We moeten gewoon af van de EU lidstaten als zodanig. Gewoon 1 kabinet, 1 president, 1 tweede kamer, 1 senaat. Weg met individuele landen. Maar daar hadden we al een ander draadje voor. http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=22047" onclick="window.open(this.href);return false;Xave30 schreef:Oke... zijn de EU lidstaten nu bereid, meer de 50 jaar later, Rene Pleven zijn mislukte EDC (European Defence Community) een "nieuwe kans" te geven Dennis? (uiteraard een concept die bij de hedendaagse situatie zou moeten passen)Dennis Cavallino schreef:Grote kans dat dat nu gaat veranderen. NL-defensie bezuinigt niet voor niets. Mark my words, over een paar jaar hebben wij een EU-president en 1 Europees leger. Ik ben er niet eens meer op tegen tegenwoordig en hoor er de laatste dagen ook steeds meer over, zelfs uit Brussel en Den Haag.Xave30 schreef:Mua........ Wat zij uitgeven aan defensie hoeft de EU niet te doen...
Over bezuinigingen gesproken……..
- Dennis Cavallino
Re: Over bezuinigingen gesproken……..
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Profiteren wij dan op grote schaal van de defensie uitgaven van de USA? Ik heb daar zo m'n twijfels over maar kan dat verder niet staven met feiten, dus misschien heb je wel gelijk, geen idee.Elise schreef:Nee, ik reageer op deze quotepartyondude schreef:Dan bedoelen we beide wat anders. Ik haalde de JSF even als voorbeeld aan, aangezien er €4.5 miljard mee gemoeid is.Ik ben namelijk van mening dat onze economie een lekkere opdonder krijgt zonder de defensie van de Yanken.partyondude schreef:Ik denk dat onze economie prima vaart zonder de Defensie van de Yanken, of geloof jij echt dat wij beter worden van dat JSF project
En dan gaat het met name om de high-tech ontwikkelingen zoals b.v. de radar van Thales die wjn aangeeft.
-
Historisch gezien hebben wij erorm genoten van deze uitgaven Partyondude. Ik doel hier ook op europeese veiligheid na WO2 en de Koude Oorlog.
- Bram
Dat snap ik, maar dat is toch een andere situatie dan die nu geschetst wordt.
- RVV
partyondude schreef:Echt gestoord wat de Amerikanen aan Defensie uitgeven
Ik denk dat dankzij die uitgaven er sprake is van een bepaalde balans op het politieke wereldtoneel.
Stel dat er geen USA zou zijn, of de USA zou een 2e Canada zijn.
Dan had de wereld er compleet anders uitgezien. Als we starten bij de 2e wereldoorlog.. wie had Hitler aangelijnd? Uiteindelijk wel de communistische Russen ergens in 1950 ofzo.
Koude oorlog zou nooit hebben bestaan, Nederland was eens soort Letland van de lage landen. nou laat de what if..scenario's er maar op los...
Ik zeg niet dat de Yanks het goed doen met hun megabudgetten.. maar omdat ze het doen ziet de wereld er zo uit hoe die er nu uitziet. Voor ons in Europa pakt dat nog niet zo gek uit. Elders is het een stuk minder met de bemoeienis van de Yanks.
- Bram
En daar draait het wat mij betreft voor een groot deel om Rico, jouw allerlaatste zinnetje
Ik heb ze in Irak meegemaakt en was nou niet echt onder de indruk van hoe ze dingen aanpakken. Vooral een hoop verbaal en non verbaal geweld, macho gedrag en dito uitstraling, USA voor en na, de rest doet voor spek en bonen mee. Vind het dus ook niet vreemd dat ze zeer regelmatig beschoten werden, hadden wij veel minder last van.
Maar goed, ik dwaal af. Het is erg lastig om al die what if's die je noemt in te vullen, dat blijft gissen.

Ik heb ze in Irak meegemaakt en was nou niet echt onder de indruk van hoe ze dingen aanpakken. Vooral een hoop verbaal en non verbaal geweld, macho gedrag en dito uitstraling, USA voor en na, de rest doet voor spek en bonen mee. Vind het dus ook niet vreemd dat ze zeer regelmatig beschoten werden, hadden wij veel minder last van.
Maar goed, ik dwaal af. Het is erg lastig om al die what if's die je noemt in te vullen, dat blijft gissen.
- RVV
Bram, ik weet nog toen de 1e Golfoorlog aan de gang was, toen zat ik net in MD, op oefening ergens in een doorvoer kamp van die Yanks in Duitsland heb ik ze wel meegemaakt. Voelen zich inderdaad boven alles verheven.
Maar het ging over de budgetten.. als we van de huidige situatie uitgaan.
De Yanks sturen met hun immense wapen arsenaal en militaire slagkracht keuzes van regeringen waarvan jij en ik hopen dat ze nooit wat te vertellen krijgen in de wereld. Het is ook niet allemaal zo zwart wit. Maar voorlopig liever de wereldmacht bij die Yanks dan welk ander land in de wereld.
Maar het ging over de budgetten.. als we van de huidige situatie uitgaan.
De Yanks sturen met hun immense wapen arsenaal en militaire slagkracht keuzes van regeringen waarvan jij en ik hopen dat ze nooit wat te vertellen krijgen in de wereld. Het is ook niet allemaal zo zwart wit. Maar voorlopig liever de wereldmacht bij die Yanks dan welk ander land in de wereld.
- Maus335i
Het is "Yank" eigen om Amerika op te hemelen. Dat zit daar bij iedereen ingebakken, tot en met amerikaanse vlaggen in de tuin of op je werkplek aan toe. Anderzijds zijn wij Nederlanders bijvoorbeeld nuchter, maar vreselijk arrogant. Misschien een stukje erfenis uit het VOC tijdperk waarin wij de wereld vertelde hoe alles moest werken 
USA militairen mogen dan verbaal en non-verbaal geweld gebruiken, macho gedrag en uitstraling hebben. Wij staan er bekend om eerst 25 jaar te vergaderen in Den Haag voordat we daadwerkelijk actie ondernemen. Daar pakken ze aan, onze "daadkrachtige politici" liggen al tegen de tijd dat er IETS gaat gebeuren lang en breed onder de zoden. Met praten alleen red je de wereld niet (ook je eigen land niet overigens), je zou zeggen dat we daar wel wat van geleerd hadden......
Zo heeft elk land en elk volk wel zn nukken.
De JSF vind ik wel grappig in relatie tot bezuinigingen. "De JSF valt toch wel duurder uit dan begroot". Ja dat zit er dik in. Als er iets is wat wij Nederlanders niet kunnen is het wel rekenen, want élke begroting voor élk project de afgelopen 40 jaar valt te duur uit. Wat dat betreft kunnen we van die Yanks nog wat leren

USA militairen mogen dan verbaal en non-verbaal geweld gebruiken, macho gedrag en uitstraling hebben. Wij staan er bekend om eerst 25 jaar te vergaderen in Den Haag voordat we daadwerkelijk actie ondernemen. Daar pakken ze aan, onze "daadkrachtige politici" liggen al tegen de tijd dat er IETS gaat gebeuren lang en breed onder de zoden. Met praten alleen red je de wereld niet (ook je eigen land niet overigens), je zou zeggen dat we daar wel wat van geleerd hadden......
Zo heeft elk land en elk volk wel zn nukken.
De JSF vind ik wel grappig in relatie tot bezuinigingen. "De JSF valt toch wel duurder uit dan begroot". Ja dat zit er dik in. Als er iets is wat wij Nederlanders niet kunnen is het wel rekenen, want élke begroting voor élk project de afgelopen 40 jaar valt te duur uit. Wat dat betreft kunnen we van die Yanks nog wat leren

-
Oorlog voeren is vooral een politiek spelletje. Heeft imho weinig met de militairen te maken. Zo ook met die JSF, door als land te investeren zoiets geef je als land een signaal af en ik denk dat het belangrijker is dan het toestel zelf. Geloof ook niet dat ons leger zoveel zoden aan de dijk zet als het fout zou gaan, op zo'n moment zal het belangrijker zijn dat je goede vriendjes bent met een aantal andere landen omdat je net als hen ook meegedaan hebt met bepaalde missies. Ik denk dat je aan steun van andere landen meer hebt dan aan een sterk leger.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Met Rico eens en Maurice heeft ook 'n punt met onze vergadercultuur.
Terwijl 'we'(VOC etc) in vroeger tijden nog veel 'erger' te werk gingen dan de USA nu, bij wijze van.
Ik wil gewoon dat in de gezondheidszorg en onderwijs vooral veel geld, wat nu bezuinigd wordt op defensie , wordt gepompt , en 'n deel in 't wegennet, en veel en veel minder centen naar rampen en ontwikkelingslanden. Eerst NL gewoon op orde.
Terwijl 'we'(VOC etc) in vroeger tijden nog veel 'erger' te werk gingen dan de USA nu, bij wijze van.
Ik wil gewoon dat in de gezondheidszorg en onderwijs vooral veel geld, wat nu bezuinigd wordt op defensie , wordt gepompt , en 'n deel in 't wegennet, en veel en veel minder centen naar rampen en ontwikkelingslanden. Eerst NL gewoon op orde.
- marcokers
Nou we het toch over bezuinigen hebben... De ANWB is duidelijk ook aan het bezuinigen:

-edit- gezien buiten bij de RAI in Amsterdam
Laatst gewijzigd door marcokers op 14 apr 2011, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Bram
Onder andere daarom is de NAVO toch ook in het leven geroepen?Tom schreef:Oorlog voeren is vooral een politiek spelletje. Heeft imho weinig met de militairen te maken. Zo ook met die JSF, door als land te investeren zoiets geef je als land een signaal af en ik denk dat het belangrijker is dan het toestel zelf. Geloof ook niet dat ons leger zoveel zoden aan de dijk zet als het fout zou gaan, op zo'n moment zal het belangrijker zijn dat je goede vriendjes bent met een aantal andere landen omdat je net als hen ook meegedaan hebt met bepaalde missies. Ik denk dat je aan steun van andere landen meer hebt dan aan een sterk leger.
- Dennis Cavallino
Shit, dit had ik eerder moeten zien. Voordat ik 't 65 jaar Wegenwacht artikeltje op de frontpage plaatste.marcokers schreef:Nou we het toch over bezuinigen hebben... De ANWB is duidelijk ook aan het bezuinigen: