Een verhelderende blik gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 24 feb 2007, 20:47

Wat heb jij allemaal gebruikt Nandor......toevallig een cocktailtje van je leerlingen gehad? :?

Denk nou es normaal na man :!: , een M3 tegenover een Pinda, straks lachen we je allemaal uit. :mrgreen:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... anda&hl=nl

:lol:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 feb 2007, 20:59

kappen met die drank en pillen tegelijk.
Voordat je het weet koop je een panda :lol:

Grtz,Hanz06

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2007, 21:08

Niks ten nadele van de Panda Hielke maar 320pk M is echt verslavend.. net als die pillen die N. nu aan het slikken is :-) maar eerlijk is eerlijk ik zou wel respect hebben voor N. zijn keuze.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 feb 2007, 21:39

Hielke schreef:Volhouden Nandor,

Het zijn allemaal spruitjes eters hier in dit topic. Gehaktbal erbij en dan ook nog prakken. Als het maar veel en heet is. Kenners zoals jou en mij weten de fijne stuurmansauto's er haarfijn uit te halen. Das Boot in de bocht of Italiaanse finesse haarfijn balancerend op de limiet.

Het is zo simpel als je connaisseur bent. Viva Italia! :lol:
Sticker op je Fiat "Mijn grote broer is een Ferrari 360!" of zo? :lol:

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 24 feb 2007, 23:05

Man man man....wat kan hier nou voor zinnigs op gezegd worden...
Eerlijk gezegd kan ik mij NIET voorstellen dat je met de Panda WEL gaat rijden...als de M3 al bijna niet de straat op komt...
Wat is er toch mis met die M3 ????

Ok...en dan die vrouwen van je...ga je die nu vervoeren in een Panda ????......

I'm lost....

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 feb 2007, 00:02

Ik snap ergens wel het dilemma van N. Een auto in nieuwstaat hebben, rijden en houden valt niet mee. Je hebt een aardig bedrag geïnvesteerd maar je kunt er niet altijd optimaal van genieten.

Tien jaar geleden kocht ik als student van al mijn spaargeld een dikke (race)motor. In het weekend was ik de koning te rijk maar door de weeks op fiets naar school want dat waren toch maar sneue en "koude" kilometers. Tja en dan vraag je je regelmatig af of een "langzame" GTI niet verstandiger was om aan te schaffen.

De vraag is wil je af en toe heeeel veel rijplezier of wil je vaak relatief veel rijplezier. Gemiddeld kom je op hetzelfde uit maar ga je voor pieken of continu. Uit Nandor zijn verhaal proef ik dat hij momenteel voor het laatste kiest wat niet gaat lukken met de M3. Begrijpelijk maar een nieuwe Panda nam ik niet ook lees ik behoorlijk positieve dingen erover. Ik zou eerst overgaan tot aanschaf van een gebakje van een paar honderd €'s. Als dat toch niet bevalt omdat je liever vaker en dan maar iets minder geniet vervolgens overgaan op aanschaf van een leuk en praktisch kanon. Maar dan in de categorie van hothatch en een paar jaar oud. Een nieuwe Panda is over 3 jaar de helft waard en voor die afschrijving kun je ook weer heel wat M3 rijden :wink:

Succes!

Shakes

Bericht door Shakes » 25 feb 2007, 08:56

Dank voor de verhelderende woorden :!:

Plan is als volgt:

Morgen eens kijken naar een gebakje en als dat bevalt direct ophalen.

De M3 ga ik gebruiken voor het weekend, hoop dat ik er op die manier wel weer plezier in krijg. Helaas is dat momenteel zoek.

De Panda is zonder dollen een geweldig ding. Ik ben er echt een beetje verliefd op. Zie ook:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3885
En nee het ging niet alleen over de Panda :)

Mijn idee was dat zo'n ding weinig tot niets zou afschrijven, wellicht dat dat toch anders ligt dan ik had gedacht. De tijd zal het uitwijzen.

Overigens sluit ik niet uit dat de M3 er wel uitgaat, Peter, echter geen Panda voor de deur tot na de eerste twee jaar afschrijven. Dat mag iemand anders voor me doen :wink:

Zo beide benen weer op de grond. Dealer even informeren en wellicht toch nog even gaan rijden.

Gezocht: gebakje

N.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 25 feb 2007, 09:19

Ben ik dan de enige die voor de panda zal gaan? :roll:
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... 100hp.html
[img:538:359]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/8578.jpg[/img]
Dat ding rijd geweldig!! En wie zegt dat je 300pk moet hebben om een beetje lol te hebben.. heb met mijn Austin Healey met 60pk al meer driving-fun dan met de 220pk Mini, en daar gaan we weer, het gaat om de rijbeleving en ik geloof best dat die panda en hoop fun is. 8)
Kortom gewoon je hart/verstand volgen en laat je niet gek maken door die gasten hier!

Joy

Bericht door Joy » 25 feb 2007, 10:44

Ok kan me wel wat voorstellen bij de lage thrill-factor van de M3. Ik heb een keer een dag meegereden met de sedan van BartM3 en dat was eigenlijk een erg comfi auto. Weinig geluid, alle luxe aan boord en vrij onopvallend om te zien. Zonder 'm op z'n staart te trappen is het een wat saaie auto inderdaad.

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 25 feb 2007, 11:02

@ partyondude heb jij een drol op je motorkap liggen ? :lol:
@ nandor ik heb wat voor je gevonden als autotje voor erbij en wellis waar een PANDA PIMP MY RIDE
http://auto.marktplaats.nl/fiat/7161915 ... D%3D#photo

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 feb 2007, 11:21

Hehehe, eindelijk iemand die het ziet :mrgreen:

Het is een dood vogeltje, die tege de achterruit van de Polo aanvloog toen die mij op de A2 wilde inhalen.

Zo zie je maar, een mus is sneller dan een 48 pk dieseltje :lol:

Ik geloof trouwens best dat die Panda fun kan zijn, ik heb ook enorm veel pret gehad in mijn Fiat Punto HGT. Licht, snel en compleet.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 feb 2007, 13:47

Ik kon de keuze voor de Panda juist goed begrijpen.

Wat ik niet kan begrijpen is dat je je nu om hebt laten praten door iedereen. Je weet als je dit soort vragen stelt op een een auto-forum, dat je dit kon verwachten. PK's en BMW zijn synoniem aan succes en geven je een rang op een auto-forum.
Als je voor de Panda zou kiezen, dan zou je de eerste 3 jaar maar bijzonder weinig kosten kwijt zijn aan autorijden.
Kies je voor de M3, alwaar je de nodige florijnen aan hebt uitgegeven, zul je hiervan niet verzekerd zijn, ook de resterende kosten liggen hoger dan op de Panda.

Daarnaast zul je ervaren, dat als je de Panda verkoopt, dat de afschrijving bijzonder laag is. Mocht je ooit gaan shoppen voor een nieuwe Panda zul je hier zelf achter komen, ervanuit gaande dat hij in goede staat verkeerd.
Dit soort kleine auto's zijn enorm gewild. Mijn vrouw heeft ooit een nieuwe Lupo gereden en na twee jaar ingeruild, en voor de afschrijving kreeg je amper een goede fiets.
Ik heb begrepen dat de M3 dag en nacht op straat staat. Dat type auto's zullen altijd aandacht trekken, dus ook hier liggen extra kosten op de loer.
Een Panda is heerlijk low-profile.

Tot slot,

Het is niet de kunst, om een gebruikte M3 te rijden als 24 bent.
Het is de kunst om een nieuwe te rijden als je 40 bent.
Dus ik zou nog eens goed nadenken en je niet zo gek laten maken door iedereen hier.

Allerbeste optie is die wat je zelf aangaf, M3 eruit, en een oud tweedehands autootje kopen. Want 1 auto rijden en onderhouden blijft nog altijd goedkoper dan 2 auto's.
Doe die M3 weg. Geld sparen, en je eerst richten op de aankoop van een eigen woning en later als je "samen" er gunstiger voorstaat, een fraaie auto kopen......

Soms kun je beter een stapje terug doen om vervolgens een sprong vooruit te maken....

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2007, 13:59

Rebel schreef: Wat ik niet kan begrijpen is dat je je nu om hebt laten praten door iedereen.
Hij opent dit topic zelf om anderen z'n mening te vragen!?
PK's en BMW zijn synoniem aan succes en geven je een rang op een auto-forum.
Klopt, maar als je over VAG termen praat heb je het over overstappen van een oudere Audi S4 met 300pk op een nieuwe VW Polo. Natuurlijk is nieuw leuk/fijn, maar Nandor z'n M3 is zover ik weet perfect.
Als je voor de Panda zou kiezen, dan zou je de eerste 3 jaar maar bijzonder weinig kosten kwijt zijn aan autorijden.
Om de kosten gaat het toch niet in dit geval?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 25 feb 2007, 14:04

Nu sparen voor een nieuwe M3 (@ 560pk/2300kg dan waarschijnlijk) op je 40e is prima, als dat je ding is.
Maar ik zou echt geen 16 jaar vooruit gaan kijken.
Je kunt morgen ook dood zijn, dan ben je de rijkste man op de kerkhof, daar word je ook niet gelukkiger van.
Live rich, die broke. ;)

Joy

Bericht door Joy » 25 feb 2007, 14:07

Peter Tunissen schreef:Nu sparen voor een nieuwe M3 (@ 560pk/2300kg dan waarschijnlijk) op je 40e is prima, als dat je ding is.
Maar ik zou echt geen 16 jaar vooruit gaan kijken.
Je kunt morgen ook dood zijn, dan ben je de rijkste man op de kerkhof, daar word je ook niet gelukkiger van.
Live rich, die broke. ;)
Amen !

Rebel

Bericht door Rebel » 25 feb 2007, 14:13

Tom zover ik Nandor ken reiken zijn ambities verder dan het rijden van een tweedehandse M3. Kosten en sparen spelen zeker een rol, dit gaf hij eerder al aan in een andere topic.

Wat is er mis met een polo rijden als je jong bent? Ik weet in ieder geval dat je dan meer geld over houdt dan een S4 met 300pk uit het stenentijdperk.

Peter, die nieuwe M3 was slechts een voorbeeld.
En je kunt ook genieten van het leven zonder een tweedehandse M3 te bezitten , en daarnaast ook nog je geld sparen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2007, 14:16

Ja. Je hele leven sparen en in een polo SDI rijden zodat je in je nieuwe M3 over de boulevard kan cruisen met je toupetje op als je 50 bent.

Nee dank je denk ik dan. Maar iedereen zijn eigen keus.

RVV

Bericht door RVV » 25 feb 2007, 14:18

Rebel een 100pk panda is niet gewild na 2 jaar. de panda doelgroep vind 50 a 60 pk genoeg. en die koop je al voor 8k nieuw. Na 2 jaar krijg je hooguit 9k weer als inruil. en dan is de afschrijving wel weer fors op die rijdende schoenendoos. met mijn 100pk arosa maakte ik toen hetzelfde mee. Verder denk ik dat het op het forum qua pikorde weinig voor Nandor uit zal maken. een M3 is leuk maar ook geen koning ofzo. de grote vraag is? Word je gelukkig van een Panda? zoja dan moet N. het doen. ik zeg niet dat het onverstandig is. Maar om er een hele mooie M3 met lage kilometerstand er voor weg te doen? de laatste keer dat een persoon (Robin)
zo'n verstands huwelijk aanging van een e46 M3 naar een 120d liep ook vrij vlot op een fiasco uit. eenmaal gewend is het moeilijk om zoveel auto en vermogen in te leveren voor een verstandige keuze. na een jaar heb je een Panda ook wel gezien hoor. daar heb ik geen glazen bol voor nodig.

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2007, 14:21

Tja hier kun je nog dagenlang over lullen. Ga je niet uitkomen en het is toch Nandor z'n beslissing. 'men' geeft hier z'n mening.

Ik zou de overstap van een 300pk apparaat naar een 100pk Panda niet doen als daar geen noodzaak (lees: geen alternatief) voor is. Als er een stap terug gedaan moet worden, dan zijn er nog genoeg andere auto's die geen bergen geld in aanschaf/onderhoud kosten maar die toch wat vermogen hebben. Als Nandor vermogen niet belangrijk vond had ie nooit een M3 aangeschaft lijkt me.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 feb 2007, 14:34

Tom ik heb nieteens stil gestaan bij de 100pk van de Panda.
Het gaat me om de gedachte die erachter zit, en nadat ik gelezen had wat Nandor ooit eerder schreef over de M3, kreeg ik sterk het idee, dat de auto te duur is na hetgeen hij hem gebruikt en hem dan ook onnodig berooft op het sparen van geld voor een eigen huis.

Het feit dat hij hem ooit heeft aangeschaft is niet vreemd voor me, die periode hebben we allemaal meegemaakt.
Maar het feit dat hij er nu over gaat denken zegt veel meer.
Zijn genoeg mensen die blijven hangen in die periode...

Tis maar een stuk blik op vier rubberen banden.....en wat moet je nog met +300pk in dit land als het je enige(!) vervoermiddel is?
Ik denk zelfs dat hij met het incidenteel huren van een auto voor op de ringweekenden goedkoper uit is, bij wijze van spreken.

Jullie vergete de achterliggende gedachten van zijn overweging.
Niet iedereen stelt de auto op de 1e plaats in zijn leven.

Mozes... lijkt wel het Seat-forum :lol:
Daar zie je ook allemaal foto's van gepimpte en ge-chipte Seat's staan voor afbraakwoningen

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2007, 14:45

Ik kan niet op de rekening van Nandor kijken, maar kreeg in z'n post niet zo het idee dat het echt om het geld ging. Meer om het feit dat ie de auto voor de deur moest parkeren en elke dag met angst naar z'n auto liep, in de hoop dat alles er nog op zat.

Qua kosten zal de Panda wel goedkoper zijn, alleen zal de afschrijving natuurlijk wel weer hoger zijn. Fiat staat ook niet bekend om z'n waardevastheid (hoewel de nieuwe Panda het wel goed zal doen, alleen is die 100pk uitvoering vast overkill voor de gemiddelde huisvrouw).

Ik denk dat het op het eind van de rit geen grote bedragen zijn die je ermee hebt bespaard, zeker niet als je dat soort bedragen langs de kosten zet van hypotheek/inrichting.

RVV

Bericht door RVV » 25 feb 2007, 14:45

Rebel mocht het een financiële kwestie zijn en dat hoeft N. helemaal niet te vertellen dan is 15k voor een nieuwe Panda ook debiel. dan koop je toch voor 4k een leuke polo van 10 jaar oud wat een heel goed autootje kan zijn. verder is het verhaal huizen vs auto's een persoonlijke keuze. er zijn mensen die een auto belangrijker vinden dan een huis. kun je natuurlijk nooit iemand op afrekenen hè ;-) voor mij is een auto en een huis even belangrijk heb beide ook gelijkwaardig voor elkaar. maar ik zou nooit met een trutteschudder gaan rijden om in een ruimer huis te gaan wonen ofzo.

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2007, 14:49

Een auto schrijft in 3 jaar tijd toch gemiddeld 40-50% af? Dan zou zo'n Panda 100pk na 3 jaar nog zo'n 8000 euro waard zijn, is een afschrijving van 7000 euro... daar kun je ook aardig wat M3 van rijden.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 25 feb 2007, 14:58

Tom schreef:Een auto schrijft in 3 jaar tijd toch gemiddeld 40-50% af? Dan zou zo'n Panda 100pk na 3 jaar nog zo'n 8000 euro waard zijn, is een afschrijving van 7000 euro... daar kun je ook aardig wat M3 van rijden.
8000k zou die waard zijn, maar ik denk niet dat je het er voor krijgt als je hem weer inruilt op een nieuwe.Ik denk dat de M3 van Nandor nu al minder afschrijft dan een nieuwe Panda 100hp.

markk

Bericht door markk » 25 feb 2007, 15:08

Ik denk dat Nandor met de Panda de spijker op z'n kop slaat. Heel verstandig, moet ie zeker doen. En dan die benzine slurpende, milieu verpestende en storingsgevoelige M3 er direct uit.

Voor weinig wil ik 'em wel overnemen ;-)

Mark.

Plaats reactie