Sinds begin April bezig met mijn PontiacFirebird Trans Am GTA Coupe, zoals de officiele benaming luidt.
Tot de Alpen trip medio Juni blijft de auto nog 'redelijk' standaard, maar direct daarna gaat de grote ombouw plaatsvinden. Op 4 Juli komt bij Biesheuvel de volgens FIA rolkooi er in (tevens diverse koets en bodemgroep verstevigingen worden aangebracht bij Berfelo; Spohn performance heeft daar de nodige spullen voor die al onderweg zijn naar NL). De auto blijft op kenteken zodat er mee op de Ring gereden kan worden, maar zal ook zo goed mogelijk voor trackdays en driftdagen worden aangepast.
Het is de bedoeling dat de auto al is omgebouwd naar handbak voor de Alpentrip, maar dat is nog niet 100% zeker (ivm onderdelen). Worst case dus nog met de automaat die kant op.
Sportstuurnaaf + sportstuur zit er inmiddels al, dat rijdt wel zo lekker.
Schroefset is al in de maak, net als verstelbare (geleide) armen, panhard stang etc. etc. Alles is volledig uniball, om de wegligging zo goed mogelijk te krijgen. Nu zal de Firebird nooit de ultiem strak sturende auto worden, ga ik wel kijken hoever ik kan komen.
Motor is nu nog een TPi, maar dat gaat in de loop der tijd een LS worden (weet nog niet welke, hangt ook van budget af: het liefst een LS7, maar het zal wellicht een LS2 of een 4 worden).
Achteras wordt ook aangepast, er zit nu al wel een sper as is, maar de eindreductie is vermoedelijk nog te lang (is de WS6 + performance packge achteras, dus deze is al korter: 3,27 ipv 2,73).
Uitlaat die er nu onder zit is al volledig EPS, maar wel zeer beschaafd qua geluid ivm trackdays. Er moet alleen nog wel een spaghetti spruitstuk onder komen.
De remmen zijn inmiddels al onderweg uit de USA, die worden omgebouwd naar Corvette C5 niveau.
Vanmiddag komen de kuipstoelen er in; deze keer wordt de bijrijdersstoel er 1 op rails zodat meer mensen (van verschillende maten