werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Femme » 18 mei 2009, 23:32

Ik stond afgelopen winter met mijn Drexler-sper met één wiel in een besneeuwde berm en met de andere op het asfalt de auto aan te drukken terwijl mijn vriendin met haar grote teen het gaspedaal probeerde te bedienen en amper over het stuur kon kijken :df: . Nou mooi dat het wiel in de sneeuw bleef doorspinnen terwijl de andere stilstond :hmmm: .

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Desmond Prins » 24 mei 2009, 09:29

hEb helaas nu de ervaring dat een gewoon differentieel wielspin niet leuk vind. Zeker niet als het dan met een klap stil komt te staan. Zat een mooi gat in mijn bakhuis. Maarja van de nood een deugd gemaakt. Nu tijdelijk een versnellingsbak onder de auto geknutseld. En een andere bak naar de bakkenspecialist gebracht. Voor een Revisie en inbouw van Qauife Sper Diff. :df:
Kan ik ook lekker genieten van een verbeterde tractie bocht uit hoop ik.

Mus
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Mus » 26 mei 2009, 00:04

Hoe zit het met een sper op een 4x4?

Ik heb nu op de sunny GTI-R een sper op de achteras, maar de vooras heeft een open diff. Wat schiet ik ermee op als ik er een sper op zou zetten aan de voorkant? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen ervan?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Erik » 26 mei 2009, 12:27

Een Subaru (non Sti) heeft std een visco midden en achter

Nadeel van dat visco op de achteras is dat hij bij extreem rijden niet meer spert (vraag me niet waarom, het is een gegeven)

Een Sti heeft midden afhankelijk van de uitvoering een platensper (DCCD--> instelbaar) of een visco 50/50, op de achteras altijd een platensper.

Ik zelf rijd voor met torssen, een DCCD platensper in het midden en een platensper op de achteras.

Als dat torssen voor begint te trekken dan voelt dat heel vreemd.................maar trekt hij de neus nog meer de binnen bocht in waardoor onderstuur wordt ge-elimineerd.

Platensper achter is natuurlijk uber met driften.

E

Mus
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Mus » 27 mei 2009, 16:17

Vrij duidelijk dan. Ik had namelijk een lsd sper te koop zien staan die in mijn verdeelbak(transferbox) zou moeten.

Dat is dus een midden platen sperdiff?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door GTRene » 08 apr 2011, 19:24

Wat zou in theorie beter zijn of prettiger en dan speciaal op het circuit in de bochten...

nu kan ik bv een hele goede 6-platen sper laten bouwen met 40% sper e.d. helemaal top, maar lees ook dat je dan in theorie meer kans op onderstuur hebt, helemaal met een vrij sterke RWD kar.

nu las ik ook dat Hartge tegenwoordig veel met Quaife doet en dat een Quaife minder last tot onderstuur geeft en onderhoudsvrij is, al schijnt die goede platensper ook heel lang mee te gaan.

mij zou het erom gaan, dat ik liever snel de bocht door kan en wat gas kan geven dan drifts maken wat ik toch niet doe (niet bewust, ben geen drifter)

ik denk dat als je goede banden hebt met veel grip en niet een drifter bent maar toch veel grip wil hebben onder de meeste situaties je heel goed af bent met de Quaife?

what would you choose in my situation...een goede 6-platen sper 40% of een goede Quaife
:df:

ik kom er niet goed uit, maar onderstuur under load zeg maar, vind ik jammer/zonde, en neem aan bij de stoplichten je net zo vlot weg bent met de Quaife als met de 40% sper? of...

@Mus, ik heb nog een zo goed als nieuw uitlaat tussenstuk liggen van de GTI-R Sunny.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Jurrian » 09 apr 2011, 11:00

Hehe, Hey Rene, Ben je er nog steeds niet uit? Kan je geen ongelijk geven, het is een moeilijke keuze afgaande op de theorie. En net zoals met het kopen van een nieuwe auto, het zou gewoon het meest prettig zijn als je je materiaal kan vergelijken op een circuit.

Dat een visco sper niet ideaal is voor tussen de achterwielen lijkt me al duidelijk uit dit topic, dus ik zal even toespitsen op de quaife(torsen sper) en een platensper.

Het voordeel in acceleratie sper tussen een quaife en een platensper is iets wat je vooral moet voelen. Door de preload op de platensper zal deze directer reageren en geeft deze een duidelijker en mechanisch gevoel, waar het bij een quaife lastiger is om aan te voelen wat je sper aan het doen is. Hierdoor kan je met een platensper makkelijker "spelen" met de balans van je auto.

Bij het afremmen op je sper heeft een platensper als nadeel, dat deze je dan ook sperwerking geeft. dus op het moment dat je remmend op de motor de bocht instuurt zal je buitenste wiel sneller willen draaien als je binnenste wiel. Je sper zal dit tegengaan bij een bepaalde hoeveelheid wielspin verschil tussen binnen en buiten (Hoe meer sper des te eerder zal dit optreden). Doordat je sper nu je buitenste wiel aan het binnenste wiel wil gelijktrekken zorgt dit natuurlijk voor onderstuur omdat je buitenste wiel harder wil draaien als het binnenste. Een quaife heeft hier geen last van, die werkt als een open diff onder remmen, maar die heeft dan ook niet het remmende voordeel van een platensper zoals bij het F1 voorbeeld eerder gegeven.

Ook voor een platensper is hier een oplossing voor zoals je in professionele racewagens tegen zal komen. Dit word een 1.5way lsd genoemd. Zo'n sper word opgebouwd zodat je onder acceleratie bijvoorbeeld 40% sperwerking zal hebben, maar onder het afremmen slechts 20%. (Deze waarden zijn naar vereiste instelbaar bij een goede diffbouwer). Door deze 20% sperwerking bij afremmen zal het onderstuureffect van je platensper pas optreden meer verschil in wielspin tussen het binnenste en het buitenste wiel. (alleen bij hele scherpe bochten dus)

Dan kleeft er nog 1 nadeel aan een quaife en dat is de manier waarop een quaife spert. Een quaife zorgt er in principe voor dat je wielen nooit meer dan 2.5:1 draaien. Op het moment dus dat een van je wielen twee en een half keer zo veel weerstand vraagt als het andere gaat hij deze ook mee laten draaien. Maar op het moment dat 1 van je wielen dus 0 weerstand heeft (staat op sneeuw, hangt in de lucht) dan geeft je quaife 0 gedeeld door 2.5 keer de weerstand door aan het andere wiel, wat dus ook niks is. En zo zal je quaife dus werken als een open diff.

@Femme

In jouw geval zijn er 3 dingen mogelijk:
1 je platen zijn inmiddels zo versleten dat je sper "op" is, oftewel je hebt nieuwe plaatjes nodig.
2. je hebt niet genoeg gas gegeven om genoeg verschil in wielspin op te wekken zodat je sperwerking is aangeslagen, hoeveel sper heb je? 20%?
3 je hebt geen drexler, maar stiekem een quaife. ;)

In alle drie de gevallen is er de volgende keer een makkelijke oplossing. Houd zachtjes de rem ingedrukt, dit zorgt voor weerstand op je slippende wiel en er zal ook koppel naar het asfaltwiel worden gestuurd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door GTRene » 09 apr 2011, 11:39

Ha Jurrian, je bent weer in NL ;-)

klopt ben er nog niet uit wat mij het beste zou passen...

--ik doe namelijk geen driftwerk...
--heb een hekel aan onderstuur...
--mijn ABS staat altijd aan en zorgt voor het rem gebeuren

voordelen Quaife tov 40% goede sperplaten lijkt me zoiets (in mijn geval)

--je voelt niet dat mechanische
--je diff olie blijft schoner ivm geen slijtage platen
--onderhoudsvrij (niet dat ik men auto nog zolang zou hebben maar toch)
--minder onderstuur
--minder geluiden?
--goedkoper
--dankzij jou handige tip rem/handrem (quote=)Houd zachtjes de rem ingedrukt, dit zorgt voor weerstand op je slippende wiel en er zal ook koppel naar het asfaltwiel worden gestuurd (/quote) kom ik zelfs uit de meest benarde posities qua grip L en R :-) dus ook geen probleem meer en klein risico dat je normaal in zo'n situatie komt en toch niet sportief ;-)
--het remmende voordeel van de platensper kan ook in je nadeel werken als je niet te ervaren bent, daarbij heeft mijn auto ABS die zorgt dat het in redelijke wijze gebeurd.
--Ik las dat Hartge ook met Quaife werkt? vast niet in mijn tijd met mijn oude knar, maar iets wat beter zou werken voor mij en ik zou moeten vervangen zou ik wel het betere monteren als de prijs ongeveer gelijk is zeg maar, dus ik hoef niet origineel.

edit, las net dit ergens
Drexler and OS Giken (and Hartge for that matter) work the same way
denk dus dat de oude Hartge diffs gewoon platen zijn?
Dus stel, in mijn situatie met bovenstaande mee genomen...wat zou je dan kiezen, ik doe dus geen driftwerk...wil liefste zo snel/makkelijk mogelijk de bocht door met die Z3 zonder te veel wringen en of onderstuur, maar wel tractie bocht uit, en ook dan zou de Quaife in theorie makkelijker zijn als je kar nog niet recht staat? of daar niet...

en ja kon je dezelfde auto maar naast elkaar proberen met verschillende sper/diffs :-) in jou model auto.

@verhaal Femme, inderdaad vreemd met een Drexler sper :hmmm:


veel vragen op het net ook over LSD in diffs.

bv iemand welk systeem het beste voor driften...,das dus niet de Quaife "natuurlijk" maar een racer/rijder verkoper schreef dit>>
Well, would you rather have two wheels driving your car or one? I think the answer is obvious.

Which one is better for drifting? If you are competing, you will find most on a clutch type of LSD. Neither Quaife or Wavetrac will be the best for drifting.

As for street/HPDE/Track days, Quaife is the way to go. We sell both, but I personally run a Quaife in the car for its robust reliability.

People usually talk about the "zero load" condition. Wavetrac could possibly work better than Quaife if you put on wheel on ice and one wheel on asphalt. When does this really happen anyway? When you are on ice, no diff will work. Why not demonstrate the improvements in on-road performance instead?

The other situation is when one wheel is lifted off of the ground. Again, when does this really happen? If you are cornering with one wheel off of the ground on your drive wheel, something is wrong with your suspension tuning, and is definitely not the fastest way around the track.
which makes sence me thinks :hmmm: als je geen drifter bent maar wel snel wil zijn echter geen race hoeft te winnen.
what do you think :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door GTRene » 09 apr 2011, 16:01

In dit draadje wordt alles ook mooi uitgelegd van meerdere diff soorten door sheherazade?

ze hebben het ook nog over een wavetrac? dat lijkt zoiets als een tussenweg platen/torsen?

http://www.e90post.com/forums/showthrea ... 722&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: werking sperdiffs: vast % / 0-100%

Bericht door Jurrian » 09 apr 2011, 17:22

Ja, even voor het weekend. ;) En ook in het buitenland hebben ze wel eens internet hoor, soms.

Wat de voordelen van een quaife betreft heb je gelijk. En dan ligt het er maar aan hoeveel je een rijpurist bent of dat je bijvoorbeeld niet van sleutelen houd. Als je het inderdaad een probleem vind eens in de zoveel tijd even de olie te vervangen dan zou ik ook voor een quaife gaan, daar is op zich niks op tegen, zo heeft ieder zijn eigen hobby's en smaak zullen we maar zeggen.

Maar ook afgaande op reacties van onze klanten die zelf ook met een quaife rijden in bijvoorbeeld klassiekers waar alleen een quaife word toegestaan door het rally reglement hebben we nooit iemand daar echt enthousiast over horen zijn en die komen niet voor niks bij ons voor een platensper. Maargoed, dat zijn dan inderdaad wel de mensen die het niet erg vinden om aan de auto te sleutelen.

Waarom er bij nieuwe bmw's veelal voor torsen diffs word gekozen kan ik goed begrijpen. Wat een elektronische sper namelijk doet op het moment dat er 1 wiel grip verliest is dit wiel op de rem afremmen. Zoals bij het voorbeeld met het stilstaan van 1 wiel op ijs. Dit werkt daardoor ideaal samen met een torsen omdat die dan je mechanische sper verzorgt voordat je elektronische sper in moet grijpen, of de traction control of esp. In tegenstelling tot een platensper, de elektronica zal er voor zorgen dat je sper nooit in werking word gezet. Dus dat zou ik apart zien van jouw auto die daar nog niet van voorzien is neem ik aan.

De keuze is aan jou natuurlijk en als ik jou was zou ik gewoon eens proberen om bij iemand met een torsensper te vragen of je een rondje mag rijden en dan kan je altijd een keer met die van ons een rondje scheuren. In de e30 zit een 20-80% progressief acceleratie sper en 20% remmende sper.

Zoals in het begin van het topic staat is dus niet waar. Een platen sper kan wel variabele sper hebben. Zoals wij in de E30 hebben bijvoorbeeld, deze geeft tussen de 20 en 80% sper onder acceleratie. Maar tussen de 80 en 100% is bijvoorbeeld ook mogelijk, dit leveren we namelijk aan de D1 drifters.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten