Bericht
door Evert Thomas » 29 mar 2011, 00:43
Bij een verslag van mijn dag.
Het evenement begon voor ons zaterdagavond met het betrekken van de Pitbox. Bij aankomst was de truck van Redbrickracing al present (wij deelden de pitbox met hun) en gelijk maar kennis gemaakt met Robin. Ik moet zeggen dat ik me kostelijk heb vermaakt met Robin, engelse humor blijft toch fantastisch.
De volgende dag moest het dan toch gaan gebeuren. En dit was best wel spannend wand ik had een beetje blufpoker gespeelt bij het maken van de klasseindeling. Ik heb mijzelf in de SuperPro ingedeelt, maar had nog nooit sneller gereden dan 2:08, daar moest dus toch een vlink stuk van af, wat overigens wel mogelijk moest zijn met de updates, maar zou het wel genoeg zijn????
Naar een leuke en hectische ochtend en de engelse deelnemers langs alle formaliteiten geloodst te hebben, was het dan toch zover dat we de baan op mochten. Ik dacht rustig te moeten beginnen, echter daar dacht de rest heel anders over, halverwege het circuit werd ik ongenadig hard voorbij geraasd door een stuk of 4 autos, het materiaal netjes opwermen is niet meer van deze tijd kennelijk. Na de eerste ronde werd het toch tijd om gas te geven, ik merkte dat bij het aanremmen de kont in beweging kwam en dus niet zo hard kon remmen. Later bedacht ik me dat we er nieuwe blokken in hadden gezet en dit bleek achteraf de oorzaak te zijn (wat later over was). Op het pitbord kon ik waarnemen dat ik rondes van zo'n 2:07 liet noteren waar ik niet echt enthiousiast van werd. Ik werd echter niet ingehaald, dus ik vermoede dat de rest wellicht ook niet zo hard ging. Na de eerste training bleek de snelste tijd 2:06.2 te zijn, waarmee ik precies 10e was van de super pro. Slechte tijd maar goede plaats, ik kon me zowaar handhaven in de Super Pro en niet eens als laatste.
De kwalificatie moest het dan echt gaan gebeuren. Ik raakte wat beter in mijn ritme en op de borden verscheen een tijd van 2:04 wat er op begon te lijken. Halverwege werd in ingehaald door Albert Klok met zijn Nissan, toen ben ik er maar eens goed voor gaan zitten en slaagde er in om in die ronde niet al te veel tijd te verliezen. Na de kwalificatie bleek ik die ronde een tijd van 2.02.9 gereden te hebben. Maar liefst 6 seconden van mijn PR eraf gereden, een super resultaat en zowaar goed genoeg om de finale te mogen rijden, wie had dat kunnen denken??
Zo'n finale met een inlap, hotlap en outlap heeft toch wel zijn charme moet ik zeggen. Mijn hotlap was eigenlijk het beste rondje van de hele dag, ook al was de tijd net iets langzamer 2:03.2, het ging erg ontspannen, fluitend zeg maar.
Terug kijkend dus een PR van 2;02.9, de finane gehaald en de S2 zonder schade weer mee naar huis (daar waar ik hem eerder deze week bijna had afgeschreven), het kan verkeren.
Maar met euforie komen we niet verder, dus ook de knelpunten maar even benoemen. Ten opzichte van de jongens met de dikke auto's kom ik koppel te kort en de jongens met de lichte minder vermogende auto's kom ik wat grip tekort. Dus wat moet er gebeuren:
1. Ik heb nog niet eruit gehaald wat er in zit, dus meer training schat dat hier nog 1 a 2 sec te halen valt, zeker als we ook eens goed gebruik gaan maken van de datalogger;
2. Heb nog een stuurversneller liggen, was geen tijd om deze te installeren. Ik hoop hiermee iets sneller en scherper te kunnen sturen, kan helpen bij punt 1;
3. We moeten beter weten waar het grip verlies optreedt, hoe dit komt en hoe we dit kunnen oplossen;
4. Ik was erg tevreden over de uitlijnen, maar het wegen hebben we deze keer niet gedaan, mogelijk dat hier ook nog iets te halen valt, zal moeten blijken;
4. Meer koppel, dus toch met de wastegate en afstelling aan de slag. Hij trok van onderuit lang niet zo hard als dat hij dat afgelopen donderdag deed;
5. De sper is te laat binnen gekomen, we moeten gaan kijken wat dit gaat opleveren. Naast dat het bochten tempo iets omhoog kan, kan er wellicht ook iets harder uit geaccellereerd worden;
6. Afstelling van de auto kan nog iets extremer, hij staat nu op 3 graden camber voor, zou nog naar 4 graden kunnen;
7. De auto kan nog wel iets breder. Hiervoor is echter nodig dat de naven verlengt worden, wat ook beter is voor de stijfheid van de constructie (gebruik nu spacers met de maximum maten). Dit is dus toch nogal een project dus maar kijken wanneer dit lukt;
8. De voorkant is niet laag genoeg, hiervoor zal een splitter gaan komen. Hierbij hoort op termijn dan ook een vlakke bodem;
9. Er kan nog meer gewicht af.
Er zijn dus per saldo nog wel wat mogelijkheden om de tijd verder de verlagen en daar waar de tijden zo dicht op elkaar zitten kan dit zomaar een paar plekken schelen, echter de overige deelnemers zullen ook wel niet stil zitten.