AP racing BBK plaatsen of Z4M remmen opwaarderen? Resultaat

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Re: AP racing BBK plaatsen of BMW Z4M remmen opwaarderen??

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 12:42

wjn schreef:Bij mijn AP set op de S4 was dat niet zo. Blokken (straat Ferodo 2500) gingen net zo snel, schijven (de ringen dan) gingen sneller dan de standaard remmen en nog eens een stuk duurder ook.
Ik weet niet hoeveel de remschijven van een Audi S4 kosten. Maar in het geval van een M zijn de remschijven oem BMW in dezelfde prijsklasse als Stoptech remschijven (bij AP weet ik dit niet). Ik verwacht toch wel dat remschijven van een BBK langer zouden mee gaan dan oem.

Was jij tevreden van uw AP set in combinatie met de Ferodo DS 2500? Had jij een volledige BBK of enkel vooraan? Waarom heb jij voor AP gekozen en geen ander merk?
wjn schreef:Oh ja, ik had "gesleufde" schijven, geen geboorde. De geboorde gaan allemaal vroeger of later scheuren rond de gaatjes, met gesleufde heb je dat niet en je ziet precies hoe ver je schjf versleten is (als de sleuven bijna weg zijn, tijd om te vervangen).

Dat van scheuren bij geboorde remschijven wist ik...maar dat je de slijtage bij gesleufde schijven zo kan checken wist ik niet.

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 12:54

Bert ///M3 schreef:Ferrodo DS2500 zijn mickey mouse dingen trouwens, zou ik me al helemaal niet mee op een circuit vertonen.

Verder klopt het wel van die levensduur, ik rij met 330mm AP en PFC01 blokken en die slijten gewoon bijna niet zelfs op een baan als Zolder. Het zit hem niet alleen in de schijven maar de blokken zelf zijn ook een stuk groter.
En hoe gedragen die PFC01 blokken zich op gewone openbare weg (piepen, remgedrang?)
Bert ///M3 schreef:Maar wat er verder al gezegd word de schijven zijn wel duurder. Als je even schijven wisselt met zo'n AP kit, reken maar op bedragen rond de 700 euro voor alleen een setje schijven..

Ik neem aan dat je spreekt over 2 schijven (vooraan) en niet 4 schijven (rondom)

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 13:45

Pennucciracing Luco schreef:Ik zou ook voor de AP gaan, is kwalitatief gewoon goed spul, net als bv Alcon en nog wat andere merken.
AP levert de standaard oem remmen voor deze merken, wat toch ook niet de minste zijn..

Alfa Romeo
Ascari
Aston Martin
Bugatti
Caparo
Caterham
Farbio
GTA
Gumpert
Holden HSV
Koenigsegg
Lotus
Marcos
McLaren
MG
Morgan
Noble
Pagani
Rossion
Spyker
Tesla
Tramontana
TVR
Ultima

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2011, 14:04

PFC01 zou ik niet mee op straat gaan rijden.

Maar anders wissel je ze gewoon even als je denkt dat je ze nodig hebt. Is zo klaar met die AP remtangen, 5-10 minuten werk.

Luco

Bericht door Luco » 02 mei 2011, 14:09

wjn schreef:Bij mijn AP set op de S4 was dat niet zo. Blokken (straat Ferodo 2500) gingen net zo snel, schijven (de ringen dan) gingen sneller dan de standaard remmen en nog eens een stuk duurder ook.

Is ook logisch als je beter wilt remmen, het moet ergens vandaan komen.

Oh ja, ik had "gesleufde" schijven, geen geboorde. De geboorde gaan allemaal vroeger of later scheuren rond de gaatjes, met gesleufde heb je dat niet en je ziet precies hoe ver je schjf versleten is (als de sleuven bijna weg zijn, tijd om te vervangen).
Gegroefde schijven scheuren ook hoor, scheurtjes is niet erg, als ze maar niet doorscheuren tot het einde van de schijf, dan moet je ze weggooien.
Ik kan je wel vertellen dat ik het einde van de sleufjes nooit haal, maar goed is alleen circuitgebruik, dus is weer iets anders.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 mei 2011, 14:12

Bert ///M3 schreef:PFC01 zou ik niet mee op straat gaan rijden.

Maar anders wissel je ze gewoon even als je denkt dat je ze nodig hebt. Is zo klaar met die AP remtangen, 5-10 minuten werk.
die PFC06 las ik wel eens is bijna net zo goed, doch een tikkie meer geschikt qua geluid en stof voor ook straat gebruik, is ook een nieuwer/later type dan de 01.

Rijd/reed HansZ06 ook niet met PFC01 ook op straat? die heeft geloof ik weinig problemen daar mee, in elk geval heel wat minder dan bv de RC6 :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 02 mei 2011, 14:15

GTRene schreef:
Bert ///M3 schreef:PFC01 zou ik niet mee op straat gaan rijden.

die PFC06 las ik wel eens is bijna net zo goed, doch een tikkie meer geschikt qua geluid en stof voor ook straat gebruik, is ook een nieuwer/later type dan de 01.

Rijd/reed HansZ06 ook niet met PFC01 ook op straat? die heeft geloof ik weinig problemen daar mee, in elk geval heel wat minder dan bv de RC6 :mrgreen:
Met het tempo van Hanz slijt er helemaal niks aan de auto, en zeker niet de remmen :popcorn: :whistle:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 mei 2011, 14:20

Bert ///M3 schreef:Maar wat er verder al gezegd word de schijven zijn wel duurder. Als je even schijven wisselt met zo'n AP kit, reken maar op bedragen rond de 700 euro voor alleen een setje schijven..

Ik neem aan dat je spreekt over 2 schijven (vooraan) en niet 4 schijven (rondom)[/quote]
Artikelnummer RS 9671
Omschrijving Remschijf VOORZIJDE LINKS
Opmerking artikel 325X.. X28.0 Geventileerd 5 Gaten
Merk Hitec

Systeem
PopKode 00A
Prijs € 353,25

Afbeelding
Voor een setje OEM E46 M3 schijven ben je dus ook €700 verder....

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 14:42

indobesar schreef:Voor een setje OEM E46 M3 schijven ben je dus ook €700 verder....

Zijn de OEM BMW schijven niet van ATE?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2011, 14:50

Dan word je lekker getild zeg.

OEM 345x28 CSL schijven op de lijst bij de dealer, 191 euro ex per stuk.

OEM E46 M3 325x28 172 euro ex.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 mei 2011, 14:51

Franzino schreef:
indobesar schreef:Voor een setje OEM E46 M3 schijven ben je dus ook €700 verder....

Zijn de OEM BMW schijven niet van ATE?
Dat zijn prijzen van Hbase.nl. Leverancier van autoonderdelen.

wjn

Bericht door wjn » 02 mei 2011, 15:25

Franzino schreef:
Ik weet niet hoeveel de remschijven van een Audi S4 kosten. Maar in het geval van een M zijn de remschijven oem BMW in dezelfde prijsklasse als Stoptech remschijven (bij AP weet ik dit niet). Ik verwacht toch wel dat remschijven van een BBK langer zouden mee gaan dan oem.

Was jij tevreden van uw AP set in combinatie met de Ferodo DS 2500? Had jij een volledige BBK of enkel vooraan? Waarom heb jij voor AP gekozen en geen ander merk?
wjn schreef:Oh ja, ik had "gesleufde" schijven, geen geboorde. De geboorde gaan allemaal vroeger of later scheuren rond de gaatjes, met gesleufde heb je dat niet en je ziet precies hoe ver je schjf versleten is (als de sleuven bijna weg zijn, tijd om te vervangen).

Dat van scheuren bij geboorde remschijven wist ik...maar dat je de slijtage bij gesleufde schijven zo kan checken wist ik niet.
Enkel een BBK set vooraan, achter zaten de schijven(set) van een RS4 (zelfde klauwen en blokken, maar grotere schijf diameter.

De AP was aangeraden door (voormalig) remservice utrecht. Puur voor straatgebruik, omdat de standaard S4 remmen nu eenmaal niet de beste zijn en ik een iets snellere S4 had zeg maar. En dan moet je (vind ik) ook je remmen aanpassen. De DS2500 voldeed daarvoor ook.

De standaard remschijven van een S4 zijn niet zo duur, omdat het geen 2-delige / zwevende schijven zijn. De AP remringen kostten mij (incl. boutjes & montage op de "bells" e.d.) een kleine € 1000,= voor die 330mm schijven.

Hoe de gegroefde schijven zich verhouden tov. geboorde op een circuit weet ik niet, heb er nooit mee op een circuit gereden. Idem voor de blokken.

steve smith

Bericht door steve smith » 02 mei 2011, 17:10

Dit lijstje heb ik vaker voorbij zien komen. Weet niet waar het vandaan komt maar het klopt niet. Ja, AP levert de competitiespullen aan deze bedrijven. Maar bij veel van de genoemde fabrikanten levert Brembo gewoon de straat gehomologeerde toepassingen, en niet AP.

De rede om hier destijds niet voor AP te gaan is omdat de CSL toepassing destijds geen dustseals had. Movit wel. Weet niet hoe het nu is maar als die klauw net 10mm smaller is heb ik wel zo'n vermoeden hoe dat komt
Franzino schreef:
Pennucciracing Luco schreef:Ik zou ook voor de AP gaan, is kwalitatief gewoon goed spul, net als bv Alcon en nog wat andere merken.
AP levert de standaard oem remmen voor deze merken, wat toch ook niet de minste zijn..

Alfa Romeo
Ascari
Aston Martin
Bugatti
Caparo
Caterham
Farbio
GTA
Gumpert
Holden HSV
Koenigsegg
Lotus
Marcos
McLaren
MG
Morgan
Noble
Pagani
Rossion
Spyker
Tesla
Tramontana
TVR
Ultima

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 02 mei 2011, 17:26

Franzino schreef:

Alfa Romeo
Ascari
Aston Martin
Bugatti
Caparo
Caterham
Farbio
GTA
Gumpert
Holden HSV
Koenigsegg
Lotus
Marcos
McLaren
MG
Morgan
Noble
Pagani
Rossion
Spyker
Tesla
Tramontana
TVR
Ultima
Koenigsegg mag je uit het lijstje halen. Die hebben geupgrade naar Mov'it ondertussen.

@iko

Bericht door @iko » 02 mei 2011, 19:49

Dickh. schreef: Koenigsegg mag je uit het lijstje halen. Die hebben geupgrade naar Mov'it ondertussen.
[beetje reclamehulp] Net zo als dat ding van mij :wink: [/beetje reclamehulp]

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 20:12

steve smith schreef:Waarom zou de AP niet in 18" winterwielen passen? Die hebben "in de breedte" meer ruimte dan de 19" CSL alleen in diameter een fractie minder....

Waarom? Omdat de uitgeprinte mal van de voorste AP rem set-up tegen de rand van de velg schuurt en tegen het loodje vast loopt... Daarom past het niet :evil: .De diameter is in dit geval het probleem. Het gaat hier wel over de oem 18" wintervelgen die BMW aanbied voor de Z4M en M3 e46 (type doppelspeiche 164M)

Afbeelding

wjn

Bericht door wjn » 03 mei 2011, 09:38

Heb je Movit en Brembo op deze manier ook al geprobeert?

Best kans dat één van beiden een setup aanbiedt, die wel over de OEM 18" past.

Alternatief is upgraden naar een 19" winterset (vind ik persoonlijk mooi, om 's zomers en 's winters op dezelfde velgen te rijden), maar dat beperkt misschien je keuze in de winterbanden.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 mei 2011, 12:28

Movit 342 past in die wintervelg. Heb daar al eerder een foto van gepost, heb het namelijk zelf geprobeerd. Als Dick een set bestelt met 4mm dikkere top past ook die CSL velg zonder spacer en is iedereen blij. Inclusief dustseals.

Afbeelding

Franzino

Bericht door Franzino » 03 mei 2011, 21:20

wjn schreef:Heb je Movit en Brembo op deze manier ook al geprobeert?

Best kans dat één van beiden een setup aanbiedt, die wel over de OEM 18" past.

Alternatief is upgraden naar een 19" winterset (vind ik persoonlijk mooi, om 's zomers en 's winters op dezelfde velgen te rijden), maar dat beperkt misschien je keuze in de winterbanden.

Er komen geen velgensets bij en er worden geen velgen veranderd. Het blijven 19" CSL velgen voor in de zomer en 18" 164M voor in de winter. Ik vind 18" al een grote velg voor een winterband. 19" als wintervelgen op een Z4M is in mijn ogen belachelijk. Dan is het profiel van de winterband nog lager en een winterband is juist het meeste effectief met een zo hoog mogelijk profiel. In mijn ogen steek ik winterbanden vanwege 2 eigenschappen (het hoger profiel en de andere rubbersamenstelling).

Samen gevat:
Op de 164M winterset passen de meeste BBK zonder spacers (enkel AP past niet en bij Stoptech is het zeer nipt). Brembo, Stoptech, enz past dan weer niet bij de 19" CSL velgen (zonder spacers). Er zijn amper BBK die zonder aanpassingen passen onder 19" CSL velgen (AP is een uitzondering).

Vanuit een ander topic weet ik dat Mov'it inderdaad past met de 18" 164M winterset. Op dit forum zijn ze zeer enthousiast over Mov'it (waarschijnlijk vanwege de grondige kennis van Dick), maar op de meeste niet- Nederlandse forums hoor je nooit geen woord over Mov'it. Dus bij deze; wat is er nu zo goed aan Mov'it? Ik heb wel gezien dat je ze enkel kan krijgen met geperforeerde remschijven. Ik dacht dat je bij zo een type remschijven steeds kans had op scheurtjes en barstjes ipv bij gegroefde schijven. Of scheuren deze Mov'it remschijven niet omdat deze bestaan uit direct meegegoten gaten ipv geboorde?

Franzino

Bericht door Franzino » 03 mei 2011, 21:48

steve smith schreef:Movit 342 past in die wintervelg. Heb daar al eerder een foto van gepost, heb het namelijk zelf geprobeerd. Als Dick een set bestelt met 4mm dikkere top past ook die CSL velg zonder spacer en is iedereen blij. Inclusief dustseals.

Afbeelding
Klopt! Dit heb je eerder aan mij laten zien :wink: Gaat het hier eigenlijk over de 4 zuiger of 6 zuiger remklauw? Ik kan mij ook herinneren dat jij ergens anders had geschreven dat de Mov'it 342 een set spacer (12mm) nodig had onder de CSL velgen (http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 2&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;). Er zal ook wel een reden zijn waarom de M3 CSL op de Mov'it website geen CSL velgen heeft staan (http://www.movitbrakes.com/bmw-e46-m3cs ... l06-6a.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik heb toen Mov'it nooit dieper bestudeerd en heb ook geen idee over de mogelijkheden en prijzen van Mov'it voor de Z4M (ik zal eens polsen bij Dick). Ik woon in Belgie en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet van plan ben om voor alle werkzaamheden aan mijn remmen richting Nederland te trekken (maar misschien kan hier wel een mouw aan gepast worden).

De prijs zal ook van belang zijn... Een volledige AP racing BBK (voor 6 zuiger / Ø356 x 32mm + achter: 4 zuiger / Ø325 x 20mm) kost mij bij mijn verkoper in Belgie 3.400euro (excl. BTW). Ik vind dit een aanvaardbare prijs voor een volledige BBK van een topmerk (is inclusief stalen remleidingen, remolie en Ferodo remblokken). Deze kit is dezelfde kit als voor de M3 CSL. Als ik de meeste forums mag geloven dan is dit meest verkochte BBK kit voor de CSL.

Wat bedoel je juist met een 4mm dikkere top? Zijn dustseals iets exclusief voor Mov'it en doet dit dan zoveel?
Laatst gewijzigd door Franzino op 03 mei 2011, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 mei 2011, 21:49

Bij Mov'it zijn de gaten niet geboord maar worden deze gegoten.
Die enkele keer dat ik bij de Nordschleife ben geweest zie je zowat alleen maar gele Porsche klauwen of Mov'it klauwen. De AP racing remmen zijn populair bij de engelse bezoekers.

Mijn Subaru dealer heeft op mijn aanraden een set Mov'it remmen gekocht, deze rijdt veelal op Zolder en deze wist mij te vertellen dat de Mov'it set 150 graden minder heet werd op Zolder dan de voorgaande set, dat waren Subaru klauwen met gegroefde groep N+ schijven met Pagid blokken.
Die noemt de remmen de beste upgrade aan de auto.
Dus minder heet, minder kans op fading.

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2011, 01:39

steve smith schreef:Dit lijstje heb ik vaker voorbij zien komen. Weet niet waar het vandaan komt maar het klopt niet. Ja, AP levert de competitiespullen aan deze bedrijven. Maar bij veel van de genoemde fabrikanten levert Brembo gewoon de straat gehomologeerde toepassingen, en niet AP.

De rede om hier destijds niet voor AP te gaan is omdat de CSL toepassing destijds geen dustseals had. Movit wel. Weet niet hoe het nu is maar als die klauw net 10mm smaller is heb ik wel zo'n vermoeden hoe dat komt
Bij AP beweren ze dat al de huidige remklauwen de nodige afdichtingen hebben...
All Performance Road Brake Calipers use conventional seals in conjunction with a dirt seal and are finished with a black PTFE paint coating which is impervious to normal brake fluids & high brake temperatures, with the AP Racing logo highlighted in yellow, or a gloss red paint finish, and the AP Racing logo highlighted in white.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jun 2011, 01:50

Zitten wel seals in maar wat Steve bedoeld zijn waarschijnlijk de rubberen stofkappen die je op straatklauwen hebt. Die zitten niet op die AP klauwen.

Sommige series hebben het wel maar die voor een E36/E46/Z3/Z4 in elk geval niet.

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2011, 14:04

Bert ///M3 schreef:Zitten wel seals in maar wat Steve bedoeld zijn waarschijnlijk de rubberen stofkappen die je op straatklauwen hebt. Die zitten niet op die AP klauwen.

Sommige series hebben het wel maar die voor een E36/E46/Z3/Z4 in elk geval niet.

Rubberen stofkappen en wat is het nut hier van? Minder remstof op uw velgen (maakt mij niet zo veel uit) of betere becherming van de remklauw tegen vuil en stof.
Dirtseals hebben de AP remklauwen in ieder geval... ook de CP 5557 (10mm smallere toepassing voor CSL, Z4M, enz)
Reply van AP.
CP5100 + CP5200 +CP5570 +CP5575 +CP5555 Caliper all use internal scraper seals (dirt seals) in the mouth of the piston bore. Either type stops dirt / debris / moisture entering the piston bore. Generally the scraper seal calipers are narrower than the bellows type, making them easier fit on wheel clearances.

steve smith

Bericht door steve smith » 14 jun 2011, 16:20

Scaper seals zijn geen stofhoezen, dat zijn gewoon rubber ringen. Zoals de naam ook zegt schrapen ze vuil wat er al tussen zit. Dus kan je na elke winter je klauwen laten reviseren omdat er pekel in je boringen komt. Prima voor een racer, in mijn ogen kansloos voor een straatauto. En dat allemaal omdat wieltjes wisselen voor Control Technique teveel moeite is?

Maar volgens mij heb je je plan al getrokken, dus veel plezier!

Plaats reactie