Het verschil tussen een 135i en 1M is het onderstel. Als in de 1M het 306pk n54 blok had gezeten - nou goed, met iets betere gasrespons - was het al goed geweest. Dus een 1M moet je niet op stomme rechtuit tussensprintjes beoordelen, daar is is niet voor gemaakt.
Er is aan het M3 onderstel onder de 1M weinig exotisch te beleven. Het zit net als onder alle 1 en 3 series vrij complex in elkaar, maar de verschillen tussen de normale uitvoeringen en de M's zit hoofdzakelijk in de spoorbreedte. De reactiestangen zijn wat langer, enkele zijn ipv staal nu van aluminium gemaakt, en door met de lengtes van de stangen te spelen zit er ook wat meer camber in. Ook de rubbers zijn wat harder. Grootste part van de spoorbreedte wordt mijns inziens (en ik kan ernaast zitten, zoveel technische kennis heb ik ook weer niet) uit de ET waarde van de velg gehaald.

Die grote "19 jetsers van velgen en banden, die joekels van remmen, het compenseert de winst die eventueel met de lichtere draagarmen behaald zou kunnen ruimschoots. Het verdient de schoonheidsprijs niet.

En iedereen is nu ineens zo lovend over die remmen, maar als technische oplossing met de vier remzuigers per cylinder zijn de klauwen van de 135i fraaier. Onder de M3 houden de remmen het ongeveer een enkel circuit rondje uit voordat er fading ootreedt, nu onder de iets lichtere en nauwelijks langzamere 1M zal het ineens dikke prima zijn. Eerst zien, dan geloven.

Ik ben misschien wat kritisch, maar uiteindelijk gaat het om de werking van de som van de onderdelen. Als BMW de afstelling goed voor elkaar heeft dan zou het heel goed zo kunnen zijn dat de rijbeleving op een hoger plan staat dan de al heel erg fijn rijdende 135i.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 mei 2011, 22:45

Hielke schreef: Ik ben misschien wat kritisch
Ja, zo kun je het ook noemen...

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mei 2011, 22:49

Snipe schreef:
Hielke schreef: Ik ben misschien wat kritisch
Ja, zo kun je het ook noemen...

Is weer eens wat anders dan het gebruikelijke propellor gefap he..........

:lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 24 mei 2011, 00:34

Lol @ Snipe :mrgreen:

@ Tristan: dank voor je treffende bijdrage over het interieur ik dacht precies hetzelfde maar nam de moeite niet om het te typen want mensen met oogkleppen op luisteren toch niet ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 mei 2011, 07:18

Macboy schreef:Lol @ Snipe :mrgreen:

@ Tristan: dank voor je treffende bijdrage over het interieur ik dacht precies hetzelfde maar nam de moeite niet om het te typen want mensen met oogkleppen op luisteren toch niet ;)

Ik kan er naast zitten, maar toch.............mensen met oogkleppen plegen meestal niet te zien.............. :wink:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 mei 2011, 09:58

Macboy schreef:Lol @ Snipe :mrgreen:

Je hebt vast gelijk Ilja, dat het 1M/// interieur netjes gedaan is voor een M/// interieur. Nou ja, ik had gewoon iets meer verwacht, meer bijzonder. Maar dat is het niet. Meest jammer is toch wel dat er geen Recaro's inzitten. Maar in die vonkelnieuwe M3 CS waar ik in reed, zaten ook geen Recaro's. Ach, ik heb gewoon geen barst verstand van dit soort assecoires. :).

Romo: die M3/// CS heeft ook een andere BMW M auspoef. Dunne eindpijpjes en een tikkie meer sound; zag er prachtig uit, binnenin net zo stil als een normale M3 maar de buitensound was onovertroffen! Schitterende rotsnerp, echt beter. Dus als je nog war wilt. Schijnt ook 1pk en 1nm meer power/koppel te geven. Alleen al voor het vermogen de moeite waard :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 10:05

Hielke schreef:APOCALYPTISCHEBIJBELTEKSTEN

(ademhalen)

Ik ben misschien wat kritisch, maar uiteindelijk gaat het om de werking van de som van de onderdelen. Als BMW de afstelling goed voor elkaar heeft dan zou het heel goed zo kunnen zijn dat de rijbeleving op een hoger plan staat dan de al heel erg fijn rijdende 135i.
Haleluja :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 24 mei 2011, 10:10

Ben benieuwd naar de test, en ook de videobeelden...!

JP

Bericht door JP » 24 mei 2011, 10:26

Sleep die 1M ook donderdag mee naar Spa. Kijken of die in de regen ook vooruit te branden is. :wink:

Al dat mooiweergerij

Robin

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 10:34

JP schreef:Sleep die 1M ook donderdag mee naar Spa. Kijken of die in de regen ook vooruit te branden is. :wink:

Al dat mooiweergerij

Ik denk dat een 1M op een nat Spa/Zandvoort/Assen voor de geoefende rijder juist een ZEGEN Is.

Amen to me. :angel:

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 10:46

Die 1M gaat niet op Spa/circuit rijden.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 mei 2011, 10:52

Ze zijn niet helemaal gek in Rijswijk ;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 mei 2011, 10:56

Robin schreef:
Hielke schreef:APOCALYPTISCHEBIJBELTEKSTEN

(ademhalen)

Haleluja :thumbup:
Dit neigt naar een wat realistischer kijk op de 1M van Hielke* :mrgreen:
Maar, met Hielke eens, eerst zien dan geloven. Ik heb vorige week al kunnen kijken en ik zou de 1M zo omruilen voor mijn 135i. Weet ik je brom, zelfs met gesloten beurs! :D
Ookal zou het kunnen dat de acs1 in tussensprintjes iets sneller is. Maar we zullen zien. Die filmpjes zetten we dan lekker op YouTube. Kunnen we lekker zeggen dat een 1M waardeloos is, dat je net zo goed een 135i (met tjip) kunt kopen. En weet je, voor het rechtuitbranden is dat ook gewoon zo!! :bag:

* 'van Hielke' heeft betrekking op het onderwerp van deze zin, dus 'een realistische kijk'. De zin suggereert dat Hielke een 1M zou bezitten. De '1M van Hielke' is geen samentrekking. Alhoewel, toeval is logisch.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 mei 2011, 11:02

@Ferdi: Gooi er straks ACS software in de 1 ///M en kijk wat er dan gebeurd. Volgens mij is 400pk haalbaar met een dikke 500+Nm. Dan is het helemaal *zwaai zwaai* naar de M3.

Snipe

Bericht door Snipe » 24 mei 2011, 11:22

Petrolhead Tom schreef:Ze zijn niet helemaal gek in Rijswijk ;)
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Feitelijk is het voor alles en iedereen veiliger om zo'n ding op het circuit te laten testen dan op de openbare weg.

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 11:27

Heej Hielke waarom vind je het zo belangrijk om wat te "vinden" van de 1M?

De M marketing vind je ruk. Een auto van 1500 kilo vind je ruk, je bent er toch niet voor in de markt, maar je bent zo gebrand om er een mening over te vormen?!

Mij persoonlijk doet de 1M niet zoveel. Leuk model, beetje buiten proporties (lees te veel frutsels). Motor maakt me de pis echt niet lauw, vermogen, snelheid. Zal wel maar na 1,5 jaar met 507 pk te hebben gereden zal ik hier ook niet echt van onder de indruk zijn. Ik zie geen superlatieven bij de 1M. Dat neemt niet weg dat het een hele fijne auto kan zijn. Maar alles afhankelijk van wat je er van verwacht. Ik ga woensdag eventjes sturen in de 1M met de wetenschap die ik heb over andere BMW's die ik heb gehad. Ik verwacht voor mijzelf geen hallejulaa gedoe. Maar eigenlijk boeit het me ook niet hoe goed of hoe slecht de 1M zal zijn.

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 11:28

Snipe schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Feitelijk is het voor alles en iedereen veiliger om zo'n ding op het circuit te laten testen dan op de openbare weg.
Klopt totdat die totall loss in de hekken hangt op een circuit, dan kan Driving-fun de deuren sluiten :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 24 mei 2011, 11:31

RVV schreef:Klopt totdat die totall loss in de hekken hangt op een circuit
Ik doelde even op autotests in het algemeen, niet specifiek op de 1 M. Maar goed, zolang importeurs het niet toestaan valt er weinig te kiezen natuurlijk.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 mei 2011, 11:32

Snipe schreef:
Maar dat gebeurt dus niet. Het is me daarom een raadsel waarom ie naar Spa gezeuld moet worden. Staat ie daar als wannabee racer in de pits :roll: Ook gezien het krappe schema van morgen lijkt het me beter dat die auto netjes in het noorden blijft. We zullen er heel voorzichtig mee omgaan tijdens de drift, acceleratie en topsnelheidssessies :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 11:34

Je leest wel eens dat fabrikanten een nieuw (sportief) model op een circuit introduceren, er zijn altijd wel een paar gekken die dan zo'n auto kapot rijden. Net of die journalisten ineens hun verstand kwijt raken op een circuit :lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 24 mei 2011, 11:36

Hielke schreef:Maar dat gebeurt dus niet. Het is me daarom een raadsel waarom ie naar Spa gezeuld moet worden.
Dat heeft ook niet zoveel met Spa te maken, maar meer met de fotografie en een andere test. De fotograaf is daar om trackdayfoto's te maken, maar fotografeert ook de 1 M en een andere auto.

Michel P

Bericht door Michel P » 24 mei 2011, 11:38

RVV schreef:Je leest wel eens dat fabrikanten een nieuw (sportief) model op een circuit introduceren, er zijn altijd wel een paar gekken die dan zo'n auto kapot rijden. Net of die journalisten ineens hun verstand kwijt raken op een circuit :lol:
Klopt zeker, want stoer doen onder elkaar met auto's van een ander is dan heel gewoon.

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 24 mei 2011, 11:46

Rico, waarom ik het zo belangrijk vind om iets te vinden van de 1M?

Omdat ik het leuk vind om overal iets van te vinden :lol:

Maar je stelt de verkeerde vraag. Vinden jij of anderen het interessant om te weten wat ik ervan vind? Ik heb niks met BMW (of whatever merk), ik ben niet in de markt voor zo'n auto, ik ga de importeur of wie dan ook niet naar de mond praten.

Is het wel verstandig om mij bij die reviews te betrekken? Je loopt zomaar de kans dat DF toekomstige ritjes in auto's van de importeur misloopt. Want je weet wat er gebeurt als ik mijn bevindingen ga formuleren. Ik kalk er het forum helemaal mee vol 8)

No hard feelings als je op safe wilt spelen hoor. Testers in overvloed aanwezig.

Robin

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 11:50

RVV schreef:Heej Hielke waarom vind je het zo belangrijk om wat te "vinden" van de 1M?

De M marketing vind je ruk. Een auto van 1500 kilo vind je ruk, je bent er toch niet voor in de markt, maar je bent zo gebrand om er een mening over te vormen?!

Mij persoonlijk doet de 1M niet zoveel. Leuk model, beetje buiten proporties (lees te veel frutsels). Motor maakt me de pis echt niet lauw, vermogen, snelheid. Zal wel maar na 1,5 jaar met 507 pk te hebben gereden zal ik hier ook niet echt van onder de indruk zijn. Ik zie geen superlatieven bij de 1M. Dat neemt niet weg dat het een hele fijne auto kan zijn. Maar alles afhankelijk van wat je er van verwacht. Ik ga woensdag eventjes sturen in de 1M met de wetenschap die ik heb over andere BMW's die ik heb gehad. Ik verwacht voor mijzelf geen hallejulaa gedoe. Maar eigenlijk boeit het me ook niet hoe goed of hoe slecht de 1M zal zijn.

Goede post.

Vetgedrukt. Wouter vond juist dat als je een E60 M5 had gereden en nu de 1M het dan 'n beetje tegenviel.....stilte....de E60 M5 dus.

Ik weet hoe jij over de N54 turbo's denk Rico, ik denk dat het(buiten de looks etc een veel betere auto is in de som der delen dan de E9x M3 en de E60 M5. En dat ligt vooral aan de motor en korte qwielbasis en 'n paar kilos lichter. Aan de andere kant is 't ding niet praktisch.

Ik ben er niet voor in de markt, dus wat boeit mij t nou at the end of the day( net als jij) Ik vind 'm gewoon interessant, that's all.

@Tristan, er is een US 335i E92 die 533wielpk's heeft met de N54.... :df:

Robin

Bericht door Robin » 24 mei 2011, 11:55

Maaruh, Wouter (woka) las hier ook vaak nog mee. Misschien nu ook. Als je dit leest Wouter, kun je 'n korte toelichting op je beleving van de test in Schotland geven?

"Het was daar al vanaf januari rokjesdag..."

-"Ohjajoh?"

:wink:

Plaats reactie