Of die klagen er gewoon niet over?Michel P schreef:Kijk maar eens hoeveel mensen die een BM Polo hebben en daar over klagen op myreview op autoweek.nl velen zitten ver boven het beloofde verbruik. Bij de Fiat veel en veel minder.Marco R. schreef:Bluemotion een puntje aan zuigen, want? Die zijn ook zuinig. 3,9L/100km bij een kennis van mij. En die rijdt echt niet 90 op de snelweg.Michel P schreef:Mooi eerste verslag Hielke, kijk uit naar het vervolg, de auto verdient eigenlijk wel een setje mooie velgen! En een paar centimeter omlaag zou de auto ook nog beter dien smoelen. Jammer dat de dealer de aflevering een beetje rommelig heeft gedaan. Wist niet dat zo'n diesel 100kg zwaarder in is dan een benzineblok, dat is erg veel bij zo'n auto.
Verbruik is echt goed, kan men bij VAG met de 3 pitter BM nog een puntje aan zuigen. Wat dat betreft is Fiat in het kleine diesel segment koning.
Michel
Michel
Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
- Riceaux
Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.
- Robin Hartog
Die weten niet hoe internet werkt.Riceaux schreef: Of die klagen er gewoon niet over?

- JP
--proest--
Je moet ook je rijstijl aanpassen, lijkt mij en de meeste die een leaseBluemotion hebben, denk ik niet dat dat allemaal geitenwollen kousenvoetjesrijdende bejaarden zijn. Enige wat telt is geen bijtelling, toch? Tankpas doet de rest...

Je moet ook je rijstijl aanpassen, lijkt mij en de meeste die een leaseBluemotion hebben, denk ik niet dat dat allemaal geitenwollen kousenvoetjesrijdende bejaarden zijn. Enige wat telt is geen bijtelling, toch? Tankpas doet de rest...
- Hielke
Performance box testjes voor morgen zijn geschrapt. Ik heb vanmiddag bij de Douwe Egberts fabriek in Joure de rechtervoorvelg aan gort gereden. Nou ja, de toestand van het wegdek was de grote schuldige. Naast de betonplaten in een klein bochtje was de berm helemaal weggereden. Een jogger dwong me heel scherp op de rand te rijden. Zo scherp dat de band naast het beton kwam en bij terugrijden de velg gemold werd. Lucht was binnen enkele seconden volledig uit de band verdwenen. Hoop dat de band onbeschadigd is gebleven. Zal ter illustratie morgen eens een fototje van de situatie maken en kijken of ik rijkswaterstaat erop aan kan spreken.
Ik betaal immers niet voor niets wegenbelasting. Ho wacht, ik betaal geen wegenbelasting met de Punto
8)
Ook lekker dat de Punto zonder reservewiel of thuisbrenger wordt afgeleverd. De noodset heb ik niet eens hoeven overwegen. Gelukkig had de dealer nog een reservewiel voorhanden dat ik maandag terug kan brengen. Wat kostten die stalen velgen ook alweer? 90 euro per stuk geloof ik. Dat gaat weer wat internet speurwerk opleveren denk ik
Ik betaal immers niet voor niets wegenbelasting. Ho wacht, ik betaal geen wegenbelasting met de Punto

Ook lekker dat de Punto zonder reservewiel of thuisbrenger wordt afgeleverd. De noodset heb ik niet eens hoeven overwegen. Gelukkig had de dealer nog een reservewiel voorhanden dat ik maandag terug kan brengen. Wat kostten die stalen velgen ook alweer? 90 euro per stuk geloof ik. Dat gaat weer wat internet speurwerk opleveren denk ik

-
OnlineLuco
SchraperHielke schreef: Ik betaal immers niet voor niets wegenbelasting. Ho wacht, ik betaal geen wegenbelasting met de Punto8)

- GTRene
wat een spannende verhalen weer
wel klote van je velg/band...helemaal nu je hem nog maar net hebt, rondje kerk zit er dus ff niet in.

wel klote van je velg/band...helemaal nu je hem nog maar net hebt, rondje kerk zit er dus ff niet in.
- Hielke
Een paar foto's van de beschadigde velg en een foto van de situatie waar het gebeurd is. Voor de diepte van het gat heb ik ter verduidelijking mijn iPhone daar geplaatst.

- Petrolhead Tom
Die is inderdaad goed aan gort zeg. Jammer.
- Macboy
Mooi verslag Hielke !
Verbruik van 1:20 valt me wel vies tegen. Met een Audi A3 2.0TDI 175pk haalde ik met gemak 1:15. Wat is in godsnaam dan de meerwaarde van een 1,25 liter diesel met 85pk ?? Met een BMW 18d haalt ook iedere drol met gemak 1:17. Zo'n auto moet makkelijker richting de 1:25 gaan. Anders heeft het geen meerwaarde vind ik.
Wat vinden jullie ?
Verbruik van 1:20 valt me wel vies tegen. Met een Audi A3 2.0TDI 175pk haalde ik met gemak 1:15. Wat is in godsnaam dan de meerwaarde van een 1,25 liter diesel met 85pk ?? Met een BMW 18d haalt ook iedere drol met gemak 1:17. Zo'n auto moet makkelijker richting de 1:25 gaan. Anders heeft het geen meerwaarde vind ik.
Wat vinden jullie ?
- Hielke
Ik wil ook even op de vraag reageren.
Maak je veel kilometers (jij bent bijna een extreem voorbeeld met 60.000 km per jaar), en zit je veel op rijkswegen met snelheden van 120-130 of net daarboven, dan schat ik in dat die 2 liter VAG en BMW diesels nog zuiniger zijn dan de Punto 1.3 Multijet met diezelfde snelheden. Het verschil zal marginaal zijn, maar toch. Rij je op diezelfde rijkssnelwegen niet sneller dan 110 of zit je vooral op provinciale wegen, dan is met een slim gebruik van de rechtervoet 1:25 vrij makkelijk haalbaar. Mijn 1:19 uit de eerste tankbeurt en de verwachte 1:18 uit de tweede is uit veel relatief korte stukken met deels een koude motor en testritten mat v-max (veetje max eigenlijk
) en acceleratietests voortgekomen. Bij normaal gebruik in de plaats voelt de motor zich kiplekker bij toerentallen om de 1500 waardoor je daar dan automatisch gaat rijden.
In mijn geval met de weinige km's die ik maak was de keuze helemaal makkelijk. Geen bpm, geen wegenbelasting en een 1.3 Multijet die qua trekkracht en soeplesse superieur aan de 1.2 en 1.4 benzine versies is. En dat voor dezelfde prijs als die benzine versies.
Maak je veel kilometers (jij bent bijna een extreem voorbeeld met 60.000 km per jaar), en zit je veel op rijkswegen met snelheden van 120-130 of net daarboven, dan schat ik in dat die 2 liter VAG en BMW diesels nog zuiniger zijn dan de Punto 1.3 Multijet met diezelfde snelheden. Het verschil zal marginaal zijn, maar toch. Rij je op diezelfde rijkssnelwegen niet sneller dan 110 of zit je vooral op provinciale wegen, dan is met een slim gebruik van de rechtervoet 1:25 vrij makkelijk haalbaar. Mijn 1:19 uit de eerste tankbeurt en de verwachte 1:18 uit de tweede is uit veel relatief korte stukken met deels een koude motor en testritten mat v-max (veetje max eigenlijk

In mijn geval met de weinige km's die ik maak was de keuze helemaal makkelijk. Geen bpm, geen wegenbelasting en een 1.3 Multijet die qua trekkracht en soeplesse superieur aan de 1.2 en 1.4 benzine versies is. En dat voor dezelfde prijs als die benzine versies.
-
Ik rij met m'n Caddy al 1:19 m'n eerste tank... (105pk tdi)
En zodra ik de snelweg op ga word dat hoger...........
En zodra ik de snelweg op ga word dat hoger...........
- Arthur
- Auto: Nr.51
Tja, verbruik. De Panda en de Punto Evo liepen met stadsverbruik ook niet veel zuiniger dan 1:13. Echt super is dat niet, maar wat wil je met veelal korte afstanden. Doet geen enkele auto goed. Ben benieuwd wat de 1.2TSI straks doet. Maakt me niet heel veel uit. Maar vond het bij dikkere motoren altijd wel meewallen terwijl die kleine torretjes er meer last van lijken te hebben?
- Snipe
Dan zul je wel helemaal uit je stoel vallen bij een verbruik van 9,5 liter per 100 kilometer: http://www.driving-fun.com/1779/home/te ... emmen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Macboy schreef:Verbruik van 1:20 valt me wel vies tegen.
-
Een dame in mijn omgeving haalt 1:22 met een 320d EDE met een dagelijks spitsgebruik incl. file en haast.
En m'n Kangoo 1.9dTi uit 2000 liep ook 1:17 met airco aan en lompe rijstijl, dus 1:20 voor die belastingontduiker slaat nergens op.
En m'n Kangoo 1.9dTi uit 2000 liep ook 1:17 met airco aan en lompe rijstijl, dus 1:20 voor die belastingontduiker slaat nergens op.
- Snipe
Oh?steve smith schreef:Een dame in mijn omgeving
...maar met zo'n 320d EDE rij je superzuinig idd. Testverbruik tijdens DF-test was ook bijna 1 op 20, inclusief fotosessies en 'will it drift'-vraagstukken.
- Hielke
Kijk die supergeconcentreerde circuitblik in mijn ogen eens! Wat een stijl, wat een klasse.
Ik mag trouwens ook wel wat afvallen zie ik nu. Met 1 of 2 kilo minder zit ik weer op mijn streefgewicht.
é
Steve, rijdt die dame ook BPM en belastingvrij? I rest my case
Ik mag trouwens ook wel wat afvallen zie ik nu. Met 1 of 2 kilo minder zit ik weer op mijn streefgewicht.

Steve, rijdt die dame ook BPM en belastingvrij? I rest my case
- GTRene
das wel enorm zuinig voor die 320d
en Hielke,
goed geconcentreerd met al dat Evo geweld in het vooronder, wat staat te trappelen om deskundig het circuit Asen te ronden

en Hielke,
goed geconcentreerd met al dat Evo geweld in het vooronder, wat staat te trappelen om deskundig het circuit Asen te ronden

- Hielke
2 liter BMW diesel is in de som der eigenschappen waarschijnlijk 's werelds beste diesel.
Punto zit in een heel andere prijsrange. In vergelijking met z'n directe concurrent, de 1.2 drie cylinder van VAG, is ie echter de superieure krachtbron. Geluid, draai-eigenschappen, verbruik, de Fiat wint op alle vlakken.
Punto zit in een heel andere prijsrange. In vergelijking met z'n directe concurrent, de 1.2 drie cylinder van VAG, is ie echter de superieure krachtbron. Geluid, draai-eigenschappen, verbruik, de Fiat wint op alle vlakken.
-
Dat bedoel ik dus. Als je met een veel grotere & snellere auto hetzelfde verbruik haalt is het je reinste onzin dat je met zo'n B-keus koekblik gratis rijdt. Zuinig en efficiënt is het blijkbaar niet, dus afschaffen die vrijstellingen en gewoon betalen net als ieder ander.
- Petrolhead Tom
Die regelgeving wordt ook nog wel een keer aangepast. Straks is meer dan de helft van het Nederlands wagenpark belastingvrij. Dat geld moet toch binnen komen dus zal het wel weer afgeschaft worden en verdwijnt het voordeel van zo'n spaardiesel als sneeuw voor de zon.
-
Wij dweilen met 218pk (E28)ook belasting vrij.
- Hielke
Waarschijnlijk zonder dat je het zelf beseft ben je nu op en top als een Nederlander aan het praten. De kift en afgunst naar beneden is net zo groot als naar boven. Wie z'n kop boven het maaiveld uitsteekt is de pisang. Zij die in dikke asobakken rijden en zij die in belastingvrije kleine auto's rijden.steve smith schreef:Dat bedoel ik dus. Als je met een veel grotere & snellere auto hetzelfde verbruik haalt is het je reinste onzin dat je met zo'n B-keus koekblik gratis rijdt. Zuinig en efficiënt is het blijkbaar niet, dus afschaffen die vrijstellingen en gewoon betalen net als ieder ander.
De belasting regel voor kleine en zuinige auto's is in het leven geroepen om de autokoper te stimuleren kleiner, milieubewuster, en zuiniger te gaan rijden. Je kunt van de overheid veel zeggen, maar niet dat ze met de regel niet goed hebben aangevoeld hoe de Nederlander tot z'n koopbeslissing komt. De maatregel is een enorm succes gebleken. Ruim 30% van de nieuw verkochte auto's is op dit moment een bpm en belastingvrije auto. Dat het verschil in brandstofverbruik van de nieuwe belastingvrije auto's met auto's die niet onder de regeling vallen soms verwaarsloosbaar klein is doet er totaal niet toe. Het gaat om de trend die gezet is. Over 5 jaar is wellicht 50% van alle occasions een auto die in 2011 onder de regelgeving viel. We zijn dan voor wat betreft auto grootte en gewicht terug bij de stand van zaken zo rond 1990. En ook qua rijdynamiek zijn we naar de goed oude tijden terug gegaan.
Dat ik met de Punto Evo over een aantal jaren weer wegenbelasting ga betalen besef ik ook wel. De grens voor belastingvrije auto's is dan voor wat betreft de co2 uitstoot verder naar beneden bijgesteld. Het wordt de consument psychologisch steeds makkelijker gemaakt naar kleine elektrische auto's over te stappen. En ik schat in dat je er rond die tijd dankbaar voor zult zijn. De Chinezen en de Indiërs willen over 10 jaar ook allemaal in een autotje rijden. Als dat auto's op fossiele brandstoffen gaan worden dan betaal je rond die tijd 4 euro voor een liter aan de pomp. Of meer.
Heb je schijt aan de regel en aan de toekomstige beschikbaarheid van brandstoffen dan heb je de vrijheid om in de dikke logge bafferds door te rijden. Je betaalt er gewoon een beetje meer voor.
Je kunt trouwens jouw stelling van grotere en snellere auto's in vergelijking met kleinere ook omdraaien. Als ik met de Punto Evo volgas met 175 km/h op de teller (ietsje rugwind) over des heren wegen voortsuis dan doe ik dat qua veercomfort, en motor en windgeruis geen spruit minder dan een 1 of 3 serie. Geloof me, ik ken die auto's goed. En die verbruikscijfers van de 2 liter BMW diesel mogen dan erg goed zijn, in de stad, op korte afstanden en op provinciale wegen zal de 1.3 Multijet van de Punto altijd zuiniger zijn als de bestuurder z'n best doet om zuinig te rijden. Dat is in het geval van de Fiat krachtbron niet moeilijk omdat ie zich bij de noodzakelijke lage toeren en gemoedelijke acceleratie kiplekker voelt.
- JP
Leuk die verslagen van de EVO op Assen....
Heb je nog iets van de gemeente, vwb de kapotte velg, gehoord?

- Hielke
Heb die claim nog niet ingediend. Ben nog aan het rondkijken hoe uitzonderlijk die situatie eigenlijk was. Of het misschien toch m'n eigen schuld was.JP schreef:Leuk die verslagen van de EVO op Assen....![]()
- Michel P
Super verslag! Geweldig om te lezen.
Michel
Michel