Is dat wat
The Racing Dynamics AI-LSD
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
-
Robin
- Berichten: 56285
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Het ding lijkt als twee druppels water op het differentieel van Drexler:
Racing Dynamics:
[img:89:100]http://www.racdyn.com/Images/E46_M3/AI_LSD.jpg[/img]
Drexler:
[img:200:166]http://www.drexler-motorsport.de/images ... ogy_01.jpg[/img]
Vergelijk dat met andere lsd's op deze pagina.
Ik zou er nu ook een moeten hebben hier binnenin:
[img=600,399:600:399]http://tweakers.net/ext/f/ff7949d1ec842 ... e/full.jpg[/img]
Morgen wordt ie onder de auto gezet
.
Racing Dynamics:
[img:89:100]http://www.racdyn.com/Images/E46_M3/AI_LSD.jpg[/img]
Drexler:
[img:200:166]http://www.drexler-motorsport.de/images ... ogy_01.jpg[/img]
Vergelijk dat met andere lsd's op deze pagina.
Ik zou er nu ook een moeten hebben hier binnenin:
[img=600,399:600:399]http://tweakers.net/ext/f/ff7949d1ec842 ... e/full.jpg[/img]
Morgen wordt ie onder de auto gezet
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- MartijnGizmo
- Berichten: 13056
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Het diff is er vandaag onder gezet door Ekris. Die vonden het overigens prima, geen vragen gewoon doen.
Het eerste goede nieuws is dat er geen enkele problemen zijn met de tractiecontrole. Alleen in hele korte bochten zie ik soms het lampje flikkeren zonder overigens iets te merken. Voor de rest weinig ingrepen gezien ondanks het feit dat ik vanavond het gas er goed op heb gehad in de DTC-stand.
Het verschil in eindoverbrenging van het nieuwe differentieel (3,46:1 ipv 3,23:1) is goed te merken. Vooral de acceleratie in de derde versnelling vind ik belangrijk omdat ik die vaak gebruik hier op de Achterhoekse buitenwegen. De hogere toerentallen zijn goed werkbaar. 130km/h is 3000 toeren in de zesde versnelling. II gaat tot 100km/h, III tot 150km/h. De topsnelheid is nauwelijks minder geworden. Eerste haalde ik 280 op de teller bij bijna 6000 toeren, nu 275 bij 6500. Eigenlijk maak ik dus gewoon beter gebruik van m'n powerband (max vermogen zou bij 6300 toeren moeten zijn maar de vermogenskromme laat ook zien dat het vermogen tot de begrenzer bij 7200 eigenlijk nauwelijks afneemt). Hij is merkbaar vlotter geworden, maar ik ben blij dat ik niet voor een nog kortere overbrengingsverhouding ben gegaan. Ik ken een voorbeeld van iemand die z'n Alpina heeft voorzien van de achteras van een M3 met een eindoverbrenging van 3,63:1 maar dat lijkt me teveel van het goede.
Ik wist vooraf niet wat ik van het sperdiff moest verwachten. Ik wilde het puur doen vanwege de technische superieuriteit, dwz de betere verdeling van het koppel op de achterwielen. Donuts draaien en driften interesseren me weinig. Ik kom daar ook nauwelijks aan toe omdat de wagen zoveel grip heeft.
Nu met het sperdiff lijkt de auto meer overstuurt in volgas genomen bochten. Je voelt als het ware de kont meesturen. De tractie op oneffen wegdek is ook merkbaar verbeterd. Ik deed een lancering bij een stoplicht met erg hobbelig asfalt waar de aandrijving eerst gekke dingen deed maar nu gewoon smooth gaat. Bij Barneveld ging ik in een mooie draaier de A1 op en leek de auto tot veel hogere bochtensnelheden in staat, hij voelde beter op de weg geplant.
Als je er met de bridgeclub op uit gaat heb je niets aan een sperdiff maar heb je veel vermogen en ga je voor het stevige werk dan merk je de subtiele verschillen.
Mijn sper heeft een setup voor straatgebruik ("50/40 (45/30)", ik weet nog niet precies hoe ik dat moet ontcijferen, hij is iig niet 100 procent sperrend).
Het is overigens wel grappig om te zien hoe simpel zo'n open differentieel eruit ziet (de onderdelen die uit de originele differentieelbehuizing kwamen waren door Drexler meegestuurd). Dat is engineering van Lego-niveau.
Het eerste goede nieuws is dat er geen enkele problemen zijn met de tractiecontrole. Alleen in hele korte bochten zie ik soms het lampje flikkeren zonder overigens iets te merken. Voor de rest weinig ingrepen gezien ondanks het feit dat ik vanavond het gas er goed op heb gehad in de DTC-stand.
Het verschil in eindoverbrenging van het nieuwe differentieel (3,46:1 ipv 3,23:1) is goed te merken. Vooral de acceleratie in de derde versnelling vind ik belangrijk omdat ik die vaak gebruik hier op de Achterhoekse buitenwegen. De hogere toerentallen zijn goed werkbaar. 130km/h is 3000 toeren in de zesde versnelling. II gaat tot 100km/h, III tot 150km/h. De topsnelheid is nauwelijks minder geworden. Eerste haalde ik 280 op de teller bij bijna 6000 toeren, nu 275 bij 6500. Eigenlijk maak ik dus gewoon beter gebruik van m'n powerband (max vermogen zou bij 6300 toeren moeten zijn maar de vermogenskromme laat ook zien dat het vermogen tot de begrenzer bij 7200 eigenlijk nauwelijks afneemt). Hij is merkbaar vlotter geworden, maar ik ben blij dat ik niet voor een nog kortere overbrengingsverhouding ben gegaan. Ik ken een voorbeeld van iemand die z'n Alpina heeft voorzien van de achteras van een M3 met een eindoverbrenging van 3,63:1 maar dat lijkt me teveel van het goede.
Ik wist vooraf niet wat ik van het sperdiff moest verwachten. Ik wilde het puur doen vanwege de technische superieuriteit, dwz de betere verdeling van het koppel op de achterwielen. Donuts draaien en driften interesseren me weinig. Ik kom daar ook nauwelijks aan toe omdat de wagen zoveel grip heeft.
Nu met het sperdiff lijkt de auto meer overstuurt in volgas genomen bochten. Je voelt als het ware de kont meesturen. De tractie op oneffen wegdek is ook merkbaar verbeterd. Ik deed een lancering bij een stoplicht met erg hobbelig asfalt waar de aandrijving eerst gekke dingen deed maar nu gewoon smooth gaat. Bij Barneveld ging ik in een mooie draaier de A1 op en leek de auto tot veel hogere bochtensnelheden in staat, hij voelde beter op de weg geplant.
Als je er met de bridgeclub op uit gaat heb je niets aan een sperdiff maar heb je veel vermogen en ga je voor het stevige werk dan merk je de subtiele verschillen.
Mijn sper heeft een setup voor straatgebruik ("50/40 (45/30)", ik weet nog niet precies hoe ik dat moet ontcijferen, hij is iig niet 100 procent sperrend).
Het is overigens wel grappig om te zien hoe simpel zo'n open differentieel eruit ziet (de onderdelen die uit de originele differentieelbehuizing kwamen waren door Drexler meegestuurd). Dat is engineering van Lego-niveau.
Laatst gewijzigd door Femme op 23 feb 2007, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Robin
- Berichten: 56285
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Hij is ingebouwd in de Z4.
Op de foto zie je een nieuwe originele achteras voor een E46. Deze past ook op de Z4. Het open differentieel in de achteras is door Drexler vervangen door hun sperdifferentieel.
Je kunt ook je bestaande achteras/differentieelbehuizing opsturen maar dan zit je met een paar weken downtime van je auto. Mijn bestelling duurde in totaal bijna drie maanden van de eerste contacten tot de uiteindelijke levering. Dat kwam ook op ze bepaalde dingen niet erg handig aanpakte. Er waren medewerkers die verkeerde adressen in hun replyveld hadden ingevuld (lykins@drexler-motorsport.de ipv b.lykens@drexler-motorsport.de). De geschaftsfuhrerin had nogal moeite om mijn BTW-nummer te ontvangen (paar keer opgestuurd per email, faxen lukte niet en vervolgens maar terruggegrepen op old skool briefpost). Vervolgens braaf drie weken zitten wachten en maar weer eens contact opgenomen. Toon bleek er een 'logistiek probleem' te zijn geweest waardoor mijn order niet was verstuurd
. Een dag later had ik 'm in huis.
Verder heeft een nieuwe achteras als voordeel dat het je mogelijkheid biedt om een andere eindoverbrengingsverhouding te kiezen, hoewel dat bij een bestaande achteras wellicht ook wel door hun aangepast kan worden.
Op de foto zie je een nieuwe originele achteras voor een E46. Deze past ook op de Z4. Het open differentieel in de achteras is door Drexler vervangen door hun sperdifferentieel.
Je kunt ook je bestaande achteras/differentieelbehuizing opsturen maar dan zit je met een paar weken downtime van je auto. Mijn bestelling duurde in totaal bijna drie maanden van de eerste contacten tot de uiteindelijke levering. Dat kwam ook op ze bepaalde dingen niet erg handig aanpakte. Er waren medewerkers die verkeerde adressen in hun replyveld hadden ingevuld (lykins@drexler-motorsport.de ipv b.lykens@drexler-motorsport.de). De geschaftsfuhrerin had nogal moeite om mijn BTW-nummer te ontvangen (paar keer opgestuurd per email, faxen lukte niet en vervolgens maar terruggegrepen op old skool briefpost). Vervolgens braaf drie weken zitten wachten en maar weer eens contact opgenomen. Toon bleek er een 'logistiek probleem' te zijn geweest waardoor mijn order niet was verstuurd
Verder heeft een nieuwe achteras als voordeel dat het je mogelijkheid biedt om een andere eindoverbrengingsverhouding te kiezen, hoewel dat bij een bestaande achteras wellicht ook wel door hun aangepast kan worden.
-
Martijn
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik was niet van plan om op de straat te gaan driften. Sowieso ben ik daar niet goed in en op de wegen waar ik rij is er helemaal geen ruimte voor, daar zit je direct in een sloot of tegen een boom als het mis gaat (daarom heb ik mijn stumperhulpje meestal wel aan, die weet veel beter hoeveel grip de banden in de specifieke situatie hebben en kan vier wielen afzonderlijk afremmen wat ik met mijn rempedaal niet kan).
DSC/DTC heeft er geen enkele moeite mee behalve bij haakse bochten, bijv. als je in de bbk de hoek om moet. Dan zie ik soms het icoontje voor enkele seconden oplichten en zit er soms een raar gevoel in de auto (terwijl ik dan gewoon rustig rij). In grenssituaties doet DSC/DTC nog steeds zijn werk. Op droog wegdek heb ik heb lampje nauwelijks actief zien zijn en ik heb (in de DTC-stand) niets van ingrepen gemerkt, dus het mechanische sperdifferentieel werk gewoon soepel samen met de elektronica.
DSC/DTC heeft er geen enkele moeite mee behalve bij haakse bochten, bijv. als je in de bbk de hoek om moet. Dan zie ik soms het icoontje voor enkele seconden oplichten en zit er soms een raar gevoel in de auto (terwijl ik dan gewoon rustig rij). In grenssituaties doet DSC/DTC nog steeds zijn werk. Op droog wegdek heb ik heb lampje nauwelijks actief zien zijn en ik heb (in de DTC-stand) niets van ingrepen gemerkt, dus het mechanische sperdifferentieel werk gewoon soepel samen met de elektronica.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Cool, ik ging met mijn vriendin naast me over het Velperplein (niet eens zo heel hard) en ze zij meteen dat ze de auto erg anders vond reageren dan wat ze gewend was (rustiger, beter gecontroleerd). Dat was drie kwartier nadat ik haar had uitgelegd wat een sper doet
.
Dus zelfs de passagiers merken het verschil
.
Dus zelfs de passagiers merken het verschil
-
Andre
- Berichten: 11445
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten
