Voorstellen Evert Thomas

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Evert Thomas

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 19 dec 2010, 20:18

Dit weekend weer het nodige werk verricht aan de S2.

Het nieuwe schakelmechanisme zit op zijn plaats en zaterdag maar eens even geprobeert. Het nieuwe mechanisme werk perfect eigenlijk, veel sneller te bereiken (zonder dat de slag veel langer is) en veel meer armkracht, waardoor hij aanmerkelijk lichter schakelt. Het probleem met de achteruit is eveeneens opgelost nu.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben ook het inlaat traject verbeterd, door de buizen dikker te maken en waar mogelijk te flowen.

Intercooler voor het flowen:
Afbeelding

Intercooler na het flowen:
Afbeelding

En ook maar even gepoetst:
Afbeelding

Het luchtfilter gaat een ander plekje krijgen en komt nu achter de koplamp openning te zitten (koplamp gaat dus verdwijnen). Hier zal een 'luchtbak' omheen gemaakt worden, zodat de turbo ' stuwvulling' krijgt. Volgens de experts zal de turbo hierdoor wat sneller oppakken en nog wat meer druk genereren.

Nieuwe plekje van het luchtvilter:
Afbeelding

Afbeelding

Een kleine inkijk hoe het op termijn gaat worden:
Afbeelding

Afbeelding

Nog even een overzichtfoto
Afbeelding

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 11 feb 2011, 23:57

Inmiddels wordt er weer hard gewerkt aan de S2 om hem klaar te krijgen voor Time Attack.

Waar we nu mee bezig zijn om alle bedrading langs te lopen, met name om te kijken wat niet nodig is. Het blijkt dat er nogal veel niet nodig is, er is al een doos vol aan bekabeling uit gekomen. Deze heb ik eens op de weegschaal gezet en wat schept mijn verbazing 11kg verwijdertaan potentiele storingveroorzakers (en nog niet eens helemaal klaar).

In totaal nu de volgende gewichtsbesparing gerealiseerd:
1. Accu vervangen voor een race accu -15kg;
2. Alluminium plaatwerk kofferbak -13kg;
3. Bekabeling -11kg;
Totaal -39kg.

Zal morgen even een foto maken.

RJay

Bericht door RJay » 12 feb 2011, 12:35

Lichtgewicht velgen, is 't al tijd om daaraan te beginnen? :o

Dat ik dit project nog niet gezien had, vette bak zo hoor!

GTRene

Bericht door GTRene » 12 feb 2011, 13:19

Evert Thomas schreef:Een tweede wat bij de S2's eigenlijk ook gelijk aan de beurt is, zijn de remmen. De standaard remmen zijn eigenlijk voor straat gebruik al onder bemeten, laat staan voor op het circuit. Een standaard upgrade is dan ook de 4 zuigerige Brembo remmen van de audi RS2 in combinatie met 325mm schijven. Echter na een paar circuitdagen kwam ik er al snel achter dat dit nog niet voldoende was en toch op zoek moest naar wat anders.

Afbeelding

De keus is toen gevallen op een set van HiSpec met 6 zuigers en schijven van 335mm. Bij aankomst van de klauwen viel het kwaliteitsverschil al snel op, mooier gemaakt en alhoewel groter zijn de klauwen toch aanzienlijk lichter dan de Brembo exemplaren. Dit was dan ook een behoorlijke verbetering.

Echter nu was de remkracht voor dermate groot geworden dat de balans met de achterremmen een beetje zoek was. Nu had HiSpec net een remklauw met 4 zuigers met handremfunctie ontwikkeld, dus de keus gemaakt om de remschijven voor te verhuizen naar achter en de remschijven voor de vervangen voor 360mm exemplaren.

Toen kwam ik er op de racecursus achter dat de auto nu achter te hard remt, wat blokkerende achterwielen tot gevolg heeft, maar dit is redelijk aanvoudig op te lossen door een remdrukverdeler, welke er komende week op zal gaan komen.

Achter
Afbeelding

Voor
Afbeelding
wel jammer dat bv voor de remklauw aan de voorkant zit (versterkt iets het duiken bij hard remmen) en niet tussen de wielen zeg maar.

maareuh wat een gave remmen zo te horen, Hispec? is dat duur? klinkt wel mooi als het ook nog lichter is dan dat andere.
waarmee kun je Hispec vergelijken ala stoptech qua priujs kwaliteit of brembo welke weer duurder is geloof ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 feb 2011, 13:47

ah, net maar eens wat in verdiept

http://www.hispecbrake.co.uk/E36%20&%20 ... &%206.html" onclick="window.open(this.href);return false;

leuk geprijst en ziet er mooi uit dat spul :df:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 05 mar 2011, 22:02

Bij deze even een update

Er is weer wat gewicht af en de stand is als volgt:
- Verwijderen electrisch en resterende interieur delen -16kg
- Verwijderen aluminium panalen -13kg
- Race Accu -12kg
- Race brandstoftank -16kg
- Bijrijdersstoel - 5kg
Totaal -62kg

Paar foto's van de tank.

Afbeelding

Afbeelding

De banden zijn ook binnen Toyo's R888 245 R18

Afbeelding

Afbeelding

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 05 mar 2011, 22:09

GTRene schreef:
Evert Thomas schreef:Een tweede wat bij de S2's eigenlijk ook gelijk aan de beurt is, zijn de remmen. De standaard remmen zijn eigenlijk voor straat gebruik al onder bemeten, laat staan voor op het circuit. Een standaard upgrade is dan ook de 4 zuigerige Brembo remmen van de audi RS2 in combinatie met 325mm schijven. Echter na een paar circuitdagen kwam ik er al snel achter dat dit nog niet voldoende was en toch op zoek moest naar wat anders.

Afbeelding

De keus is toen gevallen op een set van HiSpec met 6 zuigers en schijven van 335mm. Bij aankomst van de klauwen viel het kwaliteitsverschil al snel op, mooier gemaakt en alhoewel groter zijn de klauwen toch aanzienlijk lichter dan de Brembo exemplaren. Dit was dan ook een behoorlijke verbetering.

Echter nu was de remkracht voor dermate groot geworden dat de balans met de achterremmen een beetje zoek was. Nu had HiSpec net een remklauw met 4 zuigers met handremfunctie ontwikkeld, dus de keus gemaakt om de remschijven voor te verhuizen naar achter en de remschijven voor de vervangen voor 360mm exemplaren.

Toen kwam ik er op de racecursus achter dat de auto nu achter te hard remt, wat blokkerende achterwielen tot gevolg heeft, maar dit is redelijk aanvoudig op te lossen door een remdrukverdeler, welke er komende week op zal gaan komen.

Achter
Afbeelding

Voor
Afbeelding
wel jammer dat bv voor de remklauw aan de voorkant zit (versterkt iets het duiken bij hard remmen) en niet tussen de wielen zeg maar.

maareuh wat een gave remmen zo te horen, Hispec? is dat duur? klinkt wel mooi als het ook nog lichter is dan dat andere.
waarmee kun je Hispec vergelijken ala stoptech qua priujs kwaliteit of brembo welke weer duurder is geloof ik.
Remklauw zit niet aan de voorkant, maar zoals jij beschrijft tussen de wielen, foto's zijn op dit punt niet helemaal duidelijk denk ik.

Ik heb alleen nog maar met Brembo (denk overigens niet meest geavvanceerden) gereden en dan vindt ik deze beter.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mar 2011, 22:26

ah oke, heb ik het ff niet goed ingeschat, nu je het zegt :thumbup:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 05 mar 2011, 22:29

GTRene schreef:ah oke, heb ik het ff niet goed ingeschat, nu je het zegt :thumbup:
Geen probleem! :D

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 13 mar 2011, 14:00

Gisteren weer het nodige gedaan.

Allereerst de nieuwe koppeling is binnen

Afbeelding

Afbeelding

Stuk uit de bumper gezaagt

Afbeelding

Uitlaat verwijdert

Afbeelding

Uitlaat moet dan ook een nieuw plekje krijgen

Afbeelding

Laswerk aan de uitlaat

Afbeelding

Afbeelding

En we hebben een side pipe

Afbeelding

Afbeelding

En een begin met de diffusor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van een halfe graad camber naar dit

Afbeelding

Afbeelding

Stand van zaken gewichtsreductie:
- Verwijderen electrisch en resterende interieur delen -16kg
- Verwijderen aluminium panalen -13kg
- Race Accu -12kg
- Race brandstoftank -16kg
- Bijrijdersstoel - 5kg
- Uitlaat -11kg
Totaal -73kg

GTRene

Bericht door GTRene » 13 mar 2011, 14:36

netjes, komt er ook een LW vliegwiel in?

eneuh is dat een bandenwarmer? :mrgreen:

je gaat dus aan de sidepipe 8)

peter de beus

Bericht door peter de beus » 13 mar 2011, 14:49

hee evert!

die sidepipe ziet er goed uit, dat wil ik bij mij ook nog eens gaan maken!

waarom heb je hem eigenlijk niet aan de linker kant gedaan, dan heb je een stuk minder last van het geluid, vooral op zandvoort, daar staat het meet punt rechts :wink:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 13 mar 2011, 15:02

peter de beus schreef:hee evert!

die sidepipe ziet er goed uit, dat wil ik bij mij ook nog eens gaan maken!

waarom heb je hem eigenlijk niet aan de linker kant gedaan, dan heb je een stuk minder last van het geluid, vooral op zandvoort, daar staat het meet punt rechts :wink:
De bodem aan de linkerkant is lager dan aan de rechterkant (i.v.m. de accubak). dus hier komt de demper dan te laag te zitten. Ik krijg altijd klachten dat de auto zo weinig lawaai maakt, dus ik denk dat het zo moet kunnen, bovendien heb ik nog ruimte voor een extra demper (waar de kats zaten).

peter de beus

Bericht door peter de beus » 13 mar 2011, 15:40

dan moet het vast weer goedkomen!

en hij maakt idd TE weinig 5 cilinder roffel.. jammer is dat :P

ik zie je over 2 weken wel weer :mrgreen:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 13 mar 2011, 22:43

peter de beus schreef:dan moet het vast weer goedkomen!

en hij maakt idd TE weinig 5 cilinder roffel.. jammer is dat :P

ik zie je over 2 weken wel weer :mrgreen:
We gaan elkaar zeker zien over twee weken!

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 19 mar 2011, 21:54

Zo vandaag weer hard gewerkt aan de auto!

De aanpassingen aan het koelsysteem bleken niet te helpen, dus moesten we wat nieuws verzinnen. We hebben besloten om de termostaat te verwijderen. Echter het gewoon weghalen van de termostaat werkt niet, wand dan staat het kanaal open van het korte traject. Dus een dummy termostaat gedraait van aluminium zodat het gat dicht zit.

Vanavond opnieuw geprobeert en nu hebben we het voor elkaar. Bij rustig rijden zakt de water temperatuur tot circa 75 graden. Dit is wat aan de koude kant, echter straks met de afstelling naar circa 500pk zal hij wel wat meer warmte gaan produceren, dus dat lijkt helemaal goed te komen.

Vandaag ook de fuelrail aanpast voor de nieuwe injectoren, dus is nu ook klaar.

Fototjes van de dummy termostaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van het nieuwe blok in de auto

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gereviseerd differentieel

Afbeelding

Afbeelding

Gereviseerde versnellingsbak (6 bak)

Afbeelding

Nieuwe externe brandstofpomp, geschikt voor bioethanol

Afbeelding

Benzinedruk regelaar

Afbeelding

De overlooptank 1 liter

Afbeelding

De nieuwe injectoren, eveneens Bioethanol geschikt

Afbeelding

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 19 mar 2011, 23:08

Mooie spullen weer.

Mijn accu van de Evo is overleden, waar heb jij die race accu vandaan?

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 19 mar 2011, 23:09

Gijs Evo schreef:Mooie spullen weer.

Mijn accu van de Evo is overleden, waar heb jij die race accu vandaan?
Ik heb mijn Accu bij Biesheuvel vandaag. Kun je gewoon via de website bestellen.

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 20 mar 2011, 00:51

Mooi, ga gelijk wat bestellen/.

Thanks Evert

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 25 mar 2011, 21:25

Het was weer een hectische week. Afgelopen woensdag is de auto in Amsterdam op de testbank geweest, echter op een gegeven moment ontstond er een probleem met een van de cilinders. Ze hebben toen in de kop gekeken en meenden wat gesmolten aluminium te zien, dit leek dus niet best. De auto is toen weer naar Friesland gegaan alwaar de zaak nader is bekeken. Hier bleek het allemaal me te vallen, de borgpen van de rotor was er uit gelopen, waardoor de zaak niet meer op tijd stond. Dit hebben we kunnen herstellen en toen liep de auto weer gewoon, via de mapping is hij toen wat rijker gezet.

Gisteren hebben we de auto getest op het circuit van Assen en ik ben erg tevreden over de resultaten. De wegliggen is prima (erg veel grip met de Toyo's is en de nieuwe camber stand). En de auto is gewoon verschrikkelijk snel, met deze relatief kleine turbo spoelt hij vreselijk snel op en is dus gelijk wakker. Wat nog niet goed is, is het overnemen bij opschakelen naar een nieuwe versnelling, mogelijk dat de injectoren openstaan op het moment dat dit niet moet, waardoor hij even te rijk is. Gevolg hiervan is dat ik nooit vol gas kan geven, wand dan begint hij te bokken. Het geluid met de nieuwe side pipe is ook vantastisch (hoe een 5 pitter moet klinken zeg maar), je hoeft niet te kijken om te horen welke auto er aan komt zeg maar.

Vandaag staat hij opnieuw op de testbank dit keer bij Freddy Cane in Gorredijk voor de fijnafstelling, ik verwacht dat dit probleem dan ook is opgelost, zodat we zondag echt kunnen knallen.

Welke tijden ik gisteren precies heb gereden weet ik (nog) niet, iemand op de paddock had een willekeurige ronde op 2:07 geklokt, waarschijnlijk was dit echter niet een 'snel' rondje, dus ik denk dat ik nog wel wat sneller ben geweest. Ik verwacht dat a.s. zondag als hij echt goed loopt een tijd ruim onder de 2:05 mogelijk moet zijn.

Hij is vandaag dus op de bank geweest. Hier bleek dat de waste gate te klein is, dit was ook de oorzaak van het bokken (de DTA begint dan in te grijpen om te voorkomen dat het blok stuk loopt a.g.v. een te hoge druk). Het is vandaag dus ook niet gelukt om de afstelling 100% voor elkaar te krijgen. Freddy is blijven steken op 460pk en 454nm koppel.

Het belangrijkste is dat ik nu wel vol gas kan geven bij opschakelen. Ik moet echter wel opschakelen bij 6.500tmp, dus de shiftlight even opnieuw instellen. Al met al ben ik super tevreden, dus zin in zondag.

Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Bericht door Jarno » 28 mar 2011, 10:29

En en en en en en ....
Hoe is het gisteren gegaan...
Heb even bij jullie gekeken toen de S2 warm stond te draaien.

Op de baan leek het wel ontspannen te gaan, en het geluid is inderdaad
een hele dikke :thumbup:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 29 mar 2011, 00:43

Bij een verslag van mijn dag.

Het evenement begon voor ons zaterdagavond met het betrekken van de Pitbox. Bij aankomst was de truck van Redbrickracing al present (wij deelden de pitbox met hun) en gelijk maar kennis gemaakt met Robin. Ik moet zeggen dat ik me kostelijk heb vermaakt met Robin, engelse humor blijft toch fantastisch.

De volgende dag moest het dan toch gaan gebeuren. En dit was best wel spannend wand ik had een beetje blufpoker gespeelt bij het maken van de klasseindeling. Ik heb mijzelf in de SuperPro ingedeelt, maar had nog nooit sneller gereden dan 2:08, daar moest dus toch een vlink stuk van af, wat overigens wel mogelijk moest zijn met de updates, maar zou het wel genoeg zijn????

Naar een leuke en hectische ochtend en de engelse deelnemers langs alle formaliteiten geloodst te hebben, was het dan toch zover dat we de baan op mochten. Ik dacht rustig te moeten beginnen, echter daar dacht de rest heel anders over, halverwege het circuit werd ik ongenadig hard voorbij geraasd door een stuk of 4 autos, het materiaal netjes opwermen is niet meer van deze tijd kennelijk. Na de eerste ronde werd het toch tijd om gas te geven, ik merkte dat bij het aanremmen de kont in beweging kwam en dus niet zo hard kon remmen. Later bedacht ik me dat we er nieuwe blokken in hadden gezet en dit bleek achteraf de oorzaak te zijn (wat later over was). Op het pitbord kon ik waarnemen dat ik rondes van zo'n 2:07 liet noteren waar ik niet echt enthiousiast van werd. Ik werd echter niet ingehaald, dus ik vermoede dat de rest wellicht ook niet zo hard ging. Na de eerste training bleek de snelste tijd 2:06.2 te zijn, waarmee ik precies 10e was van de super pro. Slechte tijd maar goede plaats, ik kon me zowaar handhaven in de Super Pro en niet eens als laatste.

De kwalificatie moest het dan echt gaan gebeuren. Ik raakte wat beter in mijn ritme en op de borden verscheen een tijd van 2:04 wat er op begon te lijken. Halverwege werd in ingehaald door Albert Klok met zijn Nissan, toen ben ik er maar eens goed voor gaan zitten en slaagde er in om in die ronde niet al te veel tijd te verliezen. Na de kwalificatie bleek ik die ronde een tijd van 2.02.9 gereden te hebben. Maar liefst 6 seconden van mijn PR eraf gereden, een super resultaat en zowaar goed genoeg om de finale te mogen rijden, wie had dat kunnen denken??

Zo'n finale met een inlap, hotlap en outlap heeft toch wel zijn charme moet ik zeggen. Mijn hotlap was eigenlijk het beste rondje van de hele dag, ook al was de tijd net iets langzamer 2:03.2, het ging erg ontspannen, fluitend zeg maar.

Terug kijkend dus een PR van 2;02.9, de finane gehaald en de S2 zonder schade weer mee naar huis (daar waar ik hem eerder deze week bijna had afgeschreven), het kan verkeren.

Maar met euforie komen we niet verder, dus ook de knelpunten maar even benoemen. Ten opzichte van de jongens met de dikke auto's kom ik koppel te kort en de jongens met de lichte minder vermogende auto's kom ik wat grip tekort. Dus wat moet er gebeuren:
1. Ik heb nog niet eruit gehaald wat er in zit, dus meer training schat dat hier nog 1 a 2 sec te halen valt, zeker als we ook eens goed gebruik gaan maken van de datalogger;
2. Heb nog een stuurversneller liggen, was geen tijd om deze te installeren. Ik hoop hiermee iets sneller en scherper te kunnen sturen, kan helpen bij punt 1;
3. We moeten beter weten waar het grip verlies optreedt, hoe dit komt en hoe we dit kunnen oplossen;
4. Ik was erg tevreden over de uitlijnen, maar het wegen hebben we deze keer niet gedaan, mogelijk dat hier ook nog iets te halen valt, zal moeten blijken;
4. Meer koppel, dus toch met de wastegate en afstelling aan de slag. Hij trok van onderuit lang niet zo hard als dat hij dat afgelopen donderdag deed;
5. De sper is te laat binnen gekomen, we moeten gaan kijken wat dit gaat opleveren. Naast dat het bochten tempo iets omhoog kan, kan er wellicht ook iets harder uit geaccellereerd worden;
6. Afstelling van de auto kan nog iets extremer, hij staat nu op 3 graden camber voor, zou nog naar 4 graden kunnen;
7. De auto kan nog wel iets breder. Hiervoor is echter nodig dat de naven verlengt worden, wat ook beter is voor de stijfheid van de constructie (gebruik nu spacers met de maximum maten). Dit is dus toch nogal een project dus maar kijken wanneer dit lukt;
8. De voorkant is niet laag genoeg, hiervoor zal een splitter gaan komen. Hierbij hoort op termijn dan ook een vlakke bodem;
9. Er kan nog meer gewicht af.

Er zijn dus per saldo nog wel wat mogelijkheden om de tijd verder de verlagen en daar waar de tijden zo dicht op elkaar zitten kan dit zomaar een paar plekken schelen, echter de overige deelnemers zullen ook wel niet stil zitten.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 29 mar 2011, 00:43

Bij een verslag van mijn dag.

Het evenement begon voor ons zaterdagavond met het betrekken van de Pitbox. Bij aankomst was de truck van Redbrickracing al present (wij deelden de pitbox met hun) en gelijk maar kennis gemaakt met Robin. Ik moet zeggen dat ik me kostelijk heb vermaakt met Robin, engelse humor blijft toch fantastisch.

De volgende dag moest het dan toch gaan gebeuren. En dit was best wel spannend wand ik had een beetje blufpoker gespeelt bij het maken van de klasseindeling. Ik heb mijzelf in de SuperPro ingedeelt, maar had nog nooit sneller gereden dan 2:08, daar moest dus toch een vlink stuk van af, wat overigens wel mogelijk moest zijn met de updates, maar zou het wel genoeg zijn????

Naar een leuke en hectische ochtend en de engelse deelnemers langs alle formaliteiten geloodst te hebben, was het dan toch zover dat we de baan op mochten. Ik dacht rustig te moeten beginnen, echter daar dacht de rest heel anders over, halverwege het circuit werd ik ongenadig hard voorbij geraasd door een stuk of 4 autos, het materiaal netjes opwermen is niet meer van deze tijd kennelijk. Na de eerste ronde werd het toch tijd om gas te geven, ik merkte dat bij het aanremmen de kont in beweging kwam en dus niet zo hard kon remmen. Later bedacht ik me dat we er nieuwe blokken in hadden gezet en dit bleek achteraf de oorzaak te zijn (wat later over was). Op het pitbord kon ik waarnemen dat ik rondes van zo'n 2:07 liet noteren waar ik niet echt enthiousiast van werd. Ik werd echter niet ingehaald, dus ik vermoede dat de rest wellicht ook niet zo hard ging. Na de eerste training bleek de snelste tijd 2:06.2 te zijn, waarmee ik precies 10e was van de super pro. Slechte tijd maar goede plaats, ik kon me zowaar handhaven in de Super Pro en niet eens als laatste.

De kwalificatie moest het dan echt gaan gebeuren. Ik raakte wat beter in mijn ritme en op de borden verscheen een tijd van 2:04 wat er op begon te lijken. Halverwege werd in ingehaald door Albert Klok met zijn Nissan, toen ben ik er maar eens goed voor gaan zitten en slaagde er in om in die ronde niet al te veel tijd te verliezen. Na de kwalificatie bleek ik die ronde een tijd van 2.02.9 gereden te hebben. Maar liefst 6 seconden van mijn PR eraf gereden, een super resultaat en zowaar goed genoeg om de finale te mogen rijden, wie had dat kunnen denken??

Zo'n finale met een inlap, hotlap en outlap heeft toch wel zijn charme moet ik zeggen. Mijn hotlap was eigenlijk het beste rondje van de hele dag, ook al was de tijd net iets langzamer 2:03.2, het ging erg ontspannen, fluitend zeg maar.

Terug kijkend dus een PR van 2;02.9, de finane gehaald en de S2 zonder schade weer mee naar huis (daar waar ik hem eerder deze week bijna had afgeschreven), het kan verkeren.

Maar met euforie komen we niet verder, dus ook de knelpunten maar even benoemen. Ten opzichte van de jongens met de dikke auto's kom ik koppel te kort en de jongens met de lichte minder vermogende auto's kom ik wat grip tekort. Dus wat moet er gebeuren:
1. Ik heb nog niet eruit gehaald wat er in zit, dus meer training schat dat hier nog 1 a 2 sec te halen valt, zeker als we ook eens goed gebruik gaan maken van de datalogger;
2. Heb nog een stuurversneller liggen, was geen tijd om deze te installeren. Ik hoop hiermee iets sneller en scherper te kunnen sturen, kan helpen bij punt 1;
3. We moeten beter weten waar het grip verlies optreedt, hoe dit komt en hoe we dit kunnen oplossen;
4. Ik was erg tevreden over de uitlijnen, maar het wegen hebben we deze keer niet gedaan, mogelijk dat hier ook nog iets te halen valt, zal moeten blijken;
4. Meer koppel, dus toch met de wastegate en afstelling aan de slag. Hij trok van onderuit lang niet zo hard als dat hij dat afgelopen donderdag deed;
5. De sper is te laat binnen gekomen, we moeten gaan kijken wat dit gaat opleveren. Naast dat het bochten tempo iets omhoog kan, kan er wellicht ook iets harder uit geaccellereerd worden;
6. Afstelling van de auto kan nog iets extremer, hij staat nu op 3 graden camber voor, zou nog naar 4 graden kunnen;
7. De auto kan nog wel iets breder. Hiervoor is echter nodig dat de naven verlengt worden, wat ook beter is voor de stijfheid van de constructie (gebruik nu spacers met de maximum maten). Dit is dus toch nogal een project dus maar kijken wanneer dit lukt;
8. De voorkant is niet laag genoeg, hiervoor zal een splitter gaan komen. Hierbij hoort op termijn dan ook een vlakke bodem;
9. Er kan nog meer gewicht af.

Er zijn dus per saldo nog wel wat mogelijkheden om de tijd verder de verlagen en daar waar de tijden zo dicht op elkaar zitten kan dit zomaar een paar plekken schelen, echter de overige deelnemers zullen ook wel niet stil zitten.

Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Bericht door Jarno » 29 mar 2011, 07:37

Over een aantal punten kun je een heel goed gesprek voeren met Lammert(vd Meulen),
met waarschijnlijk veel goeie aanwijzingen en ideeën tot gevolg. :wink:
Ook kun je Freddy (de Jong) eens vragen op zaterdagmiddag...na 17:00 uur :beer:
Heel gezellig en meteen veel nuttige info over de tafel.
Ik neem aan dat het sperdiff. achter komt..?
Hierdoor kun je natuurlijk veel harder de bochten doorsturen en eruit trekken
en waarschijnlijk kun je de auto hierdoor ook beter "zetten" voor de bocht.
Ook zorgt deze voor meer rust tijdens het aanremmen.

http://www.uitlijnspecialist.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freddycane.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mar 2011, 09:47

mooie tijden Evert :thumbup:

Plaats reactie