///M3 Vlokmans

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 01 nov 2008, 11:22

De auto die ik het meest gebruik en die ik ook het meest als mijn funcar zie, is een Subaru Impreza. Daarnaast heb ik ook een E36 318i, maar die houd ik vooral vanwege emotionele waarde (en enorme tevredenheid over kwaliteit :banaan: ) aan. Het is de Sub die ik het meest uitlaat, ook op de Ring of op Zandvoort, Zolder, waar dan ook. Is er dit jaar naar mijn idee helaas te weinig van gekomen....Heb geen plaatjes van de BMW op het moment, maar bij grote belangstelling kan ik die uiteraard wel even schieten.

Goed, ter zake! De Subaru is een MY98 GTT, met inmiddels een kleine 170k op de klok. Heb de auto begin 2006 gekocht met 130k op de teller. Ondertussen zijn er al vele trips in binnen- en buitenland mee gemaakt. Het apparaat loopt als een trein en heeft me nog nooit in de steek gelaten *op hout klopt*.

Er zijn behoorlijk wat aanpassingen aan de auto gedaan, zowel door mij als door de vorige eigenaar:

Motorisch
- EMS chip
- Samco slangenset
- Licht(er) vliegwiel
- Scoobysport open uitlaat van voor tot achter

Onderstel
- 4-pots remklauwen voorzijde, met Brembo HP schijven en Ferodo DS2500 blokken
- Staalomvlochten remleidingen met hoogwaardige DOT 5.1 remvloeistof
- Summit "H" brace voorzijde
- Summit "T" reinforcement links achterzijde
- Powerflex stuurhuisrubbers
- 18 inch Technomagnesio Detroit F1 velgen, met Falken FK-452 banden in maatje 215-35-18

Interieur/exterieur
- Meterset op dashboard voor olietemperatuur en olie- en turbodruk
- Een en ander aan plastic, zoals STI V4(..?) achterspoiler, roofscoop, 22B bonnet vents, roofscoop. Vind het best mooi eigenlijk! :mrgreen:
- PIAA stads- en dimlicht en mistlampen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Maar goed, tot zover enkele leuke plaatjes (vind ik zelf :clap: ), zodra er meer zijn, zal ik die wel posten! Uiteraard ben ik ook bezig met updates, en even dacht ik dat de eerstvolgende update een M3 zou zijn :mrgreen:
Ik heb een klein eindje gestuurd in een E36 3.2 en vond de auto qua beleving een stukje minder dan de (minder geisoleerde, uit pisbakkenstaal opgetrokken, van brulpijp voorziene) Sub. Dus hoog op mijn "to-do-list" staat nog minimaal een ritje in een M3, om voor mezelf het beeld wat duidelijker te krijgen.

Anderzijds ben ik helemaal niet uitgekeken op de Sub en heb ik er nog onwijs veel plezier van! Paar mods waar ik nog aan zit te denken:
- Walbro brandstofpomp
- Oliekoeler
- Aluminium draagarmen
- Van 18 inch naar 17 inch velgen, mogelijk icm sportief schokker- en verensetje
- En iets verder weg, misschien een FMIC

Maar goed, zit nu dus beetje in dubio :wink: Heb niet het idee dat de Subs als warme broodjes gaan, dus misschien is het wel een idee om het blauwe monster nog een tijdje aan te houden en verder naar m'n zin te maken. Als jullie iets beters weten, hoor ik dat graag :bignews:
Laatst gewijzigd door Vlokmans op 04 jul 2015, 17:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door frank de jonge » 01 nov 2008, 11:52

///M3 3,0 met turbo setup niet wat voor jou?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Erik » 01 nov 2008, 12:03

Hoi
Mooie wagen maar denk svp goed na over die fmic
Tenzij je naar de 350+pk gaat heb je er alleen maar last van door een latere spoolup.
Als je en tragere respons.
Met een grotere turbo is het een must dat weer wel.
Grtz
Erik

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 01 nov 2008, 20:03

frank de jonge schreef:///M3 3,0 met turbo setup niet wat voor jou?
Misschien qua rijden wel, maar ik vind het atmosferische, hoogtoerige karakter van zo'n reihe sechser ook erg aansprekend. Bovendien hoef ik dan niet de overstap/terugkeer van Subaru naar BMW te maken, heb al zo'n turbomonster :mrgreen:
Erik schreef:Hoi
Mooie wagen maar denk svp goed na over die fmic
Tenzij je naar de 350+pk gaat heb je er alleen maar last van door een latere spoolup.
Als je en tragere respons.
Met een grotere turbo is het een must dat weer wel.
Grtz
Erik
Goed verhaal Erik, dank je. Zo had ik mij er nog niet in verdiept, maar was me er wel van bewust dat de setup van de auto (ingrijpend) gewijzigd moet worden met een FMIC. Had die update daarom ook al op de lange termijn gezet, maar dit is natuurlijk goed om te weten! En bedankt voor je compliment :thumbup: Als ik jouw ontwikkelingen volg, is een bak met DCCD misschien een leukere update :shakeit:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Erik » 02 nov 2008, 13:57

Persoonlijk vind ik een DCCD bak icm een snel stuurhuis de meest waardevolle mods aan een impreza.

Als je niet zo bent van de mega hoge topsnelheden dan is een korte bak ook nog een optie.

OPA heeft momenteel een STI type RA bak met DCCD te koop voor ongeveer 1000 euro, als je dat op een 4.44diff bouwt (NMB motoren in Groningen kan je daarbij helpen) dan heb je groepN spul onder je wagen.

Dat snelle stuurhuis is ook megagaaf, 2 omwenetlingen lock to lock. Het is even wennen maar dan wil je nooit meer anders, je wagen verandert in een gooi en smijt bak dat wil nje niet weten. Of juist wel haha.

Mzl

Erik

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 02 nov 2008, 17:00

Hmmm....toch wel erg interessant :hmmm:

Topsnelheid vind ik niet belangrijk, (tussen)acceleratie vind ik veel leuker! Maar al met al nog een aardige ingreep: nieuwe bak, nieuw diff (kostta..?), DCCD controller (neem ik aan, zit niet op de bak van Opa) plus installeren.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 13 nov 2008, 19:10

Ga de bolide toch maar een beetje "opplussen" :wink:

Om te beginnen heb ik een setje alu draagarmen voor de voorkant op de kop getikt, die komen er in de komende weken ergens een keer onder.
Ben nu nog op zoek naar een ander setje velgen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Erik » 16 nov 2008, 19:28

Hoi
Als je eenmaal bent begonnen is het eind zoek voordat je het weet :-)
Er staan op scn een mooie set 18" speedline turinis te koop.
Supermooie velg, en erg licht (!!)
Mzl
Erik

Ps Quick Rack stuurhuis 1250 euro, type RA bak ca 1500 euro incl DCCD, controler ca 450 euro, 180R LSD achterdiff ik geloof 850 euro, als je via NMB motoren in Hoogkerk gaat ombouwen dan kunnen ze altijd mooie deals maken met inruil originele onderdelen tegenover het arbeidsloon e.d.. Topclub tegen topprijzen en met garantie ook nog eens.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 16 nov 2008, 20:15

Hee Erik,

Is een beste uitgave als ik dat zo eens optel, alleen al bijna 4000 euro aan onderdelen......plus montage en dan mogelijk minus inruil van mijn eigen delen...
pfff....paar nachtjes over slapen, twijfel nu nog of ik bij de alu draagarmen een ALK bij moet laten monteren. Beetje dat niveau zit ik nog op zeg maar :wink:

Maar als je eenmaal begint is het eind echt zoek inderdaad.......tis allemaal mooi en lekker spul! Die velgen die je noemt heb ik gezien, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een setje 17 inch.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Macboy » 17 nov 2008, 12:55

Gave auto met super aanpassingen. Leuk ook die tips van Erik. Sodeju, als je dat allemaal doet kan je inderdaad zoo meerijden met de groupN :)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Erik » 17 nov 2008, 18:58

Een ALK (of beter gezegd positive steering response kit) vergroot je dynamisch castor met gemiddeld een halve graad waardoor je onderstuur flink afneemt met een standaard setup.

Wat mij betreft een enorm nuttige en slimme modificatie.

De mijne stond op max camber (negatief 1,5 grd) om onderstuur te elimineren, nou dat werkte wel maar als er een richel in de weg zat hing je zowat in de vangrail en bandjes elke 10.000km (red ik nu al helemaal niet meer maar goed........)

Ik heb dan ook geen ALK omdat door mijn aandrijftechnische mods ik nagenoeg geen onderstuur heb (alleen nog in hele gladde situaties)

Maar ga dit wel doen en dan het stuurhuis uitshimmen om bumpsteer te verminderen.

E

ps ik was 10k euro verder na mijn ombouw van het voorjaar................ :fuk je verstand volg je gevoel :beer:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 03 mar 2009, 10:10

Ondertussen weer wat verder en weer wat mods aan de Scooby doorgevoerd.

Zo zijn de alu draagarmen nu gemonteerd en ben ik ook nog tegen een STI V5/6 onderstel aangelopen. Toch maar gekocht ook :mrgreen:
Zit er inmiddels ook onder! De draagarmen brachten nog als "complicatie" met zich mee dat de standaard GTT endlinks niet voldeden, met als gevolg dat aan de voorzijde nu stalen OEM STI endlinks zijn gemonteerd. Tot slot nog een lekkere uitlijning er overheen et voila!

Stuurt lekker strak 8)

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Mack » 03 mar 2009, 15:05

Volgens mij heb ik je auto vanochtend gezien op de Schieweg in R'dam, zo rond kwart over 8. In de file op weg naar de A20. Zat volgens mij een dame achter het stuur.

Ik zat in de tram :bag:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 03 mar 2009, 20:59

Zou heel goed kunnen! De vrouw rijdt er ook wel eens een rondje in :wink:

En kan het zijn dat ik jou wel eens zie rijden in Hillegersberg? Meen dat ik zo'n Mustang als jij hebt wel eens bij de Esso heb gezien.

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Mack » 04 mar 2009, 08:54

Vlokmans schreef:Zou heel goed kunnen! De vrouw rijdt er ook wel eens een rondje in :wink:

En kan het zijn dat ik jou wel eens zie rijden in Hillegersberg? Meen dat ik zo'n Mustang als jij hebt wel eens bij de Esso heb gezien.
Ik woon in Schiebroek dus dat zou goed kunnen!

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 16 mar 2011, 20:37

Ook hier een tijdje niet geweest, maar na een fotosessie met de ZZZ bedacht om ook maar eens wat foto's van de Scooby te plaatsen. De GTT heeft inmiddels het veld geruimd en tegenwoordig verplaats ik me snel in een WRX Plus. Liep er toevallig tegenaan, zonder echt op zoek te zijn naar iets anders (hooguit een Bugeye STI :wink: ) maar was toch wel een beetje klaar met de GTT. Zo werd het toch een Bugeye.

Enkele maanden voordat ik de Plus kocht (jaar geleden nu), is de auto helemaal onder handen genomen en een opgeplust van standaard naar wat het nu is. Grote beurt, nieuwe koppeling, nieuwe radiateur, open uitlaat van Scoobysport, nieuwe endlinks en rubbers aan de achteras, nieuwe Prodrive GT1's in 18 inch, nieuwe Potenza's RE050a, afneembare trekhaak en, niet onbelangrijk, een EcuTek behandeling waarbij de auto is gemapt op RON95. Het rijdt werkelijk waar als een trein en ligt als een dijk op de weg. Denk alleen dat ik de RE050a's net iets te hard vind voor de auto in deze set-up, maar goed....

Het is echt een andere auto dan de GTT, maar toch wel typisch Subaru. De WRX is iets verfijnder en maakt eenvoudiger snelheid (is eenvoudiger snel te rijden) dan de GTT. Maar dat had zo ook wel z'n charme :wink: De WRX stuur ik makkelijker over de Ring dan de GTT, maar goed, het is dan ook wel een jongere auto en ik geloof dat banden ook een wereld van verschil kunnen maken.

Heb er (nog) niet zo veel aan gedaan: heldere knippers en reflectoren aan de voorkant, blinderen achterste zijruiten en een setje Xenon gemonteerd. Staan uiteraard nog wel wat zaken op de rol :mrgreen:
Zo komt er binnenkort een KW schroefset onder en ik ben op zoek naar een metersetje. Verder denk ik dat de ruiten van de achterportieren ook wat donkerder laat maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot nog één van de USP's van de Plus :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 apr 2011, 19:37

Een week of wat terug is de KW V1 schroefset onder de Plus gehangen. Kort daarna heb ik de auto ook weer laten uitlijnen. Los van dat de set z'n werk optisch doet (vond de auto echt te hoog op de wielen staan, veel ruimte in de wielkasten), maakt het ook een wereld van verschil met rijden. Uiteraard.

De auto deint en rolt stukken minder, duikt ook minder bij remmen. Het sturen gebeurt ook een stuk strakker. De andere kant van de medaille (noem het bewust geen keerzijde) is dat de auto veel sterker reageert op het wegdek. Vind het niet te stuiterend, maar meer stuiterend dan standaard. Eveneens uiteraard.

De auto staat nu op 18 inch met RE050a's eromheen, wat al met al toch een redelijk harde auto geeft. Ik kijk dit nog een paar km aan, denk dat het wel went. Anders heb ik nog een setje 17 inch achter de hand en kan ik ook nog voor banden met zachtere wang gaan. Bovendien kan ik de auto ook nog een stukje opschroeven. Kortom, valt nog wel wat te experimenteren en te rijden! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Downforce Hans » 19 apr 2011, 20:20

Mocht je nog eens een leuke stereo willen met dubbeldin dan heb ik nog een mooie kenwood liggen.
Komt uit mijn wrx en is er toen compleet uit gehaald met alle bedrading super speakers etc etc.

grtz,Hanz06 :wink:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door indobesar » 19 apr 2011, 20:46

Leuk zo'n WRX Plus. Zie je niet vaak. Is de auto wel practisch als gezinsauto? Zie een hoge tildrempel/geen vlakke laadvloer.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 20 apr 2011, 10:22

@Hanz06: Bouw je ook in? :mrgreen:

@Indobesar: Misschien dat de laadvloer niet vlak lijkt door de rubbermat, maar dat is hij wel. Ook met neergeklapte achterbank. Op de naar binnen stekende achterste veerpoten na uiteraard. Tildrempel is wel een puntje, handiger was het geweest als de opening van de kofferbak bijvoorbeeld doorliep in de bumper. Ervaar het nog niet als storend, heb het afgelopen jaar al behoorlijk wat versleept met de achterbank plat. Op hoge snelheid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Petrolhead Tom » 20 apr 2011, 10:26

Gave auto. Zal ook wel lekker voorruit gaan.

Gebruikersavatar
Niels9
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 sep 2010, 07:58

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Niels9 » 20 apr 2011, 10:50

Inderdaad, mooie wagen :df:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 05 jun 2011, 15:57

Opvallend hoe kleine dingetjes de rijbeleving behoorlijk kunnen beinvloeden.... :df:

Een paar maanden terug is de versnellingsbak open geweest vanwege een aantal zingende lagertjes. Bende opengeschroefd en de boosdoeners vervangen. Los van dat gevoelsmatig de bak een stuk lekkerder schakelt, is het ding ook stiller. Irritant geluidje minder, altijd goed. Nu leek het de afgelopen weken wel of het waaide in de auto, langs het bijrijdersportier. Hier bleek de ruit niet goed afgesteld te staan....nu dit is verholpen, lijkt het weer een andere auto: veel stiller! Om het maar niet te hebben over de invloed van bandenspanning (duh...). Ik ben daar vrij zorgvuldig in, maar controle van de bandenspanning bij de specialist wees uit dat het 2,9/3.0 bar was."Iets" te veel dus, lekker nauwkeurige meters bij de Total, rukkers.... :bag:

En de grootste schok in rijbeleving heb ik afgelopen zaterdag gehad. Waren geen kleine dingetjes in de Sub, maar het was een compleet andere auto.Toen heb ik een eindje gestuurd in een 911sc......Daar kan geen ruitafstelling of correcte(re) bandenspanning tegenop vrees ik.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 29 aug 2011, 22:29

De Soeb is weg, het geblazen flat-four tijdperk is ten einde. Toch een paar verrassend goede jaren gehad met zowel een GTT als WRX, waarbij ik bij de WRX eigenlijk toch de klik heb gemist. Was eigenlijk weinig tot niets wat niet klopte aan die auto, maar toch......

Vanmiddag heb ik de opvolger opgehaald, in het verre noorden. Ik ben weer "thuis", terug bij de oude liefde en beginnend verzamelaar van E36's :D
Anyways, bij voorlopig gebrek aan foto's, een aantal harde feiten: De opvolger is een Estorilblauwe E36 M3 Sedan geworden! :df: De auto is hier recent ook al voorbij gekomen in het E36 M3 occassion-draadje.

Ik heb van elke meter van de rit naar huis genoten, wat een heerlijke, briljante, geweldige auto! De eerste paar honderd km waren verkennend van aard, maar kan niet anders zeggen als dat het heerlijk rijdt. De tank is nog niet leeg, de verleiding is nog groot en denk dat de wegen rond deze tijd ook wel redelijk leeg zullen zijn...... :wink:

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Impreza Vlokmans

Bericht door Niels v/d burgh » 30 aug 2011, 06:24

Van harte, geweldige keuze.
Veel :df: ermee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], ivo-b, Semrush [Bot] en 13 gasten