Bericht
door Hielke » 20 apr 2011, 23:09
Na 6 weken en ruim 2500 km Punto, even een update.
Voor m'n gevoel is het al weer een eeuwigheid geleden dat ik met de Punto op het circuit van Assen ben geweest. De inrijperiode stond hoofdzakelijk in het teken van mijn geplande circuit uitje. Altijd de auto netjes warm rijden maar daarna op een straf tempo met verschillende toerentallen doorrijden. Na 1000 km heb ik de auto ook nog aan verschillende acceleratie en tussenacceleratietests onderworpen. Ik wilde hoe dan ook voorkomen dat het een luie auto zou worden.
Achteraf gezien een wat onzinnige benadering. Ik rij sinds het bezoek aan Assen namelijk als een ouwe vent in een gezapig tempo door het friese landschap. Ik was er al bang voor dat de gemoedelijke rijstijl die bij een spaardiesel past me op het lijf geschreven zou zijn. Het tempo op de openbare weg is er eigenlijk al ruim 15 jaar geleden uitgesleten. Sommige bochten blijf ik aanvallen omdat ze daarom vragen. Het maakt dan niet uit in welke auto ik zit. Soms wanneer ik eens een auto uitprobeer komt de oude aard weer naar boven. Maar de knop voor de activatie van "stijltje gezapig" vind ik tijdens zo'n testrit, of direct daarna altijd weer heel makkelijk.
Het verbruik van de Punto Evo 1.3 Multijet tijdens die eerste 2500 km's is een mooie afspiegeling van mijn rijstijl in die periode geweest. 5,4 liter tijdens de eerste 700 km, 5,9 in de volgende 700, wederom 5,9 daarna in de "Assen" periode met 70 circuit km's en 4,4 liter per 100 km in de voorlaatste periode waarin Macboy de auto ook nog even aan de tand heeft gevoeld.
Over de laatste 227 km's heb ik echt m'n best gedaan om het normverbruik van 1 op 27 zoals Fiat dat zelf opgeeft te halen. Ik heb daarvoor een aantal avonden kleine toerritjes rondom Heerenveen gemaakt. Het schitterende weer, het prille lentegroen, en een aantal mp3 symphonieën van Mahler waren daarbij m'n passende metgezellen. Op 30 km rijksweg na heb ik alleen provinciale wegen en hoofdzakelijk mooie landweggetjes gezien. Daar waar ik 50 mocht rijden reed ik 50 en daar waar ik 80 mocht reed ik 80. Op de momenten dat ik geen verkeer achter me had accelereerde ik heel rustig. De toerenteller is in die 227 km op één of twee momenten na nooit boven de 2000 toeren gekomen. Pas in de laatste 500 km begin ik de motor goed te begrijpen. Om met het verkeer mee te komen hoef je eigenlijk nooit boven de 2500 toeren te komen. Bij hoge toeren op hoge snelheid vind ik de cruise control nogal zenuwachtig reageren, maar bij de hele lage toeren overtreft ie de nauwkeurigheid van m'n gasvoet ruimschoots. Zodra ik in de derde versnelling op bijvoorbeeld een klinkerweg de cruise control kan activeren doe ik dat. Door de carrosseriebewegingen op slechte wegen is m'n gasvoet nooit volledig in rust. De cruise control maakt het geschok helemaal niets uit.
De missie is geslaagd. Het verbruik over die 227,4 km's is na aftanken (exact dezelfde plaats, exact dezelfde afvultechniek) op 1 op 30,239 uitgekomen (3,3 liter op 100 km). En als ik echt m'n best zou doen kan het zelfs nog wel zuiniger. Het vroegtijdige gas liften wanneer ik op kruispunten, rotondes en andere situaties waarbij ik snelheid moest minderen, heb ik grotendeels achterwege gelaten. Ik heb me tijdens de ritjes meer op het mooie landschap dan op de weg geconcentreerd. Misschien herhaal ik de zuinigheidstest later nog wel eens en probeer daarbij dan 1 op 35 te scoren. Ik heb nu ook een tweetal stadsritjes met koude motor gemaakt. Je ziet aan de verbruiksmeter dat de motor dan relatief idioot veel brandstof verbruikt. Rij je veel op provinciale wegen, en weet je je gasvoet met beleid te gebruiken, of rij je veel in de randstad op rijkswegen met tempo's tot 100 km/h, dan is dat normverbruik van 1 op 27 absoluut haalbaar.