Voorstellen Evert Thomas

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Evert Thomas

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 29 mar 2011, 21:46

Ja hij klint super, ook al hoor je dat achter het stuur niet echt. Je had ook nog een vraag inzake de diffuser.

Als je het goed wilt doen, zou je dit eigenlijk moeten doen in samenhang met een vlakke bodem en splitter en vervolgens in de windtunnel. Dit laatste is voor de meesten nogal lastig, dus een kwestie van zoveel mogelijk afkijken van auto's die wel in de windtunnel zijn geweest.

In mijn geval ontsond naar het verwijderen van de uitlaat (welke overdwars is geplaatst) een gat voor de voorbumper, die dus toen los in de wind hing. We hebben toen een stuk van de bumper weggezaagt en de diffuser geplaatst (met name ook omdat het wel stoer staat). Wat in dit geval wel heel belangrijk is dat de passerende lucht alleen maar onderlangs kan en niet bovenlangs. Belangrijk ook is dat het een stevige constructie is, je moet er natuurlijk niet aan denken dat hij op het circuit er onderweg komt zijlen.

Of ik er voordeel van gehad heb kan ik niet zeggen, daarvoor was teveel verandert. Heb er in ieder geval niks negatiefs van ervaren. En denk dat het zowiezo beter is dan een bumer die in de wind hangt.

In Japan maken ze de diffuser trouwens veel eenvoudiger, zij zagen gewoon de helft van de bumper er af.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mar 2011, 21:55

achter de bumper blijft inderdaad heel veel druk/lucht hangen...

heb die van mij ook eens goed bekeken, dat kan veel beter...
of ik maak wat nette sleuven in het onderste deel zodat het wat beter doorstroomt, de lucht moet er zo snel mogelijk onderdoor :thumbup:

RJay

Bericht door RJay » 30 mar 2011, 20:24

Het hele idee is eigenlijk dat je weinig lucht onder je auto wilt hebben, dus een, lage, splitter voorop.
Vervolgens wil je dat het beetje lucht zo veel mogelijk ruimte heeeft, dus een hogere, vlakke bodem met een diffuser die voor steeds meer ruimte zorgt. Je wilt de lucht onder je auto zgn "afremmen", maar dan zonder een muur onder je auto te lassen natuurlijk :mrgreen:

Dit is iig wat ik er uit begrepen heb, wil zelf onder de bayer ook een vlakke bodem gaan maken, met mooie skirts zodat 't allemaal er onder blijft.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 30 mar 2011, 20:58

Klopt dat is het idee. De vinnen zijn eigenlijk om de luchtstromen onder de auto zo effectief mogelijk af te voeren. Om te weten hoeveel, waar en welke vorm ben je eigenlijk een windtunnel nodig.

RJay

Bericht door RJay » 30 mar 2011, 21:02

Idd, dus doe je er gewoon maar een paar ergens waar je turbulentie verwacht :banaan:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 30 mar 2011, 21:53

spykerboy schreef:
RJay schreef:Idd, dus doe je er gewoon maar een paar ergens waar je turbulentie verwacht :banaan:
haha dat dacht ik dus ookal :P

tja ik ga het gewoon eerst met een vriend van me (die een of andere technische opleiding doet en hem eventueel voor me gaat maken) designen onder de auto enzo... we zullen gaan zien wat er van komt ;) splitter ben ik al aan het zoeken zo laag mogelijk maar dan moet ik denk ik als ik over straat wil elke keer de bumper eraf halen... weet iemand of dat mag op straat?
Een echte splitter is denk ik niet toegestaan. De meeste raceteams maken hem van hout.

RJay

Bericht door RJay » 30 mar 2011, 22:07

Zijn straatlegale carbon splitters te krijgen, maar in de racerij wordt ie idd veelal van hout gemaakt. Het extra gewicht weegt niet op tegen de positieve effecten van de werking........ Tenminste, zo is mij uitgelegd door mensen die dat dus doen.

En als je 10x een stukkie hout er af rijdt haal je een nieuwe plank, als je 10 carbon splitters stuk rijdt ben je 5000 euro verder.

daNpy

Bericht door daNpy » 30 mar 2011, 22:21

Afbeelding

Gewoon van hout. Voorzijde ook :)

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 30 mar 2011, 22:25

Om de hele bodemplaat van hout te maken zie ik zelf niet zo zitten. Ik heb bij Bonder racing gezien dat dit is gemaakt van twee lagen aluminium met een soort honinggraad profiel er tussen. Voordeel hiervan is dat het licht is, stijf en tegen een stootje kan.

daNpy

Bericht door daNpy » 30 mar 2011, 22:46

Volgens mij gewoon multiplex.

RJay

Bericht door RJay » 30 mar 2011, 23:34

Tsja, het is maar net wat je zelf wilt. Hout is wel wat zwaarder, daarentegen zit het LAAG i nje auto, onder het zwaartepunt, wat niet geheel en al nadelig hoeft te zijn.

Zit er zelf ook aan te denken van alu ofzo een bodem te maken, maar eerst het jaar maar eens door komen. :banaan:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 10 apr 2011, 02:15

Wat een monster, die Audi van je :banaan:
Rij je er ook wel eens mee op de openbare weg? Volgens mij heb ik hem namelijk wel eens gezien een tijdje geleden....Groningen ofzo?

daNpy

Bericht door daNpy » 10 apr 2011, 11:50

RJay schreef:Tsja, het is maar net wat je zelf wilt. Hout is wel wat zwaarder, daarentegen zit het LAAG i nje auto, onder het zwaartepunt, wat niet geheel en al nadelig hoeft te zijn.
Op hogere snelheid is luchtweerstand veel belangrijker dan gewicht.
Met deze mods aan de auto zijn ze op een rondje NoS+GP strecke (VLN) ca 10 seconden sneller dan zonder.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 10 apr 2011, 14:05

René Kloeze schreef:Wat een monster, die Audi van je :banaan:
Rij je er ook wel eens mee op de openbare weg? Volgens mij heb ik hem namelijk wel eens gezien een tijdje geleden....Groningen ofzo?
De auto heeft gewoon kenteken dus hij mag gewoon op de openbare weg. Ik rij er niet veel mee op de openbare weg, maar af en toe kun je hem idd tegenkomen.

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 10 apr 2011, 18:39

Ik ben nu een diffuser onder de achterkant van de Evo aan het maken van Aluminium, hem hem uit laten snijden.
Nu de vinnen er nog aan, even de lengte bekijken en dan laat ik ze erop lassen 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2011, 16:35

De uitdaging van vlakke bodems is niet zozeer de vlakke bodem maken, dat is zo klaar. Maar je moet een hoop andere zaken actief gaan koelen zoals bak differentieel etc. Die zitten dan namelijk volledig uit de luchtstroom. Uitlaten lopen vaak tussen de bodem door of zitten in de weg dus die moet je omleiden enz.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 11 apr 2011, 20:13

Bert ///M3 schreef:De uitdaging van vlakke bodems is niet zozeer de vlakke bodem maken, dat is zo klaar. Maar je moet een hoop andere zaken actief gaan koelen zoals bak differentieel etc. Die zitten dan namelijk volledig uit de luchtstroom. Uitlaten lopen vaak tussen de bodem door of zitten in de weg dus die moet je omleiden enz.
Klopt temperatuur beheersing is dan de grootste uitdaging.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 11 apr 2011, 21:57

Dat is een goede optie inderdaad lijkt me. Alleen zal het een kwestie zijn van in de praktijk uitvinden wat afdoende werkt. Voor het achterdifferentieel is idd een oliekoeler te gebruiken, zou in de kofferbak kunnen, je moet dan wel zorgen voor aanvoer van lucht uiteraard.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2011, 23:29

Klopt maar je punt is dan weer dat die lucht er ook weer uit moet. Je moet dus tunnelconstructies gaan verzinnen.

Kijk eens voor de gein hoe ze hoodvents maken op een racewagen zoals een M3 GTR. Daar zit een tunnel onder die de lucht van radiateurs dus uit de motorruimte leid. Dat geeft ook een berg extra downforce omdat je die druk onder de motorkap kwijt bent.

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 12 apr 2011, 12:44

Ik lees zo je verhaal eens, wat me opvalt is je kleine intercooler. Je hebt genoeg ruimte om een grotere te plaatsen toch?

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 12 apr 2011, 22:18

Groter is niet altijd beter :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 apr 2011, 22:36

Gijs Evo schreef:Groter is niet altijd beter :wink:
klopt...het koelt wellicht wel iets beter maar heeft dan weer meer tijd nodig om het op druk te zetten/bouwen in theorie/praktijk. :nerd:

Walter Dendunne
Auto: VW luchtgekoeld

Bericht door Walter Dendunne » 19 apr 2011, 22:16

Wel bij intercoolers :wink:
10 graden lagere inlaatlucht als voorbeeld scheelt al behoorlijk pk's. Gaat erg hard en lagere IAT maakt de motor ook nog eens minder pingel gevoelig, wat ook wel ruimte oplevert voor meer pk's. Dat hele kleine beetje meer volume is verwaarloosbaar bij opspoolen, maar een lagere temp is altijd fors winst bij een (flink) geblazen motor.
Ja, bij intercoolers is echt vrijwel altijd: hoe groter, hoe beter :df:
Welke DTA rij je mee Evert? (heb zelf S60)

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 19 apr 2011, 23:20

Walter Dendunne schreef:
Wel bij intercoolers :wink:
10 graden lagere inlaatlucht als voorbeeld scheelt al behoorlijk pk's. Gaat erg hard en lagere IAT maakt de motor ook nog eens minder pingel gevoelig, wat ook wel ruimte oplevert voor meer pk's. Dat hele kleine beetje meer volume is verwaarloosbaar bij opspoolen, maar een lagere temp is altijd fors winst bij een (flink) geblazen motor.
Ja, bij intercoolers is echt vrijwel altijd: hoe groter, hoe beter :df:
Welke DTA rij je mee Evert? (heb zelf S60)
Voor de intercooler moeten jullie even op de eerste pagina kijken. Ik rij nu tijdelijk met een andere bumper waardoor maar de helft van de intercooler is te zien.

De DTA Computer is de S70, inclusief het dashboard.

Walter Dendunne
Auto: VW luchtgekoeld

Bericht door Walter Dendunne » 19 apr 2011, 23:49

Evert Thomas schreef:
De DTA Computer is de S70, inclusief het dashboard.
Volgens mij bestaat dat model niet...Tis S60 of S80 (of S100) ? :roll:
Je tuned het blok waarschijnlijk niet zelf denk ik?

Plaats reactie