VVD wil verkeerslichten eerst op oranje
Uitgegeven: 11 mei 2011 07:11
Laatst gewijzigd: 11 mei 2011 07:38
AMSTERDAM - Verkeerslichten moeten voordat het groen wordt eerst enkele seconden op oranje gaan. Het verkeer zou daardoor beter kunnen doorstromen. Dat stelt de VVD, schrijft De Telegraaf woensdag.
© ANP
"Het hoeft weinig te kosten", zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot, die vindt dat verkeerslichten al dit jaar aangepast kunnen worden. Aanpassingen in het systeem zijn volgens een fabrikant eenvoudig te regelen en het komt de doorstroming ten goede.
"Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten. Een of twee auto's per beurt extra moet kunnen", zegt Aptroot. In andere Europese landen is het al langer een gebruik dat verkeerslichten eerst op oranje gaan.
Aptroot gaat de kwestie voorleggen bij minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD). Volgens het Kamerlid moeten eerst belangrijke routes worden aangepast.
Verkeerslichten eerst op oranje?
- Macboy
Verkeerslichten eerst op oranje?
Vreemd dat ik er op DF geen topic over kan vinden ? Vind het een goede zaak.
- daNpy
- Paskal
- Auto: meerdere
Re: Verkeerslichten eerst op oranje?
Onzinnig voorstel.....
Heb zelf verkeerslichten geprogrammeerd, maar zal het hieronder in Jip & Jannek-taal uit proberen te leggen.....
Bij verkeerslichten zitten een aantal veiligheidsmarges ingebouwd die voorkomen dat een richting te vroeg groen krijgt en daarmee verkeer raakt op een andere richting die de kruising net verlaten.
Om dit te voorkomen zijn er twee tijdseenheden:
- ontruimingstijd: de tijd die het duurt voordat een auto die een stopstreep paseert het punt heeft gepaseerd waarbij hij de andere richting kruist. Dit punt ligt meestal ergens midden op het kruisingsvlak. De ontruimingstijd is o.a. afhankelijk van de grootte van het kruispunt en de afstand van stopstreek tot punt waar richtingen elkaar kruizen
- alles rood tijd: bovenop bovenstaade ontruimingstijd is nog een veiligheidsmarge waarbij alle richtingen een bepaalde tijd op rood staan.
Door bovenstaande tijden krapper te zetten is oranje voor groen niet nodig. Je zou ervoor kunnen kiezen om de desbetreffende richting gewoon 1 of 2 seconden eerder groen te geven.
Inmiddels zijn in den lande op een aantal lokaties proeven gedaan met een allesroodtijd van 0 seconden. Verkeer krijgt daarbij al groen terwijl zich nog ander verkeer op het kruisingsvlak bevindt. Dit kan eenvoudig omdat dat verkeer al van het kruisingsvlak af is voordat jij op het kruisingsvlak bent. Echter blijkt dit gevoelsmatig toch lastig voor automobilisten. Uit onderzoek blijkt dat men niet verwacht zo vroeg al groen te krijgen omdat men nog verkeer op de kruising ziet rijden en daardoor later reageert op het groene verkeerslicht.
Ik zou als verkeerslichten-producent ook zeggen dat het relatief weinig kost, maar da's natuurlijk onzin. Er staan duizenden verkeerslichten in Nederland en zelfs de simpelste software-aanpassing kost al snel 2500€....
Heb zelf verkeerslichten geprogrammeerd, maar zal het hieronder in Jip & Jannek-taal uit proberen te leggen.....
Bij verkeerslichten zitten een aantal veiligheidsmarges ingebouwd die voorkomen dat een richting te vroeg groen krijgt en daarmee verkeer raakt op een andere richting die de kruising net verlaten.
- ontruimingstijd: de tijd die het duurt voordat een auto die een stopstreep paseert het punt heeft gepaseerd waarbij hij de andere richting kruist. Dit punt ligt meestal ergens midden op het kruisingsvlak. De ontruimingstijd is o.a. afhankelijk van de grootte van het kruispunt en de afstand van stopstreek tot punt waar richtingen elkaar kruizen
- alles rood tijd: bovenop bovenstaade ontruimingstijd is nog een veiligheidsmarge waarbij alle richtingen een bepaalde tijd op rood staan.
Door bovenstaande tijden krapper te zetten is oranje voor groen niet nodig. Je zou ervoor kunnen kiezen om de desbetreffende richting gewoon 1 of 2 seconden eerder groen te geven.
Inmiddels zijn in den lande op een aantal lokaties proeven gedaan met een allesroodtijd van 0 seconden. Verkeer krijgt daarbij al groen terwijl zich nog ander verkeer op het kruisingsvlak bevindt. Dit kan eenvoudig omdat dat verkeer al van het kruisingsvlak af is voordat jij op het kruisingsvlak bent. Echter blijkt dit gevoelsmatig toch lastig voor automobilisten. Uit onderzoek blijkt dat men niet verwacht zo vroeg al groen te krijgen omdat men nog verkeer op de kruising ziet rijden en daardoor later reageert op het groene verkeerslicht.
Ik zou als verkeerslichten-producent ook zeggen dat het relatief weinig kost, maar da's natuurlijk onzin. Er staan duizenden verkeerslichten in Nederland en zelfs de simpelste software-aanpassing kost al snel 2500€....
- Erik
- Auto: BMW ///M
Auto alvast in de eerste versnelling zetten ???????
Uhm meneer, er wordt al vanaf 1978 geleerd tijdens de rijlessen om de auto in de eerste versnelling te laten staan.
Dus.
Erik
Uhm meneer, er wordt al vanaf 1978 geleerd tijdens de rijlessen om de auto in de eerste versnelling te laten staan.
Dus.
Erik
- Luco
@Paskal, het gaat ook niet om de ontruimingstijden en dergelijke.
Als je het licht eerst op oranje zet dan kunnen mensen de auto al bv in hun 1 zetten, als je nu kijkt hoeveel sukkels de auto nog in hun versnelling moeten zetten als het licht al op groen staat
Hiermee kan je dus best wat tijd en dus doorstroming winnen.
Als je het licht eerst op oranje zet dan kunnen mensen de auto al bv in hun 1 zetten, als je nu kijkt hoeveel sukkels de auto nog in hun versnelling moeten zetten als het licht al op groen staat

Hiermee kan je dus best wat tijd en dus doorstroming winnen.
- Snipe
Dat klopt.Erik schreef:Auto alvast in de eerste versnelling zetten ???????
Dus.
Erik
Maar met die start-/stopfuncties die je nu vaak hebt, doen veel mensen dat niet meer. En je hebt altijd al gekken gehad die het sowieso niet deden natuurlijk

- Luco
Erik schreef:Auto alvast in de eerste versnelling zetten ???????
Dus.
Erik
En hoeveel mensen doen dat daadwerkelijk?
- Robin Hartog
+1! Wat irriteer ik me aan die mensen die hem in z'n vrij zetten voor het stoplicht he. "Oh het is groen, laat ik hem nu maar in z'n 1 gaan zetten". Zucht. Ik zet hem alleen in z'n vrij als ik voor een gesloten spoorwegovergang sta.Erik schreef:Auto alvast in de eerste versnelling zetten ???????
Dus.
Erik
-
Ik herken een en ander in dit verhaal. Ik zeg, eerst oranje, onzin. Een geluidssignaal zou wel prettig zijn. Hoef je niet de hele tijd naar de stoplichten te staren.Paskal schreef:Onzinnig voorstel.....

- Snipe
Niet als je voor een openstaande brug wacht?Robin Hartog schreef:Wat irriteer ik me aan die mensen die hem in z'n vrij zetten voor het stoplicht he. "Oh het is groen, laat ik hem nu maar in z'n 1 gaan zetten". Zucht. Ik zet hem alleen in z'n vrij als ik voor een gesloten spoorwegovergang sta.
Ik erger me ook altijd aan mensen die eerst nog op hun dooie gemak nog even de eerste versnelling op moeten zoeken, hoewel ik dat zelf ook wel eens doe (maar nooit als ik de eerste ben, als je de tweede bent of verder naar achter staat heb je er toch allemaal tijd zat voor).
Aan de andere kant erger ik me ook aan automaatrijders die al die tijd met hun voet op de rem zitten, want dan zit je al die tijd naar hun remlichten te staren.
Kortom, ik zie er eigenlijk wel wat in.
- Gert-jan
Ik weet niet hoe je het anders wil doen? als ik in de bmw rij en de voet van mijn rem afhaal rolt ie vanzelf dus dan moet hij in zijn vrij wat weer tijd kost....Snipe schreef:Aan de andere kant erger ik me ook aan automaatrijders die al die tijd met hun voet op de rem zitten, want dan zit je al die tijd naar hun remlichten te staren.
Maar ik vind het ook wel een idee eigenlijk, hoewel ik de bmw in zijn drive laat staan en als ik met de cti ben hem altijd in zijn 1 heb staan voor de verkeerslichten is het handig voor type's zoals mijn schoonvader met zijn start/stop systeem :twisted:
- GTRene
het mag van mij, in duitsland hebben ze het ook al eeuwen en het werkt en wat andere landen schijnbaar ook, tis ff wennen maar voor bepaalde rijders kan het werken.
ik heb altijd men versnelling klaar staan als ik vooraan sta, maar zoals gezegd sommige doen dat niet.
daarbij als het eerst naar oranje gaat lijkt het wat op een kerstboom van de dragstrip, zo kun je wat oefenen
@Mac, ik zie je nog niet in "jou" mede Wiesmann voorstel draadje...21ste
ik heb altijd men versnelling klaar staan als ik vooraan sta, maar zoals gezegd sommige doen dat niet.
daarbij als het eerst naar oranje gaat lijkt het wat op een kerstboom van de dragstrip, zo kun je wat oefenen

@Mac, ik zie je nog niet in "jou" mede Wiesmann voorstel draadje...21ste
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 mei 2011, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luco
Het lijkt me ook dat je wat alerter bent als die eerst op oranje springt
:

- Robin Hartog
Ja, ook voor openstaande bruggen, Perry. Wijsneus. 

- Luco
Doe ik speciaal voor jouw de automaat in vrij zetten, zie je twee keer de achteruitrijlampen aanspringen, dan nog wat extra gas gevenSnipe schreef: Aan de andere kant erger ik me ook aan automaatrijders die al die tijd met hun voet op de rem zitten, want dan zit je al die tijd naar hun remlichten te staren.

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Het geld wat dit weer moet kosten kunnen ze beter uitgeven aan extra politie agenten.
Specifiek agenten die controleren op mensen die door hun onbenulligheid het verkeer en doorstroming belemmeren. Niet opletten/traag reageren bij stoplichten hoort daar bij.
Maar ook langzamer rijden dan de maximum toegestane snelheid en geen constante snelheid vast houden.
Etc, etc, etc,
Maar misschien dat dit idee de doorstroming ook wel bevorderd inderdaad 8)
Specifiek agenten die controleren op mensen die door hun onbenulligheid het verkeer en doorstroming belemmeren. Niet opletten/traag reageren bij stoplichten hoort daar bij.
Maar ook langzamer rijden dan de maximum toegestane snelheid en geen constante snelheid vast houden.
Etc, etc, etc,
Maar misschien dat dit idee de doorstroming ook wel bevorderd inderdaad 8)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Is dit nietn ook in Duitsland zo, of was't Zwitserland?
Ergens hier in EU, ik dacht in sommige steden in D.
Ergens hier in EU, ik dacht in sommige steden in D.

- JP
Bij een openstaande brug kun je toch nog redelijkerwijs inschatten wanneer de slagbomen open gaan. Tenzij je natuurlijk in slaap valt (bijv. bij de Botlekbrug)
- Robin Hartog
Ja, maar dat is ook zo bij een spoorwegovergang; als de bomen omhoog gaan blijft het rode licht toch wel eventjes branden tot ze helemaal omhoog zijn. Dan kan je hem inmiddels ook wel in z'n 1 zetten.JP schreef:Bij een openstaande brug kun je toch nog redelijkerwijs inschatten wanneer de slagbomen open gaan. Tenzij je natuurlijk in slaap valt (bijv. bij de Botlekbrug)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik zie er geen probleem in. Zeker die lui met hun start/stopsystemen hebben er baat bij. Autootje van m'n vrouw heeft zo'n systeem en toevallig dat ik het van de week heb uitgeprobeerd. Vooraan bij een stoplicht in z'n vrij. Resultaat dat ik later wegkwam maar dat je wel snel wilt. Dus motor start net, direkt in de versnelling en gaan. Ik was dus later en het leek alsof het mechaniek het ook minder vond. Zo van; eerst starten, ff wachten, dan de versnelling erin.
Auto in de vrij zetten voor een verkeerslicht vergt ook gewenning trouwens
Auto in de vrij zetten voor een verkeerslicht vergt ook gewenning trouwens

- daNpy
Sigaret wegleggen, koppeling in, eerste versnelling, aangrijppunt zoeken, oja handrem er nog af.
Nee eerst 5 seconden oranje is zo'n slecht idee nog niet
Nee eerst 5 seconden oranje is zo'n slecht idee nog niet

- Martijn_bmw
niet meer sinds de start-stop systemen die alleen werken met koppeling op en ze vrijErik schreef:Auto alvast in de eerste versnelling zetten ???????
Dus.
Erik

ik ben wel voor, misschien dat mensen dan zowieso wat sneller reageren en ook echt weg rijden zodra het groen wordt.
nu duurt het vaak nog erg lang voordat de sleur op gang komt

-
Ff serieus, je wil toch al vertrekken als het oranje is? En dat mag dan weer niet! Of wel?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ja hoor, voordat je weg bent zie je groen al.
-
Ik rij geen Panda Arthur.Arthur schreef:Ja hoor, voordat je weg bent zie je groen al.