Verkeerslichten eerst op oranje?
-
Re: Verkeerslichten eerst op oranje?
Voel meer voor een countdown timer boven de verkeerslichten.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hmm, dat weet ik. Volgens mij rijdt alleen Tom een Panda. Maar die heeft weer 100HPRuben schreef:Ik rij geen Panda Arthur.Arthur schreef:Ja hoor, voordat je weg bent zie je groen al.

-
En een leuke dame met een vlag bij de kruisingM@rcel schreef:Voel meer voor een countdown timer boven de verkeerslichten.

@Arthur, Punto was toch de deur uit? Ah, ik weet het alweer, een Ibiza toch? Nu ja, het gaat de goede kant op.
- Arthur
Vind je? 

- Robin Hartog
Gaat wel vage situaties opleveren volgens mij. Stel je komt aangereden op een kruising en het stoplicht staat op rood en je ziet een flitspaal staan naast de weg. Stoplicht springt op oranje (je bent nog aan het afremmen) en je gaat door oranje, zal hij dan flitsen of niet?
En dan ook nog de mensen die niet weten wat ze moeten doen, ze zien oranje, gaan automatisch van rood (na oranje dus) uit en remmen af, terwijl hij op groen springt.

- Erik
- Auto: BMW ///M
Ik vind startstop ook kant en klare onzin. Kutgroen links gepeupel. Net zoals fraaie 6cyl motoren die als eem koffiemolen tikken stationair in lean burn oid.....idioten.
- Niels
- Auto: Prius+
In Duitsland bevalt me deze methodiek mij prima dus wat dat betreft liever gisteren dan vandaag. Koppeling ingetrapt houden voor het verkeerslicht om de bak in de versnelling te houden lukt mijn partner vanwege rugklachten slecht tot niet dus gaat ie in z'n vrij. De automaat heb ik ook wel eens mee als het nodig is. Vanzelfsprekend redeneren we weer naar ons zelf en is het natuurlijk belachelijk dat iemand de bak in vrij zet.
Nu alleen nog meer groene zones (met info borden zoals bij Breda) en betere/logische programatuur voor de stoplichten en we komen nog eens ergens. Hier in Groningen zijn ze van mening dat ze rotondes moeten plaatsen op de ringweg om tot een betere doorstroming te komen terwijl je voor de "groene zone" 20-30km/h te hard moet rijden en soms totaal onzinnig voor een STOPlicht staat te wachten. Er zal ergens nog wel geld over zijn wat vooral niet beter besteed moet worden....

Nu alleen nog meer groene zones (met info borden zoals bij Breda) en betere/logische programatuur voor de stoplichten en we komen nog eens ergens. Hier in Groningen zijn ze van mening dat ze rotondes moeten plaatsen op de ringweg om tot een betere doorstroming te komen terwijl je voor de "groene zone" 20-30km/h te hard moet rijden en soms totaal onzinnig voor een STOPlicht staat te wachten. Er zal ergens nog wel geld over zijn wat vooral niet beter besteed moet worden....
- Erik
Waar moeten we heen dan?
-
OnlineMartijn_bmw
maakt niet uitRuben schreef:Ik rij geen Panda Arthur.Arthur schreef:Ja hoor, voordat je weg bent zie je groen al.

zie praktijk in DL, als je oranje ziet en je gaat er volle polle vandoor dan nog is ie groen voordat je onder het stoplicht door rijdt

-
Oranje voor groen....meteen doen,wat n weldaad.
- Petrolhead Tom
Ideaal voor als je wilt stoplichtsprinten, groen is go! 

- Arthur
Dat is toch nu ook al zo?

- Petrolhead Tom
Klopt, maar met eerst oranje is het nog spannender. 

- Erik
Tel dan af zoals in india vijv.....
- marcokers
Zoiets ben ik ook wel voor:M@rcel schreef:Voel meer voor een countdown timer boven de verkeerslichten.
Voorbeeldje opklik
En dan nog even over het algemeen stoplichten, wanneer worden er eens de groene golf voor verkeerslichten ingevoerd, in Duitsland kan t ook, werkt prima. Ik heb zelf namelijk op mijn route 5 verkeerslichten op een stukje van pak m beet 2 km, en ik moet nagenoeg voor alle 5 wachten omdat ze op rood staan als ik ervoor sta.
Ik noem de voordelen:
- Nul ergernis, omdat je niet/nauwelijks hoeft te wachten
- Scheelt brandstof (voor degenen die het merken mensen die veel in stad/dorp rondrijden)
- daar komt dan gelijk bij dat dat beter voor t milieu is... but who cares.
- Koos blij want dan houden meer mensen zich aan de snelheidslimiet... alhoewel ... of hij daar echt blij van wordt... de auto blijft immers een melkkoe.
nadeel:
Je moet je wel aan de maximum toegestane snelheid houden, anders sta je alsnog voor een rood licht.
En als je dan van die treuzeltrollen voor je hebt zitten die 40/45 rijden omdat men bang is dat ze te snel rijden :S
- MartijnGizmo
Gewoon standaard launch control gebruiken bij het verkeerslicht, ben je bij groen vlot weg!
- Paskal
- Auto: meerdere
Het lijkt te werken in Dld, maar niets is minder waar..... Ook daar hebben ze een ontruimingstijd en een alles-roodtijd. Het oranje voor groen gaat daar ten koste van de groentijd dus de verwerkingscapaciteit van een kruispunt is helemaal niet groter.
Om de verwerkingscapaciteit in de buurt van start-groen te vergroten heb je 2 opties:
- alles roodtijd van 2 of 3 sec. terug naar 0 --> kast opendraaien, aan de knop draaien en hij staat op 0
- oranje voor groen invoeren --> in alle automaten het programma aanpassen achter de pc en daarna in de verkeersregelkast inladen.
3x raden wat eenvoudiger is? De 1e optie uiteraard.
@Marcokers:
Kom eens onder die steen vandaan en verplaats je eens door het land
Je zult zien dat op vele plaatsen groen golven zijn toegepast en dat er bv ook verkeerslichten zijn die rekening houden met aankomend vrachtverkeer. Recent bv op de N279 bij Veghel. Daarvoor wordt het groen nog even verlengd omdat vrachtverkeer veel tijdverlies oplevert in de zin van afremmen en optrekken.
Kosten voor een dergelijke groene golf zijn echter aanzienlijk en is het altijd maar de vraag of de wegbeheerder daar zoveel centen aan uit wil geven.
Om de verwerkingscapaciteit in de buurt van start-groen te vergroten heb je 2 opties:
- alles roodtijd van 2 of 3 sec. terug naar 0 --> kast opendraaien, aan de knop draaien en hij staat op 0
- oranje voor groen invoeren --> in alle automaten het programma aanpassen achter de pc en daarna in de verkeersregelkast inladen.
3x raden wat eenvoudiger is? De 1e optie uiteraard.
@Marcokers:
Kom eens onder die steen vandaan en verplaats je eens door het land

Kosten voor een dergelijke groene golf zijn echter aanzienlijk en is het altijd maar de vraag of de wegbeheerder daar zoveel centen aan uit wil geven.
- Niels
Ik registreer wat tunnel visie Paskal
Wie heeft het hier over ontruimingstijden en verwerkingscapaciteit? Het gaat mij om een vorm van informatie zodat ik me niet ineens hoef te haasten omdat het ineens groen is.
Laatst reed ik op een weg waarbij de advies snelheid werd getoond om in een groene zone te blijven. Je mocht er 80km/h maar iedereen reed lekker 65km/h wat de geadviseerde snelheid was. Normaal een kloten snelheid voor op zo'n weg maar nu ineens niet als je wat aan de informatie wat hebt wetende dat een hogere snelheid je geen voordeel maar eerder nadeel brengt. Oftewel, wachten is niet erg als je maar weet waar je aan toe bent. Een counter zou nog beter zijn dan eerst oranje voor groen maar zelfs dat zou ik al een hele verbetering vinden.

Laatst reed ik op een weg waarbij de advies snelheid werd getoond om in een groene zone te blijven. Je mocht er 80km/h maar iedereen reed lekker 65km/h wat de geadviseerde snelheid was. Normaal een kloten snelheid voor op zo'n weg maar nu ineens niet als je wat aan de informatie wat hebt wetende dat een hogere snelheid je geen voordeel maar eerder nadeel brengt. Oftewel, wachten is niet erg als je maar weet waar je aan toe bent. Een counter zou nog beter zijn dan eerst oranje voor groen maar zelfs dat zou ik al een hele verbetering vinden.
- Femme
Je moet de oranje-voor-groen-tijd natuurlijk niet ten koste laten gaan van de tijd dat het verkeerslicht op groen staat, maar ten koste gaan van de alles-rood-tijd die erin zit als veiligheidsmarge. Aangezien er nog wel eens bestuurders half door rood rijden lijkt me die marge niet onverstandig. Bij oranje mag je nog niet vertrekken maar kunnen de wachtende bestuurders zich daar al wel op voorbereiden. Dus het gaat niet ten koste van de veiligheid maar bevordert wel de doorstroming.
Tevens scheelt het frustratie omdat er hopelijk minder slaapkoppen voor groen zullen wachten.
Tevens scheelt het frustratie omdat er hopelijk minder slaapkoppen voor groen zullen wachten.
-
En dan gaan we ons straks weer dood-irriteren aan bestuurders die hem bij oranje nog niet in z'n 1 hebben.
Als er af en toe eentje een beetje laat reageert ga ik me daar niet druk over maken. " Ja hoor, zet jij hem eerst maar eventjes lekker in z'n 1"
Waar ik wel een bloedhekel aan heb, lieden die lopen te treuzelen en vervolgens door oranje/rood wegrijden terwijl ik een beurt mag wachten. Doooooood moeten die........................ 8)
Als er af en toe eentje een beetje laat reageert ga ik me daar niet druk over maken. " Ja hoor, zet jij hem eerst maar eventjes lekker in z'n 1"
Waar ik wel een bloedhekel aan heb, lieden die lopen te treuzelen en vervolgens door oranje/rood wegrijden terwijl ik een beurt mag wachten. Doooooood moeten die........................ 8)
- Paskal
- Auto: meerdere
Da's jouw interpretatieNiels schreef:Ik registreer wat tunnel visie PaskalWie heeft het hier over verwerkingscapaciteit?

--> 1e post van Macboy: argument van VVD was dat het verkeer beter zou doorstromen

Ben benieuwd of van het hele idee nog wat terecht komt, maar ik geloof er weinig van.
- Niels
Ach argumentatie van de VVD kan me wel vaker niet boeien
Ik hoef het daar toch niet mee eens te zijn om me wel te kunnen vinden in het idee
Maar o.k. point taken v.w.b. jouw argumentatie

Maar o.k. point taken v.w.b. jouw argumentatie

- JWD
Ik vind het een prima plan, ik sta nu soms minuten lang met 4500rpm in de launch control mode te wachten tot het groen is.
Dit scheelt mij liters benzine per maand
.
Dit scheelt mij liters benzine per maand

- Robertdj
Precies, wilde hetzelfde posten.Femme schreef:Je moet de oranje-voor-groen-tijd natuurlijk niet ten koste laten gaan van de tijd dat het verkeerslicht op groen staat, maar ten koste gaan van de alles-rood-tijd die erin zit als veiligheidsmarge. Aangezien er nog wel eens bestuurders half door rood rijden lijkt me die marge niet onverstandig. Bij oranje mag je nog niet vertrekken maar kunnen de wachtende bestuurders zich daar al wel op voorbereiden. Dus het gaat niet ten koste van de veiligheid maar bevordert wel de doorstroming.
En niet enkel oranje maar oranje+rood tegelijk, zodat er duidelijk verschil is.
- GTRene
JWD schreef:Ik vind het een prima plan, ik sta nu soms minuten lang met 4500rpm in de launch control mode te wachten tot het groen is.
Dit scheelt mij liters benzine per maand.