The Racing Dynamics AI-LSD

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

The Racing Dynamics AI-LSD

Bericht door Mathieu » 21 feb 2007, 12:24


Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 21 feb 2007, 12:56

Het M diff is nou ook niet bepaald slecht te noemen.Au contraire. Ja dat ie even een nanoseconde denkt bij de M3 E46 alvorens te gaan 'sperren'. Ik weet niet wat dit ding beter zou doen dan het 0-100% M sperdiff.Snellere reactietijd?

:?:

Andre zeg het maar.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 21 feb 2007, 14:47

Het ding lijkt als twee druppels water op het differentieel van Drexler:

Racing Dynamics:

[img:89:100]http://www.racdyn.com/Images/E46_M3/AI_LSD.jpg[/img]

Drexler:

[img:200:166]http://www.drexler-motorsport.de/images ... ogy_01.jpg[/img]

Vergelijk dat met andere lsd's op deze pagina.

Ik zou er nu ook een moeten hebben hier binnenin:

[img=600,399:600:399]http://tweakers.net/ext/f/ff7949d1ec842 ... e/full.jpg[/img]

Morgen wordt ie onder de auto gezet :) .

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 21 feb 2007, 14:52

Is gewoon dezelfde, joh.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2007, 15:09

Ja is gewoon hetzelfde, Unox in een blikje huismerk soep.

Alleen zal die nu wel 2 keer zoveel kosten.

Tom
Berichten: 22222
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 21 feb 2007, 15:42

Femme
Ben erg benieuwd naar je ervaringen en of het het geld waard is.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 feb 2007, 16:52

Lijkt echt sprekend op mijn diff, maar dan nieuw en iets boller. Die van Femme.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39999
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 feb 2007, 23:01

Goed bezig Femme! 8)

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 22 feb 2007, 19:33

Zit hij er onder?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12986
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 22 feb 2007, 20:55

Femme schreef:Morgen wordt ie onder de auto gezet :) .
Welke van de 3? :P

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 feb 2007, 00:12

Het diff is er vandaag onder gezet door Ekris. Die vonden het overigens prima, geen vragen gewoon doen.

Het eerste goede nieuws is dat er geen enkele problemen zijn met de tractiecontrole. Alleen in hele korte bochten zie ik soms het lampje flikkeren zonder overigens iets te merken. Voor de rest weinig ingrepen gezien ondanks het feit dat ik vanavond het gas er goed op heb gehad in de DTC-stand.

Het verschil in eindoverbrenging van het nieuwe differentieel (3,46:1 ipv 3,23:1) is goed te merken. Vooral de acceleratie in de derde versnelling vind ik belangrijk omdat ik die vaak gebruik hier op de Achterhoekse buitenwegen. De hogere toerentallen zijn goed werkbaar. 130km/h is 3000 toeren in de zesde versnelling. II gaat tot 100km/h, III tot 150km/h. De topsnelheid is nauwelijks minder geworden. Eerste haalde ik 280 op de teller bij bijna 6000 toeren, nu 275 bij 6500. Eigenlijk maak ik dus gewoon beter gebruik van m'n powerband (max vermogen zou bij 6300 toeren moeten zijn maar de vermogenskromme laat ook zien dat het vermogen tot de begrenzer bij 7200 eigenlijk nauwelijks afneemt). Hij is merkbaar vlotter geworden, maar ik ben blij dat ik niet voor een nog kortere overbrengingsverhouding ben gegaan. Ik ken een voorbeeld van iemand die z'n Alpina heeft voorzien van de achteras van een M3 met een eindoverbrenging van 3,63:1 maar dat lijkt me teveel van het goede.

Ik wist vooraf niet wat ik van het sperdiff moest verwachten. Ik wilde het puur doen vanwege de technische superieuriteit, dwz de betere verdeling van het koppel op de achterwielen. Donuts draaien en driften interesseren me weinig. Ik kom daar ook nauwelijks aan toe omdat de wagen zoveel grip heeft.

Nu met het sperdiff lijkt de auto meer overstuurt in volgas genomen bochten. Je voelt als het ware de kont meesturen. De tractie op oneffen wegdek is ook merkbaar verbeterd. Ik deed een lancering bij een stoplicht met erg hobbelig asfalt waar de aandrijving eerst gekke dingen deed maar nu gewoon smooth gaat. Bij Barneveld ging ik in een mooie draaier de A1 op en leek de auto tot veel hogere bochtensnelheden in staat, hij voelde beter op de weg geplant.

Als je er met de bridgeclub op uit gaat heb je niets aan een sperdiff maar heb je veel vermogen en ga je voor het stevige werk dan merk je de subtiele verschillen.

Mijn sper heeft een setup voor straatgebruik ("50/40 (45/30)", ik weet nog niet precies hoe ik dat moet ontcijferen, hij is iig niet 100 procent sperrend).

Het is overigens wel grappig om te zien hoe simpel zo'n open differentieel eruit ziet (de onderdelen die uit de originele differentieelbehuizing kwamen waren door Drexler meegestuurd). Dat is engineering van Lego-niveau.
Laatst gewijzigd door Femme op 23 feb 2007, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 feb 2007, 00:33

Mooi verslag

Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 23 feb 2007, 08:13

Het gaat om de Alpina Z4 neem ik aan en daar zat nog geen sperdiff in?
En die onderste foto dat is je nieuwe sperdiff, met BMW stickers, dus een BMW sperdiff, van wie/wat/hoe?

Prima verslag, maar ik begrijp het blijkbaar niet helemaal. :?:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 feb 2007, 08:31

Robin dat is een nieuw diff.huis

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 feb 2007, 08:44

Hij is ingebouwd in de Z4.

Op de foto zie je een nieuwe originele achteras voor een E46. Deze past ook op de Z4. Het open differentieel in de achteras is door Drexler vervangen door hun sperdifferentieel.

Je kunt ook je bestaande achteras/differentieelbehuizing opsturen maar dan zit je met een paar weken downtime van je auto. Mijn bestelling duurde in totaal bijna drie maanden van de eerste contacten tot de uiteindelijke levering. Dat kwam ook op ze bepaalde dingen niet erg handig aanpakte. Er waren medewerkers die verkeerde adressen in hun replyveld hadden ingevuld (lykins@drexler-motorsport.de ipv b.lykens@drexler-motorsport.de). De geschaftsfuhrerin had nogal moeite om mijn BTW-nummer te ontvangen (paar keer opgestuurd per email, faxen lukte niet en vervolgens maar terruggegrepen op old skool briefpost). Vervolgens braaf drie weken zitten wachten en maar weer eens contact opgenomen. Toon bleek er een 'logistiek probleem' te zijn geweest waardoor mijn order niet was verstuurd :roll: . Een dag later had ik 'm in huis.

Verder heeft een nieuwe achteras als voordeel dat het je mogelijkheid biedt om een andere eindoverbrengingsverhouding te kiezen, hoewel dat bij een bestaande achteras wellicht ook wel door hun aangepast kan worden.

Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 23 feb 2007, 10:10

Ah zoals Andre het ook heeft gedaan, duidelijk.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 feb 2007, 10:27

Het driften gaat ook wel goed komen merk ik. Zonet ging ik even vanuit stilstand volgas in een flauwe bocht met klinkers die niet helemaal droog was en de achterkant ging lekker zijwaarts.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 23 feb 2007, 10:38

Pas maar op met dat driften.
Voor het zelfde geld staan je wielen wel onder een hele rare hoek onder de auto dankzij een stoeprand of iets dergelijks.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 23 feb 2007, 10:39

Zorgt het toevoegen van een sper zoals dit nu ook nog voor elektronische problemen (DSC/DTC?) Kun je nog gewoon met die rommel aan rijden of schiet het ding dan in een soort "noodloop" omdat de sensoren de dingen die gebeuren door de sperwerking niet kunnen bevatten/op een juiste manier verwerken?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 feb 2007, 10:59

Ik was niet van plan om op de straat te gaan driften. Sowieso ben ik daar niet goed in en op de wegen waar ik rij is er helemaal geen ruimte voor, daar zit je direct in een sloot of tegen een boom als het mis gaat (daarom heb ik mijn stumperhulpje meestal wel aan, die weet veel beter hoeveel grip de banden in de specifieke situatie hebben en kan vier wielen afzonderlijk afremmen wat ik met mijn rempedaal niet kan).

DSC/DTC heeft er geen enkele moeite mee behalve bij haakse bochten, bijv. als je in de bbk de hoek om moet. Dan zie ik soms het icoontje voor enkele seconden oplichten en zit er soms een raar gevoel in de auto (terwijl ik dan gewoon rustig rij). In grenssituaties doet DSC/DTC nog steeds zijn werk. Op droog wegdek heb ik heb lampje nauwelijks actief zien zijn en ik heb (in de DTC-stand) niets van ingrepen gemerkt, dus het mechanische sperdifferentieel werk gewoon soepel samen met de elektronica.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 feb 2007, 21:36

Cool, ik ging met mijn vriendin naast me over het Velperplein (niet eens zo heel hard) en ze zij meteen dat ze de auto erg anders vond reageren dan wat ze gewend was (rustiger, beter gecontroleerd). Dat was drie kwartier nadat ik haar had uitgelegd wat een sper doet :lol: .

Dus zelfs de passagiers merken het verschil :D .

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 24 feb 2007, 01:43

Ja mijn vrouw zei laatst ook al hij rijdt toch anders volgens mij voel ik een 90 procent sperretje.

Dus ik zei bedoel je 90 procent sperti.

Nee sperretje hoor. Dus ik Mc laren bellen als er nog een vacature vrij was voor een race engineer.

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 24 feb 2007, 01:54

hehehe.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Reihen 6, S-RS, Thomas H en 8 gasten