AP racing BBK plaatsen of Z4M remmen opwaarderen? Resultaat

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

AP racing BBK plaatsen of Z4M remmen opwaarderen? Resultaat

Bericht door Franzino » 30 apr 2011, 22:44

Voorste remschijven van de Z4M zijn bijna versleten en ik moet een beslissing nemen over wat ik met de remmen ga doen. Na enkele tripjes op de NS heb ik gemerkt dat de oem Z4M remmen set up echt niet voldoet op circuit (fading was het grote probleem). Het is dus ook ineens tijd voor een remmenupgrade...

Optie 1; oem BMW Z4M remschijven (idem als BMW CSL) + hoge temp remolie + stalen remleidingen + andere remblokken voor en achter.

Optie 2; Ofwel leg ik +/- 1.500euro meer neer en ga ik voor een voorste AP kit (= AP remklauw vooraan + AP remschijf vooraan + andere remolie + stalen remleidingen voor & achter + andere remblokken voor & achter). De voorste AP remkit is de eenige BBK die past zonder spoorverbreeders op een Z4M met oem 19” CSL velgen.

Nadeel van de AP set up is wel dat mijn oem BMW 18” winterset niet meer zal passen vooraan (eens bekijken of den M eigenlijk nog in de wintermaanden moet buiten komen). Het is ook een gok of de wagen met een AP kit nog effectief door de Belgische autokeuring zal geraken. Ik moet enkel nog een definitief antwoord krijgen of ik de AP remklauw zonder geel AP logo kan krijgen (ik wil de aanpassingen zo onopvallend mogelijk houden).

Mijn Z4M is geen dedicated track car (anders had ik wel de coupe gekocht ipv een roadster). Hij zal zowieso veel meer op de openbare weg zijn dan op circuit, maar ik heb hem ook gekocht met circuituitstapjes in het achterhoofd. Ik schat dat de Z4M in de zomerse maanden 1 a 2 keer per maand op circuit (trackdays + ringuitstapjes) zal komen. Dit zal dus een 10 tal keer per jaar zijn.

Que type remblokken zal de keuze zowieso gaan naar een combinatie van straat – circuit blok (Pagid RS421, Ferodo DS2500, EBC Yellow, enz). Ik heb al goede dingen gelezen over de Ferodo DS2500 (deze zitten ook standaard bij de AP kit) en het zal zoiets van type remblokken worden. Ja ik weet dat dit niet de topremblokken zijn voor circuitgebruik. Maar circuitblokken (Pagid geel, enz) piepen bij gebruik op de gewone openbare weg gewoon TE hard voor mij (in een cabrio is dit echt zeer irritant). En ik vind zo een type remblokken ook niet zo aangenaam bij gebruik op de openbare weg (minder remkracht als ze koud zijn).
The DS2500 is currently the best hybrid track/street pad on the market. It features the moderately high bite and solid fade resistance of a track pad, with the relatively low dust and noise levels of a street pad. When used as a street pad, it can produce some squeal on certain vehicle platforms. During aggressive driving the DS2500 is known for its flat torque curve, which means as temperatures go up, the response through the brake pedal remains consistent. If you drive aggressively on the street, do some canyon runs, autoX, and maybe some light track duty on street tires, the DS2500 is tough to beat.
:?: De vraag; vermits ik voor een remblok van het type Ferodo DS 2500 zal opteren (en geen pure circuitblok) is het dan nog wel de moeite om de meerkost van een voorste AP remmenkit te doen? Maw; heeft een AP kit wel nut bij gebruik met dit type van remblokken? Gaat de AP kit dan nog wel een grote meerwaarde geven qua remkracht en fading tov de standaard Z4M set up met dezelfde remblokken (+ stalen remleidingen + remolie)

Thanks for the input!
Laatst gewijzigd door Franzino op 13 mei 2012, 14:00, 3 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Re: AP racing BBK plaatsen of BMW Z4M remmen opwaarderen??

Bericht door steve smith » 30 apr 2011, 23:47

Waarom zou de AP niet in 18" winterwielen passen? Die hebben "in de breedte" meer ruimte dan de 19" CSL alleen in diameter een fractie minder....

Femme

Bericht door Femme » 01 mei 2011, 02:52

1500 remmen voor een AP big brake kit vind ik niet veel geld, ik zou eerder minimaal het dubbele verwachten.

Als je goed wilt kunnen remmen is een BBK imo het enige wat helpt. Ik heb onder de B10 eerst agressievere remblokken laten monteren en dat hielp wel iets maar op hoge snelheid remde het nog steeds ruk en halverwege een rondje Nordschleife waren de remmen gaar. Uiteindelijk Brembo's eronder laten zetten en die deden hun werk wel naar behoren.

Idem met de Mov'its onder de Roadster S.

Het is wel veel geld voor iets waar je op de straat niet zoveel van merkt, tenzij je veel kilometers maakt op de Autobahn.

Franzino

Bericht door Franzino » 01 mei 2011, 13:09

Femme schreef:1500 remmen voor een AP big brake kit vind ik niet veel geld, ik zou eerder minimaal het dubbele verwachten.

Een AP racing BBK vooraan kost mij 1.500euro extra tov het opwaarderen van de oem BMW remmen (nieuwe BMW remschijven voor + Ferodo remblokken + stalen remleidingen + remolie). De totale kostprijs van een AP BBK is meer als 2.500euro hoor.

Mijn vraag was eerder of een BBK nog wel veel meerwaarde heeft tov het opwaarderen van de oem remmen, als je geen agressieve circuitblokken gebruikt.
Femme schreef:Als je goed wilt kunnen remmen is een BBK imo het enige wat helpt. Ik heb onder de B10 eerst agressievere remblokken laten monteren en dat hielp wel iets maar op hoge snelheid remde het nog steeds ruk en halverwege een rondje Nordschleife waren de remmen gaar. Uiteindelijk Brembo's eronder laten zetten en die deden hun werk wel naar behoren.

Idem met de Mov'its onder de Roadster S.
Heb jij een BBK voor en achter? Ik zou eventueel enkel vooraan een AP BBK kit steken (met achteraan dezelfde Ferodo remblokken) en vraag mij af of dit de rembalans niet zal verstoren. Ik heb wel de indruk dat AP racing niet zo populair is qua BBK keuze in NL. Terwijl dit in Belgie en andere Europeese M forums wel het geval is.
Femme schreef:Het is wel veel geld voor iets waar je op de straat niet zoveel van merkt, tenzij je veel kilometers maakt op de Autobahn.

Klopt; een BBK is niet goedkoop. De originele remschijven zijn versleten en ik moet dus toch kosten doen aan de remmen. Als ik dan 1.500euro meer neer tel en ik heb ineens een BBK. Als je het zo bekijkt, dan valt de meerpijs iets beter. Blijft niet goedkoop...

Op straat heb je hier inderdaad niet zo veel aan een BBK en daar voldoen voor mij de standaard remmen. Maar als je eerlijk bent dan heb je op straat het meeste deel van de tijd ook niet zo veel aan een auto met zo veel vermogen als een Z4M, Roadster S, enz. Ik vind persoonlijk dat deze echt 100% tot zijn recht komt op circuit (enkel de standaard remmen vallen dan door de mand). Dit is 1 van de weinige plekken waar je in alle veiligheid voluit kan gaan.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 mei 2011, 15:35

Ik zou zelf voor bbk gaan, wil je het met andere blokken naar wens krijgen, moet je met een redelijk compromisloos blok gaan rijden en dat wil je denk ik niet. Let er alleen bij bbk wel op dat dan nog steeds de blokkeuze essentieel is voor het effect :). Ik zou me alleen niet blindstaren op 1 merk omwillen van de spacers :).
Ap is hier wat minder bekend, maar staat volgens mij nog steeds gewoon goed aangeschreven internationaal :).

stefan740

Bericht door stefan740 » 01 mei 2011, 15:37

Als jij echt naar de limiet wil rijden op een circuit zou ik het zeker doen. Je geeft toch al 10k uit in die 10 dagen...

GTRene

Bericht door GTRene » 01 mei 2011, 15:43

ik zou voor de CSL remmen 345mm gaan, en bv wat goede blokjes...PFC-06 bv...
heb zelf DS3000, ook erg goed maar wat agressiever remstof...dus volgende keer ga ik voor de Performance Friction spullen.

http://www.performancefriction.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 mei 2011, 15:51

CSL-setup is std ;), met blokken kom je een eind, maar met 10 van zulke dagen per jaar kan het nog wel eens niet zo'n slechte investering zijn :).

GTRene

Bericht door GTRene » 01 mei 2011, 15:53

je kan ze ook in NL kopen, maar heir ongeveer wat het kost voor jou type Z4M met of zonder comp package.

bijna 170 euro voor de PFC-01 en of PFC-06 de latere lijkt me beter voor combo straat/track en iets minder stof geloof ik, afijn lees maar :mrgreen:

http://store.bimmerworld.com/performanc ... p1061.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
01 Compound
01 is one of the most advanced race compounds in the PFC's arsenal, and has become the standard by which all brake pads are judged. It has good initial bite, with very little torque rise with temperature. At the end of the stop, 01 Compound has less torque scatter for improved modulation with excellent release. 01 Compound has good disc conditioning properties with low wear. 01 Compound is one of PFC’s most popular race compounds and wins more World and National Championships annually than any other brake pad on the market. This is the pad for the majority of our racers who want true performance.

06 Compound
This new compound represents the cutting edge of brake pad technology. Extremely long life, but with torque similar to 01, this pad will be the leading choice for endurance racing and a track day pad. In our 2008 win at the 13 Hour at VIR (stock BMW calipers), we used approximately 40% of the front pad and 25% of the rear - that is incredible wear for a capable, full-race pad.
zijn nog wel meer soorten natuurlijk, en ze verkopen ook de schijven geloof ik.
en ow, ze hebben hele fraaie/lichte callipers van PF

Franzino

Bericht door Franzino » 01 mei 2011, 19:12

stefan740 schreef:Als jij echt naar de limiet wil rijden op een circuit zou ik het zeker doen. Je geeft toch al 10k uit in die 10 dagen...

10k in 10 dagen...? Reken jij zelf 1.000euro per circuituitstapje? Dat is goed doorgerekend :shock:
Echt op de limiet rijden is niet de bedoeling, dan ben ik beter af met een GT3, Lotus Exige, ofzo. Ik wil zeker,goed doorrijden, maar echt op de limiet is niet nodig voor mij. Ik doe geen competitie he; het is bij mij allemaal voor de fun en goede remmen zonder veel fading zijn deel van de fun op circuit...
Laatst gewijzigd door Franzino op 01 mei 2011, 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Franzino

Bericht door Franzino » 01 mei 2011, 19:18

Kasteel schreef:Ik zou zelf voor bbk gaan, wil je het met andere blokken naar wens krijgen, moet je met een redelijk compromisloos blok gaan rijden en dat wil je denk ik niet.

Inderdaad; vanwege de nadelen op de gewone openbare weg (piepen en remgedrag bij gewoon traag verkeer) wil ik niet met een pure circuitremblok rijden.
Kasteel schreef:Let er alleen bij bbk wel op dat dan nog steeds de blokkeuze essentieel is voor het effect :). Ik zou me alleen niet blindstaren op 1 merk omwillen van de spacers :).

Spacers op een wagen in Belgie heeft als resultaat dat je de wagen niet meer door autokeuring (APK) krijgt... en ik ben niet van plan andere velgen dan mijn CSL velgen onder de wagen te steken. OEM CSL velgen zijn zeer lastig velgen om een BBK voor te vinden (zonder spacers).

steve smith

Bericht door steve smith » 01 mei 2011, 19:39

Dat gevolg hebben die remmen an sich volgens de wet ook. Dus ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet over 2,5u arbeid per jaar om ff die wissel te doen, of een half uur om ff wielen te wisselen voor de keuring. So what?

stefan740

Bericht door stefan740 » 01 mei 2011, 21:35

Franzino schreef:
stefan740 schreef:Als jij echt naar de limiet wil rijden op een circuit zou ik het zeker doen. Je geeft toch al 10k uit in die 10 dagen...

10k in 10 dagen...? Reken jij zelf 1.000euro per circuituitstapje? Dat is goed doorgerekend :shock:
Kosten circuit, brandstof, slijtage remmen/banden, af en toe wellicht een hotel bij circuits ver weg, eten op circuit/onderweg. Daarnaast merk je elke circuitdag dat je auto nog iets mist dus wil je opeens een extra setje velgen met semi's of een oliekoeler/camberplates.
Om maar niet te beginnen over schade aan je auto, technisch of optisch...

Ik heb er zelf voor gekozen geen BBK aan te schaffen ivm kosten. Wel heb ik goede remvloeistof, rvs slangen en blokken die zeker helpen maar als je wil trap je er zo doorheen.

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 00:26

steve smith schreef:Dat gevolg hebben die remmen an sich volgens de wet ook.
100% Correct...! Maar ik ga zowieso voor een volledig zwarte BBk gaan en ik heb er wel vertrouwen in dat deze waarschijnlijk door de Belgische autokeuring gaan geraken. Maat van mij had een zwarte Stoptech kit zonder logos op zijn M5... Nooit geen probleem mee gehad op de autokeuring... Wel afgekeurd vanwege spacers en te grote bandenmaat.
steve smith schreef:Dus ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet over 2,5u arbeid per jaar om ff die wissel te doen, of een half uur om ff wielen te wisselen voor de keuring. So what?

Welke wissel bedoel je met die 2,5uur? De volledige remmenset?
Velgen veranderen vind ik inderdaad niet erg en ik verander mijn 4 velgen op 30min (ik heb een volwaardige krik en momentsleutel). Maar welke andere wielen...? Ik heb enkel de 19" CSL velgen met PS2 zomerbanden en mijn 18" 164M wintervelgen met Continental winterbanden. De Z4M moet naar de autokeuring in het midden van de zomer en ik denk niet dat ze het gaan aanvaarden als ik er met winterbanden sta (ik ga dit nog eens verifieren)
De Technische Controle aanvaardt dan de montage van de winterbanden vanaf 1oktober tot april. Ga je dus naar de autokeuring buiten deze periode dan wordt je verplicht tot een herkeuring.
Maar dit spacer gegeven en velgen veranderen is eigenlijk niet meer aan de orde. De AP racing BBK past zonder spacers achter mijn CSL velgen en ik heb al zeer veel goede dingen gelezen over AP racing onder BMW M wagens. Mijn vraag is enkel; of het de moeite is om een BBK te steken als je geen pure circuitremblokken steekt.
Laatst gewijzigd door Franzino op 02 mei 2011, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 01:12

stefan740 schreef:
Franzino schreef:

Kosten circuit, brandstof, slijtage remmen/banden, af en toe wellicht een hotel bij circuits ver weg, eten op circuit/onderweg. Daarnaast merk je elke circuitdag dat je auto nog iets mist dus wil je opeens een extra setje velgen met semi's of een oliekoeler/camberplates.
Om maar niet te beginnen over schade aan je auto, technisch of optisch...

Ik heb er zelf voor gekozen geen BBK aan te schaffen ivm kosten. Wel heb ik goede remvloeistof, rvs slangen en blokken die zeker helpen maar als je wil trap je er zo doorheen.
Met circuituitstapjes bedoel ik niet enkel trackdays (dit kan inderdaad soms duur zijn; afhankelijk van de locatie). Met circuituitstapjes bedoel ik bijvoorbeeld ook een namiddag naar de NS en een 5 tal rondjes rijden... (ik woon niet zo ver van de NS). Dit kost mij dan ongeveer 300euro (voor 5 rondjes + benzine voor de trip en rijden op circuit).

Inderdaad op circuit slijten uw banden en remmen harder dan op de openbare weg. Dit is moeilijk in te schatten wat de exacte kostprijs hier van is per circuituitstap. Maar het kost zowieso geld. Optische of technische schade kan je even goed oplopen op de gewone openbare weg als op circuit. Wat betreft extra zaken aankopen voor de wagen zoals setje velgen met semi's, een oliekoeler, andere ophanging, enz. Dit ben ik zowieso totaal niet van plan. Qua veranderingen blijft het bij 19" CSL velgen met PS2 banden, een veerpootbrug en een remmenupgrade. Voor de rest blijft de wagen 100% oem.

stefan740

Bericht door stefan740 » 02 mei 2011, 01:44

Ik snap het. Ik ben zelf ook meer van de ringtripjes.

Maar toch, als je ziet dat je na 1 rondje de olietemperatuurmeter op 125 graden (carter) staat.... vond ik een oliekoeler geen slecht idee. En zo gaat het balletje rollen :wink:

steve smith

Bericht door steve smith » 02 mei 2011, 01:59

Franzino schreef:Mijn vraag is enkel; of het de moeite is om een BBK te steken als je geen pure circuitremblokken steekt.
Volmondig: Ja.

Het de vertraging is met "straat/milde sport" blokken wellicht niet veel groter, maar de standvastigheid wel. Tijdens mijn "Beetlechase" filmpje zaten er ook "straat" blokken in de Movit 4S3 klauwen van de Alfa, en hoewel de vertraging niet op niveau van de RC6 was bleven ze wel ronde na ronde gewoon constant. En dat ging niet zachtjes...

Luco

Bericht door Luco » 02 mei 2011, 07:39

Ik zou ook voor de AP gaan, is kwalitatief gewoon goed spul, net als bv Alcon en nog wat andere merken.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 02 mei 2011, 08:14

Ik heb twee klanten in België die ook met geheel zwarte remklauwen zondern Mov'it logo rijden en voor zover ik weet hebben ze geen problemen bij de keuring.

Lijkt me dat AP ook gewoon de bell kan maken op de maat die de klant hebben wil zodat er geen spacers nodig zijn.

Ik heb gisteren nog een half uurtje serieus lijnen gereden op Papenburg met de E. Met "Komfort" remblokken. Geen centje pijn ondanks de ruim 1900kg die de E op de weegschaal zet.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 02 mei 2011, 10:43

Ik heb helaas geen nuttige BBK ervaring, maar is het niet zo dat je een deel van de investering van een BBK tov een OEM set (al dan niet voorzien van andere blokken, vloeistof etc) "terug verdient" door de veel langere levensduur?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 mei 2011, 10:54

FreudeamFahren schreef:Ik heb helaas geen nuttige BBK ervaring, maar is het niet zo dat je een deel van de investering van een BBK tov een OEM set (al dan niet voorzien van andere blokken, vloeistof etc) "terug verdient" door de veel langere levensduur?
Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld, maar bij veel sets is dat idd wel zo. Bij mijn Impreza gingen er gewoon 4 of 5 sets schijven doorheen in 2 jaar, dan was achteraf een bbk financieel een betere investering, maar bij BMW zijn de schijven ed an sich nog wel redelijk goed dus weet ik niet of je het er heel snel uit haalt met een straat/licht circuitwerk. Het is qua kosten totaal iig geen gekke uitgaven/ontloopt elkaar naar verwachting niet zo gek veel :).

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 02 mei 2011, 11:09

Bij mijn m3 had ik voor de bbk elke maand nieuwe schijven nodig ivm heftige trillingen (ook na goed koudrijden). Nu met bbk daar geen last meer van, wissel nu misschien 1x per jaar schijven (omdat de barstjes te groot worden), maar die zijn wel 3-4x zo duur.

wjn

Bericht door wjn » 02 mei 2011, 11:12

Bij mijn AP set op de S4 was dat niet zo. Blokken (straat Ferodo 2500) gingen net zo snel, schijven (de ringen dan) gingen sneller dan de standaard remmen en nog eens een stuk duurder ook.

Is ook logisch als je beter wilt remmen, het moet ergens vandaan komen.

Oh ja, ik had "gesleufde" schijven, geen geboorde. De geboorde gaan allemaal vroeger of later scheuren rond de gaatjes, met gesleufde heb je dat niet en je ziet precies hoe ver je schjf versleten is (als de sleuven bijna weg zijn, tijd om te vervangen).

Franzino

Bericht door Franzino » 02 mei 2011, 12:02

steve smith schreef:
Franzino schreef:Mijn vraag is enkel; of het de moeite is om een BBK te steken als je geen pure circuitremblokken steekt.
Volmondig: Ja.

Het de vertraging is met "straat/milde sport" blokken wellicht niet veel groter, maar de standvastigheid wel. Tijdens mijn "Beetlechase" filmpje zaten er ook "straat" blokken in de Movit 4S3 klauwen van de Alfa, en hoewel de vertraging niet op niveau van de RC6 was bleven ze wel ronde na ronde gewoon constant. En dat ging niet zachtjes...
Dit was het antwoord dat ik zocht :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2011, 12:31

wjn schreef:Bij mijn AP set op de S4 was dat niet zo. Blokken (straat Ferodo 2500) gingen net zo snel, schijven (de ringen dan) gingen sneller dan de standaard remmen en nog eens een stuk duurder ook.

Is ook logisch als je beter wilt remmen, het moet ergens vandaan komen.

Oh ja, ik had "gesleufde" schijven, geen geboorde. De geboorde gaan allemaal vroeger of later scheuren rond de gaatjes, met gesleufde heb je dat niet en je ziet precies hoe ver je schjf versleten is (als de sleuven bijna weg zijn, tijd om te vervangen).
Klopt niet volgens mij. Bijvoorbeeld de 330x28mm AP schijven, minimale dikte is 27mm maar de sleuven zijn dieper.

Ferrodo DS2500 zijn mickey mouse dingen trouwens, zou ik me al helemaal niet mee op een circuit vertonen.

Verder klopt het wel van die levensduur, ik rij met 330mm AP en PFC01 blokken en die slijten gewoon bijna niet zelfs op een baan als Zolder. Het zit hem niet alleen in de schijven maar de blokken zelf zijn ook een stuk groter.

Maar wat er verder al gezegd word de schijven zijn wel duurder. Als je even schijven wisselt met zo'n AP kit, reken maar op bedragen rond de 700 euro voor alleen een setje schijven.

Of het verder nut heeft om er zo'n set op te zetten voor een straatauto laat ik even in het midden, dat moet iedereen voor zichzelf bedenken. Ik denk dat je op straatbanden niet zo heel gek veel extra remkracht wint, maar het remt wel lekkerder en ze geven een beter gevoel. Per see nodig, nee dus. Maar als je ziet wat mensen aan mickey mouse spullen zoals open uitlaten etc uitgeven en je zet dat in perspectief dan is een BBK setje wel weer 1 van de nuttige investeringen.

Plaats reactie