BurgerKing voor de Ring - Gen 3 ==> Gen 4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Aernoudt

Re: BurgerKing voor de Ring

Bericht door Aernoudt » 20 mei 2011, 09:21

1 van de belangrijkste uitdagingen van deze auto is het gewicht voor het betere circuit werk. Daar is gelukkig een en ander voor te krijgen. Onderweg is inmiddels een bypass pulley rol zodat de airopomp er uit kan (echt een joekel van een ding, en helemaal voorin de neus...). Maar inmiddels ook lichtgewicht achterruit gevonden, dat scheelt een heleboel kilo's (en ook nog eens hoge kilo's) want die achterruit is enorm groot en enorm zwaar:
http://www.percyshp.com/store/speedglas ... t_203.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Straks gaat de accu vast naar achter de bijrijdersstoel, en daarna de bandjes monteren voor de nieuwe 18" velgen die binnen zijn gekomen zodat de remmen (die inmiddels ook onderweg zijn) er in kunnen! Daarna: doorrijden naar de Ring. Echt veel zin in, niet allen de Ring zelf maar de heerlijke weggetjes rondom de Ring ook. :df:
Wil toch even 2 rondjes rijden op de Nordschleife, maar dat worden wel de langzaamste rondjes uit mijn 'carriere' ivm de remmetjes die echt veeeel te klein zijn. :lol: Mag de pret niet drukken, hopenlijk wat fotografen langs de baan zodat ik er de eerste Ring foto's aan overhoud.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 mei 2011, 09:48

Ben heel benieuwd hoe lang deze het uit houdt :thumbup:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 20 mei 2011, 13:51

Da's heel simpel: tot ik een Z06 kan betalen :angel:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 mei 2011, 21:08

steve smith schreef:
Friso schreef:nieuwe driving muziek voor AB http://www.youtube.com/watch?v=PJQVlVHsFF8" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
Nah...

East Bound and Down!

http://www.youtube.com/watch?v=xnRwQjTYfGI" onclick="window.open(this.href);return false;
Mee eens :beer:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 20 mei 2011, 21:25

Pingus schreef:Da's heel simpel: tot ik een Z06 kan betalen :angel:
Kun jij in een half jaar een Z06 bij elkaar sparen? Respect :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 21 mei 2011, 10:05

Niels v D schreef:...
Kun jij in een half jaar een Z06 bij elkaar sparen? Respect :)
Dat hangt af van het aantal schoenen dat mijn vrouw koopt ;) :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 31 mei 2011, 16:02

Vandaag is SInterklaas langs geweest; omdat het gisteren zo lekker warm was in NL leek het hem goed vast deze kant op te komen :lol:
(de rest van de pakketjes komt als het goed is morgen, vrijdag of volgende week :angel: )

Vrijdagmiddag gaat de ombouw beginnen :)

Mooie lichte klauwen, met behoorlijk formaat; van de zomer testen "am Ring'.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 mei 2011, 17:09

Gaaf!

simon e30

Bericht door simon e30 » 31 mei 2011, 19:55

Weer een super leuk project om te volgen,wel een uitdaging(maar dat zijn we gewend van AB)maar het is wat je zegt het koppel is voorhanden evenals een goede sound.

Ik zou zeggen :thumbup:

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 01 jun 2011, 15:25

had hem het weekend van de 21 nog zien staan naast hannes... blijf het een bijzondere keuze vinden maar goed :) ben benieuwd wat het word!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 jun 2011, 07:22

Er rijden daar al genoeg 'normale' auto's Arnold :wink: Maar eerlijk is eerlijk: heb nog niet voldoende budget om een Z06 om te bouwen dedicated voor de Ring, dus in de tussentijd is dit een mooi alternatief. (los nog even van het feit dat ik dit een mooie auto vind om te zien, Potiac racing een mooie heritage heeft, de V8 in het vooronder natuurlijk heerlijk klinkt; en je er best wel mee kunt driften :lol: )

daNpy

Bericht door daNpy » 02 jun 2011, 08:46

Ik vind het een gaaf ding! :thumbup:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 03 jun 2011, 20:07

Vandaag flink bezig geweest:
- Subframeversterkingen ('connectors' zoals ze die in de USA noemen) ingelast. Zijn best wel nodig, want de torsiestijfheid van een f-body koets is niet echt geweldig..
- de panhardstang vervangen door een in lengte verstelbaar exemplaar met unibolts
- langsarmen vervangen door in lengte verstelbare met unibolts
- endlinks achter vervangen door 'poly' versie's die lekker stijf zijn
- Wonderbar gemonteerd
- 36mm voorstabi rubbers vervangen door hard rubber versie met smeernippel zodat ze lang mooi strak blijven
- hoofdstroomschakelaar aangebracht en aangesloten
- de bekleding is er nu geheel uit

De auto wordt nu verder klaar gemaakt zodat op 4 Juli de rolkooi er in gelast kan worden bij Biesheuvel.

Een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Damir Vukovic

Re: BurgerKing voor de Ring - nieuwe foto's (3juni2011)

Bericht door Damir Vukovic » 03 jun 2011, 22:47

Even voor de leek: wat doet die stang op de laatste foto precies?

Wat voor achterwielophanging zit eronder? 5-link? Daar heb ik inmiddels best wat ervaring mee dankzij de AE86, dus kan wel bijspringen indien nodig.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 04 jun 2011, 09:04

Die stang noemt men een 'wonderbar': haalt de flex uit de neus van de auto. Gaat daardoor strakker sturen (ivm geen verlopende uitlijning). De term 'wonder' komt van de gedachte dat zo'n kleine ingreep zo'n groot verschil kan maken... (maar goed, GM produkten uit die tijd stonden ook niet bekend om hun vooruitstrevendheid 8) )

De achterwielophanging van een Firebird is erg simplistisch: starre achteras, 2 langsarmen (die noemen ze control arms), een panhardstang en de veren/dempers. Vanwege de instelbare panhardstang + de langsarmen kan ik nu wel (beperkt) 4 kops uitlijnen voor een goede sporing ook als de auto verlaagd is (de achteras komt anders te veel naar links), maar camber is niet instelbaar ivm de starre achteras. Dat is eigenlijk het meest jammere: bij de huidige Corvettes is dat beter gemaakt: die hebben de (in mijn ogen) ultieme constructie met een transaxle.

De verstevigingen die aan de bodem zijn doorgevoerd icm de uitgebreide rolkooi die er in komt bij Biesheuvel, moet de koets in elk geval strak/stijf maken; icm de aangepaste wielophanging (alles in de unibolt/rod ends) voel je als bestuurder in elk geval alles wat er gebeurd. Het blijft natuurlijk wel een hele simpele auto, maar zeker niet saai: de uitdaging is zo hard mogelijk te gaan binnen de beperkingen en dat is best een uitdaging (en het is wel lekker puur allemaal: de enige electronica die er op zit is het motor management (injectie; TPi motor) en de knipperlichten :lol: ).

KW

Bericht door KW » 07 jun 2011, 06:28

Ik heb een hekel aan kudde-mensen en aan kudde-auto's, dus hoe goed BMW's en Corvettes ook mogen wezen, ik vind dat je met je TransAM GTA een perfecte keus gemaakt hebt!! Lekker oldschool, opvallend, en toch kun je na je aanpassingen met een strakkere wegligging dan menig moderne auto goed voor de dag komen.

Zeg hey, gezien je topictitel, plak je deze sticker er ook op als je klaar bent? :lol:

Afbeelding

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 07 jun 2011, 13:07

Gave sticker :) Die moet ik eens op gaan snorren :lol:

Ben heel benieuwd hoe de GTA als deze straks klaar is gaat sturen. Grootste issue blijft natuurlijk die starre achteras, maar dat zal de pret niet drukken: ik heb veel lol aan de auto, juist ook omdat deze niet bepaald perfekt is: het is een uitdagend apparaat om mee hard te gaan :df:

KW

Bericht door KW » 07 jun 2011, 15:23

Dat is ook mijn insteek, het hoeft niet perse het snelst van het snelst te gaan, als je maar uitdaging en veel plezier hebt.

Zo ook mijn 2 laps in m'n TransAm op de Ring. Weinig snelheid, veel uitdaging en plezier :df:

Edit:
dit is de enige plek waar ik tot nu toe die stickers te koop heb zien staan. Er staan nog enkele andere varianten.
http://volkswagenstickers.co.uk/index2. ... rch&cat=21" onclick="window.open(this.href);return false;

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 20 jun 2011, 17:12

Net een mooi aanbod gehad voor een 6 bak (Tremec T56; 6 bak: http://www.thegearbox.org/T56.html" onclick="window.open(this.href);return false;) + pedalen. Is nu onderweg voor inbouw :boogie:
Zodra de auto terug is van Biesheuvel voor de rolkooi, gaat de bak er in, en is het automaat tijdperk gelukkig verleden tijd! (13 + 14 Juli inbouwen)

Prins Claus †
Auto: Tuscon familiecontainer

Bericht door Prins Claus † » 27 jun 2011, 18:23

KW schreef:
Edit:
dit is de enige plek waar ik tot nu toe die stickers te koop heb zien staan. Er staan nog enkele andere varianten.
http://volkswagenstickers.co.uk/index2. ... rch&cat=21" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 30 jun 2011, 08:36

Prins Claus † schreef:[...

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Dank je wel! Net een SMS gestuurd (weer terug in NL voor even, in het buitenland werkt dat niet goed), ben benieuwd :) .

Auto is nu helemaal kaal, ook dashboard er uit, zodat er een optimale rolkooi in kan komen. Ook zit de schroefset voor de vooras er nu in zodat die meegenomen kan worden in de rolkooi (doorlassen naar de torens, met de aangepaste constructie van de topmount/plates).

Met een schetsplaat ook extra versteviging aan de onderkant:
Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Re: BurgerKing voor de Ring - nieuwe foto (30 juni)

Bericht door Niels » 30 jun 2011, 11:25

Geen half werk :thumbup:

GTRene

Re: BurgerKing voor de Ring - nieuwe foto (30 juni)

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 11:29

zo'n plaat mogen ze ook wel maken voor bv de Z3 achter, dan zou in theorie die losse veer weg kunnen en je gewoon een leuke set coilovers achter kunt plaatsen.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jun 2011, 14:14

Pingus schreef:Da's heel simpel: tot ik een Z06 kan betalen :angel:
Dan moet je juist niet allemaal van die wilde ombouw projecten doen, dan moet dat er zeker inzitten!!

Michel

KW

Re: BurgerKing voor de Ring - nieuwe foto's (1 juli)

Bericht door KW » 02 jul 2011, 14:15

Ziet er goed uit :thumbup: begint er op te lijken

Plaats reactie