Verslagje ga ik zo eens rustig lezen.. eerst ff koffie halen.
Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
- Knot
- Berichten: 41019
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Vervelend van het wiel.... 
Verslagje ga ik zo eens rustig lezen.. eerst ff koffie halen.
Verslagje ga ik zo eens rustig lezen.. eerst ff koffie halen.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Deze velgen moeten er nog op Hielke.

-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
En gooi er dan meteen zo'n huidje omheen

- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Mooie velgen maar niet onder donkere Punto's. Ik zal je morgen eens laten zien welke ik wel fraai vind.Michel P schreef:Deze velgen moeten er nog op Hielke.
Ruben, die Alfa zat net eventjes boven mijn budget
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
waarom heet dat ding eigenlijk Evo?
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Waarom heb je eigenlijk geen Mito genomen? Die lijkt erop. Die is er toch ook in zo'n schraperseditie?
(Ik kan wel wat argumenten bedenken, trouwens.)
(Ik kan wel wat argumenten bedenken, trouwens.)
-
BrianV
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
FaceliftRVV schreef:waarom heet dat ding eigenlijk Evo?
- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Waarom Evo? Heb je dat interieur al gezien? Dat is gewoon premium! Die auto verdient de naam REVO 8)
Waarom geen Mito? 2 redenen. De verkeersdrempels hier in Heerenveen kun je dan met max. 2,2 km/h nemen. Tis een mooie auto maar ik wil er graag overal mee kunnen komen. Andere reden: Gay car of the year. Dacht dat het me koud zou laten maar een ieder die naar je kijkt verdenk je dan van bijbedoelingen
Waarom geen Mito? 2 redenen. De verkeersdrempels hier in Heerenveen kun je dan met max. 2,2 km/h nemen. Tis een mooie auto maar ik wil er graag overal mee kunnen komen. Andere reden: Gay car of the year. Dacht dat het me koud zou laten maar een ieder die naar je kijkt verdenk je dan van bijbedoelingen
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Hmmmm, die verkiezing volg ik niet zo.
Ik heb alleen in de Mito Savali gereden, die was knalhard geveerd. Ik moest een beetje denken aan die F1-auto zonder vering die ze ooit getest hebben. Ik dacht dat de Mito afgevallen zou zijn omdat het interieur minder goed is afgewerkt dan in de Punto en omdat 'ie er pas toonbaar uitziet als je 'm volhangt met extra's.
Ik heb alleen in de Mito Savali gereden, die was knalhard geveerd. Ik moest een beetje denken aan die F1-auto zonder vering die ze ooit getest hebben. Ik dacht dat de Mito afgevallen zou zijn omdat het interieur minder goed is afgewerkt dan in de Punto en omdat 'ie er pas toonbaar uitziet als je 'm volhangt met extra's.
- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Die Mito heeft echt een idioot geringe neushoogte. Daar valt in Nederlandse omstandigheden in woonwijken waar veel drempels liggen niet normaal mee te rijden. Ik ben best bereid voor de vorm van een auto compromissen qua veercomfort en overzichtelijkheid aan te gaan, maar de grens ligt daar als ik als een Sjonnie met een verlaagde auto over drempels moet kruipen.
- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Na 6 weken en ruim 2500 km Punto, even een update.
Voor m'n gevoel is het al weer een eeuwigheid geleden dat ik met de Punto op het circuit van Assen ben geweest. De inrijperiode stond hoofdzakelijk in het teken van mijn geplande circuit uitje. Altijd de auto netjes warm rijden maar daarna op een straf tempo met verschillende toerentallen doorrijden. Na 1000 km heb ik de auto ook nog aan verschillende acceleratie en tussenacceleratietests onderworpen. Ik wilde hoe dan ook voorkomen dat het een luie auto zou worden.
Achteraf gezien een wat onzinnige benadering. Ik rij sinds het bezoek aan Assen namelijk als een ouwe vent in een gezapig tempo door het friese landschap. Ik was er al bang voor dat de gemoedelijke rijstijl die bij een spaardiesel past me op het lijf geschreven zou zijn. Het tempo op de openbare weg is er eigenlijk al ruim 15 jaar geleden uitgesleten. Sommige bochten blijf ik aanvallen omdat ze daarom vragen. Het maakt dan niet uit in welke auto ik zit. Soms wanneer ik eens een auto uitprobeer komt de oude aard weer naar boven. Maar de knop voor de activatie van "stijltje gezapig" vind ik tijdens zo'n testrit, of direct daarna altijd weer heel makkelijk.
Het verbruik van de Punto Evo 1.3 Multijet tijdens die eerste 2500 km's is een mooie afspiegeling van mijn rijstijl in die periode geweest. 5,4 liter tijdens de eerste 700 km, 5,9 in de volgende 700, wederom 5,9 daarna in de "Assen" periode met 70 circuit km's en 4,4 liter per 100 km in de voorlaatste periode waarin Macboy de auto ook nog even aan de tand heeft gevoeld.
Over de laatste 227 km's heb ik echt m'n best gedaan om het normverbruik van 1 op 27 zoals Fiat dat zelf opgeeft te halen. Ik heb daarvoor een aantal avonden kleine toerritjes rondom Heerenveen gemaakt. Het schitterende weer, het prille lentegroen, en een aantal mp3 symphonieën van Mahler waren daarbij m'n passende metgezellen. Op 30 km rijksweg na heb ik alleen provinciale wegen en hoofdzakelijk mooie landweggetjes gezien. Daar waar ik 50 mocht rijden reed ik 50 en daar waar ik 80 mocht reed ik 80. Op de momenten dat ik geen verkeer achter me had accelereerde ik heel rustig. De toerenteller is in die 227 km op één of twee momenten na nooit boven de 2000 toeren gekomen. Pas in de laatste 500 km begin ik de motor goed te begrijpen. Om met het verkeer mee te komen hoef je eigenlijk nooit boven de 2500 toeren te komen. Bij hoge toeren op hoge snelheid vind ik de cruise control nogal zenuwachtig reageren, maar bij de hele lage toeren overtreft ie de nauwkeurigheid van m'n gasvoet ruimschoots. Zodra ik in de derde versnelling op bijvoorbeeld een klinkerweg de cruise control kan activeren doe ik dat. Door de carrosseriebewegingen op slechte wegen is m'n gasvoet nooit volledig in rust. De cruise control maakt het geschok helemaal niets uit.
De missie is geslaagd. Het verbruik over die 227,4 km's is na aftanken (exact dezelfde plaats, exact dezelfde afvultechniek) op 1 op 30,239 uitgekomen (3,3 liter op 100 km). En als ik echt m'n best zou doen kan het zelfs nog wel zuiniger. Het vroegtijdige gas liften wanneer ik op kruispunten, rotondes en andere situaties waarbij ik snelheid moest minderen, heb ik grotendeels achterwege gelaten. Ik heb me tijdens de ritjes meer op het mooie landschap dan op de weg geconcentreerd. Misschien herhaal ik de zuinigheidstest later nog wel eens en probeer daarbij dan 1 op 35 te scoren. Ik heb nu ook een tweetal stadsritjes met koude motor gemaakt. Je ziet aan de verbruiksmeter dat de motor dan relatief idioot veel brandstof verbruikt. Rij je veel op provinciale wegen, en weet je je gasvoet met beleid te gebruiken, of rij je veel in de randstad op rijkswegen met tempo's tot 100 km/h, dan is dat normverbruik van 1 op 27 absoluut haalbaar.
Voor m'n gevoel is het al weer een eeuwigheid geleden dat ik met de Punto op het circuit van Assen ben geweest. De inrijperiode stond hoofdzakelijk in het teken van mijn geplande circuit uitje. Altijd de auto netjes warm rijden maar daarna op een straf tempo met verschillende toerentallen doorrijden. Na 1000 km heb ik de auto ook nog aan verschillende acceleratie en tussenacceleratietests onderworpen. Ik wilde hoe dan ook voorkomen dat het een luie auto zou worden.
Achteraf gezien een wat onzinnige benadering. Ik rij sinds het bezoek aan Assen namelijk als een ouwe vent in een gezapig tempo door het friese landschap. Ik was er al bang voor dat de gemoedelijke rijstijl die bij een spaardiesel past me op het lijf geschreven zou zijn. Het tempo op de openbare weg is er eigenlijk al ruim 15 jaar geleden uitgesleten. Sommige bochten blijf ik aanvallen omdat ze daarom vragen. Het maakt dan niet uit in welke auto ik zit. Soms wanneer ik eens een auto uitprobeer komt de oude aard weer naar boven. Maar de knop voor de activatie van "stijltje gezapig" vind ik tijdens zo'n testrit, of direct daarna altijd weer heel makkelijk.
Het verbruik van de Punto Evo 1.3 Multijet tijdens die eerste 2500 km's is een mooie afspiegeling van mijn rijstijl in die periode geweest. 5,4 liter tijdens de eerste 700 km, 5,9 in de volgende 700, wederom 5,9 daarna in de "Assen" periode met 70 circuit km's en 4,4 liter per 100 km in de voorlaatste periode waarin Macboy de auto ook nog even aan de tand heeft gevoeld.
Over de laatste 227 km's heb ik echt m'n best gedaan om het normverbruik van 1 op 27 zoals Fiat dat zelf opgeeft te halen. Ik heb daarvoor een aantal avonden kleine toerritjes rondom Heerenveen gemaakt. Het schitterende weer, het prille lentegroen, en een aantal mp3 symphonieën van Mahler waren daarbij m'n passende metgezellen. Op 30 km rijksweg na heb ik alleen provinciale wegen en hoofdzakelijk mooie landweggetjes gezien. Daar waar ik 50 mocht rijden reed ik 50 en daar waar ik 80 mocht reed ik 80. Op de momenten dat ik geen verkeer achter me had accelereerde ik heel rustig. De toerenteller is in die 227 km op één of twee momenten na nooit boven de 2000 toeren gekomen. Pas in de laatste 500 km begin ik de motor goed te begrijpen. Om met het verkeer mee te komen hoef je eigenlijk nooit boven de 2500 toeren te komen. Bij hoge toeren op hoge snelheid vind ik de cruise control nogal zenuwachtig reageren, maar bij de hele lage toeren overtreft ie de nauwkeurigheid van m'n gasvoet ruimschoots. Zodra ik in de derde versnelling op bijvoorbeeld een klinkerweg de cruise control kan activeren doe ik dat. Door de carrosseriebewegingen op slechte wegen is m'n gasvoet nooit volledig in rust. De cruise control maakt het geschok helemaal niets uit.
De missie is geslaagd. Het verbruik over die 227,4 km's is na aftanken (exact dezelfde plaats, exact dezelfde afvultechniek) op 1 op 30,239 uitgekomen (3,3 liter op 100 km). En als ik echt m'n best zou doen kan het zelfs nog wel zuiniger. Het vroegtijdige gas liften wanneer ik op kruispunten, rotondes en andere situaties waarbij ik snelheid moest minderen, heb ik grotendeels achterwege gelaten. Ik heb me tijdens de ritjes meer op het mooie landschap dan op de weg geconcentreerd. Misschien herhaal ik de zuinigheidstest later nog wel eens en probeer daarbij dan 1 op 35 te scoren. Ik heb nu ook een tweetal stadsritjes met koude motor gemaakt. Je ziet aan de verbruiksmeter dat de motor dan relatief idioot veel brandstof verbruikt. Rij je veel op provinciale wegen, en weet je je gasvoet met beleid te gebruiken, of rij je veel in de randstad op rijkswegen met tempo's tot 100 km/h, dan is dat normverbruik van 1 op 27 absoluut haalbaar.
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Ik hoop dat ik nooit zo ver ga zinken dat ik er een hobby van maak om superzuinig te rijden.
Maar iedereen heeft zijn eigen vorm van DF natuurlijk.
Heb je trouwens alleen deze spaardiesel of ook nog een echte auto waar nog wat lol mee te beleven is?
Maar iedereen heeft zijn eigen vorm van DF natuurlijk.
Heb je trouwens alleen deze spaardiesel of ook nog een echte auto waar nog wat lol mee te beleven is?
- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Nee, ik heb geen BMW.

- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Ik ook niet. 
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
damn wat zuinig 
- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Ja, ik was ook verrast. Het kan in tegenstelling tot wat beweerd wordt dus wel. En niet eens met overdreven veel moeite. Je moet er alleen voor zorgen dat je in het meeste gunstige koppelverloop van de motor, zo rond de 1500 toeren, blijft. Ook daar voelt die 1.3 Multijet zich kiplekker. Een toptorretje.GTRene schreef:damn wat zuinig
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Wel een inspirerend verhaal. Ben wel benieuwd hoever ik kom met de Panda.
- Hielke
- Berichten: 11651
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Dat is toch die 100 pk Panda. Ik denk dat je bij een gematigde rijstijl heel blij met 1 op 15 mag zijn. Maar daar heb je 'm ook niet voor denk ikPetrolhead Tom schreef:Wel een inspirerend verhaal. Ben wel benieuwd hoever ik kom met de Panda.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Ja gewoon keihard de fiscus fucken..Petrolhead Tom schreef:Wel een inspirerend verhaal. Ben wel benieuwd hoever ik kom met de Panda.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
FOUT! Vrijdag naar de rai geweest. Niet heel zuinig gereden, airco aan 3 man in de auto, rolstoel. Beetje tussen de 120 en 140 gereden, paar keer lekker doorgetrokken en aan de pomp 1 op 14,7. Dus dat kan een klap zuiniger. Vlak die zesbak niet uit heHielke schreef:Dat is toch die 100 pk Panda. Ik denk dat je bij een gematigde rijstijl heel blij met 1 op 15 mag zijn. Maar daar heb je 'm ook niet voor denk ikPetrolhead Tom schreef:Wel een inspirerend verhaal. Ben wel benieuwd hoever ik kom met de Panda.
- Arthur
- Berichten: 43877
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Dat zou idd zuiniger kunnen als je dezelfde route als Hielke neemt en dezelfde stijl hanteert. Maar in de praktijk gaat het vaak anders. Pandaatje 1.2 die m'n vrouw had, alleen korte stukjes stad, kwam nauwelijks boven de 1:14 uit. Idem voor de Punto Evo met 1.4. Daarentegen gaat de ibiza met 1.2TSI nu de 1e paar 100km al boven de 1:15, en die heeft "maar" een 5-bak. Eigenlijk boeit het ook geen meter met 5kkm/j. Maar altijd leuk als een zuinige auto ook echt zuinig is.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
toch is die route niet representatief je komt nooit boven de 80...
toen ik van de zomer op vakantie was naar de noordkaap heb ik ook wel eens 1 op 16 gereden omdat je daar nauwelijks verkeer hebt, alleen maar 2 baans rijdt en dus zo rond de 80km/h.
maar normaal rijd ik hier in NL 1 op 12 met ong. 40% snelweg (120-140km/h) 40% 2-baans (90km/h) en 20% stad (houdend aan snelheidslimiet)
toen ik van de zomer op vakantie was naar de noordkaap heb ik ook wel eens 1 op 16 gereden omdat je daar nauwelijks verkeer hebt, alleen maar 2 baans rijdt en dus zo rond de 80km/h.
maar normaal rijd ik hier in NL 1 op 12 met ong. 40% snelweg (120-140km/h) 40% 2-baans (90km/h) en 20% stad (houdend aan snelheidslimiet)
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Ik heb een route die alles meepakt dus ook snelweg. Dat ga ik binnenkort eens proberen.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
Punto maakt het dus gewoon waar, waar menig arm 3 cylinder tditjes niet in de buurt kan komen.
Michel
Michel
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
hoe sterk is zo'n motor en tot hoever is die zonder motorombouw zeg maar te tunen (save)
hoeveel pk heeft ie nu? iets v rond de 80?
hoeveel pk heeft ie nu? iets v rond de 80?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 2226cc, JordyHulst, Semrush [Bot] en 13 gasten
