Das leuk, maar stel dat ik van een Elise overstap naar een GT3, wie gaat dat dan betalen. Wat mij betreft moet je de ander volledig schadeloos stellen.
Wat bedoel je met volledig schadeloos? Dat iemand cash het schadebedrag uitbetaald? Wat is het verschil met opgeven aan de verzekering en de misgelopen no-claim (over de jaren heen tot je op het oude niveau zit) door de veroorzaker laten betalen? Onder de streep is dat laatste toch niet nadelig dan?
Dat die verzekeringskosten hoger zijn bij een GT3 dan bij een Elise lijkt mij vanzelfsprekend.
Stel, ik ben de Elise zat, ik stap over naar een GT3 en neem daarvoor mijn schadevrije jaren minus de schadeaftrekjaren mee, wie gaat dan het verschil betalen in verzekeringspremie die je extra moet betalen omdat ik nu minder schadevrije jaren heb? De berekening van de verzekeringsmaatschappij zal op basis van de Elise zijn...
Daarbij stel, ik blijf wel de Elise rijden, maar ik maak zelf nog een keer brokken, moet ik evenredig veel meer betalen. Of stel, zoals ik heb, dat ik bij een schade niet terug ga in no claim maar wel in jaren, wat wordt er dan betaald? En hoe wordt er gerekend vanuit de verzekering? Geen schade zou ik bv op trede 12 staan na 4 jaar, maar nu sta ik na 4 jaar weer op mijn oude trede en niet op 12! Hoe lang blijf je dat meeslepen? Buiten maximaal aantal schadevrije jaren, kan je afhankelijk van je maatschappij een of meerdere schades claimen bij langere tijd schadevrij buiten de max no claim om? Hoe ga je ook daar mee om?
Je bent hoe dan ook het haasje bij verzekeringsmaatschappijen. Daarom dus, zolang het niet over miljoenen gaat, buiten de verzekering aftikken.