Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

Wat wordt de opvolger van de Bravo 1.4 op gas?

Peiling eindigde op 20 dec 2010, 21:17

Alfa 147 1.9 JTD
2
4%
Alfa 156 1.6
0
Geen stemmen
BMW 118d
5
9%
BMW 120d
16
29%
BMW 116i
1
2%
BMW 320d
5
9%
Fiat Punto 1.4
3
5%
Fiat Punto Evo diesel
7
13%
Kia C'eed
4
7%
Seat Ibiza 1.2
1
2%
Seat Ibiza 1.4
1
2%
Smart Roadster 60 Kw
4
7%
Suzuki Swift 1.3
3
5%
VW Polo 1.4
2
4%
VW Golf 1.4 TSI
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Riceaux » 19 mar 2011, 19:02

Michel P schreef:
Marco R. schreef:
Michel P schreef:Mooi eerste verslag Hielke, kijk uit naar het vervolg, de auto verdient eigenlijk wel een setje mooie velgen! En een paar centimeter omlaag zou de auto ook nog beter dien smoelen. Jammer dat de dealer de aflevering een beetje rommelig heeft gedaan. Wist niet dat zo'n diesel 100kg zwaarder in is dan een benzineblok, dat is erg veel bij zo'n auto.

Verbruik is echt goed, kan men bij VAG met de 3 pitter BM nog een puntje aan zuigen. Wat dat betreft is Fiat in het kleine diesel segment koning.

Michel
Bluemotion een puntje aan zuigen, want? Die zijn ook zuinig. 3,9L/100km bij een kennis van mij. En die rijdt echt niet 90 op de snelweg.
Kijk maar eens hoeveel mensen die een BM Polo hebben en daar over klagen op myreview op autoweek.nl velen zitten ver boven het beloofde verbruik. Bij de Fiat veel en veel minder.

Michel
Of die klagen er gewoon niet over?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Robin Hartog » 19 mar 2011, 19:14

Riceaux schreef: Of die klagen er gewoon niet over?
Die weten niet hoe internet werkt. :mrgreen:

:goodnight:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34321
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door JP » 19 mar 2011, 19:20

--proest-- :hosanna:

Je moet ook je rijstijl aanpassen, lijkt mij en de meeste die een leaseBluemotion hebben, denk ik niet dat dat allemaal geitenwollen kousenvoetjesrijdende bejaarden zijn. Enige wat telt is geen bijtelling, toch? Tankpas doet de rest...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 19 mar 2011, 21:41

Performance box testjes voor morgen zijn geschrapt. Ik heb vanmiddag bij de Douwe Egberts fabriek in Joure de rechtervoorvelg aan gort gereden. Nou ja, de toestand van het wegdek was de grote schuldige. Naast de betonplaten in een klein bochtje was de berm helemaal weggereden. Een jogger dwong me heel scherp op de rand te rijden. Zo scherp dat de band naast het beton kwam en bij terugrijden de velg gemold werd. Lucht was binnen enkele seconden volledig uit de band verdwenen. Hoop dat de band onbeschadigd is gebleven. Zal ter illustratie morgen eens een fototje van de situatie maken en kijken of ik rijkswaterstaat erop aan kan spreken.

Ik betaal immers niet voor niets wegenbelasting. Ho wacht, ik betaal geen wegenbelasting met de Punto :roll: 8)

Ook lekker dat de Punto zonder reservewiel of thuisbrenger wordt afgeleverd. De noodset heb ik niet eens hoeven overwegen. Gelukkig had de dealer nog een reservewiel voorhanden dat ik maandag terug kan brengen. Wat kostten die stalen velgen ook alweer? 90 euro per stuk geloof ik. Dat gaat weer wat internet speurwerk opleveren denk ik :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29375
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Luco » 19 mar 2011, 21:51

Hielke schreef: Ik betaal immers niet voor niets wegenbelasting. Ho wacht, ik betaal geen wegenbelasting met de Punto :roll: 8)
Schraper :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door GTRene » 19 mar 2011, 23:52

wat een spannende verhalen weer :mrgreen:

wel klote van je velg/band...helemaal nu je hem nog maar net hebt, rondje kerk zit er dus ff niet in.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 20 mar 2011, 17:14

Een paar foto's van de beschadigde velg en een foto van de situatie waar het gebeurd is. Voor de diepte van het gat heb ik ter verduidelijking mijn iPhone daar geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Petrolhead Tom » 20 mar 2011, 17:16

Die is inderdaad goed aan gort zeg. Jammer.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Macboy » 25 mar 2011, 22:07

Mooi verslag Hielke !

Verbruik van 1:20 valt me wel vies tegen. Met een Audi A3 2.0TDI 175pk haalde ik met gemak 1:15. Wat is in godsnaam dan de meerwaarde van een 1,25 liter diesel met 85pk ?? Met een BMW 18d haalt ook iedere drol met gemak 1:17. Zo'n auto moet makkelijker richting de 1:25 gaan. Anders heeft het geen meerwaarde vind ik.

Wat vinden jullie ?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 25 mar 2011, 23:36

Ik wil ook even op de vraag reageren.

Maak je veel kilometers (jij bent bijna een extreem voorbeeld met 60.000 km per jaar), en zit je veel op rijkswegen met snelheden van 120-130 of net daarboven, dan schat ik in dat die 2 liter VAG en BMW diesels nog zuiniger zijn dan de Punto 1.3 Multijet met diezelfde snelheden. Het verschil zal marginaal zijn, maar toch. Rij je op diezelfde rijkssnelwegen niet sneller dan 110 of zit je vooral op provinciale wegen, dan is met een slim gebruik van de rechtervoet 1:25 vrij makkelijk haalbaar. Mijn 1:19 uit de eerste tankbeurt en de verwachte 1:18 uit de tweede is uit veel relatief korte stukken met deels een koude motor en testritten mat v-max (veetje max eigenlijk :roll: ) en acceleratietests voortgekomen. Bij normaal gebruik in de plaats voelt de motor zich kiplekker bij toerentallen om de 1500 waardoor je daar dan automatisch gaat rijden.

In mijn geval met de weinige km's die ik maak was de keuze helemaal makkelijk. Geen bpm, geen wegenbelasting en een 1.3 Multijet die qua trekkracht en soeplesse superieur aan de 1.2 en 1.4 benzine versies is. En dat voor dezelfde prijs als die benzine versies.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door ErikS » 26 mar 2011, 07:53

Ik rij met m'n Caddy al 1:19 m'n eerste tank... (105pk tdi)

En zodra ik de snelweg op ga word dat hoger...........

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Arthur » 26 mar 2011, 10:56

Tja, verbruik. De Panda en de Punto Evo liepen met stadsverbruik ook niet veel zuiniger dan 1:13. Echt super is dat niet, maar wat wil je met veelal korte afstanden. Doet geen enkele auto goed. Ben benieuwd wat de 1.2TSI straks doet. Maakt me niet heel veel uit. Maar vond het bij dikkere motoren altijd wel meewallen terwijl die kleine torretjes er meer last van lijken te hebben?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Snipe » 04 apr 2011, 18:20

Macboy schreef:Verbruik van 1:20 valt me wel vies tegen.
Dan zul je wel helemaal uit je stoel vallen bij een verbruik van 9,5 liter per 100 kilometer: http://www.driving-fun.com/1779/home/te ... emmen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door steve smith » 04 apr 2011, 18:44

Een dame in mijn omgeving haalt 1:22 met een 320d EDE met een dagelijks spitsgebruik incl. file en haast.

En m'n Kangoo 1.9dTi uit 2000 liep ook 1:17 met airco aan en lompe rijstijl, dus 1:20 voor die belastingontduiker slaat nergens op.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Snipe » 04 apr 2011, 18:50

steve smith schreef:Een dame in mijn omgeving
Oh?

...maar met zo'n 320d EDE rij je superzuinig idd. Testverbruik tijdens DF-test was ook bijna 1 op 20, inclusief fotosessies en 'will it drift'-vraagstukken.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 04 apr 2011, 19:08

Kijk die supergeconcentreerde circuitblik in mijn ogen eens! Wat een stijl, wat een klasse.

Ik mag trouwens ook wel wat afvallen zie ik nu. Met 1 of 2 kilo minder zit ik weer op mijn streefgewicht. :lol: é

Steve, rijdt die dame ook BPM en belastingvrij? I rest my case

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door GTRene » 04 apr 2011, 19:12

das wel enorm zuinig voor die 320d :clap:

en Hielke,
goed geconcentreerd met al dat Evo geweld in het vooronder, wat staat te trappelen om deskundig het circuit Asen te ronden :thumbup:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 04 apr 2011, 19:22

2 liter BMW diesel is in de som der eigenschappen waarschijnlijk 's werelds beste diesel.

Punto zit in een heel andere prijsrange. In vergelijking met z'n directe concurrent, de 1.2 drie cylinder van VAG, is ie echter de superieure krachtbron. Geluid, draai-eigenschappen, verbruik, de Fiat wint op alle vlakken.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door steve smith » 04 apr 2011, 19:33

Dat bedoel ik dus. Als je met een veel grotere & snellere auto hetzelfde verbruik haalt is het je reinste onzin dat je met zo'n B-keus koekblik gratis rijdt. Zuinig en efficiënt is het blijkbaar niet, dus afschaffen die vrijstellingen en gewoon betalen net als ieder ander.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Petrolhead Tom » 04 apr 2011, 19:58

Die regelgeving wordt ook nog wel een keer aangepast. Straks is meer dan de helft van het Nederlands wagenpark belastingvrij. Dat geld moet toch binnen komen dus zal het wel weer afgeschaft worden en verdwijnt het voordeel van zo'n spaardiesel als sneeuw voor de zon.

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Andre » 04 apr 2011, 20:21

Wij dweilen met 218pk (E28)ook belasting vrij.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 04 apr 2011, 21:00

steve smith schreef:Dat bedoel ik dus. Als je met een veel grotere & snellere auto hetzelfde verbruik haalt is het je reinste onzin dat je met zo'n B-keus koekblik gratis rijdt. Zuinig en efficiënt is het blijkbaar niet, dus afschaffen die vrijstellingen en gewoon betalen net als ieder ander.
Waarschijnlijk zonder dat je het zelf beseft ben je nu op en top als een Nederlander aan het praten. De kift en afgunst naar beneden is net zo groot als naar boven. Wie z'n kop boven het maaiveld uitsteekt is de pisang. Zij die in dikke asobakken rijden en zij die in belastingvrije kleine auto's rijden.

De belasting regel voor kleine en zuinige auto's is in het leven geroepen om de autokoper te stimuleren kleiner, milieubewuster, en zuiniger te gaan rijden. Je kunt van de overheid veel zeggen, maar niet dat ze met de regel niet goed hebben aangevoeld hoe de Nederlander tot z'n koopbeslissing komt. De maatregel is een enorm succes gebleken. Ruim 30% van de nieuw verkochte auto's is op dit moment een bpm en belastingvrije auto. Dat het verschil in brandstofverbruik van de nieuwe belastingvrije auto's met auto's die niet onder de regeling vallen soms verwaarsloosbaar klein is doet er totaal niet toe. Het gaat om de trend die gezet is. Over 5 jaar is wellicht 50% van alle occasions een auto die in 2011 onder de regelgeving viel. We zijn dan voor wat betreft auto grootte en gewicht terug bij de stand van zaken zo rond 1990. En ook qua rijdynamiek zijn we naar de goed oude tijden terug gegaan.

Dat ik met de Punto Evo over een aantal jaren weer wegenbelasting ga betalen besef ik ook wel. De grens voor belastingvrije auto's is dan voor wat betreft de co2 uitstoot verder naar beneden bijgesteld. Het wordt de consument psychologisch steeds makkelijker gemaakt naar kleine elektrische auto's over te stappen. En ik schat in dat je er rond die tijd dankbaar voor zult zijn. De Chinezen en de Indiërs willen over 10 jaar ook allemaal in een autotje rijden. Als dat auto's op fossiele brandstoffen gaan worden dan betaal je rond die tijd 4 euro voor een liter aan de pomp. Of meer.

Heb je schijt aan de regel en aan de toekomstige beschikbaarheid van brandstoffen dan heb je de vrijheid om in de dikke logge bafferds door te rijden. Je betaalt er gewoon een beetje meer voor.

Je kunt trouwens jouw stelling van grotere en snellere auto's in vergelijking met kleinere ook omdraaien. Als ik met de Punto Evo volgas met 175 km/h op de teller (ietsje rugwind) over des heren wegen voortsuis dan doe ik dat qua veercomfort, en motor en windgeruis geen spruit minder dan een 1 of 3 serie. Geloof me, ik ken die auto's goed. En die verbruikscijfers van de 2 liter BMW diesel mogen dan erg goed zijn, in de stad, op korte afstanden en op provinciale wegen zal de 1.3 Multijet van de Punto altijd zuiniger zijn als de bestuurder z'n best doet om zuinig te rijden. Dat is in het geval van de Fiat krachtbron niet moeilijk omdat ie zich bij de noodzakelijke lage toeren en gemoedelijke acceleratie kiplekker voelt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34321
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door JP » 04 apr 2011, 21:06

Leuk die verslagen van de EVO op Assen.... :D

Heb je nog iets van de gemeente, vwb de kapotte velg, gehoord?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Hielke » 04 apr 2011, 21:10

JP schreef:Leuk die verslagen van de EVO op Assen.... :D

Heb je nog iets van de gemeente, vwb de kapotte velg, gehoord?
Heb die claim nog niet ingediend. Ben nog aan het rondkijken hoe uitzonderlijk die situatie eigenlijk was. Of het misschien toch m'n eigen schuld was.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Michel P » 05 apr 2011, 08:38

Super verslag! Geweldig om te lezen.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ron36 en 10 gasten