TomTom naait zijn klanten.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

TomTom naait zijn klanten.

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 09:45

'Politie gebruikt data TomTom voor controles'
Uitgegeven: 27 april 2011 07:56
Laatst gewijzigd: 27 april 2011 09:34
AMSTERDAM - De politie gebruikt gegevens van TomTom om plekken voor snelheidscontroles te bepalen en locaties voor flitspalen te kiezen. Dat meldt het AD woensdag.

© ANP
Het rijgedrag van gebruikers van het navigatiesysteem wordt in de apparaten geregistreerd.
Als ze het systeem koppelen aan een computer om bijvoorbeeld een wegenkaart te vernieuwen, wordt gevraagd of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren'. Vervolgens worden de data door TomTom via een tussenbedrijf doorverkocht aan de politie.

'Slinkse wijze'
Veel gebruikers van het navigatiesysteem weten niet dat hun gegevens worden doorverkocht. De ANWB vindt daarom dat klanten duidelijker geïnformeerd moeten worden over de werkwijze.
"De gebruiker beseft ongetwijfeld niet dat hijzelf de politie informeert. Dat mag niet op slinkse wijze gebeuren", zegt een woordvoerder.
Verbaasd
Ook deskundigen zijn kritisch. "TomTom is een dienstverlener, maar nu gebruikt de overheid het als controlemiddel. Het zal wel volgens de regels zijn, maar burgers zullen verbaasd en verbolgen zijn", denkt hoogleraar recht en informatisering aan de Universiteit van Tilburg Corien Prins.
De Raad van Korpschefs noemt het een 'slim middel'. "We moeten technologie benutten", aldus een woordvoerder.
Het moet toch niet gekker worden! :protest:

Rupie

Re: TomTom naait zijn klanten.

Bericht door Rupie » 27 apr 2011, 09:57

Moet ik ff een shortje nemen op Tomtom? :mrgreen:

Joop

Bericht door Joop » 27 apr 2011, 10:02

Ben ik blij dat ik een Beckertje heb... :wink:

...maar inderdaad ongelooflijk. TomTom probeert op allerlei manieren het bedrijfsresultaat omhoog te brengen...
Laatst gewijzigd door Joop op 27 apr 2011, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 10:03

Als het zo doorgaat ga ik al mijn aandelen dumpen dus dan is het maar beter dat je short zit Ruben! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2011, 10:06

Petrolhead Tom schreef:

© ANP
Het rijgedrag van gebruikers van het navigatiesysteem wordt in de apparaten geregistreerd.
Als ze het systeem koppelen aan een computer om bijvoorbeeld een wegenkaart te vernieuwen, wordt gevraagd of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren'. :
Dan vink je toch nee aan, probleem opgelost.

Maar weer erg typisch, men klikt "ja" aan, maar weet niet waar tegen men ja zegt en dan achteraf zaniken :mrgreen:

We weten allemaal dat je niet alleen ja zegt tegen dat ene zinnetje, daar hangt nog een hele riedel tekst aan die we allemaal niet lezen.

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 27 apr 2011, 10:07

Wat een hufters bij TomTom. :bag:
Naar hun klanten flitspaallokaties promoten en via de achterdeur de politie :police: tegen betaling vertellen waar we lekker doorrijden.
Dus NOOIT meer zo'n stomstom voor mij :protest:
Pennucciracing Luco schreef:
Petrolhead Tom schreef:

© ANP
Als ze het systeem koppelen aan een computer om bijvoorbeeld een wegenkaart te vernieuwen, wordt gevraagd of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren'. :
Dan vink je toch nee aan, probleem opgelost.

Maar weer erg typisch, men klikt "ja" aan, maar weet niet waar tegen men ja zegt en dan achteraf zaniken :mrgreen:

We weten allemaal dat je niet alleen ja zegt tegen dat ene zinnetje, daar hangt nog een hele riedel tekst aan die we allemaal niet lezen.
Ja, maar dan moet iedereen nee zeggen......... dat gaat niet lukken.
Laatst gewijzigd door Herman Gast op 27 apr 2011, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 10:09

Goed punt Luco maar wie verwacht nou dat er ergens in die hele riedel tekst staat dat TomTom die info doorspeelt naar de politie, als het er al in staat. Het is toch raar. TomTom heeft er ogenschijnlijk nul belang bij om die gegevens te verkopen. Ja uiteraard zal daar een vergoeding voor betaald worden maar veel kan dit niet zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 apr 2011, 10:13

Liever een KomKom vaginatiesysteem.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 apr 2011, 10:25

Je gewoon aan de snelheid houden en er is niets aan de hand. Wat maken die gegevens nou uit, we hebben toch niets te verbergen? :bag: :stom:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 10:27

Vrees niet medeweggebruikers! Ik heb een boze mail naar TomTom gestuurd waarin ik om opheldering vraag.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 27 apr 2011, 10:36

Pennucciracing Luco schreef:We weten allemaal dat je niet alleen ja zegt tegen dat ene zinnetje, daar hangt nog een hele riedel tekst aan die we allemaal niet lezen.

http://www.tomtom.com/nl_nl/legal/privacy/" onclick="window.open(this.href);return false;

De Persoonlijke Gegevens die wij van U verzamelen, helpen ons informatie te krijgen over onze bezoekers en klanten. Wij gebruiken deze informatie om U onze producten en diensten en de producten en diensten van onze zorgvuldig geselecteerde partners te leveren,....................
Chris = blije Garmin gebruiker!
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 27 apr 2011, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 10:40

Man man man, wat ben ik blij zeg. Stond afgelopen zaterdag nog met een nieuwe live1000 in de handen. Heb toch nog maar even gewacht. Ik wist toen niet waarom. Ineens wordt alles me duidelijk. :mrgreen:

Elise

Bericht door Elise » 27 apr 2011, 10:48

Petrolhead Tom schreef:Ja uiteraard zal daar een vergoeding voor betaald worden maar veel kan dit niet zijn.
Ik denk dat het vele malen meer is dan jij denkt.......

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 27 apr 2011, 10:52

...al iemand nou ff een website website maakt, standaard mail erin klikt, naam invullen en zo een storm strom aan mailtjes aan Tom Tom veroorzaakt...

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 10:52

Elise schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ja uiteraard zal daar een vergoeding voor betaald worden maar veel kan dit niet zijn.
Ik denk dat het vele malen meer is dan jij denkt.......
Waarschijnlijk heb je nog gelijk ook. :wtf:

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2011, 11:02

Chris van S. schreef:
Pennucciracing Luco schreef:We weten allemaal dat je niet alleen ja zegt tegen dat ene zinnetje, daar hangt nog een hele riedel tekst aan die we allemaal niet lezen.

http://www.tomtom.com/nl_nl/legal/privacy/" onclick="window.open(this.href);return false;

De Persoonlijke Gegevens die wij van U verzamelen, helpen ons informatie te krijgen over onze bezoekers en klanten. Wij gebruiken deze informatie om U onze producten en diensten en de producten en diensten van onze zorgvuldig geselecteerde partners te leveren,....................
Chris = blije Garmin gebruiker!
Deze is in dit geval van belang denk ik
•TomTom kan Anonieme Informatiebestanden uit Persoonlijke Gegevens creëren door informatie waarmee u kunt worden geïdentificeerd (zoals Uw naam) daaruit weg te laten. TomTom kan naar eigen inzicht deze Anonieme Informatie gebruiken om gebruikspatronen te analyseren om al onze diensten te verbeteren en nieuwe diensten te ontwikkelen, en behoudt zich het recht voor om Anonieme Informatie aan derden bekend te maken.
Denk je dat het bij Garmin anders is?? :please:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 11:07

Er staat niks in de algemene voorwaarden. Nu is het wel zo dat Garmin net pas bezig is om een soortgelijke live diens te lanceren dus het zou in de toekomst inderdaad kunnen veranderen.

http://www.garmin.nl/page/?id=84

Elise

Bericht door Elise » 27 apr 2011, 11:12

Chris van S. schreef:Chris = blije Garmin gebruiker!
Jij denkt dat de politie alleen TomTom gebruikers gaat flitsen?

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2011, 11:14

Petrolhead Tom schreef:Er staat niks in de algemene voorwaarden. Nu is het wel zo dat Garmin net pas bezig is om een soortgelijke live diens te lanceren dus het zou in de toekomst inderdaad kunnen veranderen.

http://www.garmin.nl/page/?id=84
Jammer Tom, dat zijn de algemene voorwaarden, dat is wat anders dan de privacyverklaring, en die is bij Garmin ook vaag.
Privacy verklaring
Garmin (Nederland) streeft ernaar om de persoonlijke levenssfeer van bezoekers van haar website zoveel mogelijk te waarborgen. De veiligheid van informatie die via internet wordt overgebracht kan echter niet worden gegarandeerd. In de volgende paragrafen vindt u een algemene omschrijving van het soort informatie dat op Garmin (Nederland)-websites worden verzameld en van de manier waarop Garmin (Nederland) daarvan gebruikt maakt.

Persoonsgegevens
Garmin (Nederland) verzamelt en verwerkt persoonsgegevens, waaronder naam, adres, telefoonnummer, e-mail adres of andere informatie uitsluitend als deze op vrijwillige basis op de website aan Garmin (Nederland) is doorgegeven. De door ons opgeslagen gegevens zijn dan ook altijd overeenkomstig de door u verstrekte gegevens. Garmin (Nederland) of de bedrijven waarmee Garmin (Nederland) samenwerkt, verzamelt deze gegevens onder andere om de volgende redenen:

◦om het niveau van de dienstverlening en de inhoud van de website te verbeteren
◦om u de informatie te kunnen verschaffen waarom u hebt verzocht
◦om uw mening over onze diensten te kunnen vragen
◦en in het algemeen voor interne doeleinden
Garmin (Nederland) verstrekt onder geen enkele voorwaarde uw persoonlijke gegevens aan externe adverteerders.

Conform de geldende wetgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens (in Nederland is dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens), kan het zijn dat u het recht heeft om van Garmin (Nederland) (de verantwoordelijke) een uitdraai te ontvangen van de gegevens die wij over u verzameld hebben en eventuele onnauwkeurigheden in die gegevens te laten verbeteren.

Overige gegevens
Ten behoeve van intern beheer en statistiek kan Garmin (Nederland) daarnaast ook niet tot natuurlijke personen herleidbare informatie verwerken, zoals het aantal bezoeken aan onze websites, het aantal bezoekers aan elke pagina van onze websites en de IP-adressen van de internet service providers van onze bezoekers. Wij gebruiken deze informatie, die geheim blijft, om inzicht te krijgen in de manier waarop onze bezoekers gebruikmaken van deze website, zodat wij deze kunnen verbeteren. Wij kunnen die informatie ook delen met andere Garmin (Nederland) bedrijven.

Het gebruik van IP-adressen
Een Internet Protocol (IP) adres is een groep cijfers die automatisch wordt toegekend aan uw computer telkens wanneer u inlogt bij uw internet service provider of via het local area network (LAN) of wide area network (WAN) van uw organisatie. Webservers identificeren uw computer automatisch op basis van het IP-adres dat er, terwijl u on-line bent, aan is toegekend. Garmin (Nederland) verzamelt IP-adressen voor de systeemadministratie en om het gebruik van onze websites te controleren. Wij koppelen normaal gesproken het IP-adres van een gebruiker echter niet aan informatie die herleidbaar is tot een natuurlijk persoon. Dit betekent dat elke bezoek van een gebruiker wordt geregistreerd, maar dat die gebruiker voor ons anoniem blijft. Wij kunnen echter IP-adressen gebruiken voor het identificeren van gebruikers van onze site als wij dit noodzakelijk achten om naleving van de voorwaarden die gelden voor het gebruik van onze website af te dwingen of om onze dienstverlening, onze site of andere gebruikers te beschermen
Jammer dat bv de politie geen adverteerders zijn :roflol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 27 apr 2011, 11:15

Elise schreef:
:mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 27 apr 2011, 11:17

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling !
Politie gebruikt gegevens, Tom Tom zet de politiegegevens weer in de Tom Tom en dan is de radarverklikker overbodig !

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 27 apr 2011, 11:27

partyondude schreef:
Elise schreef:
:mrgreen:
LOL! Ach, het zal een kwestie van tijd zijn en dan zal Becker en Garmin ook vriendjes zijn met de politie.
Dus +1 met DVH.

Ik snap alleen niet waarom we ons druk maken. Wie gaat er lekker buiten "spelen" met de Tom Tom aan?
Om te horen bij 200+: "sla nu rechtsaf"?

Kortom, plaats een oproep dat iedereen de Stom Stom in het dashbordkastje flikkert. En alleen gebruikt als je de weg kwijt bent. Op dat moment rijd je volgens mij toch niet te hard.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 apr 2011, 11:34

Ik snap alleen niet waarom we ons druk maken. Wie gaat er lekker buiten "spelen" met de Tom Tom aan?
Nu heb ik geen TomTom, maar een andere navi.

Maar vind het altijd wel leuk om te zien wat mijn hoogst gemeten GPS snelheid is. :mrgreen:

Meestal gebeurt dat wel op hetzelfde stukje, dus als ze die info doorspelen....... :stom:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2011, 11:36

Chris van S. schreef: LOL! Ach, het zal een kwestie van tijd zijn en dan zal Becker en Garmin ook vriendjes zijn met de politie.
Dus +1 met DVH.

Kortom, plaats een oproep dat iedereen de Stom Stom in het dashbordkastje flikkert. En alleen gebruikt als je de weg kwijt bent. Op dat moment rijd je volgens mij toch niet te hard.
+1 ik gebruik dat ding oko bijna nooit... alleen als ik een adres zoek in een wijk/stad en dan ben je toch niet bezig met te hard rijden...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 27 apr 2011, 11:39

Ze zouden er beter aan doen om die gestolen Tom Tom's zo weer op te sporen en dat aan de politie door te geven.

Plaats reactie