Voorstellen Evert Thomas
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Ja hij klint super, ook al hoor je dat achter het stuur niet echt. Je had ook nog een vraag inzake de diffuser.
Als je het goed wilt doen, zou je dit eigenlijk moeten doen in samenhang met een vlakke bodem en splitter en vervolgens in de windtunnel. Dit laatste is voor de meesten nogal lastig, dus een kwestie van zoveel mogelijk afkijken van auto's die wel in de windtunnel zijn geweest.
In mijn geval ontsond naar het verwijderen van de uitlaat (welke overdwars is geplaatst) een gat voor de voorbumper, die dus toen los in de wind hing. We hebben toen een stuk van de bumper weggezaagt en de diffuser geplaatst (met name ook omdat het wel stoer staat). Wat in dit geval wel heel belangrijk is dat de passerende lucht alleen maar onderlangs kan en niet bovenlangs. Belangrijk ook is dat het een stevige constructie is, je moet er natuurlijk niet aan denken dat hij op het circuit er onderweg komt zijlen.
Of ik er voordeel van gehad heb kan ik niet zeggen, daarvoor was teveel verandert. Heb er in ieder geval niks negatiefs van ervaren. En denk dat het zowiezo beter is dan een bumer die in de wind hangt.
In Japan maken ze de diffuser trouwens veel eenvoudiger, zij zagen gewoon de helft van de bumper er af.
Als je het goed wilt doen, zou je dit eigenlijk moeten doen in samenhang met een vlakke bodem en splitter en vervolgens in de windtunnel. Dit laatste is voor de meesten nogal lastig, dus een kwestie van zoveel mogelijk afkijken van auto's die wel in de windtunnel zijn geweest.
In mijn geval ontsond naar het verwijderen van de uitlaat (welke overdwars is geplaatst) een gat voor de voorbumper, die dus toen los in de wind hing. We hebben toen een stuk van de bumper weggezaagt en de diffuser geplaatst (met name ook omdat het wel stoer staat). Wat in dit geval wel heel belangrijk is dat de passerende lucht alleen maar onderlangs kan en niet bovenlangs. Belangrijk ook is dat het een stevige constructie is, je moet er natuurlijk niet aan denken dat hij op het circuit er onderweg komt zijlen.
Of ik er voordeel van gehad heb kan ik niet zeggen, daarvoor was teveel verandert. Heb er in ieder geval niks negatiefs van ervaren. En denk dat het zowiezo beter is dan een bumer die in de wind hangt.
In Japan maken ze de diffuser trouwens veel eenvoudiger, zij zagen gewoon de helft van de bumper er af.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Voorstellen Evert Thomas
achter de bumper blijft inderdaad heel veel druk/lucht hangen...
heb die van mij ook eens goed bekeken, dat kan veel beter...
of ik maak wat nette sleuven in het onderste deel zodat het wat beter doorstroomt, de lucht moet er zo snel mogelijk onderdoor
heb die van mij ook eens goed bekeken, dat kan veel beter...
of ik maak wat nette sleuven in het onderste deel zodat het wat beter doorstroomt, de lucht moet er zo snel mogelijk onderdoor

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Voorstellen Evert Thomas
Het hele idee is eigenlijk dat je weinig lucht onder je auto wilt hebben, dus een, lage, splitter voorop.
Vervolgens wil je dat het beetje lucht zo veel mogelijk ruimte heeeft, dus een hogere, vlakke bodem met een diffuser die voor steeds meer ruimte zorgt. Je wilt de lucht onder je auto zgn "afremmen", maar dan zonder een muur onder je auto te lassen natuurlijk
Dit is iig wat ik er uit begrepen heb, wil zelf onder de bayer ook een vlakke bodem gaan maken, met mooie skirts zodat 't allemaal er onder blijft.
Vervolgens wil je dat het beetje lucht zo veel mogelijk ruimte heeeft, dus een hogere, vlakke bodem met een diffuser die voor steeds meer ruimte zorgt. Je wilt de lucht onder je auto zgn "afremmen", maar dan zonder een muur onder je auto te lassen natuurlijk

Dit is iig wat ik er uit begrepen heb, wil zelf onder de bayer ook een vlakke bodem gaan maken, met mooie skirts zodat 't allemaal er onder blijft.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Klopt dat is het idee. De vinnen zijn eigenlijk om de luchtstromen onder de auto zo effectief mogelijk af te voeren. Om te weten hoeveel, waar en welke vorm ben je eigenlijk een windtunnel nodig.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Voorstellen Evert Thomas
Idd, dus doe je er gewoon maar een paar ergens waar je turbulentie verwacht :banaan:
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Een echte splitter is denk ik niet toegestaan. De meeste raceteams maken hem van hout.spykerboy schreef:haha dat dacht ik dus ookalRJay schreef:Idd, dus doe je er gewoon maar een paar ergens waar je turbulentie verwacht :banaan:
tja ik ga het gewoon eerst met een vriend van me (die een of andere technische opleiding doet en hem eventueel voor me gaat maken) designen onder de auto enzo... we zullen gaan zien wat er van komtsplitter ben ik al aan het zoeken zo laag mogelijk maar dan moet ik denk ik als ik over straat wil elke keer de bumper eraf halen... weet iemand of dat mag op straat?
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Voorstellen Evert Thomas
Zijn straatlegale carbon splitters te krijgen, maar in de racerij wordt ie idd veelal van hout gemaakt. Het extra gewicht weegt niet op tegen de positieve effecten van de werking........ Tenminste, zo is mij uitgelegd door mensen die dat dus doen.
En als je 10x een stukkie hout er af rijdt haal je een nieuwe plank, als je 10 carbon splitters stuk rijdt ben je 5000 euro verder.
En als je 10x een stukkie hout er af rijdt haal je een nieuwe plank, als je 10 carbon splitters stuk rijdt ben je 5000 euro verder.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Voorstellen Evert Thomas
Gewoon van hout. Voorzijde ook

- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Om de hele bodemplaat van hout te maken zie ik zelf niet zo zitten. Ik heb bij Bonder racing gezien dat dit is gemaakt van twee lagen aluminium met een soort honinggraad profiel er tussen. Voordeel hiervan is dat het licht is, stijf en tegen een stootje kan.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Voorstellen Evert Thomas
Volgens mij gewoon multiplex.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Voorstellen Evert Thomas
Tsja, het is maar net wat je zelf wilt. Hout is wel wat zwaarder, daarentegen zit het LAAG i nje auto, onder het zwaartepunt, wat niet geheel en al nadelig hoeft te zijn.
Zit er zelf ook aan te denken van alu ofzo een bodem te maken, maar eerst het jaar maar eens door komen. :banaan:
Zit er zelf ook aan te denken van alu ofzo een bodem te maken, maar eerst het jaar maar eens door komen. :banaan:
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Voorstellen Evert Thomas
Wat een monster, die Audi van je :banaan:
Rij je er ook wel eens mee op de openbare weg? Volgens mij heb ik hem namelijk wel eens gezien een tijdje geleden....Groningen ofzo?
Rij je er ook wel eens mee op de openbare weg? Volgens mij heb ik hem namelijk wel eens gezien een tijdje geleden....Groningen ofzo?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Voorstellen Evert Thomas
Op hogere snelheid is luchtweerstand veel belangrijker dan gewicht.RJay schreef:Tsja, het is maar net wat je zelf wilt. Hout is wel wat zwaarder, daarentegen zit het LAAG i nje auto, onder het zwaartepunt, wat niet geheel en al nadelig hoeft te zijn.
Met deze mods aan de auto zijn ze op een rondje NoS+GP strecke (VLN) ca 10 seconden sneller dan zonder.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
De auto heeft gewoon kenteken dus hij mag gewoon op de openbare weg. Ik rij er niet veel mee op de openbare weg, maar af en toe kun je hem idd tegenkomen.René Kloeze schreef:Wat een monster, die Audi van je :banaan:
Rij je er ook wel eens mee op de openbare weg? Volgens mij heb ik hem namelijk wel eens gezien een tijdje geleden....Groningen ofzo?
- Gijs Evo
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
- Locatie: Krimpenerwaard
Re: Voorstellen Evert Thomas
Ik ben nu een diffuser onder de achterkant van de Evo aan het maken van Aluminium, hem hem uit laten snijden.
Nu de vinnen er nog aan, even de lengte bekijken en dan laat ik ze erop lassen 8)
Nu de vinnen er nog aan, even de lengte bekijken en dan laat ik ze erop lassen 8)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Voorstellen Evert Thomas
De uitdaging van vlakke bodems is niet zozeer de vlakke bodem maken, dat is zo klaar. Maar je moet een hoop andere zaken actief gaan koelen zoals bak differentieel etc. Die zitten dan namelijk volledig uit de luchtstroom. Uitlaten lopen vaak tussen de bodem door of zitten in de weg dus die moet je omleiden enz.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Klopt temperatuur beheersing is dan de grootste uitdaging.Bert ///M3 schreef:De uitdaging van vlakke bodems is niet zozeer de vlakke bodem maken, dat is zo klaar. Maar je moet een hoop andere zaken actief gaan koelen zoals bak differentieel etc. Die zitten dan namelijk volledig uit de luchtstroom. Uitlaten lopen vaak tussen de bodem door of zitten in de weg dus die moet je omleiden enz.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Dat is een goede optie inderdaad lijkt me. Alleen zal het een kwestie zijn van in de praktijk uitvinden wat afdoende werkt. Voor het achterdifferentieel is idd een oliekoeler te gebruiken, zou in de kofferbak kunnen, je moet dan wel zorgen voor aanvoer van lucht uiteraard.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Voorstellen Evert Thomas
Klopt maar je punt is dan weer dat die lucht er ook weer uit moet. Je moet dus tunnelconstructies gaan verzinnen.
Kijk eens voor de gein hoe ze hoodvents maken op een racewagen zoals een M3 GTR. Daar zit een tunnel onder die de lucht van radiateurs dus uit de motorruimte leid. Dat geeft ook een berg extra downforce omdat je die druk onder de motorkap kwijt bent.
Kijk eens voor de gein hoe ze hoodvents maken op een racewagen zoals een M3 GTR. Daar zit een tunnel onder die de lucht van radiateurs dus uit de motorruimte leid. Dat geeft ook een berg extra downforce omdat je die druk onder de motorkap kwijt bent.
- Jelte Jongsma
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 17:59
Re: Voorstellen Evert Thomas
Ik lees zo je verhaal eens, wat me opvalt is je kleine intercooler. Je hebt genoeg ruimte om een grotere te plaatsen toch?
- Gijs Evo
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
- Locatie: Krimpenerwaard
Re: Voorstellen Evert Thomas
Groter is niet altijd beter 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Voorstellen Evert Thomas
klopt...het koelt wellicht wel iets beter maar heeft dan weer meer tijd nodig om het op druk te zetten/bouwen in theorie/praktijk.Gijs Evo schreef:Groter is niet altijd beter
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: Voorstellen Evert Thomas
Wel bij intercoolersGijs Evo schreef:Groter is niet altijd beter

10 graden lagere inlaatlucht als voorbeeld scheelt al behoorlijk pk's. Gaat erg hard en lagere IAT maakt de motor ook nog eens minder pingel gevoelig, wat ook wel ruimte oplevert voor meer pk's. Dat hele kleine beetje meer volume is verwaarloosbaar bij opspoolen, maar een lagere temp is altijd fors winst bij een (flink) geblazen motor.
Ja, bij intercoolers is echt vrijwel altijd: hoe groter, hoe beter

Welke DTA rij je mee Evert? (heb zelf S60)
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Voor de intercooler moeten jullie even op de eerste pagina kijken. Ik rij nu tijdelijk met een andere bumper waardoor maar de helft van de intercooler is te zien.Walter Dendunne schreef:Wel bij intercoolersGijs Evo schreef:Groter is niet altijd beter![]()
10 graden lagere inlaatlucht als voorbeeld scheelt al behoorlijk pk's. Gaat erg hard en lagere IAT maakt de motor ook nog eens minder pingel gevoelig, wat ook wel ruimte oplevert voor meer pk's. Dat hele kleine beetje meer volume is verwaarloosbaar bij opspoolen, maar een lagere temp is altijd fors winst bij een (flink) geblazen motor.
Ja, bij intercoolers is echt vrijwel altijd: hoe groter, hoe beter![]()
Welke DTA rij je mee Evert? (heb zelf S60)
De DTA Computer is de S70, inclusief het dashboard.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: Voorstellen Evert Thomas
Volgens mij bestaat dat model niet...Tis S60 of S80 (of S100) ?Evert Thomas schreef:
De DTA Computer is de S70, inclusief het dashboard.

Je tuned het blok waarschijnlijk niet zelf denk ik?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten