1973 BMW 2002 tracktool project
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
SUPERVET!!!!!!!
- 2000USA
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Supergaaf om te lezen, lijkt me heerlijk om die skills, ruimte en kennis te hebben! 

- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Al plannen om dit jaar ermee het circuit op te gaan (met DF bijvoorbeeld?)...?
Als het kan zou ik graaaag eens een rondje mee willen rijden!
Als het kan zou ik graaaag eens een rondje mee willen rijden!

- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Ja, ik ben zeker van plan om er dit jaar weer het circuit mee op te gaan.. daar doe ik al die moeite ook voor
Hoewel ik er nog nooit aan heb meegedaan wil ik weleens een DF trackday gaan doen, op Spa of Zolder bijvoorbeeld want die ken ik nog niet. En mocht het dan zo uitkomen, dan ben je uiteraard welkom op de hotseat

Hoewel ik er nog nooit aan heb meegedaan wil ik weleens een DF trackday gaan doen, op Spa of Zolder bijvoorbeeld want die ken ik nog niet. En mocht het dan zo uitkomen, dan ben je uiteraard welkom op de hotseat

- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Jippie! :banaan:HeinJ schreef:Ja, ik ben zeker van plan om er dit jaar weer het circuit mee op te gaan.. daar doe ik al die moeite ook voor![]()
Hoewel ik er nog nooit aan heb meegedaan wil ik weleens een DF trackday gaan doen, op Spa of Zolder bijvoorbeeld want die ken ik nog niet. En mocht het dan zo uitkomen, dan ben je uiteraard welkom op de hotseat
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
En ik ben weer lekker verder gegaan deze week. Aan het einde van de vorige update stond al een beginnetje voor het inlaatspruitstuk.. en daar ga ik even verder op borduren

Daar komt dus de Weber aan te hangen. Even zo vastgeprikt zodat ik wat makkelijker die rechter bocht aan kon laten sluiten op de rest.

Daarna het zaakje vastgeschroefd aan de carb, om zo te voorkomen dat de plaat kromtrekt tijdens het lassen. En daarna is alles mooi volgerupst!


Ohja, het is wel even opletten waar al die lasspetters naartoe vliegen.. toen ik weer wat mallen wou knippen bleek de schaar opeens stuk te zijn

Die knipmalletjes waren bedoeld voor de stukken om de pijp op de compressor mee af te dichten;

En ondertussen kwam de postbode weer eens langs ('hallo meneer daar zijn we weer!') met een pakketje van Biesheuvel. Daarin zaten wat aansluitnippels, een olietemperatuur en turbodrukmeter. Jammer genoeg geen 16mm nippels, die hadden ze niet op voorraad. En laat ik die nou net nodig hebben voor de vacuumslang van de rembekrachtiger.. achja, daar verzin ik later wel wat op.

Daarna de twee spruitstukdelen samengevoegd. En toen had ik een Weber aan m'n compressor hangen!

Vervolgens werd het tijd voor het inlaatgedeelte tussen compressor en cilinderkop. Er begon langzaam maar zeker wat te groeien..



Omdat het cilinderkopdeel uit 38mm buizen bestaat en het compressordeel uit 45mm dingen was er een verloopstukje nodig. Die heb ik uit een 90 graden lasbocht geslepen en gebogen.. echt een uitkomst, die lasbochten!



Vervolgens was het weer tijd om te plaatwerken!



Daarna heb ik dit inlaatdeel weer losgeslepen bij de compressor, en op een andere losse cilinderkop geschroefd. Dit om de onderkant van het spruitstuk ook dicht te kunnen plaatwerken zonder dat alles krom trekt.


En toen kon het weer terug

Het allerallerallerlaatste plaatje kon er daarna tussen gelast worden.. eindelijk was ie helemaal dicht!

Het begint steeds meer op zo'n moderne motorruimtevulmotor te lijken

Daarna was het tijd voor kleine dingetjes die heel veel tijd kosten, zoals dit tonvormige gaskabelhoudertje dat ik uit een stukje pijp heb zitten vijlen.. maar het werkt wel en daar gaat het om!

Vervolgens een gaskabelhouder erbij gelast..

..en een aansluitnippel voor de turbodrukmeter erbij (nippel van Biesheuvel). Ik had alleen nog steeds geen 16mm nippel voor die stomme vacuumslang. Gelukkig vond ik in mijn kist-met-brommertroep nog een mooie zuigerpen met precies de juiste afmetingen, dus na het vastlassen daarvan slijt die nu z'n leven als vacuumslangnippel
En dat betekende ook dat het inlaatspruitstuk gereed was. En dus ook dat alles weer uit mekaar gesloopt kon worden, om gespoten te worden en daarna op een goed functionerend blok gezet te worden (het met het opbouwen gebruikte blok heeft kapotte drijfstanglagers)
Het resultaat:


Stiekem ben ik er heel erg trots op, vijf jaar geleden zou ik het niet eens aangedurfd hebben om aan zoiets te beginnen.. toch best leerzaam die ouwe hokken! (en leren zal ik, of ik het nou wil of niet
)
Afijn, na het uit mekaar sleutelen was het tijd voor de afwerking met wat mooie laagjes verf!


In een vlaag van inspiratie besloot ik eens wat leuks te doen met die al een paar jaar rondslingerende spuitbus inka-oranje

De volgende dag was alles droog, dus.. inbouwen! Even gauw de garage geveegd en hup naar binnen met die 02.
M'n broertje (van twee meter) kwam er bij kijken en besloot om ook een handje te gaan helpen, altijd gezellig!

Toen was het begerenswaardig speelgoed, nu niet veel meer dan rommel die eraf moest..

Het compressorframe bleek perfect te passen. Nouja, op een irritante knobbel in het blok na, waarvoor ik een stukje uit het frame moest slijpen. Die knobbel zat niet in het andere blok waar ik het op heb opgebouwd.. wie bedenkt nou zoiets?
En wat ik al vreesde was dat de accubak gekortwiekt moest worden, en dat bleek te kloppen. Bij een tii zit die dynamo daar ook, geen idee hoe ze het bij dat model hebben gedaan maar hier past ie dus niet onder. En nee, de dynamo kan niet lager omdat dat ding anders tegen de stabilisator aan komt

Het echte Hollandse spanrolplaatje!


Daarna was het tijd voor het moment supreme: de compressor kon op zijn plek gezet worden!
(alhoewel: na de tweede poging.. er moest een stukje van de as worden geslepen omdat ie toch wel eng dicht bij de radiateur zat. Wat ik ook al van tevoren vreesde. Zolang het maar net wel past!)

Maar het mooiste moment was toch wel toen het inlaatspruitstuk erop kwam.. de motorruimte was dan ook meteen gevuld 8)

Tot slot de Weber erop en daarna alles aangesloten..

Dus.
Tijd om te starten. En dat deed-ie! Het had een ochtendhumeur, maar hij liep! :W
Het loopt nog erg arm (ik kan amper halfgas geven voor 't smoort), maar ik heb er al een klein testritje mee gedaan. De compressor levert keurig 0,5-0,6 bar overdruk, precies zoals berekend. Het wordt (nog) niet te warm. En het ding reageert uiterst giftig op het gas (nog giftiger dan de motorfietscarbs) en gaat nu al behoorlijk hard! Zeer veelbelovend dus 8)

Daar komt dus de Weber aan te hangen. Even zo vastgeprikt zodat ik wat makkelijker die rechter bocht aan kon laten sluiten op de rest.
Daarna het zaakje vastgeschroefd aan de carb, om zo te voorkomen dat de plaat kromtrekt tijdens het lassen. En daarna is alles mooi volgerupst!
Ohja, het is wel even opletten waar al die lasspetters naartoe vliegen.. toen ik weer wat mallen wou knippen bleek de schaar opeens stuk te zijn

Die knipmalletjes waren bedoeld voor de stukken om de pijp op de compressor mee af te dichten;
En ondertussen kwam de postbode weer eens langs ('hallo meneer daar zijn we weer!') met een pakketje van Biesheuvel. Daarin zaten wat aansluitnippels, een olietemperatuur en turbodrukmeter. Jammer genoeg geen 16mm nippels, die hadden ze niet op voorraad. En laat ik die nou net nodig hebben voor de vacuumslang van de rembekrachtiger.. achja, daar verzin ik later wel wat op.
Daarna de twee spruitstukdelen samengevoegd. En toen had ik een Weber aan m'n compressor hangen!
Vervolgens werd het tijd voor het inlaatgedeelte tussen compressor en cilinderkop. Er begon langzaam maar zeker wat te groeien..
Omdat het cilinderkopdeel uit 38mm buizen bestaat en het compressordeel uit 45mm dingen was er een verloopstukje nodig. Die heb ik uit een 90 graden lasbocht geslepen en gebogen.. echt een uitkomst, die lasbochten!
Vervolgens was het weer tijd om te plaatwerken!
Daarna heb ik dit inlaatdeel weer losgeslepen bij de compressor, en op een andere losse cilinderkop geschroefd. Dit om de onderkant van het spruitstuk ook dicht te kunnen plaatwerken zonder dat alles krom trekt.
En toen kon het weer terug

Het allerallerallerlaatste plaatje kon er daarna tussen gelast worden.. eindelijk was ie helemaal dicht!
Het begint steeds meer op zo'n moderne motorruimtevulmotor te lijken

Daarna was het tijd voor kleine dingetjes die heel veel tijd kosten, zoals dit tonvormige gaskabelhoudertje dat ik uit een stukje pijp heb zitten vijlen.. maar het werkt wel en daar gaat het om!
Vervolgens een gaskabelhouder erbij gelast..
..en een aansluitnippel voor de turbodrukmeter erbij (nippel van Biesheuvel). Ik had alleen nog steeds geen 16mm nippel voor die stomme vacuumslang. Gelukkig vond ik in mijn kist-met-brommertroep nog een mooie zuigerpen met precies de juiste afmetingen, dus na het vastlassen daarvan slijt die nu z'n leven als vacuumslangnippel

En dat betekende ook dat het inlaatspruitstuk gereed was. En dus ook dat alles weer uit mekaar gesloopt kon worden, om gespoten te worden en daarna op een goed functionerend blok gezet te worden (het met het opbouwen gebruikte blok heeft kapotte drijfstanglagers)

Het resultaat:
Stiekem ben ik er heel erg trots op, vijf jaar geleden zou ik het niet eens aangedurfd hebben om aan zoiets te beginnen.. toch best leerzaam die ouwe hokken! (en leren zal ik, of ik het nou wil of niet

Afijn, na het uit mekaar sleutelen was het tijd voor de afwerking met wat mooie laagjes verf!
In een vlaag van inspiratie besloot ik eens wat leuks te doen met die al een paar jaar rondslingerende spuitbus inka-oranje

De volgende dag was alles droog, dus.. inbouwen! Even gauw de garage geveegd en hup naar binnen met die 02.
M'n broertje (van twee meter) kwam er bij kijken en besloot om ook een handje te gaan helpen, altijd gezellig!
Toen was het begerenswaardig speelgoed, nu niet veel meer dan rommel die eraf moest..

Het compressorframe bleek perfect te passen. Nouja, op een irritante knobbel in het blok na, waarvoor ik een stukje uit het frame moest slijpen. Die knobbel zat niet in het andere blok waar ik het op heb opgebouwd.. wie bedenkt nou zoiets?
En wat ik al vreesde was dat de accubak gekortwiekt moest worden, en dat bleek te kloppen. Bij een tii zit die dynamo daar ook, geen idee hoe ze het bij dat model hebben gedaan maar hier past ie dus niet onder. En nee, de dynamo kan niet lager omdat dat ding anders tegen de stabilisator aan komt

Het echte Hollandse spanrolplaatje!
Daarna was het tijd voor het moment supreme: de compressor kon op zijn plek gezet worden!
(alhoewel: na de tweede poging.. er moest een stukje van de as worden geslepen omdat ie toch wel eng dicht bij de radiateur zat. Wat ik ook al van tevoren vreesde. Zolang het maar net wel past!)
Maar het mooiste moment was toch wel toen het inlaatspruitstuk erop kwam.. de motorruimte was dan ook meteen gevuld 8)
Tot slot de Weber erop en daarna alles aangesloten..
Dus.
Tijd om te starten. En dat deed-ie! Het had een ochtendhumeur, maar hij liep! :W
Het loopt nog erg arm (ik kan amper halfgas geven voor 't smoort), maar ik heb er al een klein testritje mee gedaan. De compressor levert keurig 0,5-0,6 bar overdruk, precies zoals berekend. Het wordt (nog) niet te warm. En het ding reageert uiterst giftig op het gas (nog giftiger dan de motorfietscarbs) en gaat nu al behoorlijk hard! Zeer veelbelovend dus 8)
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Dit is echt heel gaaf, knap werk zeg! 8)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
whaha, gaaf zeg zo je eigen spullen maken 

- TurboClouseau
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
SU-PER!!!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28408
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
super gaaf en stoer gemaakt!!!
maar zit de weber nou voor de compressor en wordt het lucht/brandstof mengsel door de compressor heen op druk gebracht??
zo'n compressor zou ik ook wel in mijn 318i willen hebben, meer power en eens wat anders dan een 6 cilinder 8)
maar zit de weber nou voor de compressor en wordt het lucht/brandstof mengsel door de compressor heen op druk gebracht??
zo'n compressor zou ik ook wel in mijn 318i willen hebben, meer power en eens wat anders dan een 6 cilinder 8)
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
De lucht wordt inderdaad door de carburateur heen in de compressor gezogen, en daarna pas op druk gebracht. In principe is het beter om de carb na de compressor te plaatsen, maar dan moet je ervoor zorgen dat de druk in de vlotterkamer van de carb even hoog is als die die de compressor levert.. anders gaat die bellen blazen in de benzinetank 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
krijgt ie niet en vreemd mengsel zo?
de brandstof nevel gaat dan samen met de lucht door de compressor?
heeft dat op den duur geen neven effecten?
de brandstof nevel gaat dan samen met de lucht door de compressor?
heeft dat op den duur geen neven effecten?
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Nee hoor, een compressor kan dat prima hebben en het mengsel verandert niet. Het principe is vaker toegepast, vooral bij oude Amerikanen met dito V8 en gigantische supercharger erop 

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Echt een super gave update van een al heel gaaf project.



- Martijn_bmw
- Berichten: 28408
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
ook duidelijk 
ik had idd verwacht dat dat problemen zou opleveren weer wat geleerd 8)

ik had idd verwacht dat dat problemen zou opleveren weer wat geleerd 8)
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Echt gaaf project zo. Hoop alleen wel dat dit ook allemaal heel blijft op het circuit.
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 11 dec 2010, 20:21
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Wat een geweldig verhaal om te lezen dit, prachtig om te zien.
Hoe is het met de Kreidler afgelopen ? ik zie hem soms op de foto staan met een laken erop
Hoe is het met de Kreidler afgelopen ? ik zie hem soms op de foto staan met een laken erop
- Jelte Jongsma
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 17:59
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Super! Met de carb voor de compressor heb je zelfs meer rendement omdat de benzineneerslaat op de tandwielen wat voor een betere afdichting zorgt. Ben het niet tegen gekomen; wat voor compressor is het?
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Zo had ik het nog niet bekeken Jelte, dat is inderdaad een mooi voordeel! Ik heb het vooral op deze manier gedaan om het simpel te houden.. en omdat ik het extra werk niet vond opwegen tegen het voordeel dat je minder kans hebt op een grote backfire.
Die kreidler heb ik overigens nog steeds. De laatste paar weken stond ie echter overdag buiten omdat ik in dat tuinhuisje aan het lassen was.. Niet dat ik er veel mee doe, ik rij er 3x per jaar op oid, als het eens mooi weer is. Maar verkopen wil ik ook niet, dat vind ik weer zonde
Die kreidler heb ik overigens nog steeds. De laatste paar weken stond ie echter overdag buiten omdat ik in dat tuinhuisje aan het lassen was.. Niet dat ik er veel mee doe, ik rij er 3x per jaar op oid, als het eens mooi weer is. Maar verkopen wil ik ook niet, dat vind ik weer zonde

-
- Berichten: 18923
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Haha, Te vet!
Hij klinkt ook érg goed trouwens..... erg racy!
Nu snel afstellen en dan wil ik wel eens rijdende filmpjes zien!
Hij klinkt ook érg goed trouwens..... erg racy!

Nu snel afstellen en dan wil ik wel eens rijdende filmpjes zien!

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Geweldig!
Ik zou overigens ook wel wat meer van jou metaalbewerkings skills en apparatuur willen hebben. 8)
Ik zou overigens ook wel wat meer van jou metaalbewerkings skills en apparatuur willen hebben. 8)
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Pff, ik wou dat ik zo handig was. Ziet en klinkt erg netjes, ben ook altijd al fan geweest van 2002 zonder voorbumper 

- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Tijd om dit topic eens een grote schop te geven.. het is weer een half jaar terug sinds het moment dat ie kapot ging en nu rijdt ie eindelijk weer!
En omdat ik in de tussentijd te lui was om te updaten is er iig wat in te halen
Maar laat ik eens bij het begin beginnen..
Vorig jaar juli/augustus was ik iig nog aan het rommelen qua afstellen van de carburateur. In alle wijsheid had ik besloten hem weg te brengen voor het laten afstellen van die 45DCOE Weber, omdat het elke keer moeten kopen van sproeiers, mengbuizen en andere ongein volgens mij duurder zou worden dan wanneer ik het zou laten doen. En dan weet je ook dat het gewoon goed gebeurt. Zo gezegd zo gedaan, en viavia bij RS Motorsport terecht gekomen. Heel handig, want het was 2 straten verder van mijn toenmalige werkgever
En bovendien bleek deze meneer zelf ook een 02 te hebben. Kon niet beter dus 
De eerste keer dat ik terugkwam had Rene een 'paar' lekkages ontdekt.. nja.. handig.. maar kan gebeuren. Nadat ik dat verholpen had en de carburateur hoger had gezet, ook op aanraden van Rene, kon ie weer verder met afstellen. De carb hing namelijk te laag, zodat de gecondenseerde benzine niet in de motor stroomde, maar uit de kelken liep te druppelen. Terwijl Rene bezig was trilde de moer van de krukaspoelie ook nog eens los. Heel handig, want door de door Heintje bedachte modificatie aan dat ding kan je de moer er alleen terug op draaien als de radiateur en de elektrische koelfan eruit gesloopt zijn
Uiteindelijk, na een hoop kinderziektes opgelost te hebben, bleek het ding behoorlijk lastig om af te stellen. Het resultaat was dat ik twee sproeierbezettingen meekreeg; eentje voor op straat en eentje voor op 't circuit. Het probleem met de 'circuit' bezetting was dat hij volgas goed liep meer in deellast (dus als je op een 80 weg rijdt oid) weer veel te rijk, wat een hoop gestotter en zwarte walmen opleverde. De straat bezetting was precies andersom, met verschil dat ie bij volgas juist wat arm liep. Beter kon het volgens hem niet.. mja hij is er ongeveer 1.5 week mee bezig geweest dus dan houdt het ook een keer op.
Uiteraard was ik zo eigenwijs om te vinden dat dat bij een weber wel beter zou kunnen, dus was ik zelf maar gaan experimenteren met afstellen. Retro Rides 2011 kwam snel naderbij (augustus) en de 02 moest-en-zou daarheen gereden worden
Ik was iig in augustus lekker druk bezig met afstellen van die pruts Weber. Tot ik op een moment de motorkap weer eens opentrok om sproeiers te wisselen en zag dat de door mij in elkaar gebraaide speciale krukaspoelie opeens een slag had van 5mm. Dan weet je dat het tijd is om de motor even uit te zetten..
Dus. Koelwater eruit, radiateur eruit, koelfan eruit, grille eruit en toen pas kon dat stomme poelietje eruit. En dat zag er als volgt uit;

Als je wat dichterbij kijkt zie je dat het originele gedeelte van de poelie, die om een bus heen zit die weer over de krukas schuift (die bus met de spiebaan), van diezelfde bus af gescheurd is..

Blijkbaar kon het originele v snaar poelietje de krachten van het aandrijven van een compressor niet aan. Zucht. Mja, als het had gewerkt zou het in ieder geval mooi zijn geweest. Het probleem hier is dat de wanddikte van het originele poelie gebeuren stomweg te dun is (+- 1,5mm) en dit kon ik niet (meer) oplassen
Dus dan maar een poelie uit één stuk laten CNC draaien. Dat betekent dat je een 3D CAD technisch computermodelletje moet maken met daarin alle bematingen, die de cnc draaier dan kan gebruiken voor zijn machine. Er was echter een klein maar niet geheel onbelangrijk detail; de maten van de groeven voor die multiriem (de compressor riem dus) waren nergens te vinden :S
Ondertussen ging ik op kamers wonen, dus er bleef weinig tijd over om te beunhazen en het zag er ook niet naar uit dat ie gauw weer zou gaan rijden. En ik had dagelijks vervoer nodig wat zuiniger reed dan 1 op 7. Dus heb ik een dagelijkse auto gekocht die 1 op 10 rijdt* en de BMW bij iemand in een schuur gestald.
*Een saab 900 turbo, ook geen straf maar wel de aandrijving aan de verkeerde kant

Het nadeel van die schuur was dat het eigenlijk een caravanstalling is en ik er dus niet mag sleutelen. Maarja, ik was nog steeds op zoek naar die v-riem maten dus sleutelen zat er voorlopig niet in. Ik heb de poelie zelfs op een meetbank na laten meten (waarbij ze met zo'n voelertje langs het product gaan om zo de afmetingen te bepalen). Dan krijg je een bestand terug met daarin een soort 'puntjeswolk' waarmee je dan een CAD model kan maken. Tot dan toe klonk het goed, maar er bleek helaas een gemiddelde foutmarge van 1mm in te zitten.. toch knap voor een apparaat met een opgegeven foutmarge van 0,05mm :S
Dat schoot dus niet erg op. En mijn motivatie was eigenlijk ook tot een nulpunt gezakt in die koude wintermaanden
Tot ik in januari eens besloot om er wat aan te doen. En warempel, ergens in een uithoek van het internet vond ik iets.. een diagram met afmetingen voor poelies, bestemd voor multi v-riemen met een PK profiel. En laat ik nou een PK riemprofiel hebben. Hoezee!
Met die laatste gegevens kon ik eindelijk mijn cad model afmaken. Dat zag er uiteindelijk zo uit;


De laatste foto is een dwarsdoorsnede van de poelie. Dat gedeelte waar de pijlen naar wijzen is bij een originele BMW poelie 1 a 1,5 mm dik. Bij deze variant is de dikte maar liefst 5 mm. Misschien een tikje overdreven, maar bij een speciale CNC gedraaide poelie uit gereedschapsstaal voor 400 euro heb ik liever wat over-engineering dan iets wat op het randje zit.. het moet toch ergens nog lowbudget blijven, nietwaar?
De CNC draaier zou hem binnen 2 weken af hebben. Dat werden uiteindelijk 2 maanden. Zucht. Maar uiteindelijk was ie dus wél af, en dat was vorige week 8)


En dat was meteen ook het moment om de BMW zo snel mogelijk uit zijn stalling te trekken. Dat gebeurde afgelopen zaterdag.. en zo stond ie na een half jaar opeens weer op het pad!

In een half jaar was het een mooie stof en spinnenverzameling geworden..


Helaas heeft de roestduivel ook niet stilgezeten in die tijd. Echt erg is het niet, het is vooral veel oppervlakteroest overal, maar het voorfrontje is nog wel het meest krokant geworden. Maar goed, dat probleem komt later wel. Een mooie auto zonder krukaspoelie rijdt helemaal niet, dus daar heb je gewoon niks aan
Maandag heb ik samen met een vriend van me het geheel weer in elkaar gezet. Te beginnen met het openen van de motorkap!

Het nieuwe poelietje in de verf;

Hij paste zo goed dat ie eerst een uurtje in de oven moest, op 100 graden
Dan ging ie er wat makkelijker op 
Dat diezelfde oven daarna naar een autospuiterij rook is slechts een futiel detail..


Daarna was het tijd om alles weer terug te bouwen!


Uiteindelijk kon ie na de goedkeuring van de keurmeester voor het eerst weer gestart worden

Benzinepompen aan, nou die deden het gelukkig nog, en starten maar.
En niet aan willen slaan..
De boosdoener bleek een vastzittende vlotternaald te zijn, waardoor de benzine niet in de carburateur kon komen.. niks ergs dus. 5 minuten werk in totaal..
En daarna! 2 keer ging de motor rond en hij liep weer!

En het is, ja, een open deur maar ik zeg het toch, wel heel erg leuk om na een half jaar saab rijden weer in het stuiter en brul hok te kunnen rijden

Hij liep eigenlijk al veel mooier dan ik me herinnerde dat ie deed, voordat die krukaspoelie er de brui aan gaf. Meevallertje dus!
Komend weekend even verse olie erin en dan ga ik verder met het afstellen, want hij loopt nog steeds te rijk bij deellast. Maar hij rijdt weer en dat is wat telt!
En omdat ik in de tussentijd te lui was om te updaten is er iig wat in te halen

Maar laat ik eens bij het begin beginnen..
Vorig jaar juli/augustus was ik iig nog aan het rommelen qua afstellen van de carburateur. In alle wijsheid had ik besloten hem weg te brengen voor het laten afstellen van die 45DCOE Weber, omdat het elke keer moeten kopen van sproeiers, mengbuizen en andere ongein volgens mij duurder zou worden dan wanneer ik het zou laten doen. En dan weet je ook dat het gewoon goed gebeurt. Zo gezegd zo gedaan, en viavia bij RS Motorsport terecht gekomen. Heel handig, want het was 2 straten verder van mijn toenmalige werkgever


De eerste keer dat ik terugkwam had Rene een 'paar' lekkages ontdekt.. nja.. handig.. maar kan gebeuren. Nadat ik dat verholpen had en de carburateur hoger had gezet, ook op aanraden van Rene, kon ie weer verder met afstellen. De carb hing namelijk te laag, zodat de gecondenseerde benzine niet in de motor stroomde, maar uit de kelken liep te druppelen. Terwijl Rene bezig was trilde de moer van de krukaspoelie ook nog eens los. Heel handig, want door de door Heintje bedachte modificatie aan dat ding kan je de moer er alleen terug op draaien als de radiateur en de elektrische koelfan eruit gesloopt zijn

Uiteindelijk, na een hoop kinderziektes opgelost te hebben, bleek het ding behoorlijk lastig om af te stellen. Het resultaat was dat ik twee sproeierbezettingen meekreeg; eentje voor op straat en eentje voor op 't circuit. Het probleem met de 'circuit' bezetting was dat hij volgas goed liep meer in deellast (dus als je op een 80 weg rijdt oid) weer veel te rijk, wat een hoop gestotter en zwarte walmen opleverde. De straat bezetting was precies andersom, met verschil dat ie bij volgas juist wat arm liep. Beter kon het volgens hem niet.. mja hij is er ongeveer 1.5 week mee bezig geweest dus dan houdt het ook een keer op.
Uiteraard was ik zo eigenwijs om te vinden dat dat bij een weber wel beter zou kunnen, dus was ik zelf maar gaan experimenteren met afstellen. Retro Rides 2011 kwam snel naderbij (augustus) en de 02 moest-en-zou daarheen gereden worden

Ik was iig in augustus lekker druk bezig met afstellen van die pruts Weber. Tot ik op een moment de motorkap weer eens opentrok om sproeiers te wisselen en zag dat de door mij in elkaar gebraaide speciale krukaspoelie opeens een slag had van 5mm. Dan weet je dat het tijd is om de motor even uit te zetten..
Dus. Koelwater eruit, radiateur eruit, koelfan eruit, grille eruit en toen pas kon dat stomme poelietje eruit. En dat zag er als volgt uit;
Als je wat dichterbij kijkt zie je dat het originele gedeelte van de poelie, die om een bus heen zit die weer over de krukas schuift (die bus met de spiebaan), van diezelfde bus af gescheurd is..
Blijkbaar kon het originele v snaar poelietje de krachten van het aandrijven van een compressor niet aan. Zucht. Mja, als het had gewerkt zou het in ieder geval mooi zijn geweest. Het probleem hier is dat de wanddikte van het originele poelie gebeuren stomweg te dun is (+- 1,5mm) en dit kon ik niet (meer) oplassen

Dus dan maar een poelie uit één stuk laten CNC draaien. Dat betekent dat je een 3D CAD technisch computermodelletje moet maken met daarin alle bematingen, die de cnc draaier dan kan gebruiken voor zijn machine. Er was echter een klein maar niet geheel onbelangrijk detail; de maten van de groeven voor die multiriem (de compressor riem dus) waren nergens te vinden :S
Ondertussen ging ik op kamers wonen, dus er bleef weinig tijd over om te beunhazen en het zag er ook niet naar uit dat ie gauw weer zou gaan rijden. En ik had dagelijks vervoer nodig wat zuiniger reed dan 1 op 7. Dus heb ik een dagelijkse auto gekocht die 1 op 10 rijdt* en de BMW bij iemand in een schuur gestald.
*Een saab 900 turbo, ook geen straf maar wel de aandrijving aan de verkeerde kant
Het nadeel van die schuur was dat het eigenlijk een caravanstalling is en ik er dus niet mag sleutelen. Maarja, ik was nog steeds op zoek naar die v-riem maten dus sleutelen zat er voorlopig niet in. Ik heb de poelie zelfs op een meetbank na laten meten (waarbij ze met zo'n voelertje langs het product gaan om zo de afmetingen te bepalen). Dan krijg je een bestand terug met daarin een soort 'puntjeswolk' waarmee je dan een CAD model kan maken. Tot dan toe klonk het goed, maar er bleek helaas een gemiddelde foutmarge van 1mm in te zitten.. toch knap voor een apparaat met een opgegeven foutmarge van 0,05mm :S
Dat schoot dus niet erg op. En mijn motivatie was eigenlijk ook tot een nulpunt gezakt in die koude wintermaanden

Tot ik in januari eens besloot om er wat aan te doen. En warempel, ergens in een uithoek van het internet vond ik iets.. een diagram met afmetingen voor poelies, bestemd voor multi v-riemen met een PK profiel. En laat ik nou een PK riemprofiel hebben. Hoezee!
Met die laatste gegevens kon ik eindelijk mijn cad model afmaken. Dat zag er uiteindelijk zo uit;
De laatste foto is een dwarsdoorsnede van de poelie. Dat gedeelte waar de pijlen naar wijzen is bij een originele BMW poelie 1 a 1,5 mm dik. Bij deze variant is de dikte maar liefst 5 mm. Misschien een tikje overdreven, maar bij een speciale CNC gedraaide poelie uit gereedschapsstaal voor 400 euro heb ik liever wat over-engineering dan iets wat op het randje zit.. het moet toch ergens nog lowbudget blijven, nietwaar?
De CNC draaier zou hem binnen 2 weken af hebben. Dat werden uiteindelijk 2 maanden. Zucht. Maar uiteindelijk was ie dus wél af, en dat was vorige week 8)
En dat was meteen ook het moment om de BMW zo snel mogelijk uit zijn stalling te trekken. Dat gebeurde afgelopen zaterdag.. en zo stond ie na een half jaar opeens weer op het pad!
In een half jaar was het een mooie stof en spinnenverzameling geworden..
Helaas heeft de roestduivel ook niet stilgezeten in die tijd. Echt erg is het niet, het is vooral veel oppervlakteroest overal, maar het voorfrontje is nog wel het meest krokant geworden. Maar goed, dat probleem komt later wel. Een mooie auto zonder krukaspoelie rijdt helemaal niet, dus daar heb je gewoon niks aan

Maandag heb ik samen met een vriend van me het geheel weer in elkaar gezet. Te beginnen met het openen van de motorkap!
Het nieuwe poelietje in de verf;
Hij paste zo goed dat ie eerst een uurtje in de oven moest, op 100 graden


Dat diezelfde oven daarna naar een autospuiterij rook is slechts een futiel detail..
Daarna was het tijd om alles weer terug te bouwen!
Uiteindelijk kon ie na de goedkeuring van de keurmeester voor het eerst weer gestart worden

Benzinepompen aan, nou die deden het gelukkig nog, en starten maar.
En niet aan willen slaan..
De boosdoener bleek een vastzittende vlotternaald te zijn, waardoor de benzine niet in de carburateur kon komen.. niks ergs dus. 5 minuten werk in totaal..
En daarna! 2 keer ging de motor rond en hij liep weer!
En het is, ja, een open deur maar ik zeg het toch, wel heel erg leuk om na een half jaar saab rijden weer in het stuiter en brul hok te kunnen rijden

Hij liep eigenlijk al veel mooier dan ik me herinnerde dat ie deed, voordat die krukaspoelie er de brui aan gaf. Meevallertje dus!
Komend weekend even verse olie erin en dan ga ik verder met het afstellen, want hij loopt nog steeds te rijk bij deellast. Maar hij rijdt weer en dat is wat telt!
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
HeinJ schreef:Tijd om dit topic eens een grote schop te geven.
Meer! Meer!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
lol, leuk gebracht
trouwens heb je de poelie nu wel geborgt?
ziet eruit van niet, dat deukje/punt in de as zal je niet veel brengen denk....
of is het een moer die tegengesteld draait? anders kan ie namelijk zo weer los trillen...
of locken met een redelijke locktite of speciale borgring plaatsen die bv in de spiebaan past en dan de ring omslaan om de moer.

trouwens heb je de poelie nu wel geborgt?
ziet eruit van niet, dat deukje/punt in de as zal je niet veel brengen denk....
of is het een moer die tegengesteld draait? anders kan ie namelijk zo weer los trillen...
of locken met een redelijke locktite of speciale borgring plaatsen die bv in de spiebaan past en dan de ring omslaan om de moer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Sam van der Put, Vanreijmersdal en 10 gasten