1973 BMW 2002 tracktool project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jurjen
Auto: 987S / 955

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Jurjen » 23 aug 2010, 15:09

Fantastische verhalen. Meeeeeeeer!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 aug 2010, 15:50

Held!

HeinJ

Bericht door HeinJ » 27 aug 2010, 12:37

En zondag ben ik eens begonnen met het inslijpen van de kleppen. Mooi wer, zeker als je de juiste beunhaas tools hebt.. want waaorm zou je zo'n ploppertje gebruiken als je ook een boormachine met stuk koelwaterslang hebt?

Afbeelding

Het was wel nodig ook, vooral de uitlaatklepzittingen waren behoorlijk vervuild. Op onderstaande foto heb ik de inlaatklep (de grote) al ingeslepen en de uitlaatklep nog niet;

Afbeelding

En toen was de kop klaar, in afwachting van de dinsdag op te halen klepseals..

Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met het uit elkaar halen van het onderblok. De zuigers moesten er immers uit om ingefreesd te worden. Ook moesten carterpan en oliepomp vervangen worden, omdat die van een 02 anders is dan van een E21. En helaas anderser genoeg om niet uitwisselbaar te zijn :P

Afbeelding

Dat is duidelijk te zien aan de oliepompjes. Links die van een 02 en rechts die van een E21.

Afbeelding

Helaas hadden de zuigers een vervelende verrassing voor me in petto. Eigenlijk niet de zuigers zelf, maar de drijfstanglagers.. want toen ik de zuigers eruit haalde ontdekte ik vreemde slijtplekken op de drijfstanglagers.

Afbeelding

Die waren zo te zien redelijk aan vervanging toe.. en omdat die drijfstanglagers er zo aan toe waren, besloot ik om de krukaslagers ook meteen te controleren. Het middelste krukaslager zag er als volgt uit:

Afbeelding

Driewerf zucht zei de portemonnee, want om nou te zeggen dat nieuwe krukas- en drijfstanglagers goedkoop zijn.. maar ja, ik besloot ze toch te gaan kopen omdat ik dan zeker weten een fraai blokje zou hebben wat weer een tijdje meekan!

Aangezien het zondag was kon ik niet meteen naar de dealer, dus ben ik verder gegaan met slopen. In mijn vorige post had ik al wat verteld over verroeste koelwaterkanalen.. nou, dat kon je duidelijk aan de waterpomp afzien.

Afbeelding

Gelukkig had ik al een nieuwe liggen :mrgreen:

De volgende dag (maandag 23-8) ben ik als eerst naar de BMW dealer in Hoorn gereden. Uiteraard in stijl met moeders felrode peuzjo 205 1.1.
Gewapend met bloknummer en model wou ik daar krukas- en drijfstanglagers bestellen. De baliemedewerker keek een tijdje in de computer en vroeg vervolgens of ik de maat van de lagers wist. Eh? Ik wou gewoon standaard lagers..
Hij zei dat hij wel 10 verschillende lagers met kleurcoderingen en zo in de computer had staan, en allemaal met andere maten. En bij geen enkele stond wat er standaard was.. dus ben ik weer teruggegaan naar huis om die zooi op te meten.

Daarna gelijk weer teruggegaan en voor de zekerheid had ik ook de krukaslagerschalen en de drijfstang meegenomen. In de lagerschalen stonden ook nummers, dus dat zou vast wel goedkomen.
Daar aangekomen was de medewerker gelijk blij met de nummers, maar.. ze waren niet te herleiden met de computer. Zucht. Gelukkig had ik de zooi ook opgemeten en zo konden we iig de juiste krukaslagers (55mm) vinden. De drijfstanglagers waren echter een ander verhaal, mijn maat (47,75mm) stond er wel bij maar dan met de kleurcodering rood of blauw. En allebei wisten we niet wat dat nou weer betekende.. later kwam de chef werkplaats en de chef filiaal er ook nog bij, een hoop gebel en overpeinzingen later ('dit soort bestellingen krijgen we hier niet zo vaak meneer') bleek dat de kleurcodering niet zoveel uitmaakte en dat ik 48mm nodig had, want dat was de standaardmaat en die krukassen mochten niet geslepen worden, dus die 47,75 zou wel 48 zijn. O. Zal wel goed zijn dan.. dus die besteld, de volgende dag zou het al binnen zijn. Tevreden met al die service (ik heb daar 3 man ruim een half uur bezig gehouden, en ze vonden het volgens mij nog leuk ook!) weer huiswaarts gereden.

Daarna ben ik in afwachting van die lagers maar begonnen met het infrezen van de zuigers. Daarvoor heb ik een setje dikke freesjes voor zo'n professionele persluchtdremel, maar omdat ik niet professioneel genoeg ben om zo'n dikke dremel te betalen zitten die freesjes in een boormachine van 20 euro. En dat werkt goed genoeg :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

En naast z'n nog niet besneden broertje;

Afbeelding

Dat werden er al gauw minder..

Afbeelding

De volgende dag heb ik de laatste zuiger afgemaakt en vervolgens allemaal afgewerkt. Dus toen lagen ze mooi op een rijtje te blinken..

Afbeelding

Daarna belde de BMW dealer; de lagerschalen lagen voor me klaar, dus.. gauw de peuzjo ingepikt en hup naar Hoorn. Ondertussen had ik bedacht dat, als ik het toch zo goed aanpakte (lees: zo goed met geld aan het smijten was), dat er dan ook nieuwe zuigerveren in moesten komen.. dan is alles pas echt goei voor mekaar. Dus bij de dealer heb ik de lagers opgehaald en gelijk zuigerveren besteld.
En moet je kijken hoe mooi, inclusief sloopdeinhoudtijdenshetverwijderenvande-verpakking:

Afbeelding

De krukaslagers pasten perfect, maar helaas was dat bij de drijfstanglagers niet zo. Nouja, ze pasten wel maar wel erg ruim :mrgreen:
De 48mm moest dus toch ECHT 47,75mm zijn.. wel zonde van je tijd, mja ik ben weer teruggegaan naar de dealer. Bij de dealer was het al van 'O wat jamer, toch net niet', maar ik mocht ze inruilen voor de overmaat lagers (die wel besteld moesten worden). En het zou pas donderdag binnen zijn.. de deadline werd wel krapjes zo. Desalniettemin: hulde voor de service van de dealer!
Daarna ben ik even langs de automaterialentoko gegaan om m'n bestelde zuigerverenklem en klepseals op te halen.

Ik had iig al de krukaslagers om mee verder te gaan. Maar voordat ik ging opbouwen, wou ik eerst met pa z'n industriele ontkalker (er stond iig aminosulfonzuur op het zakje, dus goed spul FTW) de koelwaterkanalen in het onderblok roestvrij maken.
Nou.. dat van het goeie spul klopte inderdaad, gezien de enorme bende die eruit kwam..

Afbeelding

Het behoeft volgens mij geen extra toelichting meer, dan dat de koelwaterkanalen nu mooi schoon zijn :P

En tussendoor even een kleine impressie van de steriele en opgeruimde werkbank waar Het Allemaal Gebeurt:

Afbeelding

De volgende dag, woensdag, ben ik eens begonnen met bouwen: en wel het plaatsen van de blinkende nieuwe krukaslagers. En ik blijf erbij: opbouwen is het mooiste wat er is!

Krukaslagers in het blok geplaatst;

Afbeelding

Krukasje er weer terug in..

Afbeelding

Krukaslagerkappen met blinkblinkglimnieuwe lagers!

Afbeelding

En alle kappen weer gemonteerd. Dat plaatje wat er eerst niet op zat, is een steuntje voor de (veel langere) aanzuigbuis van de 02 oliepomp.

Afbeelding

Daarna ben ik verder gegaan met het terugmonteren van het distributiedeksel met nieuwe pakkinkjes en keerringetje, met daar bovenop de ook al nieuwe waterpomp.

Afbeelding

Toen heb ik de zuigers los in het blok gezet (ideaal, zo'n echte zuigerverenklem!) en de kop, met losse kleppen erin, er los op gezet. Dit om te controleren of het freeswerk in de zuigers ook daadwerkelijk effect heeft gehad, want zo kon ik nauwkeurig meten hoe ver de kleppen open kunnen gaan.

Afbeelding

En het viel helemaal niet tegen.. zonder koppakking ertussen (+2mm) kunnen de kleppen nu minimaal 5mm open wanneer de zuiger op BDP staat Dat is dus 5mm speling tussen klep en zuiger. En nog mooier; het verschil in klepopening tussen alle acht kleppen is maximaal 0,75 millimeter (kleinste klepopening 5,01mm - grootste 5,76mm). Niet gek toch, voor een beunfreesjob met een handboormachine? 8)

De zuigers waren zodoende goedkgekeurd! Ze moeten alleen nog uitgewogen worden aangezien ze maximaal 10 gram van elkaar mogen verschillen, maar dit doe ik pas als de nieuwe zuigerveren en drijfstanglagers er weer op zitten.

Toen dat klaar was heb ik de losse 2002 oliepomp die ik nog had liggen, even uit elkaar gehaald om te kijken of die nog goed was. Aangezien de witte 2002 waar die uit kwam in nogal bedenkelijke toestand verkeerde, wou ik niet dat dat rotding ook nog m'n nieuwe blok om zeep zou helpen :P
Het viel iig reuze mee, want alles aan de binnenzijde zag er nog fris uit.
Bij het monteren van de pomp bleek echter dat de aandrijfketting veel te slap hing. Nou los je dat bij een 02 op met opvulplaatjes die je onder de pomp legt, maar ik had er maar 1 losse liggen en de rest zat nog in het vastgeboingde blok.. die nog in de 02 zat. Dus dat heb ik maar even gelaten voor wat het was.

Afbeelding

Daarna heb ik de kop er weer eens bij gepakt, met de bedoeling om hem in elkaar te gaan zetten aangezien ik nu nieuwe klepseals binnen had.

Afbeelding

Ik bedacht echter (na een tip) dat het handig zou zijn om ringetjes onder de klepveerschotels te proppen, om wat veiliger 7500 toeren te kunnen draaien.
Helaas waren het ringen die ik niet in m'n boutenbak had liggen, dus voor die dag (woensdag) hield ik het bij een foto van het verschil tussen een 02 en een E21/E30 klepseal.. (links goeie van de E21/E30, rechts 02 rommel)

Afbeelding

De donderdagochtend heb ik gebruikt om het kapotte blok uit de 02 te takelen. Primair voor die jkkoliepompopvulplaatjes, maar ik kon zo ook gelijk de randzaken zoals motorsteunen en zo overzetten.

Afbeelding

Er zat nog wel meer ijzer in de carterpan.. :roll:

Afbeelding

Zodoende zit de oliepomp nu piekfijn op het nieuwe blok, evenals de motorsteunen, clipjes, startmotorhouder en dergelijke.
Aangezien ik m'n uitlaatspruitstuk straks niet meer wil zien als een bonk roest, maar als een mooi zwart gespoten stijlelement naast de schone cilinderkop, wou ik een van de drie uitlaatspruitstukken die ik had liggen even ontroesten en spuiten.

Dat pakte even anders uit.. twee spruitstukken leken hetzelfde te zijn, maar de ene die bij het blok zat had nauwere doorvoerkanalen. Ik had gelukkig nog een andere, die van binnen iets ruimer was. De derde had ovalen (ipv ronde) poorten en was veel groter qua doorlaat, maar paste niet bij de ronde uitlaatpoorten in de kop. En om het feest nog groter te maken bleek de pakkingset uitlaatpakkingen te bevatten voor ovalen uitlaatpoorten.. die dus niet bij de kop horen. Het past wel, maar ik vraag me af wat wijsheid is.

Moet ik (op onderstaande foto) de bovenste nemen, die vet groot is maar niet goed op de uitlaatpoorten aansluit, of de onderste die kleiner is in doorlaat maar wel goed op de uitlaatpoorten aansluit? Ze passen allebei luchtdicht op de kop, dus het gaat hier alleen om de vraag welke er meer pekaasj op zou kunnen leveren..

Afbeelding

Ik besloot dat eens op het grote internets op te gaan zoeken. Dat leverde niet echt veel resultaat op, maar in de tussentijd belde de BMW dealer met de boodschap dat de spulletjes weer klaarlagen. Dus dat ging even voor.. ik weer in de reespeusjo naar Hoorn, en daar lag het al voor me klaar: een stapeltje lagerschalen voor de drijfstangen. De filiaalmanager kwam zelfs nog even kijken/informeren wat voor maat nu de goeie was. Toen ik beter naar het hoopje keek miste ik echter iets: de zuigerveren.

Ja, die bleken niet op voorraad te zijn, dus die waren in backorder geplaatst, en ze verwachten het niet eerder dan maandag of misschien dinsdag binnen te hebben.

Oh.

Neetoch?

Plop.

Dat betekende dat, ondanks een week zweten, de allerallerbelangrijkste deadline toch gemist werd: geen heuvelklim Teuven voor mij dit jaar.. AAAAARGH! (en de rest mag je er zelf bij fantaseren)

Maar toch. Ondanks het missen van de heuvelklim, heb ik volgende week wel een gloednieuw ronkmotortje in de 02 hangen, die weer een tijdje vooruit kan.. dus dat is ook wel weer een mooie gedachte. En ik kan het weekend besteden aan het monteren van de staalgevlochten remslangen en het bijwerken van wat snel geplamuurde plekjes. Maar toch. Zucht. :|

daNpy

Bericht door daNpy » 27 aug 2010, 12:44

Wat een mooi werk zeg!!

Respect!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2010, 12:54

Ik zou voor advies niet snel meer naar Hoorn terug gaan. Ik rij zelf altijd naar Alkmaar, slechter bereikbaar maar ik heb slechte ervaringen met Hoorn plus ze hebben in Alkmaar toch wat meer een idee waar ze het over hebben volgens mij, bijvoorbeeld Sander van onderdelen die ziet aan een serienummer al als je bijvoorbeeld met een M3 GT nummer op de proppen komt, zonder de PC aan te raken.

Rood of blauw maakt niet uit?!?!?!?!?! Beetje BMW man weet dat als je rood en blauw hebt je er 1 van elk gebruiken moet, rood in de top en blauw onder volgens mij. Voor een M10 motor zijn er ook rode en blauwe in overmaten, dat hebben niet alle motoren, bijvoorbeeld bij mij is er voor de M3 3.0 een update geweest, vroeger hadden ze onder en boven gelijk, toen is er ook rood/blauw in gekomen na een bepaalde datum. Maar de overmaten is nog steeds boven onder gelijk. Volgens mij heeft dit met de hardheid van de lagers te maken, meestal is het de top die beschadigd raakt na verloop van tijd doordat de zuiger daar op klapt. Dit is ook duidelijk op je eigen foto's te zien.

Voor een M10 word ook voor de krukas rood/blauw gegeven.

Als je trouwens naar http://www.bmwfans.info gaat dan kan je je drijfstanglagers en krukaslagers opzoeken, klik je op het onderdeelnummer dan komt er ook een old part number tevoorschijn en dat is waarschijnlijk wat er in je blok zat. Zelf heb ik me ook rot gezocht naar nummers en zo uiteindelijk gevonden.

Als ik je carterpannetje zo zie dan is een extra olieslingerschot lassen misschien ook een goed idee voor circuitgebruik? :)

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 27 aug 2010, 13:02

"Heinj" schreef:
opbouwen is het mooiste wat er is!
Ik vind een lego auto in elkaar zetten ook heerlijk om te doen. Bij jou is dat natuurlijk heel wat anders. Maar door je verhalen en die opmerking krijg ik hetzelfde gevoel.

Succes met de verdere opbouw! :thumbup:
Bert ///M3 schreef: bijvoorbeeld Sander van onderdelen die ziet aan een serienummer al als je bijvoorbeeld met een M3 GT nummer op de proppen komt, zonder de PC aan te raken.
Als je dagelijks met onderdeelnummertjes te maken hebt ga je dat vanzelf leren bij BMW inderdaad. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 27 aug 2010, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

HeinJ

Bericht door HeinJ » 27 aug 2010, 13:40

Bert ///M3 schreef:Ik zou voor advies niet snel meer naar Hoorn terug gaan. Ik rij zelf altijd naar Alkmaar, slechter bereikbaar maar ik heb slechte ervaringen met Hoorn plus ze hebben in Alkmaar toch wat meer een idee waar ze het over hebben volgens mij, bijvoorbeeld Sander van onderdelen die ziet aan een serienummer al als je bijvoorbeeld met een M3 GT nummer op de proppen komt, zonder de PC aan te raken.

Rood of blauw maakt niet uit?!?!?!?!?! Beetje BMW man weet dat als je rood en blauw hebt je er 1 van elk gebruiken moet, rood in de top en blauw onder volgens mij. Voor een M10 motor zijn er ook rode en blauwe in overmaten, dat hebben niet alle motoren, bijvoorbeeld bij mij is er voor de M3 3.0 een update geweest, vroeger hadden ze onder en boven gelijk, toen is er ook rood/blauw in gekomen na een bepaalde datum. Maar de overmaten is nog steeds boven onder gelijk. Volgens mij heeft dit met de hardheid van de lagers te maken, meestal is het de top die beschadigd raakt na verloop van tijd doordat de zuiger daar op klapt. Dit is ook duidelijk op je eigen foto's te zien.

Voor een M10 word ook voor de krukas rood/blauw gegeven.

Als je trouwens naar http://www.bmwfans.info gaat dan kan je je drijfstanglagers en krukaslagers opzoeken, klik je op het onderdeelnummer dan komt er ook een old part number tevoorschijn en dat is waarschijnlijk wat er in je blok zat. Zelf heb ik me ook rot gezocht naar nummers en zo uiteindelijk gevonden.

Als ik je carterpannetje zo zie dan is een extra olieslingerschot lassen misschien ook een goed idee voor circuitgebruik? :)
Daar hadden ze het later inderdaad ook over, iig dat het gebruikelijk was dat rood onder moest en blauw boven. Maar omdat ze alleen konden kiezen uit 8x rood bestellen of 8x blauwe schalen bestellen (en 8x is dus een complete set voor die vierpitter) hebben ze 8x rood besteld, want die waren dacht ik t sterkste oid. Maar dat is dus niet zo?

Weet jij trouwens of het te doen is om zelf een olieschot in de pan te bakken? ik ben namelijk bang dat het materiaal redelijk vervuild is door de olie en moeilijk te lassen is.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2010, 14:12

Schotje lassen kan je wel zelf doen, het is niet structureel dus hoeft niks te houden. Als je maar alu lassen kan in geval van een alu carterpan (geen idee of dit alu is bij een M10) Je moet alleen even meten of je olie pickup nog wel past en of je plaat niet in de weg zit onder tegen de rest van het blok aan. Verder moet je het spul niet helemaal dicht lassen, je moet wel zorgen dat de olie ook nog terug lopen kan, vaak worden er van die rubber flappen gebruikt om te zorgen dat je olie wel terug kan maar er niet uit.

Wbt die lagers, volgens ETK zit blauw in de top. De top is altijd het hardste omdat die de klap naar beneden moet weerstaan. Blauw is dus het hardste.

ETK geeft ook als needed van beiden 4. Dus ik zou het raar vinden als je ze alleen in 8 stuks tegelijk bestellen kon.

@iko

Bericht door @iko » 29 aug 2010, 11:43

mooi werk, Hein.
Nu nog ontdekken waar je de juiste adviezen vandaan haalt....

HeinJ

Bericht door HeinJ » 29 aug 2010, 17:39

Iig niet meer in Hoorn, want de vrijdag opgehaalde zuigerveren bleken gisteren niet te passen.. hadden ze me een overmaat meegegeven ipv de originele waar ik om vroeg :wtf:

Met de service is totaal niets mis, het zijn heel behulpzame mensen, maar ik word t langzaamaan wel kotsbeu zo.. ik wil gvd bouwen ipv heen en weer rijden en wachten op parts!

HeinJ

Bericht door HeinJ » 01 sep 2010, 21:49

Vandaag het verlossende telefoontje; ik krijg mijn geld terug, want zuigerveren in de originele maat zijn niet meer te bestellen. WTF!
En dat terwijl ik ze bij een Duitse 02 toko gewoon kan kopen. Alleen duurt dat een week eer ik ze hier heb.. en ik wil zaterdag gvd naar het 02 treffen in Lelystad.

Dat wordt even rondrijden/shoppen morgen.. :stom:

HeinJ

Bericht door HeinJ » 06 sep 2010, 23:17

OK, we gaan weer verder op 27 augustus (vrijdags), toen de zuigerveren dus aan het eind van de dag binnenkwamen..

Ik was die dag toch al vrij, en omdat ik sochtends die veren nog niet had was ik begonnen met het monteren van wat leuks;

Afbeelding

Staalgevlochten remslangen, zodat ik niet meer het gevoel zou hebben dat ik bezig was de bodem krom te trappen tijdens het remmen..
Het is een complete set voor een nultwee, dus vier op de vooras en twee stuks voor achter.

Afbeelding

Afbeelding

Het was wel nodig ook, 2 slangen zaten verstopt en lieten dus euh.. niks meer door :P
Vreemd genoeg wou niemand me even de klemweg op en neer duwen zodat ik m'n nieuwe speeltjes kon uitproberen.. maar dat kon later ook nog wel.

Pa kwam namelijk thuis met de klepveerschotelspacers; ringetjes om tussen de klepveerschotel en cilinderkop te proppen zodat je veiliger wat meer toeren kan draaien 8)

Afbeelding

Maar daarna belde dus de dealer.. meneer, uw zuigerveren liggen klaar! Dat was uiteraard goed nieuws, ik kon Teuven dan wel niet meer halen (het is hier geen Discovery Channel build-off dingetje), maar ik kon de auto dan wel maandag af hebben om ermee naar m'n stage te rijden. Zodoende heb ik de veertjes direct maar opgehaald.. wel duur trouwens, 140 euro voor vier van die zuigmansen. Maar goed, zonder zou ie toch niet al te best rijden dus dat moest dan maar!

De volgende dag ben ik begonnen met het bouwen van de kop. De nieuwe klepveerschotelspacers kwamen als eerste aan de beurt;

Van zo..
Afbeelding

naar zo!
Afbeelding

Ik had genoeg spacers om er drie van onder elke klepveerschotel te leggen, dat zou een verhoging van 3mm betekenen. Maar de klepveren werden zo wel heel erg ver ingedrukt wanneer ze maximaal openstonden, er kon net een voelermaat van 0,3mm tussen de middelste twee veerwindingen.. en aangezien ik nergens een tolerantiemaat voor dit soort grappen kon vinden en het niet vertrouwde, heb ik het maar bij 2 ringetjes per klep gehouden.

En weer verder met monteren..
Afbeelding

..totdat ik weer een complete cilinderkop had!
Afbeelding

Daarna ben ik verder gegaan met de zuigers. Omdat ik die uit had zitten hakken met m'n professionele freesboormachinegeval moesten ze weer uitgewogen worden, want ze mogen maar 10 gram van elkaar verschillen. Net zoals de vorige keer heb ik ze met drijfstang en al gewogen, maar ditmaal was het verschil toch wat groot.. zuiger 1, 2 en 4 waren de beste maatjes, maar nummer 3 viel wat uit de toon door 12 gram lichter te zijn. En aan de zuigers onderling was geen enkel verschil te zien qua freeswerk.. wtf!

Daarna toch maar even de drijfstangen losgehaald. Zuigers apart gewogen, en jahoor: maximaal 2 gram verschil. Dus moest het in de drijfstangen zitten.. en wederom jahoor; drijfstang 3 was 12 gram te licht. Dat was eigenlijk nog erger, want drijfstangen mochten volgens de werkplaatschbijbel maar 4 gram verschillen. Zucht. Ik weet niet wie dit blok ooit heeft gereviseerd, maar hij was iig niet goed bezig :P

Afbeelding

Gelukkig hebben die dingen aan de onderkant een knobbeltje zitten, die je weg kan slijpen om ze zo op gewicht te brengen. Op bovenstaande foto zijn ze allemaal op gelijk gewicht gebracht.. en alleen drijfstang 3 heeft dus nog een knobbeltje. Vreemd genoeg zijn ze nu wel even zwaar.. raar, maar de weegschaal liegt niet dus ze waren bij dezen goedgekeurd!

En toen ben ik verdergegaan met het schoonbikken van de zuigers. Ik zou iig zweren dat ze voorheen diesel in het blok hebben gemikt, zoveel troep zat erop..

Afbeelding

En schone zuigers verdienen natuurlijk een setje mooie zuigerveren. Die zaten wel erg foolproof verpakt, wat ik wel mooi vond :mrgreen:

Afbeelding

Na enkele minuten werk heb je dan een rijtje 'nieuwe' zuigers liggen. Het ging overigens prima zonder zuigerverenklem, je krijgt ze met beleid heel gemakkelijk op hun plek, bijna zoals bij een brommer.

Afbeelding

Ondertussen was het al avond (half 9 ofzo) maar ik MOEST en ZOU die zuigers er even in gooien. Dat is immers zo gepiept met de goeie zuigerverenklem die ik nu heb.. naja, je begint uiteraard bij cilinder 1. Olie erbij, rubberen hamertje en tikken. En er maar niet in willen. Zodra de olieschraapveer bij het blok kwam ging het niet meer verder.. WTF! Op zo'n moment krijg je wel heel donkerbruine vermoedens..

Dus ik grijp een andere zuiger bij z'n kla.. eh, drijfstang, ruk de bovenste zuigerveer eraf en prop die in een willekeurige vrije cilinder.
En aanschouwt het volgende stilleven:

Afbeelding

Het ding paste er met geen ENKELE andere mogelijkheid in, dan met de zuigerveeruiteinden over mekaar heen. En nu mag je zelf fantaseren hoe ik eruit zie als ik volledig uit mn dak ga.. damn, wat was ik toen kwaad. Na het smijten met wat rommel (hamers, geen zuigers) ben ik met een van die zuigerverendoosjes naar binnen gestampt en heb ik het artikelnummer op google ingerost.

En Alwetende Google zei: U hebt de eerste overmaat (+0,25mm) zuigerveren.

echt. wat een idiote bende, ik had gvd om STANDAARD zuigerveren gevraagd. Jaja meneer, standaard zuigerveren, nou mooi niet dus.
Ik heb ze bruisend weer terug in hun vet toffe verpakkingetjes geduwd en de bon erbij gelegd.. gvd, stelletje prutsers. Waarom nou toch..

Naja, de volgende dag was het zondag dus was het weer wachten. Omdat ik niet verder kon ben ik wat friemel dingetjes gaan doen zoals het spuiten van de waterpomppoelie. Toen ontdekte ik een rooie lakstift, afkomstig van ma's peugeotje, en zo begon de creativiteit weer te borrelen..
ik heb onder andere streepjes op de krukaspoelie gezet (25 graden voor bdp), handig voor ontsteking afstellen. En m'n friemelarij uitgeleefd op het kleppendeksel..

Afbeelding

Zo was, na wat opruimen, de zondag toch enigzins goed besteed.

Maandag stage, en na de stage ben ik meteen naar Hoorn gereden met die stomme zuigerveren. Daar was de onderdelenbaliemedewerker nogal verbaasd mij weer te zien.. ik vroeg hem uiteraard waarom hij mij die jkkovermaat troep mee had gegeven in plaats van het origineel waar ik om vroeg. Ik had m zelfs de maat nog gegeven.. Het antwoord?

'o. Ja, maar ik kon de originele niet bestellen en zodoende had ik voor u de overmaat gekozen. Want u had ook overmaat drijfstanglagers dus dat leek me eigenlijk wel logisch'.

Het is nog een geluk dat ik geen klompenfabriek heb, anders was ik nu failliet geweest.. damn, wat een redenatie.

Maar hij wou ze wel terugnemen. Maar de computer stond al uit, dus hij zou de volgende dag voor me gaan zoeken en dan zou ik 't wel horen.
Volgende dag gebeld; ja we hebben BMW NL gemaild met de vraag, dus we hopen donderdag antwoord te hebben.
De daaropvolgende dag (woensdag) antwoordapparaat ingesproken: u mag uw geld terug komen halen, want wij kunnen ze niet bestellen.

Dus, als je bmw rijder bent en je wil nieuwe zuigerveren, moet je ook nieuwe zuigers kopen en je blok opboren? Ja HALLO!
Ik wist in Duitsland wel een toko die ze kon leveren, maar dat duurt een week en dus een eeuwigheid.. als ik dat 2 weken terug had geweten, tja dan had ik ze daar wel besteld.

Die avond sprak ik vriendje de automonteur op msn; hij werkt bij Molenaar in Heerhugowaard en zei dat ik tijdens de koffiepauze maar langs moest komen. Nou is Molenaar 2 straten verderop ten opzichte van mijn stageadres.. dus ideaal!
De volgende dag (donderdag) daarheen; en nee, helaas niet op voorraad. Maar de baas ging voor me rondbellen en dan zou ik t wel horen.

Weer terug naar stage. En een krek uurtje later een sms: we kunnen ze leveren in 1,75, 2 en 4mm dikte. Of dat klopte. Dus stond ik tot half 4 te trappelen van ongeduld voordat ik naar huis kon om die krengen op te meten..
en.. ze bleken goed te zijn. 1,75mm was de bovenste zuigerveer, 2mm de middelste en 4mm de onderste! Gelijk gebeld, en hij zou z'n best doen om ze vrijdag geleverd te krijgen.

Vrijdag gewacht.. ongeduldig een smsje gestuurd maar nee. Tot om 5 uur de telefoon ging: ze waren er!
Na het eten gelijk erheen, en ja hoor! ZUIGERVEREN! met de allergrootste dank aan vriend Sander de automonteur :w
Wel wat duurder (200E), maar zoals eerder gezegd.. zonder rijdt het toch wat moeilijk :P

En uiteraard had ik zoveel geduld dat ik ze bij thuiskomst meteen wou gaan monteren..

Afbeelding

Afbeelding

3.. (neenee, leest verder gij wijsneus!)

Afbeelding

..2..

Afbeelding

..1..

Afbeelding

..en go!

Afbeelding

Ook onderin was alles weer compleet!

Afbeelding

En uiteraard was ik helemaal blij. Ik heb gelijk de zaterdag erop vrijgenomen om de tijd te kunnen nemen om blokje in mekaar te zetten en in de auto te hengelen.

Zaterdag ben ik begonnen met de carterpan; niet heel spannend, maar wel handig.

Afbeelding

Daarna het pasvlak van de cilinderkop voor de laatste en grondigste keer schoongemaakt..

Afbeelding

En hopla de kop er weer op :D

Afbeelding

Afbeelding

Toen was het blok compleet genoeg om in de auto te kunnen takelen. Dus het was tijd om het ding naar buiten te hobbelen (stom karretje met stalen wieltjes op scheve straatstenen ftw), en de echte garage in te duwen die is voorzien van een fatsoenlijke kettingtakel.

Afbeelding

met het blok in de takel, kon de motorbok er eindelijk af zodat ik het vliegwiel en de koppeling kon monteren.

Afbeelding

Daarna was het eigenlijk een kwestie van trekken, duwen en frunniken om het zootje over de veel te goed passende as van de versnellingsbak te wurmen.

Afbeelding

En toen de aanbouwdeeltjes zoals carbs, radiateur, waterslangen, v-snaar enzovoort er weer bij.. en uiteindelijk was alles weer compleet :w

Afbeelding

Tja, en wat dan? Starten natuurlijk!

En echt he.. gewoon starten en lopen, alsof het blok er al 100 jaar in zat 8) 8)

Wel was er licht getik hoorbaar, maar na het opnieuw stellen van de kleppen (ik had ze gesteld toen de kop droog stond, zonder olie), was dit snel verholpen en kon ik.. RIJDEN!
Vandaag ben ik lekker met de nultwee naar stage gereden, en uiteraard zonder sleepkabel weer thuis gekomen.. en wat voelt dat goed zeg. Geen enkele lekkage, het blokje snort mooi en loopt echt heel leuk. Voelt ook ietsje potenter aan dan het oude.. helemaal goed dus, happy end enzo! :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 sep 2010, 23:30

Wat gaaf zeg! :thumbup:

Walter

Bericht door Walter » 07 sep 2010, 07:48

Cool verhaal hoor, meer van dit!!

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 20 feb 2011, 15:16

Ben benieuwd of hier nog meer vorderingen zijn.

berry

Bericht door berry » 20 feb 2011, 19:09

dat vraag ik me ook af?!
gewoon mee doorgereden in de winter??

overigens had ik nog wat van de zuigerhemden afgehaald.
scheelt nogal wat krachten die op je drijfstangen en krukaslagers werken.

HeinJ

Bericht door HeinJ » 21 mar 2011, 12:13

Het werd inderdaad weer updatetijd, er is ondertussen weer het een en ander gebeurd. Maar of ik het allemaal vooruitgang zou willen noemen, nou nee..

Om te beginnen had ik een paar maanden terug bedacht dat ik meer pk's wil hebben. En wel met het volgende hulpmiddeltje;

Afbeelding

Een Eaton M45 van een Mercedes SLK. Die moet 0,5 bar in de 1.8 gaan pompen, voorzien van een enkele Weber 45mm DCOE met zelf in elkaar gefrituurd inlaatspruitstuk. Dat leek me de eenvoudigste oplossing, waarbij de motorruimte ook niet zo vol zou worden. Oja, het doel is om en nabij de 180 pk. Dan kan ik die irritante Porsches op de rechte stukken ook voorblijven :P

En dat alles moet in ieder geval voor juni af zijn. Voor het Duitse autosport festival iig, dan kan ik m daar mooi gaan uittesten..

Er kwam alleen iets tussendoor wat even de aandacht nodig had.. op een mooie zaterdag lag er hier een enorme berg sneeuw en dus ging deze meneer eens op de weg voor 't huis spelen..
Da's een, voor een polderweg, redelijk breed iets waar toen een mooi tot ijs aangereden pak sneeuw lag.. en da's altijd leuk met rwd en vastgelast diff natuurlijk :mrgreen:

Alleen vond een van de vele knotwilgen langs die weg het wel tof om een kijkje te gaan nemen. Nou zijn de meeste van die dingen langs die weg oud en verrot.. ik had echter het geluk om een gezonde te pakken te krijgen. Hoewel het niet hard ging, heeft het toch best indruk gemaakt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Closeup terror foto;

Afbeelding

En het eerste wat ik dacht toen ik uit de auto stapte en naar dat tafereel keek was 'wat zit er GVD veel plamuur op die motorkap?!'
Daarna pas ging ik het zonde vinden dat de koplamp stuk was. Daarna ging ik me afvragen hoe dat gebeuren weer recht te krijgen..

Dus dat was wel weer jammer.. dat hok weet in ieder geval altijd wel een manier te verzinnen om mij bezig te houden! :P

Het werd voor mij iig de eerste keer dat ik een auto moest gaan uitdeuken. Gelukkig ontdekte ik al gauw dat een potkrik niet werkt als je 't onding horizontaal houdt.. Een kleine garagekrik ook niet trouwens. Maar ook dat de goeie ouwe schaarkrik wel prima achter de koplamp paste.

Afbeelding

Na wat krikken, trekken en hameren zag alles er iig weer redelijk recht uit.

Afbeelding

Wat daarna nog overbleef was een heel kleine, maar irritant diepe deuk tussen knipperlicht en koplamp, en een nog irritantere vouw in het linker voorscherm. En ik ontdekte waarom de motorkap zo royaal was volgesmeerd met plamuur.

Afbeelding

De trouwe lezers zullen hier vast de signatuur van de vorige lasser ontdekken, wiens vakwerk ik de vorige winter heb moeten vervangen door fris plaatwerk.. :roll:
Aangezien de rest van de motorkap ook best gaar begon te worden, besloot ik om het zootje gewoon recht te timmeren en weer vol te plamuren.. en ondertussen te gaan rondneuzen voor zo'n toffe polyester motorkap.

Afbeelding

Zodoende heb ik de motorkap, dat irritante deukje en de vouw mooi weggewerkt met polyesterplamuur. Normaal gesproken is dat het mooiste spul ter wereld omdat het heel sterk is en supersnel droogt (vooral dat), maar omdat het 87 graden onder nul was duurde het uiteraard een dag voordat die rommel hard genoeg was om te schuren.. zucht :P

De volgende stap is dan uiteraard de primer erop.

Afbeelding

En ook dit duurde wat langer dan ik dacht, om de voorgenoemde reden en ook vanwege een eigenwijze prutser die het na 5 minuten alweer glad wou gaan schuren. Zodat het weer opnieuw kon.

Maar uiteindelijk kon alles weer in het schwarz gespetterd worden (heb ik al verteld dat spuiten bij min 87 niet aan te bevelen is?)

Afbeelding

En je moet toch wat om die pisverf sneller te laten drogen.. het hielp in ieder geval wel! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Na een half uur met een onwillige knipperlichtunit gerommeld te hebben, en eventjes in weer een half uur een reflector van de 'nieuwe' koplamp gewisseld te hebben wat dus langer duurde omdat iemand ooit heeft bedacht dat de ophangpunten van 2 identieke koplampreflectoren toch anders moesten zijn, en het rechtbuigen en monteren van de chroomstrippen kon het ding dinsdagavond laat weer de garage uit plopsen.
Het heeft me iig weer lekker beziggehouden..

En het zegt ook wat over de qualiteit van die ouwe schijt BMW's. Vaders was namelijk een week eerder dankzij diezelfde sneeuw met z'n v50 tegen een stoeprandje aan gegleden, en had het ding daarbij gereduceerd tot een Morgan met dieselmotor. Dat gaf trouwens wel weer mooie verhalen op 't werk toen we beiden in dezelfde huurauto aan kwamen zetten.. (ik loop stage in hetzelfde bedrijf)

Na een wintertje in de woon-werkpekel rondgereden te hebben ziet ie er in ieder geval weer lekker roestig uit.. de hele voorkant is weer bruin en de plamuur op de motorkap (van het boompje koppen) laat weer lekker los. Ik blijf zo ook bezig met dat hok :P
In ieder geval een mooi klusje voor het moment dat de temperatuur weer wat hoger is.

Ondertussen was de downpipe-middendemper aansluiting van de uitlaat voor de 138e keer losgetrild. Toen ik slim ging doen en het zaakje had vastgezet met loctite, scheurden er spontaan twee downpipes kort achter elkaar kapot.. En aangezien ik maar twee downpipes had liggen, was op dat moment meteen mn voorraadje op :P

Viavia bleek het ding ook niet verkrijgbaar te zijn. Auto Molenaar had wel zo'n downpipe, maar die was ook al verrot.. Gelukkig hadden ze wel een ingewikkeld ogende demper van een nieuwe bmw, waar precies zo'n tuutje op zat wat ik nodig had. Dus tuutje eraf geslepen, downpipe gekortwiekt en alles weer aan elkaar gelast.

Afbeelding

Omdat twee keer scheuren toch een beetje te toevallig was, en ik die uitlaatconstructie van een 02 maar een zooi oud ijzer vind, besloot ik om een extra ophangrubber te plaatsen op de bocht bij het differentieel. Mijn theorie is dat die bocht door de zwaartekracht te veel moment/spanning op de downpipe zet en dat die daardoor scheurt. Of ik moet niet met 100 km/u over 60 km/u drempels rijden.

Afbeelding

Ik besloot om gelijk het rubber bij het uiteinde van de demper wat beter op te hangen. Nu heb ik in ieder geval een stevige en rammelvrije uitlaat.. heerlijk. Dit had ik al veel eerder moeten doen :P

En nu de leuke dingen; ik heb eindelijk een setje knappe 45 DCOE's voor niet achterlijk veel geld kunnen kopen. Nouja, ik had er twee weken terug al een paar gevonden. Maar, geheel in het probleemloze kader van dit project, toen ik die thuisgestuurd kreeg bleek er echter 40DCOE op mijn 45mm webers te staan.. zucht :P
Maar zaterdag heb ik zelf een setje opgehaald in Schoorl, inclusief mooi blauw boodschappenmandje.

Afbeelding

Check!
Afbeelding

Twee pakking/reviseersetjes zijn al onderweg vanuit Engeland. Ik ga er in ieder geval eentje gebruiken voor het compressorgebeuren. Wat ik met die andere ga doen weet ik nog niet, ik ga ze in ieder geval allebei opfrissen :D

Nu nog een snaar, aandrijfpoelie, spanner en wat ijzer en dan kan ik iets in elkaar gaan lassen. Hoezee!

ErikS

Bericht door ErikS » 21 mar 2011, 12:28

Beun de haas.... :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 mar 2011, 13:08

Fantastisch weer! Die supercharger gaat wel heel gaaf worden!

HeinJ

Bericht door HeinJ » 21 mar 2011, 20:32

Als je wil uitdeuken is een hamertje met bolle kop best handig, kan je zo kopen bij de gamma. Het hangt erg van de deuk af of je 'm kan terugtikken of toch moet plamuren. Deuken die klein maar diep zijn krijg je bijvoorbeeld amper vlak, dan gaat het plaatwerk vouwen.. dan is volsmeren beter.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 21 mar 2011, 20:45

Het is elke keer weer een genot om dit topic te mogen openen, ga aub zo door!! (Behalve dat boom-gedeelte dan hè)

JurT

Bericht door JurT » 21 mar 2011, 22:11

Geweldig topic om te lezen en foto's te zien. En geweldig om te zien hoe die 02 jou bezig houdt 8)

HeinJ

Bericht door HeinJ » 23 mar 2011, 12:43

spykerboy schreef:..plamuren of tikken? was voorheen plamuurt maar me auto was smoor verliefd op de bandenstapel en kon het gewoon niet laten :'(
Ik zou het proberen uit te tikken als je erbij kan komen, maar volgens mij ontkom je gewoon niet aan plamuren als ik het zo bekijk.
-Menrik- schreef:(Behalve dat boom-gedeelte dan hè)
Tja, dat was ik inderdaad niet van plan.. maar met die bmw weet je toch nooit wat er gaat gebeuren :mrgreen:

HeinJ

Bericht door HeinJ » 19 apr 2011, 22:23

Aangezien mijn school heeft bedacht dat wij de laatste lesperiode tot aan de zomervakantie geen vakken meer krijgen, maar alleen projectongein op donderdag, kon ik de afgelopen paar weken weer mooi wat dingetjes doen :D

Om te beginnen ben ik die twee Webers uit mekaar gaan slopen, om ze schoon te maken en te voorzien van een fris nieuw pakkingsetje. En dat was voor mij de eerste keer da tik een weber openhad..

Het eerste slachtoffer;
Afbeelding

Afbeelding

Sproeiers en blokfluitbuisjes op sterk water :mrgreen:
Afbeelding

En na wat gestoei met irritante trekveren die met een grote boog in mijn berg rotzooi vliegen, minisucule kogeltjes die ergens uit vallen en vervolgens verdwijnen en vastzittende venturi dingen, had ik een mooie kale Weber. Daarna was het tijd voor de grote schoonmaak met benzine en perslucht. Ik was in ieder geval erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van die weber, die motorfietscarbs zijn daarbij vergeleken echt plingplong dingen. En momenteel ook versleten trouwens :P

Afbeelding

Er zitten nog best veel frutseldingen in zon weber..
Afbeelding

En vervolgens doen we hetzelfde trucje, maar dan in omgekeerde volgorde:
Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de andere webermans, maar hier heb ik geen foto's van.. gek he? :P

Afijn, ik was ondertussen ook al bezig met het verzamelen van andere compressordingen. Op de sloop had ik een krukaspoelie gevonden van een xantia 1.9d, die precies de goeie diameter bleek te hebben die ik volgens mijn berekeningen nodig had 8)
Helaas had dat ding een soort rubber dempingsring tussen binnen en buitenpoelie. Het onding bleek bestand te zijn tegen boortjes (5 doormidden gebroken), messen, beitels en een gasbrander. Zucht.

Maar omdat ik toch een adapterring moest draaien om die poelie op de originele bmw krukaspoelie te kunnen lassen, kon ik meteen die zitroenpoelie meenemen naar t werk (daar staat de draaibank). En daar hebben ze ook een snijbrander. Binnen 5 minuten was ik klaar :P
Daarna die ring gedraaid, en de volgende dag was ik zo ongeduldig om die ring eerst in de citroenpoelie te meppen alvorens een foto te maken..

Afbeelding

Hier is te zien hoe dun die ring eigenlijk is. Zo weinig scheelt het dus tussen die twee poelies :)
Afbeelding

Afbeelding

Aan de voorkant heb ik de ring expres dik gehouden, om lekker veel vlees te hebben om in te lassen. Die citroenpoelie is namelijk nogal zwaar, dus die moet wel op z'n plek blijven zitten bij 7k rpm :P
Afbeelding

Afbeelding

Past prima toch?
Afbeelding

Het is trouwens behoorlijk prutsen qua ruimte, want tussen die bovenste poelie-as en de radiateur kan ik net he ttopje van m'n wijsvinger steken..

Daarna heb ik wat hout, schuim en touw bij elkaar gezocht om die compressor op zijn plaats te zetten;

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik met die bmw meer doe dan alleen een trailer op en af rijden, wou ik graag een ondersteunend frame maken om zo de compressor aan het onderblok zelf vast te maken. En dus niet alleen maar hangend aan het inlaatspruitstuk zoals ik vaak had gezien.. dat vertrouw ik gewoon niet zo :P

Zodoende was het weer pizzabox-kartonknip tijd! :D

Afbeelding

Vertaald naar 3mm plaatstaal:
Afbeelding

En daarna de dynamosteun eraan vast. Ik dacht even snel klaar te zijn door de originele dynamosteun te kortwieken en op mijn plaat vast te lassen.. maar het gietijzer bleek dat toch niet zo leuk te vinden.. dus dan maar een custom steun :P

Afbeelding

Daarna kon het hout, schuim en touw weer van stal gehaald worden. Omdertussen had ik ook al de juiste multi v-riem binnengekregen, dus de compressor kon eindelijk op zijn plaats gezet worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de achterkant ook even verstevigd en afgewerkt;

Afbeelding

Afbeelding

Die v-riem heeft nog een spannertje nodig denk ik? :mrgreen:
Afbeelding

En vandaag was ik eerst begonnen met het maken van merktekens op de poelie. De originele merktekens zie je nu namelijk niet meer.. handig als heintje zn ontsteking wil afstellen. Gelijk maar even strepen gemaakt voor BDP en 10, 20 en 30 graden na bdp.

Afbeelding

Daarna was de spanner aan de beurt. Die had ik al eerder gekocht (op aanraden van Thomas, dank!) van een Starlet 1.3 16v. Als het maar werkt nietwaar?

Omdat die spanner precies voor een blokbout geplaatst moest worden, besloot ik om deze afneembaar te maken. Dat sleutelt meteen ook een stuk makkelijker dan 1 klomp aan elkaar gelast staal..
En zo begon ik met de montageplaat;

Afbeelding

Na een hoop gefrunnik en nameten had ik de spanner EINDELIJK precies goed en haaks op de riem;
(wel belangrijk aangezien de riem er direct af loopt als die irritante spanner ook maar iets scheef staat)

Afbeelding

Daarna het zaakje ook verstevigd. Achter de plaat waar de spanner zelf op zit heb ik ook ribben gemaakt, maar die zien jullie hieronder lekker niet! :P

Afbeelding

Vervolgens was het tijd om de spanveer ertussen te wurmen.. zo'n ding is echt handig! Die moet ik eigenlijk ook even op mijn dynamo maken, bedenk ik me nu :P

Afbeelding

En details hou je altijd.. kon het zaakje er WEER af om te slijpen :P
Afbeelding

Tot slot mocht de ontstekingtijdstipaanwijzer ook niet ontbreken. Het originele pennetje is nu namelijk niet meer zichtbaar, dus dan maar zo!

Afbeelding

En dat was het wat betreft het compressorframe en de aanbouwdelen. En dat betekende dat ik eindelijk kon beginnen aan, volgens mij, het leukste gedeelte; het inlaatspruitstuk!
Ik had al flenzen laten lasersnijden uit 4mm plaatstaal. Deze gemonteerd met pakkingen, om zo tussen de flenzen in een loodgieterspijpengebeuren te kunnen lassen :D

Afbeelding

Het begin is er! (hier komt de Weber aan vast te zitten)
Afbeelding

En dat was het voor vandaag. Morgen ga ik lekker verder braaien aan het inlaatspruitstuk. En als dat af is, rest alleen nog maar het spuiten van die onderdeeltjes en daarna.. INBOUWEN! 8)

Ohja, ik had nog bedacht dat ik tweede paasdag naar de BMW 02 Guiness record meeting wou gaan. En ja, met de compressor ingebouwd. Of dat een reeele gedachte is of niet maakt me niet uit, ik ga het gewoon proberen!
Laatst gewijzigd door HeinJ op 20 apr 2011, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 apr 2011, 22:33

:clap: :clap: :clap:

Plaats reactie