Over bezuinigingen gesproken……..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Over bezuinigingen gesproken……..

Bericht door romo » 13 apr 2011, 21:26

129 Teletekst wo 13 apr
Obama pakt begrotingstekort aan

` President Obama wil het Amerikaanse
begrotingstekort in de komende twaalf
jaar terugdringen met 4 biljoen dollar,
oftewel 4000 miljard.In 2015 moet het
tekort daardoor uitkomen op 2,5 % van
bruto nationaal product.In de jaren
daarna moet het verder dalen,tot 2 %.

Obama wil onder meer gaan bezuinigen op
de medische voorzieningen voor ouderen
en armen en op defensie.Verder wil hij
de belastingvoordelen voor de rijken
die onder president Bush zijn ingevoerd
afschaffen.

De president staat onder druk van
conservatieve Republikeinen om het
begrotingstekort fors terug te dringen.

Succes……………………….

SteV6

Re: Over bezuinigingen gesproken……..

Bericht door SteV6 » 13 apr 2011, 22:55

Dollars bijdrukken zal sneller werken ;)

jaydee

Bericht door jaydee » 13 apr 2011, 23:06

$ 4 biljoen, of $ 4 billion?

Scheelt drie nullen...

Edit: $ 4 miljard (billion) is natuurlijk kattenpis op de totale begroting van de VS...

Rupie

Bericht door Rupie » 13 apr 2011, 23:10

Toch jammer dat ik mijn studie economie niet heb afgemaakt, had ik er misschien nog iets van begrepen (of niet) :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 13 apr 2011, 23:12

zijn heel wat nullen :mrgreen:
ik zou al heel blij zijn met slechts 1%
zeg nou zelf, ben best bescheiden toch :mrgreen:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 13 apr 2011, 23:15

Denk dat er bij Defensie bij hun HEEL VEEL te halen valt.

Rupie

Bericht door Rupie » 13 apr 2011, 23:35

Nee man, dan stort de hele wereld economie in.

Bram

Bericht door Bram » 13 apr 2011, 23:39

Ik denk dat onze economie prima vaart zonder de Defensie van de Yanken, of geloof jij echt dat wij beter worden van dat JSF project :wink:

SteV6

Bericht door SteV6 » 13 apr 2011, 23:39

Ruben schreef:Nee man, dan stort de hele wereld economie in.
Dat moet toch een keer gaan gebeuren ...

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 apr 2011, 23:49

partyondude schreef:Ik denk dat onze economie prima vaart zonder de Defensie van de Yanken, of geloof jij echt dat wij beter worden van dat JSF project :wink:
Precies.

Some quick numbers...
2008 Defense Expenditure (in billions of current U.S. dollars)

United States (including war and nuclear) 696.3
Rest of NATO 325.5
Non-NATO Europe 26.8
China 83.5

Global Total: $1.57 trillion
Afbeelding
Bron: The Center for Arms Control and Non-Proliferation http://armscontrolcenter.org/policy/sec ... vs_Global/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram

Bericht door Bram » 14 apr 2011, 00:03

Echt gestoord wat de Amerikanen aan Defensie uitgeven :stom:

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 apr 2011, 00:06

Mua........ Wat zij uitgeven aan defensie hoeft de EU niet te doen...

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 apr 2011, 00:11

$ 4.000.000.000.000,-

Met dat bedrag, maar met 6 nullen minder ben ik voorlopig ook wel blij ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 apr 2011, 08:08

jaydee schreef:$ 4 biljoen, of $ 4 billion?

Scheelt drie nullen...

Edit: $ 4 miljard (billion) is natuurlijk kattenpis op de totale begroting van de VS...
Eerste vraag die mij ook te binnen schoot :mrgreen:
WASHINGTON — Forcefully rejecting Republican budget-cutting plans, President Barack Obama on Wednesday proposed lowering the nation's future deficits by $4 trillion over a dozen years and vowed he would not allow benefit cuts for the poor and the elderly to pay for tax breaks for the rich.

Elise

Bericht door Elise » 14 apr 2011, 09:22

partyondude schreef:Ik denk dat onze economie prima vaart zonder de Defensie van de Yanken, of geloof jij echt dat wij beter worden van dat JSF project :wink:
Ik denk dat jij onderschat welk aandeel Nederland heeft in de productie van (onderdelen voor) wapens.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 apr 2011, 09:28

Xave30 schreef:Mua........ Wat zij uitgeven aan defensie hoeft de EU niet te doen...
Grote kans dat dat nu gaat veranderen. NL-defensie bezuinigt niet voor niets. Mark my words, over een paar jaar hebben wij een EU-president en 1 Europees leger. Ik ben er niet eens meer op tegen tegenwoordig en hoor er de laatste dagen ook steeds meer over, zelfs uit Brussel en Den Haag.

Bram

Bericht door Bram » 14 apr 2011, 09:31

Elise schreef:
Ik denk dat jij onderschat welk aandeel Nederland heeft in de productie van (onderdelen voor) wapens.
Dat zegt toch niets over eventuele bestedingen van de USA in Nederland omdat wij deelnemen aan het JSF project? Daar doelde ik op.

Ik zeg, afschieten die JSF, veel te duur.

dvh

Bericht door dvh » 14 apr 2011, 09:38

Een vriend van me, die bij defensie werkt, zegt dat het besluit om een JSF erbij te nemen goed is voor de Nederlandse economie, omdat er heel veel Nederlandse bedrijven onderleverancier zijn die onderdelen leveren en zo weer werk houden. Wanneer ze voor een goedkoper toestel waren gegaan hadden deze Nederlandse toeleverancieren geen werk eraan gehad.
Deze Nederlandse bedrijven maken blijkbaar technisch hoogstaande materialen en kunnen zo het geld goed gebruiken voor ontwikkeling, en zo blijft de techniek binnen Nederlandse handen.

Dat speelde blijkbaar mee in de motivatie voor de JSF.
Klonk mij wel als een logische verklaring

Elise

Bericht door Elise » 14 apr 2011, 09:57

partyondude schreef:
Elise schreef:
Dat zegt toch niets over eventuele bestedingen van de USA in Nederland omdat wij deelnemen aan het JSF project? Daar doelde ik op.

Ik heb het helemaal niet over het JSF project, dat hele project is maar een heel klein percentage van de producten van wapens / wapenonderdelen in Nederland.

wjn

Bericht door wjn » 14 apr 2011, 10:05

Ik ga ook een bedrijf starten met een jaarlijks tekort van 2%, als zij het kunnen, kan ik het ook :?

Elise schreef:
partyondude schreef:
Elise schreef:Ik denk dat jij onderschat welk aandeel Nederland heeft in de productie van (onderdelen voor) wapens.

Ik heb het helemaal niet over het JSF project, dat hele project is maar een heel klein percentage van de producten van wapens / wapenonderdelen in Nederland.
Dat zijn wel allemaal high-tech ontwikkelingen. De radar die de zogenaamde stealth gewoon "ziet" is een NL ontwikkeling etc. :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 apr 2011, 10:11

Dennis Cavallino schreef:
Xave30 schreef:Mua........ Wat zij uitgeven aan defensie hoeft de EU niet te doen...
Grote kans dat dat nu gaat veranderen. NL-defensie bezuinigt niet voor niets. Mark my words, over een paar jaar hebben wij een EU-president en 1 Europees leger. Ik ben er niet eens meer op tegen tegenwoordig en hoor er de laatste dagen ook steeds meer over, zelfs uit Brussel en Den Haag.
Oke... zijn de EU lidstaten nu bereid, meer de 50 jaar later, Rene Pleven zijn mislukte EDC (European Defence Community) een "nieuwe kans" te geven Dennis? (uiteraard een concept die bij de hedendaagse situatie zou moeten passen)

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2011, 11:21

als de tanks en wellicht wat andere verouderde dingen uit het leger zijn kan er iets meer aan goede vliegtuigen e.d. besteed worden, goede lucht steun e.d. is tegenwoordig belangrijker met onze naaste buren als "vrienden" dus goed lucht spul als afweergeschut als de vijand ook goed luchtspul heeft :mrgreen: en goed materiaal voor air combats en bombardementen en wat van die afstand bestuurbare dingen enz...
en moderne computer genieën om zo de computer ware te beveiligen en of van de vijand te storen enz enz.

Bram

Bericht door Bram » 14 apr 2011, 12:14

Elise schreef:
partyondude schreef: Dat zegt toch niets over eventuele bestedingen van de USA in Nederland omdat wij deelnemen aan het JSF project? Daar doelde ik op.

Dan bedoelen we beide wat anders. Ik haalde de JSF even als voorbeeld aan, aangezien er €4.5 miljard mee gemoeid is.

Los daarvan, in het verleden zijn wel vaker dit soort verdragen bij grote aankopen gesloten en ik meen me te herinneren dat er vaak veel minder dan beloofd van terecht komt. Is ook vrij lastig te meten.

Daar komt nog bij dat Defensie in de toekomst gewoon producten van de plank wil kopen, met als voordeel dat het qua aanschafprijs veel beter beheersbaar blijft en je niet hoeft te investeren in een testperiode van een paar jaar. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie :)

Elise

Bericht door Elise » 14 apr 2011, 14:39

partyondude schreef:Dan bedoelen we beide wat anders. Ik haalde de JSF even als voorbeeld aan, aangezien er €4.5 miljard mee gemoeid is.
Nee, ik reageer op deze quote
Ik ben namelijk van mening dat onze economie een lekkere opdonder krijgt zonder de defensie van de Yanken.
En dan gaat het met name om de high-tech ontwikkelingen zoals b.v. de radar van Thales die wjn aangeeft.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 apr 2011, 15:47

dvh schreef:Een vriend van me, die bij defensie werkt, zegt dat het besluit om een JSF erbij te nemen goed is voor de Nederlandse economie
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend!
Cijfers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Is die vriend van je econonoom bij Defensie?

Overigens ben ik het niet oneens met hem, maar ik probeer wel objectief te blijven. Iedereen heeft hier gewoon dubbele agenda's en om de burger nu volledig op te laten draaien voor een JSF-project (van enkele decennia, dat ongetwijfeld miljarden duurder wordt dan ooit gepland), daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar of het voor Nederland en de Nederlanders écht een mooi vooruitzicht is valt gewoon sterk te betwijfelen.

Wel een gaaf toestel. Ik zeg: doe net als Jan Lammers. Allemaal van die kleine vakjes met sponsoring erop. Als het echt zo goed is voor de economische groei, dan is dat een mooie manier om bij te dragen aan de camouflage. Dat móet zichzelf dan ongetwijfeld terug betalen! :clap:
:morecoffee:

Plaats reactie