Brokken=dokken? Of toch niet.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Je leent je auto uit en de ander maakt brokken

Dat is volledig mijn risico, had ik die auto maar niet moeten uitlenen.
6
8%
De ander betaald alleen bedragen waarbij verzekering niet nodig is (velgschade, krasje etc.).
12
17%
De ander betaald alles, ook mijn evt. misgelopen no-claim.
53
75%

Totaal aantal stemmen: 71

Tom

Brokken=dokken? Of toch niet.

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 16:12

N.a.v. http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 50#p749250" onclick="window.open(this.href);return false; over het lenen van andermans auto. Zeker het gemak waarmee het soms gaat.

Je leent je auto uit en de ander maakt brokken. Ik ben het blijkbaar niet eens met Hielke en vind dat brokken=dokken (ook misgelopen no-claim bij het zakken in verzekeringstredes). Wat is voor jou vanzelfsprekend? Ik heb het idee dat men daar geen afspraken over maakt, dus tijd voor een poll :)

Marc R

Re: Brokken=dokken? Of toch niet.

Bericht door Marc R » 26 apr 2011, 16:14

Als jij je auto uitleent,dan stem je in feite toe.

Dus dan is meteen ook jouw eigen verzekering aansprakelijk.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 apr 2011, 16:18

Heb eens een proefrit gemaakt op een motor. Van te voren de afspraak gemaakt: brokken = dokken.

En inderdaad ging ik tijdens de proefrit ('s avonds, donker, klein weggetje, grind in bocht) onderuit :bag: . Klote maar wel netjes mijn woord gehouden toen. Afspraak is afspraak.

Eens dus met de stelling: Schade maken is betalen. Maar het verstandigst is wel om van te voren afspraken te maken hierover.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 16:19

Duidelijk, optie 3. Ben alleen bereid om verzekering in te schakelen bij letselschade.

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 16:21

Ruben schreef:Duidelijk, optie 3. Ben alleen bereid om verzekering in te schakelen bij letselschade.
Ruben bij de derde optie kan het ook gewoon via verzekering lopen. Bedoel niet dat iemand cash al je schade moet vergoeden. Maar wel de misgelopen no-claim van jouw verzekering! Je komt ineens wat tredes lager dankzij die schade. Het verschil (kan een verzekeringsmaatschappij gewoon voor je uitrekenen) zou diegene die brokken maakt dan moeten vergoeden zodat jij er netto niet op achteruit gaat.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 16:24

Tom schreef:
Ruben schreef:Duidelijk, optie 3. Ben alleen bereid om verzekering in te schakelen bij letselschade.
Ruben bij de derde optie kan het ook gewoon via verzekering lopen. Bedoel niet dat iemand cash al je schade moet vergoeden. Maar wel de misgelopen no-claim van jouw verzekering! Je komt ineens wat tredes lager dankzij die schade. Het verschil (kan een verzekeringsmaatschappij gewoon voor je uitrekenen) zou diegene die brokken maakt dan moeten vergoeden zodat jij er netto niet op achteruit gaat.
Das leuk, maar stel dat ik van een Elise overstap naar een GT3, wie gaat dat dan betalen. Wat mij betreft moet je de ander volledig schadeloos stellen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 26 apr 2011, 16:26

FWIW... heb ik voor optie 2 gestemd.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 26 apr 2011, 16:31

Laatst de ascona racer van mijn zwager mee genomen naar een DF trackday. Van ten voren aangegeven dat ik gemaakte schade aan de koets zelf betaal, maar technische mankementen niet.

Wil het toch dat er een drijfstanglager uit ligt.. Was ook gebeurd als hij er zelf mee had gereden dus die kosten ga ik dan niet betalen.

Mocht ik de auto in de grindbak zetten dan lijkt het me logisch dat ik die schade betaal.

Zelfde geldt voor rijden op de openbare weg. Brokken maken is betalen. In de Viper rij alleen IK en niemand anders hoe goed diegene ook kan rijden. (uiteraard is er altijd een uitzondering op de regel, maar heb slechte ervaringen)

dvh

Bericht door dvh » 26 apr 2011, 16:37

Ben het met Tom eens.
Dat verzekeringsgat waar je in terecht komt kan honderden zoniet duizenden euro's schelen op jaarbasis.
" sorry" heb je op dat moment weinig aan.

Vind persoonlijk dat het fatsoenlijk is om deze kosten voor een bepaalde periode te vergoeden.

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2011, 16:43

Mensen laten rijden in jou auto op het circuit welke meestal onverzekerd is, is eigenlijk helemaal een no go.

Dan heb je inderdaad nog de verhalen achteraf mocht er wat gebeuren. Remmen weigerden, federal band ploft etc. Bij wie ligt de schuld dan.

Net als al die foto s die ik zag over de GT events.

Laurens rijdt in de 1M de nauta s in porsche s. Het is ze allemaal gegund maar!!!
Er worden meestal nooit vragen gesteld totdat het misgaat.

Ik zeg altijd als je blind in andersmans auto s stapt dan moet je zeker zijn dat je genoeg geld op rekening hebben staan om evt schade, totallos te kunnen uitbetalen. Kan je dat niet dan ben je knettergek om in andermans auto s te gaan rijden. Mits de eigenaar het risico volledig zelf neemt maar dan heb je naar mijn idee ook een steekje los.

Als je namelijk in andersmans auto s rijd denk je nooit dat het mis kan gaan. Maar het is heel snel klaar. Olie op de baan stuurfout van je zelf of ander. Mechanisch iets niet goed etc. Er zijn vele factoren waar dus grote risico s aan hangen.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2011, 16:44

Rij ik in een auto van een ander op het circuit, dan ben ik voor 100% verantwoordelijk voor eventuele schade.

Rij ik in een WA verzekerde auto ol de openbare weg dan ben ik verantwoordelijk voor de schade aan het voertuig waarin ik rij.

Rij ik in een All Risk verzekerde auto dan dekt de verzekering de schade.

In de Punto he bebben inmiddels een stuk of vijf verschillende mensen gereden. Allemaal mensen waarvan ik weet dat ze geen reputatie vwb brokken maken hebben. Jonge gasten met weinig rij-ervaring komen daarom niet achter het stuur.

markk

Bericht door markk » 26 apr 2011, 16:45

brokken=dokken / slopen=kopen

Grijs gebied:
Je leent van iemand iets en je blaast bij "normaal" gebruik een motor/versnellingsbak of iets dergelijks op...

Mark.

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 16:49

Ruben schreef:
Tom schreef:
Das leuk, maar stel dat ik van een Elise overstap naar een GT3, wie gaat dat dan betalen. Wat mij betreft moet je de ander volledig schadeloos stellen.
Wat bedoel je met volledig schadeloos? Dat iemand cash het schadebedrag uitbetaald? Wat is het verschil met opgeven aan de verzekering en de misgelopen no-claim (over de jaren heen tot je op het oude niveau zit) door de veroorzaker laten betalen? Onder de streep is dat laatste toch niet nadelig dan?
Dat die verzekeringskosten hoger zijn bij een GT3 dan bij een Elise lijkt mij vanzelfsprekend.

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 16:52

Hielke schreef: Rij ik in een All Risk verzekerde auto dan dekt de verzekering de schade.
De schade ja. Niet de misgelopen no-claim.. en zoals dvh zegt kan dat nog best oplopen.
Allemaal mensen waarvan ik weet dat ze geen reputatie vwb brokken maken hebben.
Ongeluk zit in een klein hoekje... het kan iedereen overkomen.

allen

Bericht door allen » 26 apr 2011, 16:55

Brokken = dokken imho. Echter gebeurt dat in de praktijk denk vrij weinig. Sorry zal wel alles zijn wat eraf bij de brokkenpiloot. :bag:

Overigens kan technische schade ook optreden als diegene die je wagen leent meent vanaf minuut 1 volle polle te gaan, en je materiaal niet te respecteren.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 apr 2011, 16:56

Een ongeluk zit in een heel klein hoekje dat hebben we hier laatst thuis ook meegemaakt. Mijn zusje reed op een gewone niet al te drukke dag naar het werk en voor je het weet gaat er een auto voor je in de fout en kun jij je voorligger niet meer ontwijken. Zo snel kan het gaan.

Brokken is dokken, ik denk dat de post van Andre alles wel dekt.

VLA

Bericht door VLA » 26 apr 2011, 16:57

Ik vind dat als je iemand anders zijn wagen beschadigd dat je dit gewoon zelf moet betalen. Heb zelf eens tijdens een proefrit een motor total loss gereden (schade viel overigens reuze mee). Vantevoren geen afspraken gemaakt met de verkoper (in dit geval een dealer), en heb toen de motor gewoon gekocht, laten repareren en er nog heel veel plezier van beleefd.

Sindsdien ben ik wel een stuk voorzichtiger met het lenen / uitlenen van auto's / motoren, want niet iedereen denkt hetzelfde over dit soort situaties.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 apr 2011, 17:09

De 3e keus. Ben 't ook met 't verhaal van Andre eens.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 17:20

Wat bedoel je met volledig schadeloos? Dat iemand cash het schadebedrag uitbetaald? Wat is het verschil met opgeven aan de verzekering en de misgelopen no-claim (over de jaren heen tot je op het oude niveau zit) door de veroorzaker laten betalen? Onder de streep is dat laatste toch niet nadelig dan?
Dat die verzekeringskosten hoger zijn bij een GT3 dan bij een Elise lijkt mij vanzelfsprekend.
Stel, ik ben de Elise zat, ik stap over naar een GT3 en neem daarvoor mijn schadevrije jaren minus de schadeaftrekjaren mee, wie gaat dan het verschil betalen in verzekeringspremie die je extra moet betalen omdat ik nu minder schadevrije jaren heb? De berekening van de verzekeringsmaatschappij zal op basis van de Elise zijn...

Daarbij stel, ik blijf wel de Elise rijden, maar ik maak zelf nog een keer brokken, moet ik evenredig veel meer betalen. Of stel, zoals ik heb, dat ik bij een schade niet terug ga in no claim maar wel in jaren, wat wordt er dan betaald? En hoe wordt er gerekend vanuit de verzekering? Geen schade zou ik bv op trede 12 staan na 4 jaar, maar nu sta ik na 4 jaar weer op mijn oude trede en niet op 12! Hoe lang blijf je dat meeslepen? Buiten maximaal aantal schadevrije jaren, kan je afhankelijk van je maatschappij een of meerdere schades claimen bij langere tijd schadevrij buiten de max no claim om? Hoe ga je ook daar mee om?

Je bent hoe dan ook het haasje bij verzekeringsmaatschappijen. Daarom dus, zolang het niet over miljoenen gaat, buiten de verzekering aftikken.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2011, 17:26

De discussie over circuitrijden in andermans auto heb ik een jaar of wat geleden al eens gevoerd. Ik reed toen een aantal keren in dealer auto's op Lelystad en Zandvoort. Nadien kwam ik erachtef dat in het geval van schade ( er is gelukkig niets gebeurd) die dealer er vanuit was gegaan dat ik zou dokken. Dit terwijl de dealer ook een belang bij mijn tijdrijden had.

Sindsdien is het makkelijk. Ik als rijder betaal alle schades aan het voertuig waarin ik rij. Tenzij iemand me met klem duidelijk maakt dat hij er belang bij heeft dat ik rij en dat hij voor alle schades opdraait.

Ik rij de laatste jaren nog maar weinig in andermans auto's op het circuit :lol: :lol: :lol:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 26 apr 2011, 17:27

Ruben schreef:
Stel, ik ben de Elise zat, ik stap over naar een GT3 en neem daarvoor mijn schadevrije jaren minus de schadeaftrekjaren mee, wie gaat dan het verschil betalen in verzekeringspremie die je extra moet betalen omdat ik nu minder schadevrije jaren heb? De berekening van de verzekeringsmaatschappij zal op basis van de Elise zijn...

Daarbij stel, ik blijf wel de Elise rijden, maar ik maak zelf nog een keer brokken, moet ik evenredig veel meer betalen. Of stel, zoals ik heb, dat ik bij een schade niet terug ga in no claim maar wel in jaren, wat wordt er dan betaald? En hoe wordt er gerekend vanuit de verzekering? Geen schade zou ik bv op trede 12 staan na 4 jaar, maar nu sta ik na 4 jaar weer op mijn oude trede en niet op 12! Hoe lang blijf je dat meeslepen? Buiten maximaal aantal schadevrije jaren, kan je afhankelijk van je maatschappij een of meerdere schades claimen bij langere tijd schadevrij buiten de max no claim om? Hoe ga je ook daar mee om?

Je bent hoe dan ook het haasje bij verzekeringsmaatschappijen. Daarom dus, zolang het niet over miljoenen gaat, buiten de verzekering aftikken.
Deels mee eens, maar als dat je insteek is (volledig begrijpelijk) is het wellicht handiger om je auto gewoon niet uit te lenen. Ik laat best iemand in mijn auto's rijden, maar ga dan voor de benadering dat de schade aan de auto zelf + het no-claim verschil voor de huidige auto vergoed moet worden. De "as if then" scenarios zijn voor mij wel erg vaag en onzeker (stel dat je een GT3 koopt, en stel dat je die uitleent aan iemand, waarbij die persoon je GT3 crasht, waardoor je dan, omdat je al een schade hebt, bij Rialto terecht komt....moet de persoon die jouw Elise crasht daar alvast voor betalen? Of kom je over 3 jaar nog met een rekening, omdat de GT3 een Veyron is geworden met iets duurdere financiele implicaties?).

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 17:31

Onzeker? Over het algemeen upgraden mensen weleens in het leven. Ben het wel met je eens dat het eigenlijk niet te doen is en dat je maar niemand moet laten rijden. Maar ja, aan de andere kant gun je het mensen ook wel eens..

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2011, 17:33

Ruben, allemaal sterke punten!

En stel je rijdt schade en de maatschappij valt (gelukkig maar) niet in de no claim terug. Eigenaar auto blij, jij blij. Twee jaar later rijdt de eigenaar of iemand anders weer schade en nu ieneens, door die eerste schade door jou gereden, valt de eigenaar wel heel ver in de no claim terug. Misschien ook wel met een mooie nieuwe dikke sportauto.

Tom, zo bekeken is het toch ook heel redelijk dat jij als brokkenpiloot na 2 jaar ineens een dikke compensatie voor die schade in die 15 jaar oude M3 begint te betalen. Ja toch?

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 17:38

Goed punt Ruben. Je gaat naar een bepaalde trede (eigenlijk een percentage) en dat pakt in absolute bedragen anders uit bij een auto met hogere nieuwwaarde. Dat verschil zou je eigenlijk ook terug willen zien?
Eerlijk gezegd zou ik als veroorzaker daar niet aan meewerken. Net als mensen die menen dat een auto die ooit schade heeft gehad minder waard is. Je hebt gelijk, maar zo trek je die kosten door tot in het extreme. Het no-claim bedrag kan een verzekeraar zo voor je ophoesten, de rest niet.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 17:42

Begrijp alleen ff niet wat je bedoelt met schade betalen én no claim betalen Marcel.

Neig er overigens telkens meer naar om mensen niet in mijn auto te laten rijden waar de financiën niet volledig op orde zijn en/of waarvan je niet het idee hebt dat ze uit zichzelf zullen zeggen dat ze alles zullen betalen en vooral denken, daar heb je een verzekering voor.

Eigenlijk gewoon een hele jammere discussie.
Laatst gewijzigd door Rupie op 26 apr 2011, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie