TomTom naait zijn klanten.
- GTRene
Re: TomTom naait zijn klanten.
je verwacht een product dat auto liefhebbers gezind is en mede door hun flitspalen levering e.d. tegen betaling enz enz verwacht je zoiets niet, heulen met de "vijand" anders kun je zoiets niet noemen, walgelijk...ik hoorde die baas net op TV en hij draaide wat om de brei heen maar wilde niet duidelijk hard praten dat ze het niet weer doen...
Dit hoort gewoon niet en dus ook niet in die vieze kleine lettertjes waar niet expliciet politie bij staat en dus niet als iets kwaads gezien kan worden, wie dit goed praat is zelf een gluiperd.
Dit hoort gewoon niet en dus ook niet in die vieze kleine lettertjes waar niet expliciet politie bij staat en dus niet als iets kwaads gezien kan worden, wie dit goed praat is zelf een gluiperd.
- Macboy
Is dvh nou de enige die het snapt? TomTom verkoopt spul aan politie via via. Politie kost het geld en TomTom verdient eraan. Flitskasten worden - mits gebruikers dit doorgeven en als ze dat niet doen moeten ze helemaal niet zeuren - gemeld en verschijnen op je TomTom. Politie vangt bot.
Wat is het probleem dan vraag ik mij af ?
Natuurlijk is het een beetje hypocriet maar kom op jullie klikken ook op "ja" zonder te weten waarom dus moet je al helemaal niet zeuren.
Natuurlijk is het een beetje hypocriet maar kom op jullie klikken ook op "ja" zonder te weten waarom dus moet je al helemaal niet zeuren.
-
Mobiele flitsers zie je niet op je TomTom.Macboy schreef:Is dvh nou de enige die het snapt? TomTom verkoopt spul aan politie via via. Politie kost het geld en TomTom verdient eraan. Flitskasten worden - mits gebruikers dit doorgeven en als ze dat niet doen moeten ze helemaal niet zeuren - gemeld en verschijnen op je TomTom. Politie vangt bot.
-
OnlineLuco
+200000000000000000000000000000000000000000000000Macboy schreef:Is dvh nou de enige die het snapt? TomTom verkoopt spul aan politie via via. Politie kost het geld en TomTom verdient eraan. Flitskasten worden - mits gebruikers dit doorgeven en als ze dat niet doen moeten ze helemaal niet zeuren - gemeld en verschijnen op je TomTom. Politie vangt bot.

Jij bent dus ook een gluiperd ouwe macedonische graaier

-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nou ja... bedrijven doen ook hard hun best om voorwaarden vooral zo lang mogelijk te maken, in veelal juridische taal, zodat het voor de gewone man geen beginnen aan is om dat door te nemen. Mag geen excuus zijn en vanuit bedrijfsoogpunt ook heel logisch hoor, maar snap wel dat er ophef is als zoiets aan het licht komt.Walter schreef: Je geeft er tenslotte zelf toestemming voor.
- Ahmed
Nee., wordt gevraagd of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren'
Niet zo moeilijk toch.

- wjn
Klok en klepel verhaal.
Het gaat toch alleen over de live TomTom waarmee dit gebeurt, exact hetzelfde systeem waarmee TomTom files en rijsnelheden weergeeft. Met oudere TomTom 's heb je geen last.
Er zijn 10tallen ** mogelijkheden voor de politie om te bekijken waar ze het beste kunnen gaan staan, ik hoop wel dat ze dit soort gegevens over de ongevallenstatistieken heen leggen.
** gsm, apparaten met wifi, etc.
Bovendien is sinds dit jaar het bonnenquotum afgeschaft, dus het zal wel loslopen met controles voor dit soort doeleinden.
Ps ik blij met het Audi navigatie systeem, heeft z'n prijs, maar in ruil daarvoor worden er geen gegevens doorgegeven.
Het gaat toch alleen over de live TomTom waarmee dit gebeurt, exact hetzelfde systeem waarmee TomTom files en rijsnelheden weergeeft. Met oudere TomTom 's heb je geen last.
Er zijn 10tallen ** mogelijkheden voor de politie om te bekijken waar ze het beste kunnen gaan staan, ik hoop wel dat ze dit soort gegevens over de ongevallenstatistieken heen leggen.
** gsm, apparaten met wifi, etc.
Bovendien is sinds dit jaar het bonnenquotum afgeschaft, dus het zal wel loslopen met controles voor dit soort doeleinden.
Ps ik blij met het Audi navigatie systeem, heeft z'n prijs, maar in ruil daarvoor worden er geen gegevens doorgegeven.

- RVV
Oops, onherstelbare imagoschade 

- Petrolhead Tom
Weet je wat wel de pest is? Ik ben op zoek naar een nieuwe navigatie. Ben dus net maar even bij de plaatselijke mediamarkt geweest om eens een beetje te vergelijken. Maar hoe je het ook wend of keert de TomTom werkt gewoon het mooist. Is het duidelijkst, het simpelst en by far de snelste. Blijkbaar heb je als automobilist ook nog eens verrekte weinig keus.
- JWD
Ik kan me niet voorstellen dat dit geneuzel je laat weerhouden van het kopen van een Tomtom.Petrolhead Tom schreef:Weet je wat wel de pest is? Ik ben op zoek naar een nieuwe navigatie. Ben dus net maar even bij de plaatselijke mediamarkt geweest om eens een beetje te vergelijken. Maar hoe je het ook wend of keert de TomTom werkt gewoon het mooist. Is het duidelijkst, het simpelst en by far de snelste. Blijkbaar heb je als automobilist ook nog eens verrekte weinig keus.
Gewoon even op NEE klikken bij je nieuwe Tomtom en ze kunnen niet zien waar JIJ te hard rijd.
Ik rij overal te hard (buiten de bebouwde kom) dus aan mijn info hebben ze niet veel

Daarnaast vind ik het een behoorlijke storm in een glas water, ik vind het veel absurder dat de politie blijkbaar liever gaat staan waar de pakkans hoger is dan dat ze daadwerkelijk uitzoeken waar het nodig is, bijvoorbeeld op plaatsen waar veel ongelukken gebeuren of iets dergelijks.
Mijns insziens is het dus niet Tomtom die hier blundert maar de KLPD.
- wjn
Dat is nu net wat de sensatiepers niet meldt, alleen dat TomTom verkoopt aan een derde partij, die politie heet.JWD schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dit geneuzel je laat weerhouden van het kopen van een Tomtom.Petrolhead Tom schreef:Weet je wat wel de pest is? Ik ben op zoek naar een nieuwe navigatie. Ben dus net maar even bij de plaatselijke mediamarkt geweest om eens een beetje te vergelijken. Maar hoe je het ook wend of keert de TomTom werkt gewoon het mooist. Is het duidelijkst, het simpelst en by far de snelste. Blijkbaar heb je als automobilist ook nog eens verrekte weinig keus.
Gewoon even op NEE klikken bij je nieuwe Tomtom en ze kunnen niet zien waar JIJ te hard rijd.
Ik rij overal te hard (buiten de bebouwde kom) dus aan mijn info hebben ze niet veel.
Daarnaast vind ik het een behoorlijke storm in een glas water, ik vind het veel absurder dat de politie blijkbaar liever gaat staan waar de pakkans hoger is dan dat ze daadwerkelijk uitzoeken waar het nodig is, bijvoorbeeld op plaatsen waar veel ongelukken gebeuren of iets dergelijks.
Mijns insziens is het dus niet Tomtom die hier blundert maar de KLPD.
Wat die ermee doen, wordt niet vermeld (ja, kijken hoe hard er waar gereden wordt, duh).
- Chris van S.
Quote van tweakers.net: http://tweakers.net/nieuws/74100/tomtom ... litie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
TomTom deelt gegevens over rijgedrag met politie
Door Joost Schellevis, woensdag 27 april 2011 09:28, views: 20.288
TomTom deelt gegevens die zijn navigatieapparatuur verzamelt, met de politie. Die kan op basis daarvan bepalen waar extra verkeerscontroles worden ingezet. De statistische gegevens worden niet in realtime gedeeld, maar zijn gemiddelden.
De politie gebruikt de verkeersgegevens onder andere om te analyseren waar vaak te hard wordt gereden. TomTom bevestigt dat de statistische gegevens over het rijgedrag worden gedeeld. "Het gaat daarbij om de gemiddelden van twee jaar tijd", zegt woordvoerster Jacobien Kool van TomTom in reactie op een artikel in het AD tegenover Tweakers.net. "De gegevens worden gedeeld met onze servers als de apparaten worden gekoppeld", aldus de woordvoerster. Ze benadrukt dat de gegevens anoniem zijn.
Gebruikers moeten expliciet toestemming geven voor het delen van hun gegevens. De pop-up die om toestemming vraagt, geeft enkel aan dat de gegevens worden gedeeld om de producten van TomTom te 'verbeteren'. De gegevens worden echter ook doorverkocht aan anderen, waaronder het bedrijf Via.nl, dat de gegevens weer deelt met de politie.
Die kan uit de gegevens opmaken waar mensen vaak te hard rijden en waar het dus loont om meer verkeerscontroles in te zetten of extra flitspalen te plaatsen. Een woordvoerder van de politie zegt in het AD dat de helft van de politiekorpsen de TomTom-gegevens gebruikt. In de gebruiksvoorwaarden geeft TomTom aan dat het rijgedrag met 'derden' kan worden gedeeld.
- Maus335i
Daar ben je al te laat voorRuben schreef:Moet ik ff een shortje nemen op Tomtom?

- JP
Zou me ook eens afvragen hoe ze aan de informatie komen van files ed. waarop zij die HD Traffic laten draaien. Iets met je gsm....... 

- Maus335i
En dat is ook precies de reden waarom het (toch wel vrij goed geschreven) verhaal van Walter hierboven niet opgaat. Je KAN niet om al die gegevensverzameling heen, je zult MOETEN deelnemen. Ook al neem je bewust geen bonuskaart, neem je geen TomTom en geen Facebook om je gegevens voor jezelf te houden, dan wordt het wel verzameld via je GSM.JP schreef:Zou me ook eens afvragen hoe ze aan de informatie komen van files ed. waarop zij die HD Traffic laten draaien. Iets met je gsm.......
Of je bent gewoon verplicht om bijvoorbeeld je vingerafdruk af te geven aan de overheid om je uberhaupt te kunnen identificeren, wat weer verplicht is. Nog even en je koffieapparaat registreert op welke tijdstippen je gemiddeld thuis bent, zodat een inbreker met die gegevens weet wanneer hij zn slag moet slaan.
Het gaat er niet alleen om dat de gebruiker "niet veilig" met zijn gegevens omspringt, maar vooral hoe vaak of veel tegenwoordig gegevens wordt verzameld en wordt mis- (en ge-)bruikt. Je weet het niet meer, dus je kan de burger het niet kwalijk nemen dat zijn gedragspatroon op straat ligt. Dat is een ontwikkeling waarvoor gewaakt moet worden, maar die mening wordt vooral binnen de overheid niet gedeeld natuurlijk. Gelukkig zijn er nog partijen als BoF die e.e.a. wel aan de kaak stellen, want van de "privacy waakhond" CPB hoef je niets te verwachten.
-
+1Maus335i schreef:En dat is ook precies de reden waarom het (toch wel vrij goed geschreven) verhaal van Walter hierboven niet opgaat. Je KAN niet om al die gegevensverzameling heen, je zult MOETEN deelnemen. Ook al neem je bewust geen bonuskaart, neem je geen TomTom en geen Facebook om je gegevens voor jezelf te houden, dan wordt het wel verzameld via je GSM.JP schreef:Zou me ook eens afvragen hoe ze aan de informatie komen van files ed. waarop zij die HD Traffic laten draaien. Iets met je gsm.......
Of je bent gewoon verplicht om bijvoorbeeld je vingerafdruk af te geven aan de overheid om je uberhaupt te kunnen identificeren, wat weer verplicht is. Nog even en je koffieapparaat registreert op welke tijdstippen je gemiddeld thuis bent, zodat een inbreker met die gegevens weet wanneer hij zn slag moet slaan.
Het gaat er niet alleen om dat de gebruiker "niet veilig" met zijn gegevens omspringt, maar vooral hoe vaak of veel tegenwoordig gegevens wordt verzameld en wordt mis- (en ge-)bruikt. Je weet het niet meer, dus je kan de burger het niet kwalijk nemen dat zijn gedragspatroon op straat ligt. Dat is een ontwikkeling waarvoor gewaakt moet worden, maar die mening wordt vooral binnen de overheid niet gedeeld natuurlijk. Gelukkig zijn er nog partijen als BoF die e.e.a. wel aan de kaak stellen, want van de "privacy waakhond" CPB hoef je niets te verwachten.
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Voilà;Pingus schreef:+1Maus335i schreef:En dat is ook precies de reden waarom het (toch wel vrij goed geschreven) verhaal van Walter hierboven niet opgaat. Je KAN niet om al die gegevensverzameling heen, je zult MOETEN deelnemen. Ook al neem je bewust geen bonuskaart, neem je geen TomTom en geen Facebook om je gegevens voor jezelf te houden, dan wordt het wel verzameld via je GSM.JP schreef:Zou me ook eens afvragen hoe ze aan de informatie komen van files ed. waarop zij die HD Traffic laten draaien. Iets met je gsm.......
http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/ ... ne-klanten" onclick="window.open(this.href);return false;
- jaydee
Dit topic zou eigenlijk in het "Red onze privacy"-forum moeten staan he?
In het geval van Tomtom is er met het verzamelen, aggregeren en doorverkopen van gebruikersdata weinig mis. Zolang de anonimiteit goed verzorgd is. ISP's die internetgebruik vastleggen vind ik veel kwalijker
In het geval van Tomtom is er met het verzamelen, aggregeren en doorverkopen van gebruikersdata weinig mis. Zolang de anonimiteit goed verzorgd is. ISP's die internetgebruik vastleggen vind ik veel kwalijker

-
Goh, wat een toeval. Er komt net mail binnen van TomTom.... (2x, heb 2 geregistreerde LIVE apparaten, TomTom & iPhone 4 App. Elke geregistreerde gebruiker zal 'm wel binnen hebben)
Beste Steve,
Als u een TomTom gebruikt, vragen wij u of wij reistijdeninformatie mogen verzamelen. Een grote meerderheid van onze klanten geeft ons hiervoor akkoord. We gebruiken deze gegevens om onze producten te verbeteren. Zo maken wij op basis van deze gegevens accurate file-informatie, zodat wij u zo snel mogelijk op uw bestemming kunnen krijgen. We kunnen ook afleiden of ergens nieuwe wegen zijn aangelegd en onze kaarten snel aanpassen. Betrouwbare reistijdeninformatie is bovendien onmisbaar voor goede routebegeleiding.
We stellen deze reistijdeninformatie ook beschikbaar aan gemeenten en provincies. Zo kunnen ze zien hoe en waar files ontstaan en kunnen ze gerichte maatregelen nemen die de verkeersdoorstroming bevorderen en onze wegen veiliger maken. Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren. Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.
Dit is wat we met uw gegevens doen en hoe we omgaan met uw privacy:
We vragen u om toestemming om reistijdeninformatie te verzamelen. U kunt deze toestemming verlenen en ook weer intrekken.
Als u een LIVE-apparaat gebruikt, ontvangt u verkeersinformatie in realtime en draagt u automatisch bij aan het genereren van verkeersinformatie door op anonieme wijze snelheid en positie naar onze servers te sturen.
Alle verkeersdata die wij ontvangen is anoniem en op geen enkele wijze terug te voeren naar een apparaat of gebruiker. Niet door ons en niet door de politie.
We gebruiken de informatie om u de snelste beschikbare route te geven en u waar mogelijk langs de files te leiden.
We werken samen met wegbeheerders over de hele wereld waarbij we verkeersinformatie inzetten voor het verbeteren van de doorstroming en het veiliger maken van de wegen.
Als u overigens wilt weten waar de laatste flitscamera’s zich bevinden, ga dan naar TomTom HOME om uw apparaat gratis van de laatste flitscameralocaties te voorzien.
Met vriendelijke groet,
Harold Goddijn
CEO TomTom
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Het is allemaal niet meer controleerbaar, ook niet meer beheersbaar……….de geest is uit de fles, gaat ook never nooit niet meer terug…………………..simple as that………………
Het ergst vind ik nog die schijnheilige ANWBer van Woerkom…………….die met droge ogen voor de camera over schending van privacy zit te leuteren…………….ook last van een selectief geheugen blijkbaar………..
Het ergst vind ik nog die schijnheilige ANWBer van Woerkom…………….die met droge ogen voor de camera over schending van privacy zit te leuteren…………….ook last van een selectief geheugen blijkbaar………..
- Ravin ///M
LOLQUOTE:

Merry 27-04-2011 om 16:18
Er is eigenlijk maar 1 oplossing om al deze bedrijven en de Politie gewoon hard te naaien.
En dat is dat we massaal ons echt aan de regels gaan houden.
Kunnen ze geen boetes sturen en hebben TomTom en Vodafone en alle andere die dit lijstje gaan aanvullen niks te verkopen.
Zo simpel is het.

- JP
Inderdaad....
laten we ook niet meer in de file gaan staan. Het zal TomTom leren...

- Petrolhead Tom
Ik heb die mail ook gehad. Moet wel zeggen dat ik vind dat TomTom adequaat reageert op de situatie.