Eén Europa, Eén republiek.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Tom

Re: Eén Europa, Eén republiek.

Bericht door Tom » 30 mar 2011, 15:38

GTRene schreef::mrgreen: ken er een paar meer...

A31
Hartge
Wiesmann
Porsche
Artega
Wurst
Geil

dat was het wel ongeveer, denk dat ik een aardig woordje mee kan kletsen daaro :lol:
:lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 mar 2011, 16:12

Het is wellicht wenselijk............maar de praktische haalbaarheid acht ik vooralsnog niet erg hoog........

Er zijn te veel ego`s op hoog politiek niveau.............Sarkozy, Merkel, Cameron.........die willen geen terrein prijs geven, zowel niet persoonlijk, als ook niet op nationaal niveau (want electoraal afgestraft)

Daarmee is er een onwerkbare impasse in de verdere ontwikkeling van de EU of een Verenigde Staten van Europa zo u wil.

De geschiedenis leert ons, wil er een verdere ontwikkeling op dit terrein plaatsvinden, dat er "iets" dramatisch moet gebeuren om de persoonlijke en nationale belangen te laten varen en het algemene belang vervolgens te laten prevaleren.
Dat "iets" kan zijn;
1 oorlog
2 de financiële crisis, c.q. landen die failliet gaan, maar dan komen we vanzelf wel bij punt 1

Vooralsnog blijft het pappen en nat houden.............

Robertdj

Bericht door Robertdj » 30 mar 2011, 17:02

Liever niet, nu een nieuwe staat opbouwen betekent het eind van onze vrijheid.

Elise

Bericht door Elise » 30 mar 2011, 17:11

GTRene schreef::mrgreen: ken er een paar meer...

A31
Hartge
Wiesmann
Porsche
Artega
Wurst
Geil

dat was het wel ongeveer, denk dat ik een aardig woordje mee kan kletsen daaro :lol:
Dein deutsch ist ganz geil Herr Rene :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 mar 2011, 17:17

RVV schreef:Door te stellen 1 voertaal is de praktische uitvoerbaarheid tot 0 gereduceerd. Fransen gaan nooit Engels praten en Duitsers nooit Frans. Neem onze zuiderburen, dat land is vanwege de meertaligheid en de eeuwige strijd rondom de taalgrens nooit een echte eenheid geweest. Als het in 1 land al niet lukt kun je het vergeten dat het ooit in Europa lukt. En alles kun je dwingend opleggen, behalve taal.
Om te beginnen zouden ze in Spanje, Duitsland en Frankrijk eens moeten stoppen met het nasynchroniseren van speelfilms e.d. Alleen al om die reden spreken de ingezetenen belabberd engels. Mijn moeder verlaat de landsgrenzen vrijwel nooit en kan in ieder geval engels verstaan. Puur alleen door TV-series en films + ondertiteling. Die taalbarriere zie ik niet als een groot probleem. "De fransen" of "de duitsers" hebben niks te willen in een Europa. Als engels de voertaal is, leren ze dat gewoon op school en spreken ze dat over tig jaar net zo goed als de rest van de wereld.

Als je over dat soort dingen al moeilijk wil gaan doen kan een Europa never nooit werken :) Denk dan ook niet dat het een echt obstakel zal zijn.

Sarkozy heeft een vrij grote bek en was de eerste die integratieproblemen op europees niveau aan de kaak durfde te stellen. Ik ga met Robin mee, Sarkozy zie ik als een van de weinige europese leiders als geschikt.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mar 2011, 17:25

Sarkozy is klein van stuk ala Napoleon...

die wilde ook veel voor zo'n klein manneke :hmmm:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 mar 2011, 17:29

@Maurice, kijk even onder mijn avatar na 'woonplaats'...die heb ik er staan nadat Frankrijk lekker op eigen houtje al ging verkennen bij/voor/boven Libie een paar weken terug voordat er in EU/Navoverband was mee ingestemd :mrgreen:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 30 mar 2011, 17:46

Robin schreef:@Maurice, kijk even onder mijn avatar na 'woonplaats'...die heb ik er staan nadat Frankrijk lekker op eigen houtje al ging verkennen bij/voor/boven Libie een paar weken terug voordat er in EU/Navoverband was mee ingestemd :mrgreen:
Vrijheid, Gelijkheid, hatsikidee? :hmmm:

Geloof trouwens niet in eenwording van Europa..puur inderdaad omdat de taal gewoon teveel een barrière gaat vormen. Hoeveel talen spreken we hier, een stuk of 10/15 (West Europa?)
Daarnaast hebben alle landen hun eigen economie, eigen werkwijzen en instelling en eigen cultuur.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2011, 17:53

Stel nu dat je zegt, officiele voertaal gaat in in 2025 (oid), maar het wordt de komende jaren overal verplicht op schoken. Er komen subsidies of gratis lessen voor iedereen die de taal (beter) moet leren lezen, schrijven, verstaan en spreken. Dan spreekt iedereen in no-time Engels. Wat mensen thuis spreken moeten ze zelf weten, maar in het openbare en vooral 'officiele' leven zal alles engelstalig worden geschreven of gesproken.

Ik bedoel, als je één land hebt, met 1 grondwet en 1 officiele voertaal, dan ben je van het eeuwige geneuzel af dat iedereen zijn eigen taal wil behouden. Dat is leuk voor de nostalgie, maar Europa mist in de wereld de boot.

Laat ik mijn openingspost aansterken met de volgende stelling;
Als Europa niet 1 land wordt, dan is het beter als alle landen in Europa weer als ieder voor zich verder gaan. Samenwerken prima, maar geen centraal georganiseerde organen meer. Ook geen gezamenlijke munt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 mar 2011, 18:06

Niels v D schreef:
Robin schreef:@Maurice, kijk even onder mijn avatar na 'woonplaats'...die heb ik er staan nadat Frankrijk lekker op eigen houtje al ging verkennen bij/voor/boven Libie een paar weken terug voordat er in EU/Navoverband was mee ingestemd :mrgreen:
Vrijheid, Gelijkheid, hatsikidee? :hmmm:

Geloof trouwens niet in eenwording van Europa..puur inderdaad omdat de taal gewoon teveel een barrière gaat vormen. Hoeveel talen spreken we hier, een stuk of 10/15 (West Europa?)
Daarnaast hebben alle landen hun eigen economie, eigen werkwijzen en instelling en eigen cultuur.
Ook dat lijken me geen onoverkomelijke problemen. Tenslotte wordt "Één Europa" niet morgen ingevoerd.

Snipe

Bericht door Snipe » 30 mar 2011, 18:11

Niels v D schreef:Geloof trouwens niet in eenwording van Europa..puur inderdaad omdat de taal gewoon teveel een barrière gaat vormen. Hoeveel talen spreken we hier, een stuk of 10/15 (West Europa?)
Ach, onder Napoleon schoot het leuk op.

Misschien moet Nederland maar eens leading worden. In Nederland, België en delen van Frankrijk en Duitsland wordt al Nederlands gesproken. Griekenland bleef met ons geld op de been. Luxemburg heeft al vrijwel dezelfde vlag. In Engeland zat al eens een Oranje op de troon. Spanje moet niet zeuren als Nederland het voor het zeggen heeft, want daar hebben we in dat opzicht nog een appeltje mee te schillen. Bovendien leren Spanjaarden makkelijk Nederlands, kijk maar naar Sinterklaas. Dat was eigenlijk een Turk, die leren het dus ook kennelijk nogal makkelijk. Victoria van Zweden was een scharreltje van Willem-Alexander, dus die moeten we ook wel in kunnen palmen. Bovendien hebben we Saab al. Kortom, we zijn er al bijna.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 30 mar 2011, 18:15

Dennis Cavallino schreef: Laat ik mijn openingspost aansterken met de volgende stelling;
Als Europa niet 1 land wordt, dan is het beter als alle landen in Europa weer als ieder voor zich verder gaan. Samenwerken prima, maar geen centraal georganiseerde organen meer. Ook geen gezamenlijke munt.
Mee eens, alles of niets wat dat betreft.

Maus en Cav, Ik zie wel dat het theoretisch mogelijk is, taal is te leren en cultuur vervalt met de jaren, wat dat betreft kan het. Alleen moet er wel draagvlak zijn..

Nederlanders passen zich vrij makkelijk aan wat betreft nieuwe talen en culturen, andere landen zijn daar wat lastiger mee.

@Snipe: :mrgreen:

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 mar 2011, 18:16

Dennis Cavallino schreef: Laat ik mijn openingspost aansterken met de volgende stelling;

I see what you did there. Het lijkt me ook beter als deze bij een stelling blijft. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 30 mar 2011, 20:47

Stel nu dat je zegt, officiele voertaal gaat in in 2025 (oid), maar het wordt de komende jaren overal verplicht op schoken. Er komen subsidies of gratis lessen voor iedereen die de taal (beter) moet leren lezen, schrijven, verstaan en spreken. Dan spreekt iedereen in no-time Engels. Wat mensen thuis spreken moeten ze zelf weten, maar in het openbare en vooral 'officiele' leven zal alles engelstalig worden geschreven of gesproken.

Ik bedoel, als je één land hebt, met 1 grondwet en 1 officiele voertaal, dan ben je van het eeuwige geneuzel af dat iedereen zijn eigen taal wil behouden. Dat is leuk voor de nostalgie, maar Europa mist in de wereld de boot.

Dennis dat gaat echt nooit lukken.. nogmaals taal verplicht je niet... en zoja welke sancties heb je dan in gedachte?

Daarbij beschermt de EU nu al zo'n beetje elke minderheidstaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_h ... heidstalen" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 mar 2011, 20:57

De USA is ook niet over een dag ijs geboren…………………….eerst de onafhankelijkheid bevechten tegen de Engelsen, vervolgens wat native Americans van het scalp ontdaan, en toen nog dunnetjes een burgeroorlog tussen North and South ( Orrie Main you know :mrgreen: ) er over heen………….

Voor de Verenigde Staten van Europa betekent dit waarschijnlijk een gevecht op leven en dood tussen Noord en de Spagettie vreters en Knoflook stinkerds……………..ok, misschien ook nog wat Roemenen en Bulgaren over de kling……….tegen die tijd zien we wel weer verder…………….. :roflol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 apr 2011, 13:33

Wat ik op pagina 1 van deze topic over had, over buitenlandse beleid en defensie.

http://www.foreignpolicy.com/articles/2 ... in_waiting" onclick="window.open(this.href);return false;

PD power

Bericht door PD power » 04 apr 2011, 08:02

Gaat er ook nog iemand vertellen wat het voordeel is van 1 europa.............?

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 04 apr 2011, 15:46

Snipe schreef:
Niels v D schreef:Ach, onder Napoleon schoot het leuk op.

Misschien moet Nederland maar eens leading worden. In Nederland, België en delen van Frankrijk en Duitsland wordt al Nederlands gesproken. Griekenland bleef met ons geld op de been. Luxemburg heeft al vrijwel dezelfde vlag. In Engeland zat al eens een Oranje op de troon. Spanje moet niet zeuren als Nederland het voor het zeggen heeft, want daar hebben we in dat opzicht nog een appeltje mee te schillen. Bovendien leren Spanjaarden makkelijk Nederlands, kijk maar naar Sinterklaas. Dat was eigenlijk een Turk, die leren het dus ook kennelijk nogal makkelijk. Victoria van Zweden was een scharreltje van Willem-Alexander, dus die moeten we ook wel in kunnen palmen. Bovendien hebben we Saab al. Kortom, we zijn er al bijna.
Lol

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 apr 2011, 17:21

Snipe schreef:
Niels v D schreef:Geloof trouwens niet in eenwording van Europa..puur inderdaad omdat de taal gewoon teveel een barrière gaat vormen. Hoeveel talen spreken we hier, een stuk of 10/15 (West Europa?)
Ach, onder Napoleon schoot het leuk op.

Post van de maand :mrgreen:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 05 apr 2011, 12:32

Ik hoop het niet, kan ik weer op korte termijn gaan emigreren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 apr 2011, 16:03

In Spanje gaan mensen op dit moment uit zichzelf meer en meer engels leren. Met Spaans komen ze er niet meer, ziet men daar in.

Welk land volgt. Griekenland.
Daarna Portugal.

Mark my words, we gaan naar een tijdperk waarin de politiek ons nergens toe dwingt, maar waar wij als Europees volk zelf aan gaan geven wat we willen. Democratie hebben we al. Een munt ook. Nu nog minder bureaucratie en een beter toekomstperspectief, als we allemaal realistisch zijn dat de VS zijn wereldleidende rol niet langer vast kan houden en we absoluut onderdaan van China of India willen worden.

Met het gezeik in 't Midden Oosten wordt onze positie op militair terrein wellicht onder spanning gezet en dat is allemaal verdomd dichtbij. Rusland en China staan ook niet geheel aan onze zijde als de stront de ventilator raakt. Een 2e koude oorlog of 3e wereldoorlog is hopelijk nog ver van ons bed show, maar als Europa zijnde, moeten we gewoon onze posities in gaan nemen als 1 land op 't gebied van
- politiek
- economie
- defensie
- innovatie
- saamhorigheid

De politiek is een draak. De economie = ieder voor zich. Defensie = traag, decentraal gecoordineerd, laat staan dat we op 1 lijn zitten.
Innovatie = sterk punt op dit moment, maar niet alle landen liften mee, laat staan dat ze dus profiteren.

- Saamhorigheid moet groeien, maar is volgens mij al sterker dan 10 jaar terug. Weinigen zullen zich meer Europeaan dan inwoner van een bepaald land voelen, maar wellicht dat dat gaat veranderen. Als het met heel Europa goed gaat en met sommige landen niet, dan wil men in die landen Europeaan voelen. Dat zie je dus nu al op kleine schaal in Spanje waar men Engels wil leren. Engels zou als verplichte taal (huidige talen mag je net zoals 't Fries nu hanteren, maar is geen officiele voertaal meer) de saamhorigheid versterken. Net als één kabinet, één president, één belastingstelsel.

Doen we dat allemaal niet, dan worden we onder de voeten gelopen, want we hebben als individuele landen geen fuck meer te zeggen. En het laatste wat we moeten willen is onverschilligheid tussen Europese landen. Dat ligt nu op de loer. Dat moeten we als bevolking niet willen.

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 16:11

Nogmaals, je kunt via scholing misschien verplichten om Engels te leren, maar je verplicht niemand om in het Engels te denken.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2011, 16:17

WTF :mrgreen:

Marius

Bericht door Marius » 14 apr 2011, 16:19

Dennis Cavallino schreef:Mark my words, we gaan naar een tijdperk waarin de politiek ons nergens toe dwingt, maar waar wij als Europees volk zelf aan gaan geven wat we willen.
Dit is helaas nog nooit eerder gebeurd in de paar duizend jaar dat er staatsvormen als de onze bestaan, tenzij er een (gewelddadige) revolutie cq oorlog plaatsvond. Volg de media en zie hoe er juist meer en meer regels verzonnen worden om dingen voor je te 'regelen'. Het meest opvallende daarin is dat de oplossing nooit bestaan uit minder regelgeving of minder kosten maken. Wellicht in de media wordt er af en toe geroepen "we gaan bezuinigen" of "we moeten de broekriem aanhalen", als je dan narekent is het altijd een druppel op een gloeiende plaat.
Er is een grote groep mensen die verslaafd is aan de macht die ze denken te hebben verkregen doordat er op ze gestemd is, die gaan dat in de toekomst echt niet opgeven. Een goed voorbeeld daarvan is het verdrag van Lissabon waar toch duidelijk nee tegen gezegd is, en wat er vervolgens slinks doorgesluisd is. Of op kleinere schaal nu weer een ijslandse polica die doodleuk de wil van het volk (niet opdraaien voor schulden die bedrijven, in dit geval toevallig banken gemaakt hebben) negeert.

Daarnaast is het niet zinnig om te spreken in termen als "we verplichten iemand engels te leren". Mocht de markt zo zijn dat het voor iemand gunstig is engels te leren, dan gaat iemand dat vanzelf wel doen (zie de aziatische landen waar er tal van dialecten zijn maar waar de mensen actief in de opkomende markten echt wel engels praten)
Denk ook aan de consequenties van die dwang; dat moet weer gereguleerd worden, daar moet weer geld voor komen. Het gevolg is dat een ander weer onder dwang geld afgenomen moet worden (lees: vruchten van zijn arbeid onder dwang afgenomen wordt ) om die grappemakerij allemaal te betalen. De oplossing is juist het verlaten van allerlei dwangmatige dingen die je door allemaal van die apen opgelegd worden; het verlaten van het dwangmatig idee dat is nu juist wat we nodig hebben zodat iedereen zich zo ongestoord en efficitent, naar de vraag in een echt vrije, niet door een paar politici bedachte markt, kan ontwikkelen.

Elise

Bericht door Elise » 14 apr 2011, 16:48

Dennis Cavallino schreef:Mark my words, we gaan naar een tijdperk waarin de politiek ons nergens toe dwingt, maar waar wij als Europees volk zelf aan gaan geven wat we willen. Democratie hebben we al. Een munt ook.
Over munten gesproken......wie gaat die waanzin betalen?

Leuk zoals je het allemaal opschrijft.....maar in plaats dat onze euro broeders ons omhoog helpen trekken ze ons steeds verder de gierput in.......Griekenland, Ierland, Portugal.....en dan heb ik het nog niet eens over al die oud oostblok landen die er bijgekomen zijn.

En als ik mag aangeven wat ik wil dan zeg ik.....oprotten met dat hele europa nu het nog kan..... :bag:

Plaats reactie