Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
markk

Re: Fotografie

Bericht door markk » 23 mei 2011, 00:21

Vanavond fotoshoot gedaan met de topasblauwe M3 cabrio van Dylan.

Moet nog vele foto's uitzoeken en bewerken maar hier alvast een voorproefje.

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

Mark.

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 mei 2011, 01:02

Mijn favo.. nr 1. :)

marcokers

Bericht door marcokers » 23 mei 2011, 09:20

Nr 2,3 en 5 doen t voor mij.
Nr 2 en 3 vanwege de compo, de wagen komt mooi uit.
Nr 5 vanwege het idee, jammer dat er een aantal onscherpe plekken inzitten (hier zullen uiteraard de lange sluitertijd icm trillingen van het rijden debet aan zijn)

Luc B

Bericht door Luc B » 23 mei 2011, 10:03

Nummer 3 doet het hem , jammer dat nummer 5 in zijn geheel niet scherp is , idee is super, maar als het interieur scherper was geweest was het net wat beter geslaagd. Voor derest top natuurlijk !

MartijnS

Bericht door MartijnS » 23 mei 2011, 14:56

4 en 5 vind ik niet scherp genoeg. Eerste 3 zijn mooi.

KoenM

Bericht door KoenM » 23 mei 2011, 15:02

Aangezien je volgens mij al wel aardig wat met photoshop doet, moet het egaal geel maken van een kenteken ook nog wel lukken toch? :lol:
Laat ons ook is genieten van echt mooie foto's, en niet mooie foto's die nog even snel geruïneerd zijn :wink:

Foto 2 vind ik het mooist :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 mei 2011, 15:10

Even een tip, Markk: Volgende keer als je die foto van binnenuit maakt (zo rijdend), laat de bestuurder zijn beiden handen aan het stuur vast houden. :)

Zo dus (voorbeeld foto van Google):

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 23 mei 2011, 21:43

OK, gisteren was even de quick-release. Was een drukke avond geweest.

Final release staat op: https://picasaweb.google.com/mrkinterne ... n_22052010#" onclick="window.open(this.href);return false;

Noemenswaardig is wat mij betreft nog:

[1]
Afbeelding

[2] (Net ff wat mooier dan diegene in de pre-release IMHO)
Afbeelding

[3] En voor de mensen die (terecht) zaten te zeuren dat de groothoek foto met beweging net ff te onscherp was in het cabrio deel. Onderstaande is denk ik wat beter. Er staan er nog meer. Vind het moeilijk kiezen.
Afbeelding

@KoenM: Ik doe (bijna) alles met Lightroom. Ik kom alleen in Photoshop voor de "kloontool" en voor de "smudgetool". Met die laatste maak ik kentekens onleesbaar.
Lekker belangrijk, ik heb de originele :-)
Maar als je een tip heb hoe ik het beter kan doen...

@Robin: Goede tip idd. Handjes netjes aan het stuur. Had ik op moeten letten. En Dylan natuurlijk ook ;-)

Mark.

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 mei 2011, 22:53

I like where this is going Markk. :)

dvh

Bericht door dvh » 23 mei 2011, 22:58

Mooie foto's !!

bm-dub

Bericht door bm-dub » 24 mei 2011, 16:28

Hey Mark, dat is snel bewerkt! Nogmaals bedankt voor de shoot en locatie van zondag. Zoals ik al eerder zei vind ik het moeilijk om de E46 M3 er netjes op te krijgen, dit is voor jouw blijkbaar geen probleem :clap: . Was erg leuk en leerzaam, en ook de ritjes in de 130i [dat geluid mensen!] en Evo waren te gek, echt een topdag!
Hier mijn favo:

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 24 mei 2011, 16:33

@Markk: Die eerste van de tweede batch; Ja! (Wellicht had 'ie er nog iets beter uit gekomen met een flinke polarisatie filter)

markk

Bericht door markk » 24 mei 2011, 16:50

Robin Hartog schreef:@Markk: Die eerste van de tweede batch; Ja! (Wellicht had 'ie er nog iets beter uit gekomen met een flinke polarisatie filter)
Dank, maar er zat al een flink (B+W) polarisatie filter op :-)

Mark.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 24 mei 2011, 16:51

markk schreef:
Robin Hartog schreef:@Markk: Die eerste van de tweede batch; Ja! (Wellicht had 'ie er nog iets beter uit gekomen met een flinke polarisatie filter)
Dank, maar er zat al een flink (B+W) polarisatie filter op :-)

Mark.
Hmm, dan waren er gewoon veel wolken. :mrgreen:

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 25 mei 2011, 10:52

Niet vergelijkbaar met de kwaliteit van hierboven maar toch even een goed gelukte vakantie foto.
Gemaakt met mijn Nokia N900 zonder verdere bewerking.
Afbeelding

BrianV

Bericht door BrianV » 25 mei 2011, 12:07

Een probeersel met de telefoon
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

WJ

Bericht door WJ » 03 jun 2011, 12:41

De zon was gister een beetje overkill voor mijn camera'tje, dus de meeste foto's moet je met een zonnebril bekijken. Maar vond de deze van de achterkant toch wel erg leuk. :D

Afbeelding

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 03 jun 2011, 14:28

Vandeweek een 'fotoshoot' gehouden met de auto van een maat van me. De volgende foto's zijn er naar mijn idee wel leuk uitgekomen :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Michele

Bericht door Michele » 03 jun 2011, 14:31

Tussen de Mille Miglia en Villa d'Este een weekje in Modena en omgeving doorgebracht voor wat zakelijke aangelegenheden. Op maandagavond 16 mei kreeg ik het verzoek van onze hoteleigenaar of ik wat plaatjes wilde schieten in de parkeergarage aangezien een Franse delegatie Ferrari's en Maserati's neergestreken was in zijn hotel. Ferrari's maken ze wel eens vaker mee daar (hotel ligt in een dorp naast Maranello), maar zoveel tegelijk vond ie toch wel bijzonder. Bij deze een paar van de plaatjes.
Hotel Arthur garage, Solignano, 16 mei 2011. Nikon D2X met Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II GTC Turbo etc etc..
ISO 100, Sluitertijd 13 tot 15 sec, Diafragma F/8.0-F/16. Handmatig ongeveer 8-10x ingeflitst met enkele Metz 58 AF4 op 50% vermogen vanuit diverse hoeken rondom de auto's.
Afbeelding
Ferrari Daytona plexiglass nose by Michiel Mulder photography, on Flickr
Afbeelding
Ferrari F430 Spyder & Ferrari Daytona by Michiel Mulder photography, on Flickr
Afbeelding
Ferrari F430 Spyder by Michiel Mulder photography, on Flickr
Afbeelding
Ferrari 599 Fiorano, F430 & 360 Modena by Michiel Mulder photography, on Flickr
Afbeelding
Ferrari Daytona, 550 Maranello & 612 Scaglietti by Michiel Mulder photography, on Flickr
Afbeelding
Ferrari F430 Scuderia & 458 Italia by Michiel Mulder photography, on Flickr
Laatst gewijzigd door Michele op 02 jan 2013, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 03 jun 2011, 14:33

Da's een leuke parkeergarage zo - ondanks die niknokpetjewielen op die 430.
Mooie foto's ook.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2011, 20:00

markk schreef: [3]
Afbeelding
markk schreef: [1]
Afbeelding
Ik vind deze 2 foto's echt schitterend Mark! Welke lens heb je deze mee gemaakt? Hele fraaie belichting. De sfeer in de bovenste foto is gewoon super. Bij de cabrio vind ik het eigenlijk overbelichte gedeelte erg mooi overkomen. Ook valt daar mooi licht op het interieur.

De tip die al eerder voorbij kwam, idd even de kentekens gewoon geheel geel maken.

markk

Bericht door markk » 03 jun 2011, 21:58

@Mark Nauta: Thanks !
- De coupe is gemaakt met een 70-200 f2.8 VRII @ 70mm. 1/125s, f2.8, ISO 2500. Ik heb overigens alleen f2.8 gekozen. De camera heeft de rest gedaan o.b.v. auto iso met minimale sluitertijd van 1/125s.
- De cabrio is gemaakt met een 24-70 f2.8 @ 55mm. 1/100s, f5.0, ISO 560. Zelfde verhaal. Ik heb f5.0 gekozen, de camera de rest obv auto iso met minimale sluitertijd van 1/100s. Beide met een B+W CPL filter erop.

De coupe foto is redelijk naturel qua bewerking. De cabrio foto is wel behoorlijk bewerkt. Het overbelichte van de witte muur bij de cabrio is bewust toegevoegd / versterkt. Ook zijn uit de witte achtergrond wat oneffenheden weggecloond/shopped. Over het interieur zit een masker waaruit alle saturation is verwijderd en het contrast is verhoogd. Dit maakt het leer super zwart zonder kleurzweem en dat steekt mooi af tegen de blauwe auto. Misschien heb ik ook de exposure wel een kwart of halve stop verhoogd op het interieur.

@Michele: Mooie foto's zeg. Foto #4 doet mij het meeste. Hoe doe je zo iets handmatig meerdere keren flitsen vanuit meerdere hoeken? Hoe weet je wanneer je moeten stoppen cq voldoende licht op de sensor hebt geflitst ? Heb je dan meerdere flitsers ? Ik kan me er geen voorstelling bij maken...

@Godspeed: Foto #1 vind ik de betere. Wel vind ik de achtergrond/muur wat grof/storend

@WJ: Erg mooie foto. Ik vraag me enkel af of ie mooier zou zijn als je de rechterkant eraf had gesneden. Rechtergebouw voeg m.i. niet veel toe.

@Oef: Foto #1 :clap: Ik krijg direct dorst :-)

@All: Hoe kan ik een kenteken netjes geel invullen zonder 40 handelingen te moeten doen? Vroeger zette ik er gewoon in paint een geel blokje op, das pas lelijk. Voor kentekens gebruik ik tegenwoordig de "smudge-tool" in Photoshop. Eigenlijk het enige waar ik samen met de cloontool voor in Photoshop duik. De rest doe ik met Lightroom.

Damn, ik zou morgen/zaterdagochtend het zoontje van een goede vriend van me gaan fotograferen bij een voetbalwedstrijd. Leek me mooie oefening met een mooi thema. Helaas ... wedstrijd gaat niet door :-(

Mark.

Joop

Bericht door Joop » 04 jun 2011, 11:11

Zo doe ik het meestal; die smudge tool vind ik niet altijd passend...

Tutorial even van een forumlid op een ander forum geleend en bijgewerkt...
Wegpoetsen van nummerborden mbv. Adobe Photoshop
Deze tutorial is gemaakt met Photoshop CS3 op een mac, maar zal werken voor alle versies van Photoshop (in ieder geval vanaf versie 3.0) voor zowel windows als mac

Stap 1. De originele foto.
Omdat we alle bewerkingen op onverkleinde foto's doen beginnen we met de grote originele foto.
(Ik heb er voor de gelegenheid een van het internet gepakt.)

Afbeelding

Niet zo groot als uit de camera, maar de strekking mag duidelijk zijn.

Stap 2. Inzoomen op de plaat
Inzoomen op de afbeelding gaat middels de volgende tool. Klikken met alt ingedruk zoomt weer uit.

Afbeelding

Ongeveer zoiets...
Afbeelding

Stap 3. Selectie
We gebruiken hiervoor de 'polygonal lasso tool', het kan zijn dat deze niet gelijk zichtbaar is, houd dan de gewone lasso even ingedrukt, en je kan hem selecteren in het menuutje dat verschijnt.

Afbeelding

En we maken een selectie van minimaal 4 punten... Meestal volstaat 4-6 punten makkelijk om het gehele gele gebied te selecteren. Dan ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Tip: Met shift ingedrukt kan je meerdere nummerborden tegelijk selecteren op deze manier... Maak je ook geen zorgen dat je selectie niet 100% volgens het randje is. Als het nummer maar geheel binnen de selectie valt zullen je kleine slordigheidjes wel wegvallen bij het verkleinen. Daarom bewerken we eerst, en verkleinen we later.

De volgende stap kan op twee manieren:

Stap 4A. Lekker kwasten
We selecteren de 'brush tool'

Afbeelding

We gebruiken een lekker grote kwast.

Afbeelding

De juiste kleur kunnen we selecteren door met de kwast boven op witte/gele deel van de nummerplaat te klikken met alt ingedruk, je muisaanwijzer verandert dan in een 'colorpicker'.

En we kwasten het hele geselecteerde gebied lekker vol

Afbeelding

Deze stap kan ook korter:
Stap 4B: na selectie met de rechterknop op de selectie klikken en 'fill' kiezen... Dan vult PS de selectie met de door jouw gekozen voorgrond kleur (je moet nog wel in één van de selectiemodussen zitten).

Stap 5. Beetje ruis voor het mooie
Dit is nog niet echt een mooi resultaat, dus we gaan het iets echter laten lijken door wat ruis toe te voegen

Afbeelding

Gebruik hiervoor de volgende instellingen om het een beetje realistisch te houden.

Afbeelding

Stap 6. Eindresultaat
In principe ben je nu klaar, kun je naar eigen inzicht de foto verkleinen naar het gewenste formaat

Afbeelding

Joop

Bericht door Joop » 04 jun 2011, 11:14

...wanneer de zon schaduw geeft op de kentekenplaat zul je het waarschijnlijk in twee stappen moeten doen, zoiets als onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 04 jun 2011, 11:39

Ik gebruik heel die selectie-dinges niet. Gewoon met de colorpicker een goed stuk kleur selecteren en dan met de brush helemaal opvullen. Eerst de randen doen, als je shift ingedrukt houdt hoef je alleen op de hoeken te klikken en vultie in een rechte lijn de tussenliggende ruimte. Daarna met meestal iets grotere brush de plaat helemaal opvullen.

Voordeel hier van is dat het langs de randen van de opvulling uitnevelt en het niet opvalt dat je hem ingekleurd hebt. Als je het gebied selecteert krijg je zo'n scherpe rand.

En laatstgenoemde schaduw half over de kentekenplaat is zonder selectie ook goed te fixen.

Plaats reactie