The Empire State

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Re: New York

Bericht door Maus335i » 03 mei 2011, 18:08

Net terug van een lang weekendje! Als ik nog wat tips mag geven:

- Brooklyn Heights Park (of Promenade) in de avonduren. Je kijkt daar uit over Manhattan downtown met alle mooie lampjes :)

Afbeelding

- Yankees, zeer leuk om zo'n evenement eens van dichtbij mee te krijgen. Vooraf even via de officiele website tickets boeken (http://newyork.yankees.mlb.com/ticketin ... p?c_id=nyy" onclick="window.open(this.href);return false;) en ophalen via "Will Call". Zorg dat je ongeveer een half uur voor de game aanwezig bent (subway vanaf downtown duurt ook zo'n 30 minuten). Een wedstrijd duurt gemiddeld 3 tot 4 uur, dus je bent wel even zoet. Uiteraard kan je gewoon eerder weg als je dat wilt ;) Er worden 9 innings gespeeld.

New York cabs (de gele) hoef je niet zo bang te zijn voor oplichtpraktijken. Vrijwel alle taxi's zijn gelicenseerd en vragen vaste tarieven. New York is geen Turkije ;) Ritje JFK naar Manhattan kost 45 dollar, vaste prijs. Al kun je beter (als je de tijd hebt) gewoon de subway nemen. Overstappen van de JFK Airtrain op Jamaica Center (E-line) of Howard Beach/JFK Airport (A-line) naar de subway:

http://newyork.streetviewtours.com/new- ... ay-map.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Probeer zoveel mogelijk lopend te doen, maar vergis je niet in de afstanden. Wandelingetje Central Park vanaf 59th tot halverwege 86th (Reservoir), 27 blocks, neemt zo'n 5 uur in beslag. Zeker als het mooi weer is en je houdt van een beetje wandelen/kletsen is dit een stevige aanrader. Probeer het in de vroege morgen te doen, beter wakker worden kán niet ;) Op de hoek van 56th en Ave. of the America's (6th ave.) zit een Jamba Juice: kiezen uit vers fruit en laten mixen... heerlijk!

Neem in een van de eerste dagen een bustour (hop on and off). Oppertouristisch natuurlijk, maar de beste manier om in ieder geval een paar hotspots terug te vinden om ze later nog eens goed te bekijken.

Ook Empire State Building zou ik 's avonds (en misschien OOK overdag nog eens) bezoeken. 21 dollar admission fee en open tot 2 AM.

Probeer meer gebruik te maken van de subway dan taxi. Ja klopt... met een taxi zie je meer, maar die gasten willen je zo snel mogelijk van A naar B brengen. De NYC subway heeft "iets", sfeer, herkenning uit films en noem maar op. Koop een unlimited weekly pass, die kost inderdaad 21 dollar zoals hierboven vermeld. Zodra je een subway ingang naar binnenloopt staan overal van die cardmachines, je kunt op elk station en elke in- uitgang kaartjes kopen, dus don't worry :) Let wel even op dat je een "new card" aanvraagt en vervolgens kiest voor "unlimited card".

Tsja wat valt nog meer te zeggen.... Vrijheidsbeeld was afgelopen weekend een rij van 2 tot 3 uur, zo bijzonder is het nou ook weer niet dus laat dat in dat geval uit het hoofd. Je komt er ooit wel weer een keer en anders maar niet. Over rijen gesproken.. Empire State hoef je rond 10u 's avonds niet meer zo lang te wachten, denk aan een kwartiertje. Hoe het overdag is weet ik niet, maar ongetwijfeld een stuk drukker.

Denk ook aan Rockefeller Center Observation Deck (kan je ook gewoon bovenin kijken).

Volgens mij heb ik daarmee wel de belangrijkste dingen.... ja natuurlijk Times Square, Broadway, Fifth avenue, Apple Store (5th ave 59th east) etc., maar die zijn hier boven al wel genoemd.

Mocht je Hilton New York overwegen -> kies voor een Deluxe kamer (moderner), want de executive kamers zijn oudbollig. Executive kijkt wel uit over Central Park overigens, das dan weer een bonus :)
Laatst gewijzigd door Maus335i op 03 mei 2011, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 mei 2011, 18:13

Ohja vergeten: helicopter tour (ZEER AAN TE RADEN, ondanks beetje vliegangst :mrgreen: ). Prachtig uitzicht over Manhattan en je kan overigens kiezen uit verschillende tours. Duration gemiddeld 15 minuten en kosten rond de 140 dollar per persoon. Misschien een wat prijzige hobby, maar uit ervaring kan ik vertellen dat dit iets is wat je niet gaat vergeten!

En PS2: het is al gezegd maar hou rekening met fooi. Je kan de fooiencultuur "onzin" noemen, maar je zit praktisch NOOIT te wachten op je eten, drinken, je rekening of onvriendelijk personeel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de "service" in een doorsnee restaurant in Nederland is zeg maar de onderkant van een restaurant in New York. Er is altijd een overvloed aan bediening die continu je water bijvullen (of bijvoorbeeld juice in de ochtend), no extra charge. Wees in ieder geval ruim het geven van fooi. Zo verschrikkelijk duur is het allemaal ook weer niet.... ter vergelijking met een beetje Europeesche stad (noem eens Parijs) betaal je helemaal niet zo veel voor je eten. 10 euro voor een colatje kom je gewoon nergens tegen, eerder 4 dollar met unlimited refills.

Owja nog iets: als je cola light wilt... vraag dan niet om een "cola light" want dan snappen ze niet :mrgreen: Typisch Nederlands haha. Je wil een "diet coke".
Laatst gewijzigd door Maus335i op 03 mei 2011, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 mei 2011, 18:21

Nice Maurice. :thumbup:

Joost H.

Bericht door Joost H. » 03 mei 2011, 19:20

Goed info Maurice..

Kwamen ze hier mee aanzetten :mrgreen:

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 03 mei 2011, 19:38

Je kan de fooiencultuur "onzin" noemen,
Van mij mag dat hier ook meer gebruikelijk worden.

marcokers

Bericht door marcokers » 03 mei 2011, 22:30

De fooiencultuur zit er daar nou eenmaal ingebakken, en het is in wezen het salaris van de bediening. Het daadwerkelijke salaris zou hier niemand voor uit zn bed komen. Het positieve is dat ze op deze manier zo goed mogelijk hun best doen het naar je zin te maken (heb maar 1 restaurant gehad waar dit niet zo was, maar was meer zo'n halve fastfood diner) Je wordt inderdaad prima geholpen, en in mijn ogen inclusief de fooien kun je voor hele normale prijzen prima uit eten.

De tip van Maus ken ik inderdaad, was er alleen in 2008 nog niet mee bekend :( dus niet gedaan. Volgende bezoek zeker een must :D. Top of the Rock is inderdaad zeker een aanrader ik was er op een doordeweekse dag en was ook binnen een kwartiertje boven. Vergis je niet als je met de lift boven bent, je kunt namelijk met roltrappen en gewone trappen nog hoger tot het bovenste dek.
GE Building waar je helemaal naar boven gaat. Hier zit overigens ook de NBC gevestigd:
Afbeelding

Uitzicht bovenin :
Richting t zuiden (Empire State Building)
Afbeelding

Richting Central Park
Afbeelding

Overigens zit hier ook de St Patricks Cathedral om de hoek, ook schitterend gebouw. En winkeltip op de hoek vlakbij (wat ik begreep het vrouwen-walhalla) Sachs 5th Avenue
Wij hebben daar in NYC ook nog een movietour gedaan kom je langs verschillende filmlocaties. Leuk maar vond het persoonlijk de $35 niet waard. Uitschieters bij deze tour waren de gebouwen die gebruikt zijn voor de shots van The Cosby Show en Friends.
En de leukste buurt blijft Greenwich Village en dan met name de buurt Chelsea.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 mei 2011, 01:34

Prachtige pics marco! Ik zie dat we uiteindelijk vrijwel dezelfde tips geven haha, des te duidelijker is het :D Ik bedenk me net nog iets voor de mensen die nog niet eerder in NYC zijn geweest:

Als je de kaart van Manhattan voor je neus pakt met de punt van manhattan naar beneden: naar beneden is downtown en uptown naar boven. Als je de metro instapt hier even rekening mee houden, anders ga je de verkeerde kant op :) Alles wordt aangeduid met down- of uptown (en dan het nummer of de letter van de lijn die het rijdt). Als je de trap naar beneden loopt wijst het zichzelf allemaal wel wat.

Het is jammer dat de fotos niet helemaal recht zijn, maar hier wat pics:

Brooklyn Heights Promenade

Afbeelding

Afbeelding

"Great lawn" in Central Park

Afbeelding

Meer CP :)

Afbeelding

Times Square:

Afbeelding

En de rest bekijk je er zelf maar lekker :mrgreen:

marcokers

Bericht door marcokers » 04 mei 2011, 08:53

Gave platen Maus, vooral die avondopnames (minpuntje geef je zelf al aan, misschien ff croppen) Krijg verd*mme gewoon weer heimwee :(. btw nog bedankt voor t compliment :D

Nog een tip voor de subway: Let ook op of het een express of een gewone metro is. De Express slaat namelijk haltes over (is dus sneller) de gewone stopt op iedere halte. Express-haltes zijn wit gemarkeerd op de kaart en de normale zwart, stopt natuurlijk ook op de witte haltes. Mocht je met meerdere mensen zijn, en je mocht onverhoopt gesplitst worden omdat er mensen achterblijven op de halte, spreek dan af dat je op elkaar wacht bij de volgende express-halte. Ik spreek uit ervaring. Je loopt elkaar namelijk mis als je dan als volgende groep de normale trein pakt en de volgende halte uitstapt. Ik spreek uit ervaring.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 04 mei 2011, 09:10

Top of the Rock is zeker een aanrader, nog eerder dan het Empire State building imo.

Kijk wel even naar het weer voordat je omghoog gaat. Wij hadden gelukkig perfect weer. Foto hieronder is genomen rond 00.00 uur.. prachtig uitzicht.
Afbeelding

Onderstaande foto was nog later genomen, kan je nagaan hoe druk het was zo laat op de avond (vroeg in de ochtend) Moet wel toegeven dat toen ik er was het ook de "fleetweek"was, oftwel de Vlootdagen. Veel mariniers in de stad, geweldige spektakel, vooral met al die chinooks, vliegdekschip etc..
Afbeelding

Hieronder het uitzicht uit onze hotelkamer van het W-Hoboken hotel, ECHTE AANRADER.
Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 04 mei 2011, 09:26

Zitten leuke plaaten tussen heren.

Zal ik mijn 600+ foto's neerdumpen? :mrgreen: :mrgreen:

@ Foto Rockefeller building van Marco- Nu speelt het duentje van "30 Rock" herhaaldelijk in mijn hoofd. :stom:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 mei 2011, 09:37

Ahja.. Rockefeller Center, Top of the Rock:

Afbeelding

Afbeelding

Soort van Skyline...

Afbeelding

Central Park..

Afbeelding

Edit: Ohja, en yellow cabs natuurlijk!

Afbeelding

Deze foto's zijn uit 2007, toch maar een keer weer terug.. :love:

Bob Gervais

Bericht door Bob Gervais » 04 mei 2011, 09:53

Als ik al de foto's in dit topic bekijk, lijk ik mijn eigen fotoreeksen te bekijken.

Extra tip misschien nog: koop een NY pass (179$ per persoon geloof ik in 2009) waardoor je in heel veel plaatsen (Rockefeller, Empire State Building, helicoptervlucht over Manhattan, ...) gratis toegang of korting krijgt.
Als je langer dan drie dagen blijft is die pass zeer snel terug verdiend.

Tijd om dringend nog eens een keer terug te gaan.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 mei 2011, 10:04

Shakes

Bericht door Shakes » 04 mei 2011, 11:04

Zat er een jaar geleden exact voor het laatst. Dit jaar niet hoogstwaarschijnlijk, volgend jaar ook niet maar het jaar daarna zeker wel.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 mei 2011, 12:02

Ik verwonderde me er vanochtend ook al over, maar iig beter dan die Turken. Jammer voor Ford. Het zegt wel wat van de globalisatie en het iets mindere chauvinisme waar de USA altijd van wordt beticht.

Hoop ook binnen nu en 2 jaar eens met m'n gezin naar NYC te kunnen, m'n vrouw heeft 'n nicht in New Jersey.....

Shakes

Bericht door Shakes » 04 mei 2011, 12:25

Foto's Robin, foto's! 8)

Christoph

Bericht door Christoph » 04 mei 2011, 13:37

Robin schreef:

Ik verwonderde me er vanochtend ook al over, maar iig beter dan die Turken. Jammer voor Ford. Het zegt wel wat van de globalisatie en het iets mindere chauvinisme waar de USA altijd van wordt beticht.

.
Crown Vic werd ook al in .ca gemaakt, die Ford zou ook niet in US gemaakt worden dus het maakte allemaal niet zo veel uit mbt "chauvinisme".

marcokers

Bericht door marcokers » 07 mei 2011, 18:30

@ Robin : WOW gave platen man...
Ik wordt knettergek van dit onderwerp :P WAAROM ?!?!? Ik wil weer terug man, krijg van dat soort mooie platen alleen nog maar meer heimwee naar NYC.

@ Xavier: Je moet niet zo zeuren joh :P 30 Rock is een superleuke serie :mrgreen:

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 mei 2011, 19:35

Ben wel fan van 30 Rock Marco. :) Alleen dat meezingen is niet zo handig als er geen deuntje op tv speelt. :lol:

marcokers

Bericht door marcokers » 07 mei 2011, 19:42

Oh hahaha, sja... ik kijk bijna geen tv, ik heb zo'n multimedia harddisk.
Ik kijk dus 30 Rock wanneer ik t zien wil... + het bijkomende voordeel je loopt 1 dag achter met de VS ipv een half / heel seizoen

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mei 2011, 20:13

Geweldige pics, verhalen en tips weer hoor. :) Ben er nog nooit geweest maar lijkt me super.

Ga eind dit jaar trouwen, moet eigenlijk nog een leuk huwelijkstripje bedenken. NYC lijkt me wel wat. In de winter lijkt het me minder geschikt? Erg koud volgens mij.... of is het dan ook leuk daaro....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 mei 2011, 00:41

marcokers schreef:@ Robin : WOW gave platen man...
Ik wordt knettergek van dit onderwerp :P WAAROM ?!?!? Ik wil weer terug man, krijg van dat soort mooie platen alleen nog maar meer heimwee naar NYC.
I know the feeling ;) Ben er nu 3 keer geweest en het is zeker niet de laatste keer geweest. Sommige mensen zijn verliefd op Parijs, anderen op Rome of Barcelona... ik op New York :D Ik heb iets met die stad!

@Wouter, wat cool! Gefeliciteerd!!! New York in de winter is koud, maar volgens mij net zo gaaf of nog gaver dan in de zomer (of nee.... eigenlijk even mooi). Schaatsen voor Rockefeller Center of in Central Park, overal sneeuw en als je slim bent pak je New Years Eve op Times Square er nog even bij ;) Na een dagje shoppen op fifth avenue waarna je wel toe bent aan een borreltje en relaxen stap je zo'n jazz café binnen en neem je de dag even door met wat relaxte muziek. Ultiem genieten :)

Amerikanen zijn sowieso gek op de kerst, maar in New York gaat het allemaal nog wat gekker. O.a. delen in central park zijn prachtig versierd zover ik weet (helaas NOG niet uit ervaring):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die prachtige dramatiek die de sneeuw meegeeft aan New York :love:

Xave30

Bericht door Xave30 » 08 mei 2011, 01:03

Hoop er alleen niet te zijn als er een nor'easter blizzard (sneeuwstorm) langskomt Maurice. :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 14 mei 2011, 12:29

Aankomende week zit ik met de fam in New York, vlucht vertrekt om 6 uur vanavond. Ben benieuwd, wordt m'n 1e tripje naar Amerika. :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 mei 2011, 12:53

Mooi Robert, have fun!

Plaats reactie